Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wendy

Wendy

19-12-2010 om 19:49

Dochter van 15 wil niet vakkenvullen ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Boeman

Boeman

23-12-2010 om 11:56

Wat een crap!

Ten eerste ga je met kinderen niet in discussie.
Ze hebben tot dat ze volwassen zijn alleen maar lege briefjes in te leveren ! Dus doen ze gewoon wat ouders ze opdragen, niet meer en niet minder.
De reden waarom kinderen vandaag de dag zo zijn ? Omdat ouders van tegenwoordig te slap zijn om er wat aan te doen. Ze gaan gezellig met hun kinderen in dicussie en als het te moelijk word laten we het maar zo.
Gewoon Spartaanse opvoeding, mond houden en doen wat je gezegd word en anders flink op hun sodemieter geven.
Achterlijke gedoe tegewoordig ! En voor iedereen in deze topic met van die vervelende luie kinderen die niks willen, Kop houden, niet zeiken en aan het werk trappen die hap !

Ohhh, en voor iemand die bijdehand wil terug reageren, heb zelf kinderen en nee die zijn door deze opvoed methode niet geestelijk gestoord of verknipt ...... die weten hoe het hoort en staan op het moment allemaal goed in het leven !

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2010 om 12:16

Cobi

Mijn zoon loopt 2,5 uur met ruim 200 kranten voor 5 euro. Vandaar mijn reactie..

Fiorucci

Fiorucci

23-12-2010 om 12:17

Goh

de trollen vliegen laag dit jaar.

Maatschappelijke stage

Ik heb (dus) niet alles gelezen, maar werkervaring om mee te mogen doen aan Mas lijkt me onzin. Die stage is verplicht namelijk.
En stelt het wat voor? Tja, dat ligt eraan. Sommigen geven sportlessen aan jongere heugd, maar dat deden ze toch al. Ik heb jongeren kerstbomen zien versieren bij ons in het ziekenhuis. Maar ook koffir/thee rondbrengen of rollator schoon maken in bejaardenhuizen wordt wel gedaan. toch iets waar de gemiddelde jongere normaal gesproken niet snel mee in aanraking komt. Zoon 1 brengt zijn zondagmidagen door bij de egelopvang. Hokken schoonmaken, egel voeren en wegen. Hij vindt het geweldig. Zijn 24 uur zit er bijna op, maar gaat er gewoon mee door.
Overigens wordt hier wel gewerkt door de pubers. Een combinatie van weinig zakgeld en geen kleedgeld krijgen, en relatief makkelijk geld kunnen verdienen zonder veel tijdsverlies

Boeman

Ik zie dat onze vertrouwde Alex weer terug is op het forum?,ik heb je niet gemist Alex.

Milka

Milka

23-12-2010 om 13:37

Boeman

onder welke steen kom jij vandaan ? Zeker in de verkeerde eeuw geboren .....

sus-anne wie is Alex ?

Rembrand

Rembrand

23-12-2010 om 14:14

Wie hebben we daar weer!

Het is onze vertrouwde mopperpot van tijden geleden !!
M.

Maylise

Maylise

23-12-2010 om 14:46

Hoeft niet

Ik heb nooit tegen mijn kinderen gezegd dat ze een baantje moesten zoeken buiten schooltijd. Het mocht wel mits ze goede cijfers bleven behalen maar het hoeft van mij absoluut niet. Vakken vullen bij de Albert Heijn is niet de enige manier om te te ontwikkelen en ook zeker niet persé de beste manier. Mijn oudste kinderen hebben wel eens wat gedaan naast school zoals oppassen of bijlessen geven aan jongere kinderen of in de zomervakantie helpen met hooien of iets dergelijks maar het was niet alsof ze vanaf hun 15de de hele tijd aan het werk waren. Van mij hoeft dat ook niet. Als ze meer geld nodig hebben dan ze van mij krijgen dan kunnen ze er uiteraard een baantje bij zoeken.

Pas tijdens hun studie tijd zijn ze serieus gaan werken en dan heb je ook de keuze uit veel meer interessante en beter betaalde baantjes. Het feit dat ze toen weinig werkervaring hadden heeft hun nooit belemmerd in het verkrijgen van leuke bijbaantjes tijdens hun studie.

Ik zie de voordelen voor een latere carrière dan ook niet in van baantjes als vakken vullen tijdens de schooltijd. Sterker nog mijn oudste kinderen vermelden al jaren niet meer op hun CV wat ze tijdens die schooltijd hebben gedaan. Dat is als je eenmaal aan het werk bent toch volstrekt niet meer relevant.

Wie meer geld wil mag uiteraard wel gaan werken. Mijn zoon van 16 werkt niet. Nu moet ik wel zeggen dat zijn schooltijden zich ook lastig zouden laten combineren met werk. Echt veel vrije tijd heeft hij op dit moment niet behalve in de vakantie. School heeft uiteraard prioriteit. Hij heeft plannen om volgende zomer vrijwilligerswerk te gaan doen en dat vind ik minstens zo waardevol als een betaalde baan.

Tijdens hun schooltijd is een bijbaantje voor mij hetzelfde als sport, vrijwilligerswerk, hobbies: goed om je tijd mee te vullen maar het moet niet.

In het geval van Wendy zou ik overigens gewoon open kaart met de kinderen spelen en vertellen dat de situatie financieel lastiger is waardoor mijn bijdrage kleiner zal worden. Ze kunnen er dan zelf voor kiezen om te gaan werken of genoegen te nemen met minder.

Toen wij een periode weinig geld hadden heb ik dit ook eerlijk aan de kinderen verteld en hun inzicht gegeven in onze financiële situatie zodat ze begrepen waarom er minder kon en ik vaker nee zei. Ik vind het helemaal niet verkeerd om met je kinderen dit te delen zolang je het maar op een manier doet dat ze zich geen zorgen gaan maken of je het huis uitgezet zal worden of zo.

Maylise

Vrijwilligerswerk

da's natuurlijk ook prima op je CV. Hoe het zit met de waardering van de invulling van de verplichte maatschappelijke stage weet ik niet, daarvoor zijn mijn kinderen inmiddels te oud, die boot hebben ze misgelopen.

Er zijn ook opleidingen waar je vanzelf een stageplek krijgt toegewezen. Maar als je voor een plaats moet solliciteren, is het wel degelijk van belang dat je meer hebt gedaan dan puur en alleen naar school gaan. Daar wordt naar gekeken bij de selectie.

Oppassen

Mijn enige baantje gedurende het schooljaar tijdens mijn middelbare schoolperiode was het regelmatig oppassen op div.adressen, vooral in het weekend. Verder werkte ik altijd in de zomervakantie 2 tot 3 weken en dan de hele dag. Maar verder heb ik nooit vakken gevuld/ folders rondgebracht o.i.d, daar had ik geen tijd voor doordeweeks. Ook omdat ik een half uurtje moest fietsen naar school. Er is ook nooit over gesproken dat ik dat zou moeten doen.

En...

ik was ruim 15 toen ik voor het eerst een aantal weken in de zomervakantie ging werken.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-12-2010 om 18:26

Wel

Ik ga er wel vanuit dat grotere pubers een baantje zoeken. Het is heel leerzaam om andere verantwoordelijkheden te hebben in een andere omgeving, en verder dekt het bedrag wat ik aan zak- en kleedgeld wil weggeven niet de kosten die zij graag maken. Ze hebben er ook echt tijd genoeg voor. Mijn oudste bijvoorbeeld heeft naast een (als pittig bekend staande) opleiding een tijdrovende hobby, een zaterdagbaantje, een paar oppasadressen en een wekelijkse avond vrijwilligerswerk. En dan nog heeft ze energie zat en gaat ze wekelijks op stap met vrienden. Niks zieligs aan, ze is heel content.
En ja, je merkt duidelijk dat ze in het voordeel is bij bijvoorbeeld stageadressen, want ze is niet bang voor een sollicitatiegesprek, weet zich goed te redden in een team en is aantoonbaar en bewijsbaar een goede keus. Dus was zij bij de komende stageperiode als eerste aangenomen op de plek van haar voorkeur.

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2010 om 23:12

Triest eigenlijk

Dat kinderen op school niet meer leren wat ze in een baantje schijnbaar enorm leren:
sociale vaardigheden, met mensen omgaan, wat klantvriendelijkheid is,hoe ga je met collega,s om enzenz.Een stuk voorbereiding op het echte leven, de maatschappij waar ze straks in terecht komen........

Blijkbaar kun je medeleerlingen, een school en een docententeam niet gelijkschakelen met het echte leven, blijkbaar leren ze niet hoe ze met elkaar om moeten gaan enzovoort. Jammer eigenlijk wel.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 00:10

Boeman

Tijdens een verjaardagsborrel maken wij op ook wel eens gein met het soort taal wat jij uitslaat in je reactie. Drillen die hap! Wat nou tegensputteren?! Heerlijk om even net te doen alsof je dat echt zou zeggen. Even afreageren tegen elkaar, want met puberkinderen heb je soms wat te stellen tenslotte en wat is er leuker dan daar eens lekker om te lachen met 'lotgenoten'. Wat er eigenlijk nog bij hoort is dat je ze achter het behang wilt plakken, zonder bobbels en dan hard weg wilt lopen.
Nou ik ben weer uitgelachen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 00:14

Tirza, sociale vaardigheden

Het is van alle tijden dat de sociale vaardigheden niet van school moeten komen. Ik heb overigens het gevoel dat mijn dochters meer sociaalvaardig van school komen dan ik, want in 'onze' tijd werd er écht helemaal niets aan gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 00:43

Werken en cv

Het is misschien even omschakelen voor sommige ouders, maar een kind van nu moet álles in het teken zetten van zijn toekomst. Wil je mee blijven doen, zelfs op die jonge leeftijd, dan zul je dus je best moeten doen op allerlei terreinen. Dat betekent dus dat werkervaring héél belangrijk is.
Cobi zei dit: Maar persoonlijk vind heb ik liever dat mijn vijftienjarige zijn tijd steekt in school, muzikale, sportieve en sociale ontplooiing. === Mijn ervaring is dat juist de sociale vaardigheden bij aanvang nog wel eens te wensen overlaten en tijdens het werk bijgeschaafd worden. Daar worden ze niet slechter van.

Boeman

Boeman

24-12-2010 om 09:43

Kaaskopje

Wat een crap kraam jij uit zeg !

Ik citeer tekst : 'Tijdens een verjaardagsborrel maken wij op ook wel eens gein met het soort taal wat jij uitslaat in je reactie. Drillen die hap! Wat nou tegensputteren?! Heerlijk om even net te doen alsof je dat echt zou zeggen.'

Dat is dus het opvoeden van tegenwoordig, Ouders die stoer doen en als het er echt op aankomt, hard wegrennen of doen wat je kinderen je zeggen hahahah.

Echt te zielig voor woorden dit, Ouders van tegenwooridg zijn BANG van hun eigen kinderen. Nee blijven jullie maar lekker discusseren met ze en onder het genot van een borreltje stoer doen wat je allemaal wel niet gedaan zou hebben hahahah.

Daarom zijn de meeste ouders slappelingen die mee willen doen en jong willen blijven hahaha en hun kinderen etterbakken van pubers die niks kunnen, willen en een grote bek hebben.

Zo nou jullie weer, (nu ben ik uitgelachen).

Wat een crap.

Boeman

Lieve Boeman,

ik wens je hele relaxte feestdagen met je (uiteraard probleemloze welopgevoede) pubers,tover een glimlach op je gezicht,het leven is mooi.

LindaPinda

LindaPinda

24-12-2010 om 10:19

Wat is het leven toch mooi boeman !

daar had je ven niet van terug he. Wij gaan niet schelden, schoppen en slaan maar blijven gewoon onszelf voor de verandering . Dit met aaaaaaaaaaaaaal onze tekortkomingen en heeeeeeeeerlijke puberzonen en dochters vandien ... Ach wat is het leven toch mooi he !
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERLIJK, allemaal fijne dagen trouwens de allerbeste wensen voor 2011 ! (dat met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel mooi leermomenten )

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 10:38

Boeman

Je zit er natuurlijk op te wachten dat mensen boos worden om je reacties. Dat gaat niet gebeuren. Als je het leven, de opvoeding etc. af en toe niet met humor kunt beschouwen eindig je als een enorme zuurpruim. Jij bent pas halverwege....
Bij het schrijven van een tekst is het overigens belangrijk om niet om de haverklap dezelfde woorden te gebruiken en dus naar synoniemen of woorden met ongeveer dezelfde betekenis te zoeken. Wat een crap is dus niet origineel meer. Volgende keer iets anders dus.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 11:42

Kaaskopje

Ik weet niet of het nodig is dat heel jonge pubers al werken hoor, mijn zoon is pas op zijn 16e aan de slag gegaan, en ik zie beslist geen nadelige gevolgen hiervan. Hij heeft na ruim 2 jaar bij tnt met gemak via een uitzendbureau leuk werk gevonden bij een callcentre, en dat gaat prima.

Verschillend

Bij onze oudste zjn we begonnen geen zakgeld meer te geven gedurende de 4 maanden vakantie na de middelbare school en dat hielp, hij heeft toen 2 jaar (incl vakanties) bij een groenteboer gewerkt. Toen liep het met zijn studie niet goed en is hij gestopt en hebben we zijn toelage verhoogd :o(. Dochter begon al op haar 13 met een krantenbaan en op haar 16 met oppassen, in de lange vakantie na de middelbare school is ze bij een hotel gaan werken en echt van alles gedaan, nergens te beroerd voor als het maar geld opleverde. Zij studeert nu een jaar in Amerika, waar ze zelf dus een groot deel aan bijdraagt, ook is ze deze zomer 5 weken naar de Domenicaanse Republike geweest waar ze oa vrijwilligerswerk gedaan heeft en dat heeft ze ook zelf betaald. Of ze als ze terugkomt nog weer een baan naast haar studie kan hebben moeten we maar afwachten. Zoon 2 is nu 18 en heeft ook 5 jaar een krantenbaantje gehad, deze zomer 10 weken een kantoorbaan gehad en is nu in hetzelfde hotel als zus aan het werk, maar houdt er geen stuiver van over ...

reina

reina

24-12-2010 om 12:18

Oh heerlijk (ot)

Alex is terug of is het zijn alter-ego?! Altijd fijn als je weet dat je bepaalde reacties in elk geval niet serieus hoeft te nemen

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2010 om 14:43

Sociale vaardigheden

Toch raar. Op school wordt er vanaf groep 1 gelet op en geregistreerd en gewerkt op en aan sociale vaardigheden, ze zitten continu tussen de andere mensen en als ze er op hun 16e, na minimaal 12 jaar in die omgeving, vanaf komen, kunnen ze het nóg niet? Waar doen scholen dan al die moeite voor?
En: wat zíjn die sociale vaardigheden eigenlijk? Spreken in het openbaar? Dat hoef je niet te kunnen als vakkenvuller. Goedemorgen zeggen tegen volwassenen? Dát hebben ze ze toch in die 12 jaar wel aan kunnen leren mag ik hopen? Een vrije dag vragen aan je baas? Nou, de pubers die ik ken kunnen met droge ogen en rechte rug een voldoende vragen aan een docent, dus dat moet wel lukken. Netjes zeggen wat je wilt of waar je het niet mee eens bent? Daar zit een baas niet op te wachten En trouwens: ze doen tegen docenten niet anders. Kortom: wat zíjn dan die sociale vaardigheden?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2010 om 14:44

All i want for christmas

issssssss youououououou - galmt mijn 20jarige straalverwende, onopgevoede, irritante puberdochter tegen haar minstens even zo mislukte broertje van 16. En ze doen het daarbij behorende dansje uit Love Actually.

Het komt wel goed met die jeugd van tegenwoordig.

Tirza

reina

reina

24-12-2010 om 16:46

Tirza

"Kortom: wat zíjn dan die sociale vaardigheden?" Dat is natuurlijk heel erg van de puber zelf afhankelijk, maar een paar: samenwerken met mensen die je niet echt liggen, ook beleefd zijn als je een rotklusje moet doen, vrij vragen, excuses aanbieden, beleefd aangeven als je het ergens niet eens mee bent (ik weet uit ervaring dat bazen dat soms heel erg waarderen, ze hebben dat liever dan wandelgangengemopper), op tijd komen en ja, ook 'goedemorgen' zeggen. Ik ken genoeg pubers die een of meer van die vaardigheden niet beheersen of het niet durven.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 17:45

Fiorucci

Ik zeg toch ook nergens dat iedereen onder de 16 al moet werken? Ik heb zelfs gezegd dat ik het niet nodig vind voor een 15 jarige, maar dat ik het vanaf 16 jaar wel wat vind worden. Mijn jongste dochter had ook geen haast met werk zoeken, ze paste al wel op, maar werken in loondienst deed ze nog niet. Maar vorig jaar, toen ze 16 was, is ze keurig aan de slag gegaan en werkt daar nog steeds. Het oppassen doet ze ook nog steeds. Ze is dit jaar naar Kroatië geweest van zelfverdiend geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 17:54

Tirza

Ik verbaas me een beetje. Ik lees hier altijd dat school er is voor schoolse zaken. Sociale vaardigheden zijn niet alleen de taak van school toch? Dus als pubers van 16 werk gaan doen waar ze op een stoel moeten zitten willen ze nog wel eens half onder tafel gaan liggen. Als de leidinggevende zegt dat er iets moet gebeuren, willen ze nog wel eens dwars gaan doen, of ze spelen de hele tijd met hun telefoon, of ze kunnen hun mond niet houden, etc.. Ik verzin het niet, het is de dagelijkse praktijk voor mij. Pubers moeten ook in het bedrijfsleven nog gekneed en gevormd worden. Dat is met 16 voor een heleboel nog niet klaar. Daarom is werken op die leeftijd zo nuttig. Maar dat ze er zelf hun geld mee verdienen is uiteraard de hoofdreden waarom werken een prima idee is.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 17:59

Tirza

Oh het komt zeker goed. Mijn oudste dochter sprak laatst heel liefdevol over haar zusje. Zomaar, ik weet niet meer waarom. Ik vond het hartverwarmend. En vanmiddag was een vriendin van mijn dochters hier na een lange buitenlandse reis en die vertelde ook dat ze steeds closer wordt met haar broers. Eentje had zelfs vrijgenomen om haar van Schiphol op te halen. Een hele geruststelling dat alles gewoon op zijn pootjes komt.

Fiorucci

Fiorucci

24-12-2010 om 18:22

Kaaskopje

Het was een reactie hierop:
Het is misschien even omschakelen voor sommige ouders, maar een kind van nu moet álles in het teken zetten van zijn toekomst. Wil je mee blijven doen, zelfs op die jonge leeftijd, dan zul je dus je best moeten doen op allerlei terreinen. Dat betekent dus dat werkervaring héél belangrijk is.
Ik geloof niet dat dat nou staat of valt met een bijbaantje van vier uur per week. Het staat leuk op zijn cv, maar verder? Hij kwam zelf wel wat meer bij de mensen en werd wat sociaal vaardiger, hij werd immers ouder. Maar ik heb niet de illusie dat dat komt door vier uurtjes post lopen. Zoveel mensen spreek je dan niet....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.