Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Truusje Bep

Truusje Bep

01-08-2011 om 23:01

Dochter wil geen tampons gebruiken

Mijn 12-jarige dochter weigert om tampons te gebruiken of zelfs maar te proberen. Ik heb haar alle voordelen verteld en uitgelegd dat het normaal is om even een paar keer te moeten oefenen, maar ze wil er niet eens over praten en wijst alles af. Normaal gesproken is dat niet zo'n probleem maar het is wel jammer dat ze nu de laatste vier dagen van haar vakantie (met vader) niet heeft kunnen zwemmen.
Hoe is dat bij andere 12-jarigen? Is een tampon dan echt een brug te ver?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

02-08-2011 om 08:16

Lekker zo laten

Ik zou het lekker zo laten, ik ben met Single Lady eens dat dat vanzelf wel komt (of niet en dan is er ook niets aan de hand). Kennelijk vind je dochter het op dit moment minder erg om niet te zwemmen dan tampons te gebruiken en waarom zou jij daar dan een probleem van maken of het jammer vinden?
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dochter nog heel erg aan haar nieuwe lijf moet wennen, het misschien helemaal niet leuk vindt of het eng vindt om tampons te gebruiken.
Gewoon een doosje minitampons voor haar aanschaffen. Daarin zit ook een gebruiksaanwijzing en dan kan ze het zelf uitproberen op het moment dat ze er wel aan toe is. En in tegenstelling tot Single lady vind ik een inbrenghuls een onding (maar ik ben ook in het algemeen geen tampon-fan).

Kobalt

Kobalt

02-08-2011 om 09:52

Hier ook niet

Mijn dochter wil ook geen tampons gebruiken en ik vind dat ze dat helemaal zelf moet weten. Ik vind het sterk van haar, dat ze zo beslist is en zelf bepaalt wat ze wil.
Ik ben blij dat ik haar als acht- tot twaalfjarige al veel verteld heb, over seks en dergelijke. Want op het moment vindt ze het echt super genant om er met mij over te praten.

prulleke

prulleke

02-08-2011 om 21:48

Hier wel

Dochter werd 3 weken geleden voor het eerst ongesteld op de avond voordat we een dag naar Duinrell gingen (speciaal voor het Tikibad natuurlijk).
Dochter helemaal in zak en as omdat ze niet zou kunnen zwemmen.

Nu stond ze dus voor het blok, wel zwemmen met tampon of niet zwemmen.

We gingen met 2 nichtjes en 3 vriendinnen van de zelfde leeftijd dus ze wilde echt zwemmen.

Samen ' s morgens nog op internet op de ob site gekeken zodat ze wist hoe het werkt en nog snel een pakje tampons gekocht voordat we gingen.

Het was even paniek toen het niet meteen lukte, maar de wil om te zwemmen was groter.

Uiteindelijk lukte het en we hebben heerlijk gezwommen.

Dus het komt vast vanzelf als ze echt graag een keer mee wil zwemmen.

Succes

Truusje Bep

Truusje Bep

02-08-2011 om 22:53

Bedankt

Dat is duidelijk. Ik moet niet meer aandringen en afwachten tot en of ze er zelf eens de noodzaak van in ziet. De minitampons, evenals alle andere maten, zijn hier trouwens altijd ruim voorradig dus daar ligt het niet aan.

Vriendinnen kunnen helpen

Mijn dochter wilde eerst ook niet. Ze vond het allemaal eng en de gedachte eraan maakte dat het ook niet lukte.
Een vriendin van haar heeft haar echter over de streep kunnen trekken. Inderdaad: de voordelen ervan en het toch perse willen zwemmen gaf de doorslag. Nu wil ze niet anders meer!Laat haar wennen aan de gedachte en het komt wel.

Maylise

Maylise

03-08-2011 om 12:03

Moet dat dan?

Moet je dan op een gegeven moment tampons gaan gebruiken? Ik heb dat ook nooit gedaan. Wel eens geprobeerd maar het beviel mij niet goed. Het geen noodzaak of zo om tampons te gebruiken. Gezien de enorme hoeveelheid maandverband die je bij de supermarkt ziet zijn er genoeg vrouwen die geen of niet altijd tampons gebruiken.

Wat maakt dat nou uit

Laat haar dat zelf beslissen.Zelf heb ik nooit tampons gebruikt, vind het niet prettig; beide dochters zijn het wel gaan doen naar volle tevredenheid. Ik vind zoiets heel persoonlijk, het betreft je eigen lijf, bekijk zelf wat je bevalt.

Truusje Bep

Truusje Bep

03-08-2011 om 15:28

Ja, precies

Ik ben het helemaal met jullie eens dat het een persoonlijke keuze is, maar dan moet je het wel eerst geprobeerd hebben. Ik vind het echt jammer voor haar dat ze niet wil of durft, want ik zou zelf echt nooit meer maandverband willen gebruiken. We wachten het maar af, ze zal er toch ooit wel eens de noodzaak of het gemak van gaan inzien.

snicksel

snicksel

03-08-2011 om 15:42

Even niet persoonlijk over truusje bep

... maar ik denk dat het echt een gevaar is in onze samenleving dat mensen hun kinderen veel te lang vasthouden. Kinderen gaan van je af, dat is de natuurlijke gang van zaken. Ze hoeven helemaal niets te doen omdat jij dat handig of belangrijk vindt. Daar zijn ze niet voor. Ze leven hun eigen leven. Dat begint in het klein in de kleutertijd, daarvoor al eigenlijk, en in de pubertijd neemt het duidelijker contouren aan.

Truusje schrijft letterlijk dat ze zélf de voorkeur geeft aan mv en dat ze dáárom hoopt dat haar dochter ook tampons gaat gebruiken. Maar haar dochter is toch een eigen persoon? Al wil ze vier dagen in een hok gaan zitten. Het moet haar eigen keuze zijn. Als ik een moeder had die me dingen ging aansmeren omdat ze ze zelf handig vond dan zou ik nog wel feller reageren dan de dochter van Truusje nu heeft gedaan. Een beleefd, zeer beleefd meisje, zo klinkt het.

Ik vind wel dat ouders hun kinderen mogen willen helpen om nieuwe enge dingen te proberen, en dat ze ze mogen begeleiden in het aanleren van nieuwe vaardigheden. Maar hoe ouder het kind, hoe terughoudender je moet zijn. Juist zo rond de 13/14 wordt in heel veel culturen een stapje terug gedaan, dan worden kinderen gewoon al volwassen in bepaalde opzichten.

Lekker zo laten

Waarom moet ze het eerst geprobeerd hebben? Mijn moeder heeft me nooit voorgehouden dat ik tampons moest proberen, want ze wilde ze zelf ook niet gebruiken. Ik heb ook een aantal jaren gewoon niet gezwommen als ik ongesteld was. Maar op een gegeven moment deed zich een situatie voor waarbij ik het wel heel vervelend vond dat ik op dat moment niet zwemmen kon. Toen heb ik gewikt en gewogen en 10 minuten voordat we weggingen besloten eens een tampon van mijn zus te lenen en te kijken of het ging. Het ging
Als ze niet wil, wil ze niet. Waarom zou ze moeten proberen?

Maylise

Maylise

03-08-2011 om 15:51

Truusje

Je dochter is nog maar 12. Dat is best jong. Ze is nog niet lang ongesteld waarschijnlijk. Ik snap heel goed dat ze een tampon nog eng vindt. Dat vinden zoveel meisjes op die leeftijd. Een deel gaat later alsnog op tampons over en een deel niet. Ze weet de voordelen (kunnen zwemmen) en zolang ze zelf verder niet wilt wat maakt het dan uit? Waarom is het jammer dat ze geen tampons wil proberen? Goed ze kan een paar dagen niet zwemmen maar dat is toch haar eigen keuze. Wie weet denkt ze er volgens jaar anders over.

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je tegen haar gezegd hebt dat tampons in jouw ogen een betere oplossing zijn maar me dunkt dat één of twee keer wel genoeg is. Ze kent jouw mening, ze weet waar ze zijn en verder lijkt het me aan haar om eventueel wat met die mening te doen.

Lijkt me vrij logisch

Je bent twaalf, waarschijnlijk nog niet zo vaak ongesteld geweest. Het is al eng genoeg dat er iets UIT komt, en dat moet je er ook nog iets IN gaan stoppen?
Zo erg is het toch niet om een dagje of wat eens niet te zwemmen?
Als je erg licht vloeit, tijdens de laatste dagen, dan kun je trouwens best wel zwemmen, water stopt het vloeien, je zwemt echt niet met een rood spoor door een zwembad.

Persoonlijk zie ik totaal geen voordelen aan tampons, ik vind het rotdingen, dus ik snap ook niet zo waarom je bij je dochter aandringt. Het is HAAR lijf, en zij mag toch zeker beslissen hoe ze met haar vrouwzijn omgaat?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-08-2011 om 15:28

Mwah

Ik snap best dat je haar aanraadt om tampons te gebruiken, ik vind tampons ook veel fijner dan maandverband. Maar als ze het zelf niet wil houdt het natuurlijk op.

Ik zou gewoon de tampons in de badkamer/wc leggen zodat ze ze zelf kan pakken als ze dat wil. Verder niet aandringen, maar haar gewoon de mogelijkheid geven om ze te gebruiken.

Onzin single lady!

Ieder mens is nou eenmaal anders, er zijn vrouwen genoeg die al van alles hebben geprobeerd maar het nog steeds niet prettig vinden zitten.
Misschien heeft dat te maken met een bepaalde gevoeligheid ofzo: er zijn genoeg mensen die ab-so-luut geen muts verdragen in de winter, terwijl er anderen zijn die niet zonder kunnen.

Gr. Poezie.

Sancy

Sancy

04-08-2011 om 19:52

Single lady en poezie

sl: ja hahaha, die stoffen maandverbanden, met knoopjes vastgezet aan speciale onderbroeken als je geluk had, en dan ook nog veel dochters in het gezin en geen wasmachine dus met de kookwas en de wringer, daar sprak mijn moeder ook wel eens over.
Pezie: ik ga lekker niks zeggen over 'absoluut geen muts verdragen'

Sascha2

Sascha2

04-08-2011 om 20:53

Maar pelle

Zoals ik het lees gaat het niet over het feit dat dochter vier dagen niet kon zwemmen. Het gaat erom dat dochter geen tampons wil gebruiken. Gevolg was dat ze daardoor vier dagen niet heeft kunnen zwemmen. Het lijkt mij de keuze van dochter, haar lijf en haar menstruatie. Dat Truusje zelf liever tampons gebruikt en daardoor wel had kunnen zwemmen doet niet ter zake. Door het feit dat dochter geen tampons wil gebruiken kon ze niet zwemmen, nou en?

Katrien

Katrien

04-08-2011 om 21:28

Nee hoor, single lady

Ik vind het gewoon niks, tampons. Heb ze gebruikt, met inbrenghuls, zonder inbrenghuls, ik voelde ze niet zitten, dat was het probleem niet. Ik vind het gewoon niks. Ik gebruik, niet verschieten, stoffen maandverband, dat is het het enige waar ík me goed bij voel.

Ik vind dit eigenlijk een vreemde discussie. Het lijkt me dat de keuze voor maandverband of tampons of keeper of ... nu toch bij uitstek een persoonlijke keuze is en dat je toch niet moet gaan verantwoorden waarom je een bepaalde keuze maakt. Ik zou het als tiener niet leuk vinden als mijn moeder doet alsof mijn keuze voor maandverband ipv tampons een "rare" keuze is en dat ze dat jammer vindt.

Katrien

Truusje Bep

Truusje Bep

04-08-2011 om 21:35

Niet aandringen

Na de reactie van Maylise heb ik besloten er nooit meer over te beginnen. Voor mij hoeft ze het niet te doen. Maar ik ben zo verbaasd over de tegenstanders. Een tijdje geleden kon ik door een bepaalde oorzaak twee maanden geen tampons gebruiken. Wat een ellende was dat, ik voelde me diepongelukkig met dat maandverband. Hoe kun je je daar nu beter bij voelen dan bij tampons? Die verbazing uit ik verder niet naar mijn dochter. Ik ben allang blij dat ze nagenoeg geen last heeft van haar menstruaties.

Dochter maakt zelf keuze

Alle mogelijkheden voorgesteld en dochter bepaalt zelf wat ze prettif vindt in gebruik. Wat ik dan wel of niet handig vindt geef ik haar als advies mee maar zij beslist verder.
Dat moet ook het uitgangspunt zijn, dit zijn de mogelijkheden en de rest van de ontdekkingstocht is aan haar.

Huh, geen gevoel?

Ik vond ob's ook nooit fijn, en nog niet altijd. Kreeg (en krijg soms nog) een soort kramp, echt een rotgevoel. Gebruik ze wel regelmatig en weet zeker dat ze goed zitten. Natuurlijk heb je wel gevoel in je vagina (gelukkig wel .

neteret mut

neteret mut

05-08-2011 om 00:45

Wel/geen

tampons gebruiken moet idd haar eigen keuze zijn en zoals het nu lijkt heeft ze die niet. Niet echt want moeder is overtuigd van de voordelen van tampons. Dat weet ze en heeft ze al een keer afgewezen. Kan ze nog terugkrabbelen? of is dat gezichtsverlies. Misschien vind ze maandverband juist wel fijn, kan ook. Er zijn zoveel soorten en modellen. Mijn dochters gebruiken af en toe wel tampons, ik niet, en ze gebruiken ander maandverband dan ik. Hun keuze. Ik heb het er denk 1x met ze over gehad wat ik gebruik, wat de mogelijkheden zijn en dat ze mee kunnen naar de winkels om te kijken wat er verder is aan andere modellen.

Pelle

Haal dat "alsof" maar weg hoor, iemand kan zoiets toch gewoon niet fijn vinden? Dat moet je respecteren! Wat jij fijn vindt hoeft een ander niet fijn te vinden en andersom.

Gr. Poezie.

Primavera

Primavera

05-08-2011 om 10:26

Die tamponzendingsdrang ook altijd

Ik snap heel goed dat er vrouwen zijn die tampons wel makkelijk en fijn in het gebruik vinden, maar die zendingsdrang die daar soms bijkomt om iedereen daar ook toe te bekeren is ronduit vervelend. Ik heb daar als puber erg veel last van gehad. Telkens weer moeten verantwoorden naar gezinsleden en vriedinnen op school toe waarom ik die ondingen niet wilde gebruiken. En dan iedere keer weer moeten horen dat het zulke handige dingen ZIJN als ik ik dat dan niet vond dat het aan MIJ lag.
Ik zie in dit draadje hetzelfde gebeuren: standaard tampongebruiksters zeggen niet dat ZIJ het makkelijk vinden, welnee ze stellen 'zeer objectief' vast als feit dat tampons makkelijk zijn. Niet voor iedereen dus.
Die zonder inbrenghuls zijn makkelijker goed te plaatsen omdat je met je vinger voelt wat je aan het doen bent (en ik kan me heel goed voorstellen dat een jong meisje dat vervelend vindt). Alleen zijn die dingen dus harder en compacter juist om zonder inbrenghuls naar binnen te kunnen worden gebracht en bovenal recht. Dat voel je dus zitten. Als je bovendien dan nog de pech hebt dat je vanaf vrij jong vrij veel vloeit, moet je ook nog een soort kanon in je onderkantje stoppen wil je niet gelijk doorlekken en zelfs die moeten op de ergste momenten iedere twee uur verwisselt worden. Zo'n volgezogen ding trek je er vervolgens even makkelijk uit als een kurk van een champagne fles. Je voelt het gewoon langs de randen van je vagina schuren. Vervolgens moet je zo'n bloederig ding wat hangend aan één hand aan een touwtje ronddraait zo goed en kwaad als het gaat met de andere hand in een poreus wc-papiertje wikkelen, voordat je het met goed fatsoen weg kan gooien en dan vaak is het prullebakje ook nog buiten de toiletten gezet. Vervolgens moet je eventuele bloedspetters of stolsels die ondanks alle voorzichtigheid toch nog op de toiletpot of erger nog grond zijn beland schoonmaken. En dat dan allemaal in enkele minuten die je hebt tussen de wisseling van lokalen op school of bijv. op een niet al te schone camping-wc.
De tampons met inbrenghuls hebben het voordeel dat ze zachter en dunner zijn en dus beter met je lichaam meebuigt, maar het inbrengen met zo'n rechte huls is nou ook niet echt prettig, vooral als het kartonnentje zacht worden en daarom niet meer goed over elkaar schuift.
Verder hebben tampons als nadeel dat je tussen het eruithalen en erindoen soms wel doorvloeit en je dus alles eerst goed moet schoonmaken omdat je anders alsnog vlekken in je ondergoed krijgt en droog wc-papier is nou niet altijd de handigste en snelste manier daarvoor. Ook het touwtje kan met bewegingen naar op gevoelige plekken gaan zitten, waardoor je weer naar het toilet moet om dat goed te stoppen.
Kortom ik vind tampons niet handig, hooguit de minste van twee kwaden als je wilt voorkomen dat je tijdens een vakantie niet kan zwemmen. Ik denk dat het enorm op prijs gesteld zal worden als al die gelukkige tampongebruiksters eens ophouden met te stellen dat die dingen zo geweldig zijn, maar het individueel te houden door gewoon zeggen dat zij het handig vinden en voorstellen om als je daar zin in hebt het een paar keer te proberen om te kijken of het voor jou ook handig kan zijn.

Horror?

Ik gebruik al ruim 20 jaar uitwasbaar maandverband en sinds een jaar of 10 op zware dagen een mooncup.

Niks geen horror hoor.

Ik kan me erg goed vinden in Primavera's omschrijving. Mijn mooncup voel ik nooit zitten, met tampons, welke soort, welke maat, welk merk dan ook blijf ik altijd iets voelen. Sommige merken geven me, net als wegwerp maandverband ook nog nare kriebel en uitslag.

Weet je trouwens wel wat voor afvalberg aan wegwerp tampons of verband je in je leven produceert. Nee, geef mij maar lekker mijn katoenen lapjes.

Als Dirkszusje zover is, mag ze verder wat mij betreft gewoon zelf weten wat ze gebruiken gaat.

Primavera

Primavera

05-08-2011 om 10:36

Pelle

Kun je je niet voorstellen dat het voor de dochter van Truus op vakantie met vader nou niet het geschikste moment was om daar eens rustig mee te experimenteren. 12 jaar is gewoon nog erg jong, laat dat kind toch.
Groeten Primavera

Ja vreselijke horror!

Ik ben nog van de generatie dat stoffen maandverband het gangbare was en ik denk echt met vreselijke afschuw terug aan die eerste maanden. Een soort gordeltje met knoopgaten elastiek en een dikke badstoffen lap met een knoop aan de uiteinden. Dan een soort plastic broek erover die ( naar mijn gevoel) vreselijk kraakte, zodat niet alleen IEDEREEN ( in mijn beleving) kon zien dat ik ongesteld was maar ook nog kon horen.
Dan moest je thuis zo'n ding uit de kast pakken, naar de WC en dan heel snel als de kust veilig was, dat vieze ding in een emmer met water ( achter een gordijntje) in de badkamer stoppen. Toen gingen we op vakantie en mocht er dan wegwerpverbanden gekocht worden, maar nog steeds in dat vreselijke plastic broekje. Na de vakantie moest ik weer stoffen lappen gebruiken, maar heb toen van mijn zakgeld wegwerpverband gekocht. Toen begreep mijn moeder mijn afschuw pas. Maar........... voor haar generatie was dit de norm, ze was ook al bijna 40 toen ik werd geboren. Later kwamen de verbanden met een plastic onderkant, hoera de plastic broek kon in de ton !
IK ben dus heel blij met tampons en ook blij dat mijn dochter ze ook prettig vindt. Al moet ik er wel bijzeggen dat ik na ruim 40 jaar ( ik ben nu 55) dit gedoe nu wel HELEMAAL zat ben :o)

Lizelotje

Lizelotje

05-08-2011 om 11:12

Truusje

Mijn dochter werd ook op haar 12 ongesteld en was toen ook nog niet toe aan het gebruik van tampons.Ze heeft ook een paar keer met sportbroekje aan langs de kant van een zwembad gezeten.Sinds een jaar of 2 gebruikt ze tampons,maar ook alleen als ze gaat zwemmen of sporten,verder heeft ze liever maandverband.
Mijn dochter wilde ook niet proberen,het had niets te maken met niet prettig of fijn.Bij mijn dochter was inderdaad een tampon op die leeftijd een brug tever.

Fiorucci

Fiorucci

05-08-2011 om 11:41

Blij

Ik was al veertien toen ik voor het eest ongesteld werd, mijn moeder was overtuigd tampongebruiker maar liet mij de keus, dus ik gebruikte maandverband. Pas veel later wilde ik tampons proberen, die waren altijd aanwezig in huis. Ik ben blij dat mijn moeder mij de kues liet en het moment van proberen aan mij liet, en dat ik ook niet om tampons hoefde te vragen, de eerste keer dat ik het wilde proberen.

Nou die horror valt wel mee hoor

Ik heb gewoon katoenen lapjes (kleine face washers, die waren goedkoper dan die dingen uit de eco-winkel), die ik in drieën vouw en gewoon in een stretch onderbroek draag. Gewoon regelmatig wisselen, dan heb je ook geen last van doorlekken. Ik spoel ze meteen even onder een koude kraam uit. Voor onderweg heb ik een klein boterhamzakje met een beetje biotex om gebruikte exemplaren in te bewaren als uitspoelen even niet kan.

Meeste spoelt er meteen al uit, omdat het vers bloed is, de rest gaat er in de wasmachine gemakkelijk uit. Geen behoefte aan emmers, gordijntjes, plastic broekjes of wat dan ook. Ze gaan met de gewone was mee, en ze zijn klein, dus extra kosten voor wasmiddel en zo hoef je niet te rekenen.

Die katoenen lapjes zorgen er ook voor dat ik nooit inlegkruisjes hoef te kopen (ooit een pak gekregen, zo, dat gaf me een eczeem!).

Een mooncup vind ik helemaal handig trouwens.

En ja, lang borstvoeding geven helpt ook erg bij het reduceren van de afvalberg natuurlijk.

Dirksmama

Fijn dat jij prettiger ervaringen heb dan ik. En het lijkt erop dat jouw menstruaties niet erg heftig zijn. Nu ik richting overgang ga ( hoop ik toch) is het echt vreeeselijk, de grootste OB super +++++ en een nachtverband kunnen soms doorlekken niet voorkomen, slaap erg onrustig, ook nog op een badlaken. Maar hopelijk is het eind snel in zicht :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.