Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter wil op "feestvakantie"


Het is pas over een half jaar, ik het nog even laten rusten en zeggen dat ik pas in april of zo een beslissing neem. Net zestien vind ik nog wel erg jong voor een kratjescamping. Je bent waarschijnlijk niet de enige ouder die het geen topidee vindt. Al zullen alle meiden ongetwijfeld  tegen hun ouders het tegendeel beweren.

Mijn kinderen hadden veiligere plannen voor vakantie, fijn voor mij. 
(Want je kind kan nog zo braaf en betrouwbaar zijn, dat kan ook juist risico’s geven want hoe betrouwbaar is de rest…)

Maar zelf zou ik in dat geval misschien kijken of ik niet ‘mee’ zou kunnen gaan, in de buurt vakantie vieren oid. Kun je iig stand by zijn zo nodig etc. 

Pinokkio schreef op 21-01-2022 om 02:11:

Mijn kinderen hadden veiligere plannen voor vakantie, fijn voor mij.
(Want je kind kan nog zo braaf en betrouwbaar zijn, dat kan ook juist risico’s geven want hoe betrouwbaar is de rest…)

Maar zelf zou ik in dat geval misschien kijken of ik niet ‘mee’ zou kunnen gaan, in de buurt vakantie vieren oid. Kun je iig stand by zijn zo nodig etc.

Alsof je daar als jongere op zit te wachten, je ouders dichtbij. Juist dat zou ik gênant vinden. En standby sta je als ouder hopelijk altijd, afstand maakt daarbij niet uit. Als mijn kind belt dat hij ons nodig heeft terwijl hij in Kroatië zit dan zit ik 5 minuten later in de auto naar hem. Dichtbij of ver af doet er niet toe. 

Ik denk dat kinderen juist veel leren van zo'n vakantie. Ik ging met mijn vriend (nu man ondertussen) naar Texel op vakantie toen we 16 waren. Samen in een tentje bij de boer, want lekker goedkoop. Totdat we boodschappen gingen doen en ik erachter kwam hoeveel je daarvoor kwijt bent (verhouding uurloon boodschappen is nogal mager). Dingen zelf oplossen, zoals de tent die zo lek als een mandje was. Of erachter komen dat locatie toch ook wel belangrijk is bij boeken: elke dag uren lopen naar een dorpje of toch budget maken voor twee huurfietsen. Het zelf mogen ontdekken, zelf mogen bepalen en zelf op mogen lossen, het hoort er allemaal bij. 

In mijn jeugd ging ik dan op 'jongerenreis'  groepsreis, naar Denemarken, Engeland  enzo. Onder leiding van een wat ouder koppel.   Bestaat zoiets nog?

Wij waren een keer op een grote camping (500+ plekken) in Frankrijk waar groepje jongens in twee tenten waren en de ouders een halve camping verderop stonden. Ik snap dat de ouders daarvoor kozen en die jongens vonden het blijkbaar prima zo. Ik denk alleen niet dat mijn dochters dat later willen. 

Zelf een halve camping verderop gaan staan kan in dezen niet. De camping is alleen voor jongeren tussen 16 en 22 dus niet voor ouders. 
Die ervaring van dingen zelf moeten doen en oplossen is wel heel waardevol denk ik.

Ik zou ze zeker laten gaan, dingen ontdekken, ervaringen opdoen etc hoort bij het ouder worden. Zelf ben ik met 15 voor het eerst naar een jongerencamping in Ommen geweest. We hebben gefeest, gezwommen en heel veel plezier gehad. Er werd inderdaad gedronken (toen mocht dat ook nog) maar we zijn zelf nooit tever gegaan. Als je haar vertrouwt zal dat vast goed gaan.

In mijn beleving horen dit soort dingen bij je ontwikkeling en moet je je dochter dit gunnen.

Drinken die vriendinnen ook met mate of gaan die helemaal los met de alcohol?

Beterlaat2021! schreef op 21-01-2022 om 08:55:

In mijn jeugd ging ik dan op 'jongerenreis' groepsreis, naar Denemarken, Engeland enzo. Onder leiding van een wat ouder koppel. Bestaat zoiets nog?

Er bestaan nog steeds jongeren reizen; zoals actieve jongerenreizen in Frankrijk of Kroatië of een surflesvakantie op één van de Waddeneilanden, onder begeleiding van een ouder koppel.

Paar jaar geleden ging dochter (18) met zo’n kamp mee. Ik vond het een prettige gedachte dat in geval van gedoe, ze bij hen kon aankloppen.

Nu zijn jongerenreizen wel wat duurder van twee weken camping. Maar het gebruik van spullen is daar wel bij inbegrepen en het geeft wel een meer vertrouwd gevoel dat het wel goed komt...


Voor mij zou doorslaggevend zijn met wie ze gaat. Hoe zijn haar vriendinnen? Een beetje verstandige types of meelopers die populair willen doen?

Verder vind ik het wel een goede ervaring en loslaten hoort er nou eenmaal bij.

haar het vertrouwen geven en laten gaan je wint er niets mee als je het verbied behalve dat ze het je altijd kwalijk zal nemen en/of het volgende keer niet vraagt maar stiekem doet onder het mom logeren bij een vriendin 

ik snap je gevoel heb zelf dochters en ga door hetzelfde maar ik ben ook een dochter en denk altijd terug aan je eigen jeugd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.