Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter wil op "feestvakantie"


Wobbelkont schreef op 20-01-2022 om 15:50:

Dochter klinkt wat mij betreft, van uw woorden uitgaande, als een verstandige dame die niet persé wilt feesten, maar vooral met haar vriendinnen wilt zijn. Dat zou mij als ouder al geruster stellen. En ook het feit dat ze rustig met je in gesprek kan gaan met betrekking tot de vakantie, vind ik erg volwassen overkomen.

Als het niet gaat om het drinken kunnen ze toch gewoon naar een Nederlandse camping?

Daglichtlamp schreef op 20-01-2022 om 16:12:

[..]

Als het niet gaat om het drinken kunnen ze toch gewoon naar een Nederlandse camping?

Dus jij gaat ook puur voor het drinken naar het buitenland? Vind dat een rare beredenering. Toch hartstikke leuk om op die leeftijd ook wat anders dan Nederland te zien! 

Apiejapie schreef op 20-01-2022 om 16:14:

[..]

Dus jij gaat ook puur voor het drinken naar het buitenland? Vind dat een rare beredenering. Toch hartstikke leuk om op die leeftijd ook wat anders dan Nederland te zien!

In Nederland is de alcohol grens 18. Dus het hoeft niet te belangrijkste reden te zijn maar het zal vast een rol spelen..

En de vraag is wie zij als hun peers zien.

Gr Angela

Daglichtlamp schreef op 20-01-2022 om 16:12:

[..]

Als het niet gaat om het drinken kunnen ze toch gewoon naar een Nederlandse camping?

Op de Nederlandse (jongeren)camping (a la Appelhof op Terschelling) halen de buren van de tent naast je gewoon een kratje voor je als je zelf te jong bent. Schijnveiligheid.

Ik zou Vlieland of Terschelling erger vinden denk ik. Daar kan het ruig gaan.
Ik zou het lastig vinden maar dat komt meer door het proces van loslaten. Ik zou het mijn kinderen gunnen maar zelf even moeten wennen dat ze mij niet meer nodig hebben 

Angela1967 schreef op 20-01-2022 om 15:29:

in Duitsland ligt alcohol grens op 18 dus ik snap het wel in het algemeen waarom men dat leuk vindt! Niet raar natuurlijk. In Nederland was het nog niet zo lang geleden ook 16.
Gr Angela

Nee hoor, de grens voor het kopen in Dld ligt op 16 en onder toezicht mag je daar vanaf je 14e drinken. Je mag alcohol tm een percentage van 15% kopen. 

SuzyQFive schreef op 20-01-2022 om 18:06:

[..]

Nee hoor, de grens voor het kopen in Dld ligt op 16 en onder toezicht mag je daar vanaf je 14e drinken. Je mag alcohol tm een percentage van 15% kopen.

Sorry ik vergis me! Ik bedoel dus juist DL 16 en NL 18.

Gr Angela

Zou een centerparcs huisje misschien iets zijn? Mijn ouders hebben toen wij 16/17 waren, ook wel eens een huisje gehuurd voor m'n nichtjes en mij (allemaal zelfde leeftijd). Ze brachten ons vrijdag en haalden ons weer maandag op. We hadden een groepje van 6 nichten van dezelfde leeftijd en waren nog geen 18. We hadden het erg leuk en het gaf ons een prettiger gevoel dan die feestcampings, omdat we zelf het uitgaansleven nog moesten leren kennen

TanteTheelepel schreef op 20-01-2022 om 19:40:

Zou een centerparcs huisje misschien iets zijn? Mijn ouders hebben toen wij 16/17 waren, ook wel eens een huisje gehuurd voor m'n nichtjes en mij (allemaal zelfde leeftijd). Ze brachten ons vrijdag en haalden ons weer maandag op. We hadden een groepje van 6 nichten van dezelfde leeftijd en waren nog geen 18. We hadden het erg leuk en het gaf ons een prettiger gevoel dan die feestcampings, omdat we zelf het uitgaansleven nog moesten leren kennen

Na de ervaringen met eindexamenkandidaten heeft centerparcs jaren geleden hun policy al aangepast.  

Bij centerparcs moet je 18+ zijn om te boeken, en de huurder moet aanwezig zijn. Je kunt dus niet als ouder het huisje huren en zelf niet aanwezig zijn. Dan kunnen de kinderen er gewoon uitgezet worden.

Staat in hun algemene voorwaarden.

Ysenda schreef op 20-01-2022 om 19:50:

[..]

Na de ervaringen met eindexamenkandidaten heeft centerparcs jaren geleden hun policy al aangepast.

Bij centerparcs moet je 18+ zijn om te boeken, en de huurder moet aanwezig zijn. Je kunt dus niet als ouder het huisje huren en zelf niet aanwezig zijn. Dan kunnen de kinderen er gewoon uitgezet worden.

Staat in hun algemene voorwaarden.

Oh echt? Ja is alweer 13 jaar geleden dat wij dat zo deden. Geen idee of het mocht. Wij waren dan wel huismussen die alleen in ons huisje bleven en eventueel naar het zwembad dus wellicht niemand opgevallen

TanteTheelepel schreef op 20-01-2022 om 19:40:

Zou een centerparcs huisje misschien iets zijn? Mijn ouders hebben toen wij 16/17 waren, ook wel eens een huisje gehuurd voor m'n nichtjes en mij (allemaal zelfde leeftijd). Ze brachten ons vrijdag en haalden ons weer maandag op. We hadden een groepje van 6 nichten van dezelfde leeftijd en waren nog geen 18. We hadden het erg leuk en het gaf ons een prettiger gevoel dan die feestcampings, omdat we zelf het uitgaansleven nog moesten leren kennen

Ze wil een feestvakantie (in ieder geval willen haar vriendinnen dat en zij staat er niet negatief tegenover). Dat is dus iets heel anders dan alternatieven die betekenen dat de vriendinnen "alleen" met elkaar zijn ergens. 

Ik zou me niet putten in het aandragen van alternatieven maar de voorbereidingsroute kiezen. Dus laat hen een plan maken. En blijf wel met je dochter een beetje in gesprek of zij het zelf nog ziet zitten, indien er iets meer concrete plannen komen .

Gr Angela

Angela1967 schreef op 20-01-2022 om 20:02:

[..]

Ze wil een feestvakantie (in ieder geval willen haar vriendinnen dat en zij staat er niet negatief tegenover). Dat is dus iets heel anders dan alternatieven die betekenen dat de vriendinnen "alleen" met elkaar zijn ergens.

Ik zou me niet putten in het aandragen van alternatieven maar de voorbereidingsroute kiezen. Dus laat hen een plan maken. En blijf wel met je dochter een beetje in gesprek of zij het zelf nog ziet zitten, indien er iets meer concrete plannen komen .

Gr Angela

Alternatieven aanbieden kan toch altijd? Ik ken de dochter en vriendinnen niet. Ik weet wel dat ik mijn nichtje (nu 14) niet zou sturen naar een feestvakantie als ze net 16 is en ik haar moeder zou zijn. Dan maar ruzie, maar zij laat zich 'm.i. teveel meeslepen met anderen en ik weet niet of ze daarin te ver gaat (comazuipen bijv.). 17/18 vind ik al een ander verhaal, dan ben je emotioneel misschien wat stabieler (hoop ik) in een omgeving vol dronken gasten van 20. Bovendien mag je hier tot je 18e niey drinken dus om haar dan maar ergens te sturen waar het wel mag.. ik krijg er geen fijn gevoel bij en zou daarom tussen neus en lippen wel alternatieven aanbieden. 

TanteTheelepel schreef op 20-01-2022 om 20:21:

[..]

Alternatieven aanbieden kan toch altijd? Ik ken de dochter en vriendinnen niet. Ik weet wel dat ik mijn nichtje (nu 14) niet zou sturen naar een feestvakantie als ze net 16 is en ik haar moeder zou zijn. Dan maar ruzie, maar zij laat zich 'm.i. teveel meeslepen met anderen en ik weet niet of ze daarin te ver gaat (comazuipen bijv.). 17/18 vind ik al een ander verhaal, dan ben je emotioneel misschien wat stabieler (hoop ik) in een omgeving vol dronken gasten van 20. Bovendien mag je hier tot je 18e niey drinken dus om haar dan maar ergens te sturen waar het wel mag.. ik krijg er geen fijn gevoel bij en zou daarom tussen neus en lippen wel alternatieven aanbieden.

ik snap wat je schrijft, en als onderwerp van discussie is het prima, echter, als ik lees wat topic starter post dan is dat stadium al voorbij. Vandaar mijn reactie, die is dus niet zozeer gericht op wat ik zelf zou vinden. 

20-01-2022 om 15:20 Volgens mij is de reden waarom ze zo graag naar die camping wil gaan vooral dat haar vriendinnen allemaal gaan. Niet persé om het feesten, drinken, etc. Ik heb al met haar gepraat over andere opties, wat zij zelf ook prima zou vinden, maar ze zegt dat haar vriendinnen wel graag naar deze camping willen en dat zij zelf weinig invloed daar over heeft als de meerderheid het wel wil.
Ik denk zelf dat het grootste risico is dat dochter iets gaat doen waar ze zelf niet zoveel zin in heeft, maar niet buiten de boot wil vallen. Daar zou ik zelf dan voldoende aandacht aan willen geven, want peer pressure . . 

gr Angela

Het ligt erg aan de groep waarmee ze gaat. Als ze op elkaar letten en zorgen dat ze bij elkaar blijven, komt het wel goed. Overigens -ervaring van dochter, dus n=1- zullen er niet veel in de leeftijd 20+ zijn. Die gaan nl gewoon naar Kreta, de costa's, etc., die zijn wel klaar met die jonkies op de camping.

Met hoeveel vriendinnen gaat ze? 
Gezien je verhaal over hoe de zelf is zou ik haar laten gaan, haar op het hart drukken dat ze niet over haar eigen grenzen gaat onder druk van anderen. 
Verder zou ikzelf het haar van harte gunnen de wijde wereld te ontdekken net alles wat daar bij komt kijken. Het kan namelijk ook een hele positieve ervaring worden waarbij ze het heel gezellig hebben. 
Waar ben je precies bang voor? Jongens, sex, drugs of alcohol? Wat zou je dochter doen onder druk? Hier kan je het natuurlijk vooraf over hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.