Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wendy

Wendy

19-12-2010 om 19:49

Dochter van 15 wil niet vakkenvullen ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

24-12-2010 om 22:03

Fiorucci

Ik kan me voorstellen dat je door die tekst dacht dat ik dan jonger dan 16 ook wel zou aanmoedigen. Maar waar ik ook aan dacht is aan school. Ze moeten tegenwoordig op 14 jarige leeftijd al beslissen wat ze later willen worden.

Toch blijf ik positief over werkervaring bij pubers. Postbezorgen is niet altijd leuk (ik zou het nooit leuk vinden) en om de klus dan toch te moeten klaren vraagt wat verplicht doorzettingsvermogen. De ervaring is nooit verkeerd.
Ouder worden staat niet persé synoniem voor sociaal vaardiger worden.

Fiorucci

Fiorucci

25-12-2010 om 08:56

Kaaskopje

Dat snap ik, maar ik had mijn eerste echte baan zonder ooit als puber gewerkt te hebben, en al doende leert men. Ik ging namelijk de verpleging in, dan moet je wel sociaal vaardig worden in korte tijd..
Ik had het er nog met mijn zoon over, en je spreekt echt niet veel mensen tijdens post lopen. Hooguit je collega's heel even voor je begint.
Overigens lopen veel jongeren stage, waar je volgens mij ook al de nodige ervaring mee opdoet, ik bedenk ineens dat ik nog stage heb gelopen in een buurthuis tijdens MBO Kultureel Werk.

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2010 om 23:12

Ja kaaskopje

Wat mij betreft is een school er voor schoolse zaken. Maar wat school betreft niet. Die maken zich over heel veel dingen heel erg druk, met name over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 1. Het verbaast me dus, dat die blijkbaar na 12 jaar nog steeds zéér te wensen over laat. Wat dóen ze dan al die tijd op school? De voorbeelden die jij noemt, zijn toch op een school dagelijkse praktijk? Raar op je stoel hangen mag op school ook niet, je moet doen wat de docent zegt, je mobiel mag niet eens in zícht zijn op school, je moet je mond houden.......dat zijn toch allemaal dingen die op school gesneden, dagelijkse koek zijn?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-12-2010 om 23:15

Reina

Tja. De opsomming die jij maakt, die kun je toch ook naadloos op een schoolmilieu leggen? De hele dag moet je (in groepjes liefst ook nog) samenwerken met mensen die je niet echt liggen, je moet beleefd zijn tegen docenten, je moet vragen of toetsen verzet of herkanst kunnen worden, je moet excuses aanbieden - zelfs voor dingen die je niet gedaan hebt, je moet je beleefd laten horen als je het ergens niet mee eens bent, je moet op tijd komen en je moet goedemorgen zeggen. Tenminste, ik weet niet anders van de scholen die ik ken.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2010 om 01:11

Tirza

Raar op je stoel hangen mag op school ook niet, je moet doen wat de docent zegt, je mobiel mag niet eens in zícht zijn op school, je moet je mond houden.......dat zijn toch allemaal dingen die op school gesneden, dagelijkse koek zijn? ===
Misschien is het ook wel een kwestie van opnieuw uitproberen hoever je kunt gaan tot er iets van gezegd wordt.

Lynna

Lynna

26-12-2010 om 08:34

Verschil school werk

Toen ik nog in de schoolmediatheek werkte, kwamen daar voor keuzewerktijd een heleboel havo 4/5 jongens die niks uitvoeren. Ongeinteresseerd, lui, nergens zin in. Sommige van hen kwam ik ook wel in de supermarkt tegen als vakkenvuller. Hard aan het werk, ze deden wat hun gezegd werd, vriendelijk tegen klanten. Ik vond het altijd zo'n verschil. Tuurlijk is school heel anders dan werk waarvoor je zelf kiest, maar ik kreeg daardoor het gevoel dat het voor die lusteloze jongens heel goed was om lekker aan het werk te gaan en daar weer heel andere vaardigheden te leren dan je op school niet wilt leren.

reina

reina

26-12-2010 om 09:50

Tirza

Ja, dat kan, maar op school heeft het minder consequenties als het niet gebeurt dan op je werk. Een school stuurt je niet weg als je 2 x achter elkaar te laat komt, een school stuurt je niet weg na een grote mond tegen een docent en als je geen goedemorgen zegt maar met je capuchon over je petje het lokaal binnensluipt zonder een woord te zeggen, op het werk zijn daat ernstiger consequenties aan verbonden, zoals ontslag. Ik ken veel pubers (zal ook met 'mijn' doelgroep te maken hebben) die pas op het werk merkten dat datgene wat ze op school altijd zeiden écht waar was...

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2010 om 11:51

Ha, leuk

Tegengas Ik geloof jullie allemaal direct en kan het plaatje zelf natuurlijk ook wel inkleuren (tenslotte heb ik pubers) maar ik vind het zo grappig dat ál die aandacht die er op scholen is voor net gedrag en sociale vaardigheden blijkbaar dus geen bal effect heeft op het fenomeen 'puber'. Misschien is het wel gewoon zo als mijn kinderen het ervaren: op school word je niet serieus genomen, op je werk wel. Daar bén je echt iemand, daar doe je iets nuttigs, daar ben je nodig. Die school draait toch wel, of jij er nou bent of niet.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

26-12-2010 om 13:53

Tirza

Dat denk ik ook. Al tref je soms weleens parels van docenten die kinderen wel serieus nemen. Ik zie het direct, mijn zoon is dan vijf cm. langer bij thuiskomst..)

reina

reina

26-12-2010 om 16:32

Maar

Ik denk zeker wel dat pubers (althans een aantal) er zeker wat van opsteekt op school, maar in 't echt pas laten zien dat ze weten hoe het moet én ervaren hoe de echte wereld er uit ziet en die groep die dacht dat het maa gezeur van leerkrachten was ontdekken tot hun schrik dat die toch wel eenbeete gelijk hebben . Enne, gelukkig zegt mijn klasje me wel gewoon goedemorgen en doen ze die capuchon wel af omdat ze weten dat ik dat nou eenmaal waardeer

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2010 om 16:57

Tirza

Misschien is het wel gewoon zo als mijn kinderen het ervaren: op school word je niet serieus genomen, op je werk wel. Daar bén je echt iemand, daar doe je iets nuttigs, daar ben je nodig. Die school draait toch wel, of jij er nou bent of niet.
Nou nee dus. Zeker niet bij vakkenvullers. Voor jou tien anderen als je het bij een werkgever verprutst. Die werkgever draait wel door, met of zonder jou. En dát leren pubers als ze aan het werk gaan. Een werkgever neemt zijn personeel inderdaad serieus en als een puberwerknemer laat zien nog niet volwassen genoeg te zijn om zich te schikken naar het werk staat puber na een maand toch weer op straat. De puber als persoon is niet belangrijk, maar wat hij uitvoert wel.
Ik ben het algemeen genomen overigens niet eens met dat je op school als leerling niet serieus genomen wordt. Je kunt het niet eens zijn met een aanpak, maar de bedoelingen zijn over het algemeen niet slecht. Ik vind dat je leraren te kort doet door het zo te generaliseren.

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2010 om 08:40

Reina

Het is op de school van mijn zoon een van de strengste regels: geen petjes of capuchons. Dus geen enkele leerkracht vindt het goed.

reina

reina

27-12-2010 om 10:15

Fiorucci

Bij ons ook, maar tussen het spontaan afdoen of pas na een blik of opmerking zit en groot verschil

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2010 om 12:20

Reina

Het zit er hier zo ingebakken vanaf dag 1, ze proberen het niet eens..

Maylise

Maylise

27-12-2010 om 13:40

Vaardigheden

Heel veel van de dingen die hier genoemd worden als vaardigheden die je leert in een baan zijn vaardigheden die je alleen leert als je in loondienst bent en dan ook nog ergens met andere mensen dus bijvoorbeeld in een supermarkt. Dat zou inhouden dat je kinderen dus niet alleen moet stimuleren om te gaan werken maar dus ook wat voor soort baantjes? Is oppassen niet goed genoeg? Een krantenwijk heb je wel een vaste baas maar niet echt collega's dus dat mag dan ook niet? Of werkt het toch niet zo?

Ik zal niet ontkennen dat je nuttige dingen kan leren van werk net zoals je ook nuttige dingen kan leren van school of van hobbies of allerlei andere zaken maar ik denk niet dat je als 16jarige een baantje nodig hebt om vaardigheden aan te leren. Dat kan ook in een andere context. Veel van de dingen die hier genoemd worden leer je ook als je in de redactie van de schoolkrant zit of de organisatie van de lokale toneel club of wat dan ook.

Ik heb niks tegen werken door scholieren mits het lukt naast school maar ik denk niet dat wel of niet vakken vullen op 16jarige leeftijd enorm veel invloed heeft op een verder verloop van je carrière of dat je hierbij dusdanige vaardigheden aanleert die je elders niet op kan doen.

Maylise

Maylise

Maylise

27-12-2010 om 13:47

Reina

School stuurt een leerling die geen goedemorgen zegt of een grote mond heeft inderdaad niet gelijk weg maar in de meeste gevallen zitten er aan slecht gedrag op school toch ook allerlei consequenties. Nablijven ed. wordt hier in elk geval ook als heel vervelend beschouwd dus daar leren ze ook wel sociaal gewenst gedrag van. Als het goed is leer je op school dus ook wel wat wel en niet kan juist omdat er daar ook allerlei consequenties gebonden zijn aan negatief gedrag. Natuurlijk kan je de situatie niet 1 op 1 omzetten naar de werkvloer. Alleen elke werkvloer is weer anders. Mijn oudste dochter werkte wel naast school maar zij deed dat door op te passen. Daar heeft ze vast wel wat geleerd maar dingen als team overleg, omgaan met collega's, vrije dagen vragen en andere vaardigheden natuurlijk helemaal niet. Dat heeft ze toch echt ooit op een andere manier aangeleerd. Misschien wel op school, misschien wel toen ze al studeerde maar zeker niet van het oppassen.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2010 om 01:46

Maylise

Oppassen is zeker goed. Het is ook maar net wat een jongere aankan naast school. Als een baan bij een winkel, callcenter, of ander bedrijf teveel tijd vergt is oppassen iets wat net wat makkelijker ingepast kan worden misschien. Bij oppassen leren ze ook verantwoordelijkheid te nemen en dergelijke, dus niks mis mee. Mijn oudste dochter heeft geen baan bij een bedrijf. Ze past wel regelmatig bij verschillende gezinnen op. Dat is voor haar mooi meegenomen, maar ze kan er geen vakantie van bij elkaar sparen en dat is toch iets wat op haar wensenlijstje staat. Niet elk kind heeft de luxe dat vader en moeder zijn of haar wensen kan vervullen.
Mijn dochter doet ook erg veel voor haar vereniging en daar leert ze zóveel van. Ze mag officieel leiding geven aan een groep kinderen, omdat ze daar cursussen voor doorlopen heeft. Dus ook zonder betaalde baan kan een jongere veel leren, áls die jongere tenminste iets onderneemt. Mijn jongste dochter past iedere week in ieder geval 1 keer op en werkt alweer een tijdje als caissière en leert daar ook van. Al die ervaringen hebben zin. Niet elke jongere is in de positie dat hij of zij in een redactie zit, of in de organisatie van een toneelclub zit. Zo'n jongere moet het dus van een andere praktijk hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.