Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter van 17 kleedt zich abnormaal schaars


Wat je uitdraagt krijg je terug. Dat geldt ook voor de kleding die je draagt. Dan komen we hier meteen op het grensgebied tussen waardigheid en autonomie. Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag en zoals iemand al noemde behoedt "kuise" kleding je er ook niet tegen. Waardigheid en autonomie gelden ook voor de ander.

Maar enig gevoel voor decorum kan geen kwaad. Op een Italiaanse strandboulevard flaneerde eens een lomperik in korte broek en een t-shirt waar met grote letters KUT op stond. Dan kun je wel zeggen dat hij dat zelf mag weten en dat is natuurlijk ook zo, maar ik vond het een belediging naar die Italianen die goed gekleed weten wat "flaneren" is. 

MRI

MRI

15-06-2021 om 12:38

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 12:17:

Wat je uitdraagt krijg je terug. Dat geldt ook voor de kleding die je draagt. Dan komen we hier meteen op het grensgebied tussen waardigheid en autonomie. Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag en zoals iemand al noemde behoedt "kuise" kleding je er ook niet tegen. Waardigheid en autonomie gelden ook voor de ander.

Maar enig gevoel voor decorum kan geen kwaad. Op een Italiaanse strandboulevard flaneerde eens een lomperik in korte broek en een t-shirt waar met grote letters KUT op stond. Dan kun je wel zeggen dat hij dat zelf mag weten en dat is natuurlijk ook zo, maar ik vond het een belediging naar die Italianen die goed gekleed weten wat "flaneren" is.

daar ga je weer, je haalt categorieën door elkaar. Wil je waardigheid, decorum en smaak bespreken, start daar dan een draadje over. Dit draadje gaat imho over meisjes die zich niet opzichtig moeten kleden omdat ze anders ongewenste intimiteiten opgedrongen krijgen. 

Het is zo makkelijk weet je nog: je hebt a. een algemene maatschappelijke norm die voor alle genders geldt: niet in het openbaar je genitaliën  laten zien. Dan heb je b: jouw persoonlijke smaak, je kan een oordeel hebben over iemand kledingkeuze maar je kan er geen morele norm aan verbinden. En dan is er c.: vrouwen en meisjes worden door hun kledingkeuze verantwoordelijk gemaakt voor aanranding en verkrachting die hen gebeurt, met andere woorden: zij zijn verantwoordelijk voor grensoverschrijdend gedrag van  de ander. 

Haal die categorieën door elkaar en je krijgt een wazige gedateerde patriarchale kijk op kledingkeuzes voor meisjes en vrouwen: omdat jij een kort rokje niet mooi vindt of decorum technisch niet vindt passen wordt het "wat je uitdraagt, krijg je terug" . Wat bedoel je daarmee dan? Want vervolgens zeg je "Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag " Nou dan zijn we er toch, daar kun je bij laten, daar gaat dit draadje over. Maar er komt altijd weer een groot 'maar' achter aan: Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag MAAR... "het is geen gezicht, er is zoiets als decorum, ik vind het bij jongens ook niet mooi, er is een maatschappelijke norm...." etc etc. 

Nee, post elders over onwelvoeglijke of lelijke kledingkeuzes en zeg mbt tot dit onderwerp gewoon "Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag

"daar ga je weer...."  ??

Pfieuw, ik dacht ook even iets te posten hier

MRI

MRI

15-06-2021 om 13:10

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 13:00:

"daar ga je weer...." ??

Pfieuw, ik dacht ook even iets te posten hier

Ja ben je nu verdrietig omdat iemand wederom inhoudelijk ingaat op argumenten die je al een paar keer gepost hebt? 

ja die ene opmerking is meta, maar ik krijg genoeg van steeds dezelfde categorieverwarring die nadelig uitpakt voor meisjes en vrouwen. Ik zeg dit pas veertig jaar weet je en het wordt pas nu een beetje opgepakt in het collectief. en dan nog is het aan een dood paard trekken. Ik heb geen tijd meer voor geduld. 

Ik zou zeggen: ik maak mijn excuses voor die meta opmerking, ga jij dan gewoon inhoudelijk in op mijn argumenten?

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 13:00:

"daar ga je weer...." ??

Pfieuw, ik dacht ook even iets te posten hier

ja kijk maar uit 🤣 het gaat hard hier.

  • MRI
EmmaT schreef op 15-06-2021 om 13:00:

"daar ga je weer...." ??

Pfieuw, ik dacht ook even iets te posten hier

Ja ben je nu verdrietig omdat iemand wederom inhoudelijk ingaat op argumenten die je al een paar keer gepost hebt?

Volgens mij was het EmmaT’s eerste bijdrage is deze draad dus hoezo: daar ga je weer?

MRI

MRI

15-06-2021 om 13:19

Rachel. schreef op 15-06-2021 om 13:14:

[..]

ja kijk maar uit 🤣 het gaat hard hier.

wat gaat hard?

MRI

MRI

15-06-2021 om 13:21

Mamajome schreef op 15-06-2021 om 13:19:
  • MRI

[..]

Ja ben je nu verdrietig omdat iemand wederom inhoudelijk ingaat op argumenten die je al een paar keer gepost hebt?

Volgens mij was het EmmaT’s eerste bijdrage is deze draad dus hoezo: daar ga je weer?

Oh!!! dan is het helemaal mijn fout! sorry sorry, Ik haal haar door de war met MamaE, sorry Emma, het spijt me. Ik had gewoon moeten verwijzen naar mijn eerdere reacties op MamaE en verder niet. 

MRI schreef op 15-06-2021 om 13:19:

[..]

wat gaat hard?

de discussies en de manier van reageren op elkaar wanneer iemand een andere denkwijze heeft,

je kunt altijd dingen voorleggen aan elkaar maar probeer het niet zo op te dringen door het herhaaldelijk als reactie neer te zetten.

want 9 van de tien keer houd zo'n discussie pas op als iemand zich aansluit bij je mening.


MRI

MRI

15-06-2021 om 13:25

Rachel. schreef op 15-06-2021 om 13:24:

[..]

de discussies en de manier van reageren op elkaar wanneer iemand een andere denkwijze heeft,

je kunt altijd dingen voorleggen aan elkaar maar probeer het niet zo op te dringen door het herhaaldelijk als reactie neer te zetten.

want 9 van de tien keer houd zo'n discussie pas op als iemand zich aansluit bij je mening.


ja maar dat hoort bij een forum natuurlijk

MRI schreef op 15-06-2021 om 13:21:

[..]

Oh!!! dan is het helemaal mijn fout! sorry sorry, Ik haal haar door de war met MamaE, sorry Emma, het spijt me. Ik had gewoon moeten verwijzen naar mijn eerdere reacties op MamaE en verder niet.

en dat is niet persee alleen naar jou gericht hoor, over het algemeen ook op het forum, 

al vind ik wel dat jij vaak eerder toegeeft als je ziet dat je fout zit😊.

Rachel. schreef op 15-06-2021 om 13:24:

[..]

de discussies en de manier van reageren op elkaar wanneer iemand een andere denkwijze heeft,

je kunt altijd dingen voorleggen aan elkaar maar probeer het niet zo op te dringen door het herhaaldelijk als reactie neer te zetten.

want 9 van de tien keer houd zo'n discussie pas op als iemand zich aansluit bij je mening.


seksisme en wat dat inhoudt is geen mening. Net als wat racisme, ongelijkheid en discriminatie dat niet is. 

Daarnaast: ik ervaar jouw reacties, die niet over de inhoud gaan maar over de vorm, als storend Rachel. Als het uit de pas loopt naar je smaak kun dat toch melden bij het forumbeheer? Zij zijn de moderators hier. 

EmmaT schreef op 15-06-2021 om 12:17:

Wat je uitdraagt krijg je terug. Dat geldt ook voor de kleding die je draagt. Dan komen we hier meteen op het grensgebied tussen waardigheid en autonomie. Natuurlijk is "uitdagende" kleding geen vrijbrief voor grensoverschrijdend gedrag en zoals iemand al noemde behoedt "kuise" kleding je er ook niet tegen. Waardigheid en autonomie gelden ook voor de ander.

Maar enig gevoel voor decorum kan geen kwaad. Op een Italiaanse strandboulevard flaneerde eens een lomperik in korte broek en een t-shirt waar met grote letters KUT op stond. Dan kun je wel zeggen dat hij dat zelf mag weten en dat is natuurlijk ook zo, maar ik vond het een belediging naar die Italianen die goed gekleed weten wat "flaneren" is.

Ik blijf wat kauwen op "wat je uitdraagt krijg je terug". Dat lijkt toch wel sterk op "je vraagt er zelf om". Verder ga je ervan uit dat een begrip als waardigheid een objectieve norm is. Dat is het niet. Tuurlijk jouw voorbeeld van de lomperik zal bij veel mensen weerstand oproepen, maar of een rok halverwege dijbeen wel of niet waardig is, zullen de meningen zeker verschillen. 


Alkes schreef op 15-06-2021 om 14:06:

[..]

Ik blijf wat kauwen op "wat je uitdraagt krijg je terug". Dat lijkt toch wel sterk op "je vraagt er zelf om". Verder ga je ervan uit dat een begrip als waardigheid een objectieve norm is. Dat is het niet. Tuurlijk jouw voorbeeld van de lomperik zal bij veel mensen weerstand oproepen, maar of een rok halverwege dijbeen wel of niet waardig is, zullen de meningen zeker verschillen.


wat ik zeg: het blijft een schemergebied. Lees even verder: ik zeg juist niet dat je er zelf om vraagt of dat het je eigen schuld zou zijn. Net zo min als ik gevoel voor decorum hetzelfde vind als smaak. Alles in de context.  Maar het maakt nogal wat los hier geloof ik. 

Niet erg hoor Mri, dat je niet wist dat dat mijn eerste post hier was. 

Libertine schreef op 15-06-2021 om 13:48:

[..]

seksisme en wat dat inhoudt is geen mening. Net als wat racisme, ongelijkheid en discriminatie dat niet is.

Daarnaast: ik ervaar jouw reacties, die niet over de inhoud gaan maar over de vorm, als storend Rachel. Als het uit de pas loopt naar je smaak kun dat toch melden bij het forumbeheer? Zij zijn de moderators hier.

dat kan zeker, ik vind hoever jullie om het verhaal heen gaan  van gevraagde advies over verhaal van dochter ook storend, dus net zoals jullie met meningen over algemene situaties beginnen en maar blijven discussiëren omdat jullie het niet hetzelfde zien , geef ik ook mijn mening wat ik daar van vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.