Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Maarlen

Maarlen

08-05-2020 om 19:18

Dochter van 13 is te zwaar


Marka

Marka

11-05-2020 om 12:37

Nou

eens mens is geen caloriemeter (is een instrument in de fysica) hoor.

Artsen, diëtisten en vooral mensen in mijn omgeving vinden het schrikbarend hoe weinig ik eet. En begrijpen al helemaal niet hoe ik daarbij ook nog zo'n stevig postuur kan hebben. Ik beweeg ook nog eens 6 uur per week. Dietiste zei: je eet te weinig je moet meer eten. Deed ik braaf volgens haar aanwijzingen, ja toen kwam ik aan.

Let wel: dit is een gevolg van levenslang diëten vanaf mijn 14e. Lichaam is in een spaarstand gaan staan en kan met heel weinig voedsel heel veel aan.

Ik zit veel meer op de lijn van Rode Krullenbol en wat ik daarvoor al zei: wat zit er achter? Heeft het meisje vanuit een laag zelfbeeld zichzelf al opgegeven want ze redt het toch niet als ze het opneemt tegen het schoonheidsideaal? Of bijvoorbeeld (zoals het bij mij was) ze verzet zich juist tegen een dat ideaal. Of nog iets anders?

Guera

Guera

11-05-2020 om 12:43

Marka

Calorieën tellen moet je niet doen maar je moet wel weten hoe het met voeding zit en je erin verdiepen. Je wordt genaaid waar je bij staat door de commercie en alle gezondheidsclaims. Spaarstand is weer een heel ander verhaal/problematiek. Daar moet een jong kind al helemaal niet in belanden.

Marka

Marka

11-05-2020 om 13:03

Guera

Ja maar ik ben uiteindelijk in de spaarstand gekomen doordat ik als jong meisje calorieën ging tellen.

dat er gezonde keuzes moeten zijn ben ik met je eens

Bas

Bas

11-05-2020 om 13:16

Weet wat je eet

Maar je hoeft een kind niet te overvoeren met kennis over voeding.
Overigens zoekt mijn dochter alles zelf wel op.
Maar af en toe kwam weleens iets ter sprake.

Maar al (teveel van) die kennis is voor thuiswonende kinderen niet van belang.
Als ouder bepaal je toch wel het gros van wat ze eten.
Al het brood hier in huis is (bijna) altijd volkoren, zo ook de pannekoek, de pasta, lasagne, rijst, mie, wrap enz. En vaak ook de pizza of deeg voor quiche oid.
Ongezond spul is bijna niet in huis (ja, gewone suiker die normaal niet gebruikt wordt maar laatst dus wel voor dochter om te bakken, maar nauwelijks kant en klare pakjes oid.

Als dochter kookt vind ik het soms prima als dat wat minder verantwoord is, maar ik kook doorgaans gezond. Voor ontbijt en lunch valt er genoeg te kiezen uit gezonde producten, ook veel fruit en groente.

Avocado wordt wel erg gepromoot maar er is niets nep aan, het is gewoon gezond eten, zeker voor kinderen/pubers. Zelf ben ik er niet dol op maar zou het wel vaker willen eten, ook voor vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd zijn gezonde vetten toch wel van belang. Misschien geen hele per dag maar je raakt er ook van vol en eet dan weer vanzelf minder andere dingen. (dit principe gaat alleen op als je vnl gezond en redelijk onbewerkt eet)

Verse jus d'orange heb ik juist af en toe wel, we eten praktisch vegetarisch en dan is vit c bij maaltijd goed om ijzer op te nemen. Kan ook met fruit of groente maar soms is jus makkelijk en lekker.

Maar nogmaals, ik denk dat je een kind dat nu al zo worstelt met haar gewicht echt flink de vernieling in kunt helpen met allerlei tips en adviezen.
Eerst eens insteken op een beter zelfbeeld, draai 'Big Girls are beautiful' of ga jezelf accepteren zodat je kunt uitstralen dat je jezelf mooi vindt.
Praat daar met haar over, vertel over jezelf. Mocht er een vraag van haar komen bied je hulp aan maar hou het neutraal en luchtig, ga bijv samen een leuke sport doen of koop een tafeltennisset voor op de eettafel. Zet in op regie van dochter en plezier. Kijk kritisch naar je aanbieden van eten, kan dat beter?

Triva

Triva

11-05-2020 om 13:39

er is een verschil tussen

kcal tellen en weten waar veel kcal in zit. Weten dat 100 gram avocado 230 kcal bevat en 100 gram appel een kwart daarvan helpt wel mee. Dit meisje is te laat voor het advies: geen diëten maar proberen niet aan te komen, lengtegroei zal het oplossen. Geen dieet nu maar wel gezond en verstandig eten. Letten op de tussendoortjes kan vaak al genoeg oplossen, verder normale maaltijden.

https://www.fruittrends.nl/fruitweetjes/calorieen/

Felina

Felina

11-05-2020 om 13:45

Spaarstand

Nu snap ik ook die vele dikke mensen die je op foto’s uit concentratiekampen ziet. Hun lichamen waren natuurlijk allemaal in de spaarstand gegaan en de lichamen van de mensen die zo uitgemergeld waren niet.

Een lichaam is juist wel een chemische fabriek. Er gaat wat in en er komt wat uit. Alleen zijn de machines bij mensen soms wat anders afgesteld. Maar uiteindelijk valt iedereen af die minder calorieën binnenkrijgt dan hij verbruikt. Misschien niet na een maand, misschien niet na twee maanden, maar uiteindelijk wel. Zo bijzonder zijn mensen nou ook weer niet hoor. Gewoon een zak eiwitten en water en nog wat andere stoffen.

Marka

Marka

11-05-2020 om 19:18

felina

Heel naar die vergelijking met concentratiekampen.
Leg jij dan maar uit hoe ik met een dieet van 1200 kcal en zes uur sporten per week niet afval.
Al tien jaar niet

Bas

Bas

11-05-2020 om 19:29

Kijk met haar de docu 'fat front'. Doen!

Bas

Bas

11-05-2020 om 19:33

Triva

Iedereen 'weet' dat er veel meer calorieën zitten in een avocado dan in een appel.
Daarvoor hoef je niets te weten over calorieën oid.
Eet gewoon een avocado en je lichaam vertelt je wel hoe vol je zit. Niemand voelt zich vol na een appel. Een appel is lekker, een opkikkertje, een tussendoortje. Maar het vult niet.

Hoe anders is het wel niet met al de bewerkte zooi die we eten. Daar eten we van door, en door. Het voedt niet, dus we voelen ons niet, of slechts kort, verzadigd.

Miekemieke

Miekemieke

15-05-2020 om 11:18

grazen

Er zijn de afgelopen 30 jaar behoorlijk wat ongezonde eetgewoontes ingeslopen, ook dankzij dietisten en consultatiebureau's. Zij propageren denk ik nog steeds tussendoortjes en daar werk je het graas gedrag mee in de hand. Waarom moeten kinderen een liga, fruit of weet ik veel wat mee naar school?
Ik heb ook collega's die op aanraden van hun dietist om de haverklap hapjes naar binnen werken, er moet aldoor iets in die mond en dat zijn dan wel met zorg uitgezochte liflafjes hoor maar pff.

Gewoon 3 keer per dag eten en verder niet.

Kinderen

De meeste kinderen kunnen meer eetmomenten gebruiken. De zorg is dat dat gezond ingevuld wordt. En zeker in de pubertijd is het ook zaak om te zorgen dat de extra eetmomenten zo gezond mogelijk ingevuld worden en dat de kennis over gezond eten bij pubers aanwezig is om zo goed mogelijk te kunnen kiezen.

Maar wie weet, als jij als ouder je gewoon aan de drie eetmomenten houdt hoe ver je daarmee komt, ook bij je kinderen. Lijkt me goed als streven om eens te kijken wat dat betekent. Alleen als je ziet dat een kind honger heeft ga je natuurlijk niet zeggen dat het geen tijd is om te eten lijkt mij.

ElenaH

ElenaH

15-05-2020 om 13:16

Dat red ik niet hoor

'Gewoon 3 keer per dag eten en verder niet.'

Dat zou ik niet redden.

Ik ook niet

Ik loop en ren normaal de hele dag rond en ik heb nou ook weer niet zo’n grote maag dat ik om half 7 genoeg kan eten om het tot de lunch vol te houden. Nu ik noodgedwongen thuis werk red ik het wel.

Miekemieke, grazen

Dat denk ik ook, dat heel vaak maar wel steeds kleine beetjes eten leiden tot meer eten. Je hebt dan wel nooit echt honger, maar ze zit ook nooit echt vol. Je hebt altijd nog wel trek dan.

Ik heb een tijdje gelijnd door buiten de drie maaltijden alleen een appel te eten als tussendoortje. Mán, wat smaken je lunchboterhammen lekker als je echt honger hebt. En omdat je maag best leeg was zit hij daarna ook lekker vol voor je gevoel. En vervolgens kan je je weer verheugen op je avondprak, niet al je eetlust bedorven door wat nootjes, een koek of een stuk kaas.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2020 om 19:01

Te weinig

Ik eet als ontbijt en lunch 350 calorieën en als avondeten 600. Daar kom je tekort aan als je geen tussendoortjes eet. Heel grote hoeveelheden vallen niet lekker, misschien is dat gewenning, dus ik laat het lekker zo.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-05-2020 om 14:12

Strikt vrijblijvende anekdote

Een halve eeuw geleden zat liedjesschrijver en arrangeur Thom Bell met hetzelfde probleem: een kind met overgewicht. Teneinde een tegenwicht te bieden aan de ‘bodyshaming’ die zijn zoon te verduren had van klasgenootjes en om hem juist een positief zelfbeeld mee te geven schreef hij samen met singer-songwriter Linda Creed voor The Spinners het nummer The Rubberband Man. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Rubberband_Man en


https://youtu.be/KSMVflSBKx8. Het is toentertijd een wereldhit geworden. Hoe kon het ook anders? Met zoveel vaderlijke liefde als geheim ingrediënt ...

Ik zou zeggen dat deze muziek nog altijd opzweept tot bewegen in het algemeen en het beoefenen van fitness in het bijzonder. Hoe je lichaam er ook uitziet. De muziek is (immers) als de zon en de lucht: zij is er voor iedereen.

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

16-05-2020 om 15:22

Benodigde calorieën

Punt is dat, afhankelijk van je beweegpatroon, je een bepaalde hoeveelheid calorieën per dag nodig hebt. En uiteraard het liefst gezonde calorieën.
En dan maakt het niet zoveel uit wannéér je die calorieën eet. Als je als ontbijt 3 boterhammen kunt eten (of een flinke bak yoghurt met fruit en granen of whatever), en met de lunch weer zoiets en met het avondeten de rest van de calorieën, dan zijn tussendoortjes niet nodig, ofwel te veel. Maar als jij met het ontbijt niet verder komt dan 1 boterham of iets anders kleins, dan is een '10-uurtje' (liefst gezond natuurlijk weer) natuurlijk geen probleem, of zelfs een must.

Tina

Tina

03-06-2020 om 13:47

Mijn advies

Ik ben 18 en dus een jonger persoon op dit forum. Het leek mij misschien handig voor u om naast de vele goede tips en adviezen van ouders ook de situatie vanuit het perspectief van een jonger iemand te lezen. Ik heb geen kinderen maar vind opvoeding en psychologie heel interessant. Misschien kunt u er wat mee!

Ik ben zelf tijdens mijn pre-puberteit ook stevig geweest (groep 8 tm 1e klas). Niet heftig, maar ik had wel erge aanleg tot overgewicht. Achteraf merkte ik pas dat mijn moeder hier best mee gezeten heeft, maar ze heeft dit op een verstandige manier aangepakt zonder mij er vervelend bij te laten voelen. Wat ze bijvoorbeeld deed was in plaats van een koekje fruit meegeven, en op vrijdag 1 liga koekje mee in plaats van twee in zo'n verpakking.
S'ochtends maakte ze havermout, zodat ik goed vol zat en geen behoefte had wat te halen. Ook heeft ze altijd bruin brood gekocht in plaats van wit, en zat er eerder kipfilet of slankie smeerkaas op brood dan chocoladepasta. Ook spaghetti en andere pasteproducten kocht ze in de volkoren versie. Zo kan ze toch prima dingen eten, maar is het toch iets gezonder en bevat het meer voedingsstoffen.

Ik herken uw verhalen over snacks, toen ik op de middelbare zat gingen ik met vrienden ook af en toe naar de appie. Niet per se omdat je trek had, maar als anderen gaan wil jij natuurlijk ook mee. Ik denk dat uw dochter dit wel herkent. Ik moet eerlijk zeggen dat er de laatste tijd niet per se energydrank en snoep gekocht word door jongeren (ik zit achter de kassa), maar dat producten als "breaker', 'spa fruit' of doosjes aardbeien ook prima door jongeren gekocht worden. Ikzelf deed dit ook vaak. Misschien dat u uw dochter hints in die richting kunt geven. Loop anders een keer met haar door de supermarkt en geef alternatieven voor dingetjes wat ze kan kopen in plaats van een frikandelbroodje of een zakje snoep. U kunt ook met haar afspreken dat ze 1 keer in de week wat mag kopen in de kantine, maar als ze al een keer naar de appie is geweest ze het tot de volgende week moet bewaren, en dan beter bijvoorbeeld voor de wrap kan gaan dan voor de panini.

Misschien kunt u samen met haar naar een sport kijken wat ze zou willen proberen, het liefste iets gezelligs, zoals een dansles met veel andere kinderen.

U zou zoals velen zeggen ook naar een dietiste kunnen gaan. Iemand waarbij ze zich op haar gemak voelt en haar motiveert. U bent dit natuurlijk ook, maar iemand die ervoor geleerd heeft weet natuurlijk goed hoe ze uw kind kan helpen.
Doe inderdaad daarnaast geen commerciele dieten, maar kies gezondere alternatieven voor eten.

Je weet nooit hoe het precies gaat uitpakken, misschien ziet ze er na een jaar van zichzelf er weer helemaal anders uit, maar dat haar lichaam even tijd nodig heeft.
Ze hoeft zich echt niet lelijk of onzeker te voelen. Naar wat ik lees heeft ze het gezellig op school met vriendinnen en dat is belangrijk. Het gaat erom of ze zelf in staat is verandering aan te brengen in haar eetpatroon. Dit is lastiger voor een 13 jarige, omdat je gewoon mee wil doen met de rest. Doe het daarom rustig in stapjes.

Misschien kunt u hier wat mee, heel veel succes in ieder geval!

Anoniem

Anoniem

04-06-2020 om 14:07

Hier ook

Hier ook een 13-jarige die iets te zwaar aan het worden is, lang niet zo zwaar als door zoals de topicstarter wordt genoemd, maar wel een klein buikje begint te krijgen. Er heeft al iemand een opmerking gemaakt en hij wil nu graag wat meer opletten.
Normaal fietst ie elke dag een halfuur naar school en 3x p.w. voetballen, dus beweging genoeg, maar dat is de afgelopen tijd allemaal weggevallen. En die paar trainingen zijn nu ook weer gestopt ivm zomerstop dus de komende weken weer niet sporten. En dan wat vaker lekkere broodjes gehaald in de coronatijd, iets lekkers als lunch etc. Tja....dat helpt allemaal niet. Ik maak me geen zorgen en heb dat ook gezegd tegen hem. Als hij straks (hopelijk!!) weer alle dagen naar school kan en sporten gaat het er vast wel weer wat af. En intussen een paar keer gaan hardlopen de komende maanden, dat is ie wel van plan (maar of het uitgevoerd wordt...).

Ik probeer hem nu bewuster te laten zijn van eten. En dan bijv. bij de boterhammen vaker te kiezen voor gezond beleg (halvajam, smeerkaas, kaas, appelstroop, vleeswaren en minder vaak chocopasta etc). En als je nog honger hebt, je beter een stuk komkommer kunt pakken dan nóg een beschuit met hagelslag.
En ze mogen hier i.p.v. ‘s middags uit school een koekje of mini-marsje oid en ‘s avonds nemen we ook een koekje bij de koffie/thee. Hij kan hiervan een keer een koekje vervangen door een rijstewafel, snackajack, 1 evergreen, eierkoek of handje noten of fruit.

In het weekend mogen ze hier 2x een schaaltje chips pakken. Ik heb voorgesteld om dat bijv. maar 1x te doen. Of een keer te vervangen door een bakje Japanse mix of zoute sticks of studentenhaver.
En de 2-3 glazen cola die hij in het weekend mag (voor de rest water/aanmaak) te vervangen door bijv. Chrystal Clear of Icetea Zero Suger. Of het ene weekend wél een keer cola oid en het andere weekend de slankere variant.
En met warm weer vaker een waterijsje pakken i.p.v. een Cornetto oid.

Dat scheelt toch allemaal in de calorieën.

Ik heb een aantal alternatieven zoals genoemd met hem besproken. Maar we gaan er geen druk op leggen of er een drama van maken. Maar ik vond het wel goed om hem een aantal alternatieven te laten zien en wat dat scheelt in de calorieën. En dan kan hij zelf nadenken welke keuze hij wil maken.
Hij is nog jong en ik wil dat hij ook gewoon kan genieten van eten. Hij gaat nog flink groeien dus dan komt het allemaal vanzelf weer in verhouding. Zeker als het fietsen/sporten dan weer gewoon wordt opgepakt.

Maar tips zijn welkom hoor. Als je nog wat slanke varianten weet dan hoor ik het graag.

Tip

Het gaat vooral om voedsel waar echte voedzame ingredienten inzitten.

Het gaat niet om 'slanke' varianten. Dat is een valkuil. Want mager vlees mist bijvoorbeeld een deel van de in vet oplosbare vitaminen ADE en K. In bewerkte producten heet het 'mager' maar het heeft dan meer koolhydraten en suiker als vervanging, voor de smaak, en ook dat kan op je heupen gaan zitten.

In die zero sugar dranken zitten zoetstoffen die je lichaam op het verkeerde been zetten dat er iets 'zoets' aankomt. Vervolgens maakt je lichaam dan toch insuline aan en dat is verantwoordelijk voor de 'trek' die je dan krijgt juist nadat je iets genuttigd hebt.

Wen jezelf niet aan die te zoete, te vette producten. Daar blijf je van eten omdat er te weinig echte voedzame ingredienten in zitten. Het is verslavende 'vulling'.

Neem gerust een keer een snoepje. En eet dan de hele zak leeg. Dat is weer goed om je tanden te sparen en niet de hele tijd een zuuraanslag te doen. Maar maak er geen dagelijkse gewoonte van.

Gezond

Gezond is dus wel een banaan, het heeft vezels en veel voedingsstoffen. Dat werd vroeger afgeraden vanwege de calorien, je moet echt leren om dat los te laten. De banaan is voedzaam en heeft vezels en je hersenen krijgen dan eerder het seintje dat je 'vol' zit.

En zo is het ook met een lekkere 'vette' vis als makreel of zalm. Of een in roomboter gebakken biefstuk. Gezond en lekker en het is voedzaam en het vult.

Voor de meeste mensen is dat genoeg om op gewicht te blijven. Een enkeling heeft desondanks moeite. En dat is erfelijk of een stofwisselingsprobleem of een erfelijk gebrek aan 'rem' of door een (verstandelijke) beperking.

Julia

Julia

04-06-2020 om 14:51

gezond

Wij proberen hier zoveel mogelijk 'gewoon' te eten. In de trant van 'wat onze voorouders kennen'. Dus pure dingen, zelden frisdrank, wel water, thee en koffie.
Wel fruit, geen fruitsap en smoothies.
Volkoren brood, geen 10 soorten beleg, het enige zoete wat we hier hebben is pure hagelslag en appelstroop (maar dat wordt zelden gegeten)
Qua koken geen zakjes en pakjes, gewoon alles zelf bereiden, ook alle sauzen zelf maken (behalve de mayonaise en ketchup, maar dat gebruik ik niet zo vaak) maar alle pastasauzen bijvoorbeeld, of bechamelsaus, dat soort dingen.
Uitspattingen zijn er wel, 1 zak chips per persoon per week, en we hebben wat drop in huis. We gaan ook wel eens naar een snackbar om iets lekker te halen (nou ja, 2 tot 3 x per jaar ofzo)
Ik haal het gewoon niet in huis en de pubers hier zijn te lui om het zelf te gaan halen, dus ze moeten het hiermee doen.

Pubers en ik vinden documentaires over eten trouwens altijd wel heel leerzaam en interessant. Zoals "that sugar film' of "forks over knives" of laatst een serie over eetgewoonten in verschillende landen. Of het allemaal helemaal waar is weet ik ook niet, maar het zet me aan het denken en vervolgens trek ik mijn eigen plan hierin.

Hangkous

Hangkous

04-06-2020 om 15:16

Waarom is appelstroop "gezond"

Kan iemand mij dat vertellen?
Per 100 g bevat het 10 g meer suikers dan jam en het heeft 0 gram vezels waar jam nog aan ongeveer 1 gram per 100 g komt.
Het sprookje dat appelstroop rijk aan ijzer is is ook al lang achterhaald. Vroeger toen de stroop nog langdurig gekookt werd in ijzeren vaten loste het zuur van de appels wat ijzer op van de pan en werd het dus rijk aan ijzer.
Nu de stroop al heel lang gekookt wordt in roestvrijstalen ketels is appelstroop geen ijzer rijk product meer. Het heeft iets meer ijzer Daan jam maar weer minder vezels.
Kam of appelstroop, het is lood om oud ijzer.

Anoniem

Anoniem

04-06-2020 om 16:36

Gezond

Ik denk dat wij ook wel redelijk gezond eten, waar mogelijk kies ik bijna altijd de volkoren variant. Brood is altijd meergranen, meestal zilvervliesrijst, soms heb ik een keer zin in witte rijst.
Ik probeer gebakken aardappels (en varianten erop) 1-2 x per week te doen en niet meer. En dat gaat dan ook bijna altijd in de Airfryer vanwege het gebrek aan vet op die manier. Als we frietjes eten, doen we die ook bijna altijd in de Airfryer, en een paar keer per jaar gaan we naar de snackbar. Dat halen we zeker niet maandelijks. Chinees halen we denk ik 2-3x per jaar. Voor de rest geen afhaal hier.
Voor de rest rijst, noedels, keer een quiche, gekookte aardappels, salade. Soms lasagne maar andere pasta’s eten wij hier zelden (geen liefhebber van de Italiaanse keuken wat dat betreft). Zoon houdt nogal van curry en dat gaat wel vaak op tafel. Ketchup vindt ie minder lekker.

Ik maak veel zelf, maar soms ook een pakje/zakje. Een groene curry oid maak ik toch echt van zo’n
En ja, en rijst eten we vaak met kip-zoetzuur, of kip-curry, of Indonesische makreel met ketjapsaus oid. Kale rijst is anders wel erg droog.

En ik weet dat die Zero Sugar drankjes ook niet geweldig zijn. Maar zoon drinkt in het weekend ‘s avons graag een glas frisdrank en dat mag van mij ook en ga ik hem niet ontnemen. De rest van de week drinken ze alleen maar aanmaak of water. Dus die variant lijkt me dan beter dan een glas cola waar meer calorieën in zitten.
En een zak snoep leegvreten hebben we hier nog nooit gedaan. Gewoon 1x in de middag een normaal koekje, of mini-marsje of een doosje smarties of een klein zakje tumtum ofzo.

Anemone

Anemone

04-06-2020 om 17:11

frisdrank en sausjes

Ik begrijp dat vooral frisdrank/sap/icetea etc en sausjes (mayo, ketchup, curry etc) dikmakers zijn. Dus als je gezond kookt, maar ook veel van dat soort drankjes drinkt en sausjes eet, kun je alsnog aankomen.

Meergranen brood is trouwens geen volkoren, daar is een leuke aflevering van de Keuringsdienst van waarde aan geweid.

Anoniem

Anoniem

04-06-2020 om 18:06

Brood

Net even gekeken maar het is een Waldkorn meegranenbrood met tarwebloem dat we meestal hebben.
En zoals gezegd drinkt hij hooguit 2-4 glazen frisdrank per week (alleen weekend), voor de rest water, thee, aanmaak, melk. Ik heb al gezegd dat hij met de curry wat minder scheutig moet zijn, en dat gaat ie ook wel doen zegt ie,
Ach, het is een kind van 13. Ik maak me niet te druk, hij zit volgens mij nog in een gezond BMI (nog niet gecheckt).

Julia

Julia

05-06-2020 om 12:03

aanmaaklimonade

Ik lees hier in verschillende berichtjes dat de kinderen dan geen frisdrank drinken maar aanmaaklimonade, maar dat is toch gewoon net zo zoet? Of wordt het extra waterig gemaakt?
Ik heb het even opgezocht, als je op een normale manier siroop mixt met water (1 deel siroop op 7 delen water) dan zit er bij 200 ml 18 gram suiker in. Dat is hetzelfde als bij 200 ml cola.
Google maar eens op 'suiker in cola' en 'suiker in aanmaaklimonade'
Niet dat mijn kinderen geen suiker mogen, ik heb uiteraard ook gewoon hagelslag en appelstroop in huis, maar ik krijg soms het idee dat mensen onterecht denken dat sommige producten beter of slechter zijn, terwijl ze het zelfde zijn. (net als iemand dat denkt bij de appelstroop) Wat ik wel hoor is fristi ipv cola (net zo slecht) of beter appelsap ipv cola (ook net zo slecht) Of honing ipv suiker. Of sinaasappelsap ipv echte sinaasappels. Ik zag een tijd geleden ergens een testje waarbij een vrouw sinaasappelen ging eten tot ze ze niet meer lustte en een vrouw die versgeperst sinaasappelsap ging drinken tot ze niet meer lustte, en uiteraard degene met het sap kreeg, omdat ze meer op kon veel meer calorieën en suikers binnen. In feite zit die sinaasappel al in een prima eetbare verpakking, dus waarom deze wegdoen ipv opeten (behalve de schil uiteraard) ik kon het fragment niet meer vinden, maar wel een identiek filmpje van een man die hetzelfde ervaart (kort filmpje 1 minuut


https://www.youtube.com/watch?v=azXXHqGTpFw)
En inderdaad met het brood, waldkorn is net zoiets als witbrood, maar dan gekleurd om het donker te maken en duurder. Alleen brood waarop 'volkoren' ergens in de naam of bij de ingrediënten staat, is volkoren. En volkoren bevat meer vezels en is gezonder dan gewoon brood. https://bonenenbiet.nl/is-waldkorn-brood-gezond/

bieb63

bieb63

05-06-2020 om 12:24

Anoniem

tarwebloem is bloem hè, geen volkorenmeel. Dus je moet, als je het gezond wil doen, voor volkorenbrood kiezen.
En zoals al door anderen gezegd: appelstroop is een loze suikerbom. Vleeswaren zijn ook nogal bedenkelijk enz. Maar het meeste beleg is nou niet bepaald gezond. Als je voor gezond en evt voedzaam beleg wil kiezen, dan is dat ei, tomaat, gegrilde groent enz. maar je moet het maar lusten, dus vaak een utopie. Zorg iig dat de boterhammaaltijden uit daadwerkelijk volkorenbrood bestaat en beleg gewoon heel dun.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-06-2020 om 12:31

Waarom is appelstroop "gezond" (in antwoord op #54)

Beste Hangkous,

Appelstroop is "gezond" omdat het wel degelijk veel ijzer bevat; althans de appelstroop die voor het merendeel uit suikerbiet is vervaardigd - en dat is overigens bij de meeste merken het geval. "Appelstroop is misschien wel het meest ijzerrijke product in de hele supermarkt." Bron: https://drogespieren.nl/gezondheid/ijzerrijke-voedingsmiddelen.

Daar staat dan tegenover dat appelstroop eveneens veel snelle koolhydraten bevat. Om die reden is het verstandig om het als broodbeleg te gebruiken op volkoren boterhammen. Deze combinatie levert een minder hoge insulinepiek op.

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

05-06-2020 om 12:39

Klopt rode krullebol

maar de voordelen wegen m.i. niet tegen de nadelen op. Dus áls je appelstroop wil eten, dan idd, heel dun belegd én op een volkorenboterham. Beter nog ongesneden kopen, zodat je dikkere plakken kunt snijden).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.