Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 14 en jongens

Hoi hoi, 
Ik heb 2 kinderen een zoon van bijna 16 en een dochter van net 14. 
Mijn zoon zit in de vijfde klas en mijn dochter in de derde. 

Zoonlief is helemaal niet bezig met het andere geslacht.  Meisjes ( of jongens want dat kan natuurlijk ook) zijn nog niet interessant.  

Van mijn dochter dacht ik dat dat ook zo was.  Zij is wel een heel ander kind dan zoonlief.  Graag onder de mensen, sportief, avontuurlijk en school is echt niet zo interessant. Ze zit op het VWO en haar klasgenoten zijn wat dat betreft serieuzer. 

Nu wilde ik laatst een foto van haar  maken met haar telefoon ( mijn telefoon was leeg) en vond ik foto's van een half ontkleedde hele grote jongen.  
Ik heb hier verder niet naar gevraagd want in eerste instantie dacht ik , als zee vragen heeft komt ze wel. 
Maar ergens zat het mij niet lekker.  

Een paar weken later moest ik naar een wedstrijd van haar ( zij zat met haar paard in een vrachtwagen en ik reed met een vriendin van haar erachteraan).
Het meisje was aan het kletsen over haar vriendje en toen liet ze perongeluk iets vallen over een jongen wat mijn dochter nogal intensief contact mee had.  
Op zich helemaal prima maar deze jongen is echt duidelijk en stuk "verder" dan haar. 
Hoe ga je daar nou als ouder mee om? 
Er zin wel 100 dingen die ik haar nog wil zeggen en voor wil waarschuwen ( ik dacht heel naïef dat jongens nog niet im frage waren), maar ik vind haar privacy ook belangrijk.  


ga het gesprek met haar aan

En ga met kinderen altijd ruim op tijd het gesprek aan over sexting. Het gevaar van blote foto’s sturen enz enz. En ik neem aan dat je ook al seksuele voorlichting heb gegeven?

Kimdekim

Kimdekim

17-11-2021 om 13:13 Topicstarter

Ja uiteraard.  En ook over sexting. Zélfs nog met de kanttekening dat mocht ze nou toch iets sturen terwijl ik haar gewaarschuwd heb en dat nare gevolgen hebben, ze altijd bij me terecht kan ( omdat ik heus wel weet hoe het is om jong te zijn). Érgens had ik verwacht dat ze bij mij zou komen als ze iemand leuk vond.  En ik had ook verwacht dat het eerst een beetje onschuldiger zou zijn ofzo met iemand die het zo groen als zij is.  Aaaarrg wat klink ik naief zeg. 

Tja hoe was je zelf toen je 14 was? Ik was echt een bakvisje weet ik nog en echt into jongens. Echter was er geen sprake van sexting destijds want geen mobiele telefoon... maar zoenen en voelen was al gebeurd. 

Ik zou idd het gesprek aangaan en echt op haar hart drukken dat ze altijd bij je terecht kan zonder dat je ergens een oordeel over hebt. Het is de leeftijd en meisjes zijn daar vaak eerder mee dan jongens... voor haar een hele leuke tijd als alles goed gaat.... maar kan ook heel onzekere tijd zijn.

Kimdekim

Kimdekim

17-11-2021 om 13:38 Topicstarter

Ik denk niet dat mijn dochter gezoend heeft.  Al het contact gaat via snap. Dat was er nog niet toen ik jong was dus dat maakt het lastig.  
Zo via snap kunnen er verwachtingen geschept worden. Ik heb haar misschien te weinig gezegd over het verschil tussen jongens en meiden. 

Het was niet zo dat er piemels te zien waren, maar wel duidelijk sensuele poses. 

Misschien is je dochter wel een stuk verder dan dat jij denkt. Misschien ook niet. Het gesprek aangaan is het enige wat je kan doen. 14 is nou eenmaal een leeftijd waarop je dingen gaat ontdekken.

Nou, vergis je niet in 14-jarigen. Ik heb er boek voor geleend uit bieb. Ga zsm met haar in gesprek maar: waarschuwen heeft geen zin en wijze tips ook niet. Wel aan te raden is zeggen of vertellen dat iemand die je kent haar dochter ... of ik las laatst iets. En dan voorbeeld geven van onveilige sex en nu soa. Geen kinderen meer kunnen krijgen door keer onveilige sex. 

Mijn dochter leek ook bleu. Afijn al mijn waarschuwingen in de boom, een jongen met wie ze het pad opging had mooie praatjes: kon niet stijf worden met condoom (echt gebruikt). Zij trapte erin! 

Mijn advies: ga zitten en uit je bezorgdheid. Vraag direct zonder aanvallend te zijn of je dochter verliefd is, en misschien al denkt aan sex met iemand. Of het al heeft gedaan. Dat je het begrijpt. Maar ook angst hebt. Of ze vragen heeft erover. Dat ze altijd bij mij mocht komen. Met haar zorgen of vragen. 

Wij hebben pot met condooms daarna in badkamer gezet en gezegd dat zij of haar vriendinnen, als ze het gingen doen, hier Cdoom konden pakken. Want onveilig was niet bespreekbaar gezien de mogelijke gevolgen. 

Kimdekim schreef op 17-11-2021 om 13:13:

Ja uiteraard. En ook over sexting. Zélfs nog met de kanttekening dat mocht ze nou toch iets sturen terwijl ik haar gewaarschuwd heb en dat nare gevolgen hebben, ze altijd bij me terecht kan ( omdat ik heus wel weet hoe het is om jong te zijn). Érgens had ik verwacht dat ze bij mij zou komen als ze iemand leuk vond. En ik had ook verwacht dat het eerst een beetje onschuldiger zou zijn ofzo met iemand die het zo groen als zij is. Aaaarrg wat klink ik naief zeg.

Waarom moet ze het tegen jou zeggen als ze iemand leuk vindt? En misschien is ze wel helemaal niet zo groen als je denkt. Als jij haar goede voorlichting hebt gegeven dan zou ik me geen zorgen maken.

toen ik 14 was wist ik al van de hoed en de rand. Ik was maagd maar mijn beste vriendin zelfde leeftijd niet hoor. En die ging met een 19 jarige notabene

ik zie hier al een paar keer sexting voorbijkomen. Ik weet niet hoe je daarover denkt, maar veel seksuologen waarschuwen voor het ontmoedigen daarvan. Een beetje net als dat het preken van totale onthouding het meest gebeurt in landen waar ook het aantal tienerzwangerschappen en soas nogal hoog ligt. 
Zie hier bijvoorbeeld een voorbeeld: https://twitter.com/nporadio1/status/1390259071224254467?s=21

Of deze quote van een vrouw die ervaringsdeskundige is: “„Twintig á dertig jaar geleden friemelden jongeren met elkaar in het fietsenhok. Nu doen ze eigenlijk hetzelfde, maar dan online”, zo citeert Jongebloed Marijke Naezer, onderzoeker naar jongeren en seksualiteit. Jongebloed wil ermee zeggen dat sexting hoort bij de gezonde ontwikkeling. Online friemelen moet genormaliseerd worden, vindt ze. „Als volwassen mensen moeten we erop hameren dat het maken van naaktfoto’s normaal is, maar dat de ongewenste verspreiding ervan niet normaal is. Hoe normaler het wordt te praten over sexting en seksualiteit, hoe minder boeiend het is om anderen belachelijk te maken.””

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/praten-over-seks-en-sexting-kan-pestgedrag-voorkomen-a4064837


daarbij wordt juist dit fenomeen vaak in verband gebracht met de steeds hogere gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst seks hebben. 

Kimdekim

Kimdekim

18-11-2021 om 18:06 Topicstarter

Lotus_ schreef op 18-11-2021 om 14:21:

[..]

Waarom moet ze het tegen jou zeggen als ze iemand leuk vindt? En misschien is ze wel helemaal niet zo groen als je denkt. Als jij haar goede voorlichting hebt gegeven dan zou ik me geen zorgen maken.

Ze moet het helemaal niet tegen me zeggen.  Maar ik had dat wel verwacht. Misschien naïef want ik besprak vroeger ook niet alles met mijn moeder, maar ik ben in dit soort dingen altijd best gemakkelijk. En verder is mijn dochter altijd heel open over alles.  Dus misschien is dat ik wel een dingetje.  Het besef dat ze echt niet meer alles met me deelt. 


Kimdekim

Kimdekim

18-11-2021 om 18:08 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 18-11-2021 om 15:45:

ik zie hier al een paar keer sexting voorbijkomen. Ik weet niet hoe je daarover denkt, maar veel seksuologen waarschuwen voor het ontmoedigen daarvan. Een beetje net als dat het preken van totale onthouding het meest gebeurt in landen waar ook het aantal tienerzwangerschappen en soas nogal hoog ligt.
Zie hier bijvoorbeeld een voorbeeld: https://twitter.com/nporadio1/status/1390259071224254467?s=21

Of deze quote van een vrouw die ervaringsdeskundige is: “„Twintig á dertig jaar geleden friemelden jongeren met elkaar in het fietsenhok. Nu doen ze eigenlijk hetzelfde, maar dan online”, zo citeert Jongebloed Marijke Naezer, onderzoeker naar jongeren en seksualiteit. Jongebloed wil ermee zeggen dat sexting hoort bij de gezonde ontwikkeling. Online friemelen moet genormaliseerd worden, vindt ze. „Als volwassen mensen moeten we erop hameren dat het maken van naaktfoto’s normaal is, maar dat de ongewenste verspreiding ervan niet normaal is. Hoe normaler het wordt te praten over sexting en seksualiteit, hoe minder boeiend het is om anderen belachelijk te maken.””

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/09/praten-over-seks-en-sexting-kan-pestgedrag-voorkomen-a4064837


daarbij wordt juist dit fenomeen vaak in verband gebracht met de steeds hogere gemiddelde leeftijd waarop jongeren voor het eerst seks hebben.

Dit vind ik wel een zinnig artikel. Zo had ik het nog niet bekeken.  Ik heb haar gemaand voorzichtig te doen met online foto's delen maar zoals ik al zei ook gezegd dat ik ook weet dat je soms in het moment tóch de keuze maakt.  En dat ze dan nog altijd bij mij terecht kan. 

Watch carefully

Kimdekim

Kimdekim

08-01-2022 om 11:21 Topicstarter

ik heb het eerlijk gezegd een beetje los gelaten.  Uiteindelijk wel eerlijk gezegd dat ik die foto gezien had. Daar was ze uiteraard niet blij mee en ze voelde zich betrapt,  maar ik heb het echt genormaliseerd en gezegd dat ze ook deze dingen moet ontdekken.  Dat ze bij mij terecht kan als ze vragen heeft maar dat het ook goed is als ze liever dingen met anderen bespreekt. 
Af en toe hoor ik nog wel eens een naam van een jongen. Maar elke keer een andere.  En uit wat ik hoor lijkt dochter en stuk minder naïef en veel verstandiger als ik haar had toegeschreven. 

fijn kim! Klinkt prima gezond!

Ik heb van alles met mijn kinderen besproken maar een van de meest nuttige dingen die ik met ze heb gedaan is samen de serie Sex Education kijken. Daar komt van alles voorbij op een verhalende, schaamteloze en grappige manier. We hebben naar aanleiding van die serie allerlei (korte) gesprekjes gehad. Geen eindeloze voorlichtingssessies. Echt een heel goede serie, los van of je zelf alles wat daarin gebeurt ‘normaal’ zou vinden. Het gaat in de kern vooral over bij jezelf blijven, plezier, respect en consent. Deze serie staat op Netflix. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.