Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 12 , denk soms dat ze 17 jaar is.


Valdemar schreef op 27-11-2022 om 18:10:

[..]

Natuurlijk ga ik dit overleggen met mijn partner en daar dit een vreemde gedachte is, ga ik ervan uit dat zij dit zal afwijzen.
Reden van die gedachte bij mij:

A) Stiefzoon aangeven dat masturbatie iets compleet natuurlijks is, waarvoor hij geen schaamte hoeft te kennen.

B ) In mijn directe omgeving hebben we recent een geval gehad van een zestienjarige die via berichten met zijn stiefzus afsprak om seks te hebben. Daarna is zij naar haar ouders gegaan met het verhaal dat hij haar dwong. Gevolg hij is als zeventienjarige voor de rechtbank veroordeeld tot een boete van duizenden euro's en verdere opvolging, want zelfs al was er sprake van onderlinge toestemming, zij was veertien en kon volgens de wet geen toestemming geven.

Gevolg is wel dat het leven van deze jongen overhoop ligt door één stomme fout: vrienden hebben hem laten vallen en bv. Kerstavond mag hij niet doorbrengen met het gezin omdat zij daarbij aanwezig is.
Zoiets zou ik mijn stiefzoon ten allen tijde willen besparen, want ik weet maar al te goed hoe irrationeel puberjongens met een lijf vol hormonen denken.

Voor A heeft hij 2 handjes en B hoe haalt hij het in zijn hoofd, je lijkt het nog goed te praten ook. Alsof je het wel stoer vindt of zo.

hoe denk je dat die gebeurtenis voorkomen had kunnen worden door een cadeaubon van een seksshop?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-11-2022 om 22:12

Ysenda schreef op 27-11-2022 om 20:11:

[..]

Voor A heeft hij 2 handjes en B hoe haalt hij het in zijn hoofd, je lijkt het nog goed te praten ook. Alsof je het wel stoer vindt of zo.

Alsof ik het wel stoer vind? 
Sorry, maar het gaat over een situatie waarbij sprake is van onderlinge toestemming en hij vervolgens gestraft wordt omdat hij ouder is. 
Neen, ik vind dit niet stoer: ja, ik meen dat hij een stomme fout heeft gemaakt; en ja, ik vind het belachelijk dat dit voor de rechtbank komt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

27-11-2022 om 22:16

duizel schreef op 27-11-2022 om 22:06:

hoe denk je dat die gebeurtenis voorkomen had kunnen worden door een cadeaubon van een seksshop?

Misschien niet. 
Voor mij zou het vooral belangrijk zijn dat stiefzoon beseft dat masturbatie compleet normaal is en dat er legio hulpmiddelen zijn die hem hierin kunnen helpen. 

Valdemar schreef op 27-11-2022 om 22:16:

[..]

Misschien niet.
Voor mij zou het vooral belangrijk zijn dat stiefzoon beseft dat masturbatie compleet normaal is en dat er legio hulpmiddelen zijn die hem hierin kunnen helpen.

Je zou kunnen proberen om daar met hem over te praten bijvoorbeeld?

Volgens mij dwalen we een beetje af.
@Lovemydaughter: heb je iets aan de adviezen?

Valdemar schreef op 27-11-2022 om 22:16:

[..]

Misschien niet.
Voor mij zou het vooral belangrijk zijn dat stiefzoon beseft dat masturbatie compleet normaal is en dat er legio hulpmiddelen zijn die hem hierin kunnen helpen.

Belangrijker is uitleggen wat je wel en niet mag, kan en wil doen met anderen en wat voor de wet verboden is en waarvoor je hem wil waarschuwen. Bijv ook voor vrouwen die seks willen, zeggen de pil te slikken maar ondertussen een kind van hem willen. Maar een kadobon is natuurlijk een stuk makkelijker dan praten. 

Valdemar schreef op 27-11-2022 om 22:16:

[..]

Misschien niet.
Voor mij zou het vooral belangrijk zijn dat stiefzoon beseft dat masturbatie compleet normaal is en dat er legio hulpmiddelen zijn die hem hierin kunnen helpen.

Een cadeaubon stiekem onder een kussen stoppen, zegt toch juist dat er niet over gepraat mag worden? 

En hulpmiddelen bij masturbatie hebben de meeste mannen niet nodig. Ik zie dus het verband met masturbatie (bij mannen) niet in deze context en denk bij die cadeaubon eerder aan aanmoediging tot gemeenschap. En meegeven dat gemeenschap op je 12e normaal is, gaat mij (in tegenstelling tot het onderwerp masturbatie op je 12e) te ver. In plaats daarvan lijkt het gesprek met (biologische) ouder mij nuttiger. Daar kun je de nuances aanbrengen zoals 'als je er aan toe bent'. 

GinnyTwijfelvuur schreef op 28-11-2022 om 07:52:

Volgens mij dwalen we een beetje af.
@Lovemydaughter: heb je iets aan de adviezen?

Klopt we dwalen een beetje af maar de boodschap die erachter zit wat seksualiteit betreft is misschien wel goed. Dat je erover praat. Zowel bij valdemar als bij de TO. Het is misschien ongemakkelijk als je dat niet gewend bent maar ik hoop dat er wel iets kan. 

En over grenzen aangeven, natuurlijk mag dat. Of stem verheffen daarbij nuttig is, is de vraag. Zeker als dat vaak gebeurd. Natuurlijk hoeft niet alles liefkozend op een rustige toon en mag je met je houding, stem, intonatie duidelijk zijn. Wat is je stem verheffen bij jou? Schreeuwen? Dat is zelden effectief. Ik vind dat je goed bezig bent door hulp voor je dochter te zoeken. Je hebt haar boodschap gehoord, ze zit niet lekker in haar vel maar wil/kan dat niet met jou bespreken. Fijn dat je dat laatste ook respecteert. 

Ook goed dat je uitlegt waar jouw felheid vandaan komt. Onmacht. Bezorgdheid. Snapt ze dat dan ook? 

Heeft ze nu vaker gesprekken op school. Wat zien zij? Maken ze zich zorgen? Ook naar aanleiding van die gesprekken? Zou er meer nodig zijn volgens hun? Is het mogelijk om samen in gesprek te gaan met die persoon van school? Wel met duidelijke afspraken. Het gesprek moet niet gaan over wat zij 'fout' doet. Het gesprek moet gaan hoe jullie er samen voor kunnen zorgen dat het weer prettiger wordt. Wat kan jij doen? Wat kan zij doen? Zonder boosheid in het gesprek en zonder dat de persoon van school dingen vertelt die dochter in vertrouwen verteld heeft. Jouw dochter heeft die vertrouwensband met haar nodig. Ik weet niet wat de achtergrond van deze persoon is en of zij hiervoor geschikt is hoor. 

RoodVruchtje schreef op 26-11-2022 om 15:04:

[..]

Alsof alle pubers op hun 12e seksueel gefrustreerd zijn en dat enkel opgelost kan worden met een cadeaubon van een seksshop Wat is er in jouw puberteit gebeurd als dit jouw geniale oplossing is en dit als normaal beschouwd?

Als mijn ouders dit hadden gedaan op die leeftijd had ik dat zeer gênant gevonden zelfs! Mijn ouders hebben mij helemaal niets verboden, wél gesprekken gevoerd en dat was meer dan voldoende en ook niet altijd wenselijk vanuit mijn kant 😅. Maar het idee dat dit ‘gewoon’ kon was al genoeg.

Op die leeftijd zeker nog wel je grenzen aangeven! De fout die vele ouders maken (vind ik) is dat ze zich naar hun kinderen opstellen als vriend/vriendin, maar dat zijn ze helemaal niet, zeker niet op die leeftijd!

@Valdemar


ga je nu bewust voorbij aan mijn reactie?

PhilDunphy schreef op 28-11-2022 om 09:13:

[..]

Een cadeaubon stiekem onder een kussen stoppen, zegt toch juist dat er niet over gepraat mag worden?

En hulpmiddelen bij masturbatie hebben de meeste mannen niet nodig. Ik zie dus het verband met masturbatie (bij mannen) niet in deze context en denk bij die cadeaubon eerder aan aanmoediging tot gemeenschap. En meegeven dat gemeenschap op je 12e normaal is, gaat mij (in tegenstelling tot het onderwerp masturbatie op je 12e) te ver. In plaats daarvan lijkt het gesprek met (biologische) ouder mij nuttiger. Daar kun je de nuances aanbrengen zoals 'als je er aan toe bent'.

Helemaal met je eens!

Valdemar schreef op 27-11-2022 om 22:16:

[..]

Misschien niet.
Voor mij zou het vooral belangrijk zijn dat stiefzoon beseft dat masturbatie compleet normaal is en dat er legio hulpmiddelen zijn die hem hierin kunnen helpen.

Ja, masturbatie is zeker compleet normaal, maar daarbij hulpmiddelen van een seksshop nodig hebben op je 12e beschouw ik niet als normaal. Waarom jij wel?

Valdemar schreef op 27-11-2022 om 22:12:

[..]

Alsof ik het wel stoer vind?
Sorry, maar het gaat over een situatie waarbij sprake is van onderlinge toestemming en hij vervolgens gestraft wordt omdat hij ouder is.
Neen, ik vind dit niet stoer: ja, ik meen dat hij een stomme fout heeft gemaakt; en ja, ik vind het belachelijk dat dit voor de rechtbank komt.

Ik dus niet, zeker niet op deze leeftijd. Ik hoop vooral dat heel veel volwassenen hiervan leren en gaan beseffen dat dit niet als normaal beschouwd gaat worden en hun kinderen (lees: minderjarigen) dit duidelijk maken!

Dit topic is al ietsje ouder zie ik, maar de titel sprak mij enigszins aan.

Ook hier een meisje van 12 die af en toe denkt dat ze 16 is. Hier thuis de oudste van 2. Lichamelijk én geestelijk is ze daar nog lang niet, al is ze wel wat verder dan haar leeftijd. Dik 13 zou makkelijk kunnen. Het zit hem vooral in het willen dragen van make-up (meer dan wat mascara en lipgloss), non-verbale communicatie, attitude en zo af en toe iets willen wat nog niet bij haar leeftijd past, zoals bijvoorbeeld 's avonds na het eten nog naar buiten terwijl het donker is. Allemaal niet wereldschokkend hoor, maar haar grote nieuwsgierigheid naar de rest van de wereld maakt me weleens bang. Ze heeft hordes vriendjes en vriendinnetjes en ze is een geliefd meisje. Laat de kaas niet van haar brood eten en heeft haar bekkie bij.

Ik zelf heb veel moeite met haar losser te laten. Te laten ontdekken en fouten te maken. Wil graag de controle houden maar die heb je niet altijd en dat vind ik moeilijk. In het belang van onze band en het vertrouwen werk ik daar hard aan maar ik merk dat ik het heel moeilijk vind. Dit heeft ook te maken met vertrouwen, omdat ze er een aantal keer misbruik van heeft gemaakt door te jokken tegen ons. Geen schokkende dingen hoor, maar dat maakt t lastiger. We praten heel veel met haar, in de hoop haar wijzer en krachtiger te maken. Ze weet ergens wel goed wat de grenzen zijn en houdt zich daar over het algemeen wel aan. 

Nu bekende ze gister dat ze pas een keer een trekje van een vape geprobeerd had. Ze was heel eerlijk en we hebben er samen goed over gesproken. Ergens snap ik wel dat ze er nieuwsgierig naar, hoewel ik daar uiteraard niet blij mee ben. Maaarrrr hoe gaan jullie als ouders nu met dit soort dingen om. Ze heeft t eerlijk bekend, we hebben erover gesproken en nu hopen wij dat ze zo snugger is het niet meer te doen. Maar hoe werkt dat bij jullie met vertrouwen. Hoe gaan jullie om met 'angsten'  rondom je puber (bang dat ze domme dingen doen, uit de bocht vliegen, met verkeerde mensen om gaan, etc.).

Lieve groetjes 

Goed onderwerp, iets waar veel ouders mee worstelen. Maar ik zou er even een nieuwe topic voor aanmaken. Dan komt iedereen meteen bij jouw vraag terecht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.