Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochters eerste vriend


Caramelzeezoutchocola schreef op 23-08-2021 om 18:56:

Ik weet niet of de TO nog terugkomt maar gezien sommige onaardige reacties snap ik wel dat ze dat niet doet.
Mag iemand (een moeder in dit geval) er even aan moeten wennen dat haar zoon of dochter z’n eerste vriend of vriendin heeft en dat het best even slikken is als je beseft dat je kind ineens groot is/wordt en ws binnenkort voor het eerst seks heeft?! Ik vind het zeer ongepast om dan als moeder te vragen ; “heb je nog geneukt”, niet iedereen is nu eenmaal zo vrij of weet van de hoed en de rand in nieuwe situaties. Mag je als mens dat gewoon best even spannend vinden; je kind voor het eerst naar school, naar zwemles, het eerste kinderfeestje, komt het wel mee op school , eerste keer logeren, nieuwe school, eerste vriendje etc etc.
Heeft niets te maken met iets gunnen aan je kind, want natuurlijk gun je je kind de wereld maar dan nog kun je dingen spannend vinden (vaak juist als het je kind betreft).
Ik heb dit soort reacties eigenlijk nog niet eerder gezien op viafora, past meer bij dat andere met de Vee.

Er zijn veel reacties in het begin geweest die direct antwoord gaven op haar vraag. Die heb je wellicht gemist.

De nogal platte uitdrukking waar je op doelt is door 1 iemand gebruikt. 

Elke discussie op een forum kan een afslag nemen. Dus dat het niet meer ging over exact de oorspronkelijke vraag is toch niet om een verwijt van te maken? En zeker niet op een moreel-verontwaardigde toon..... Dat TO niet reageert hoeft niet daaraan te liggen. Dat kan ook liggen aan het feit dat ze na de eerste reacties al voldoende info had. 

Gr Angela


Envelop schreef op 23-08-2021 om 18:19:

Het is bij ons nog lang niet aan de orde maar ik zou onze dochter de pil ook absoluut niet aanraden. Wel een condoom en eventueel een hormoonspiraal of een andere vorm van anticonceptie die niet je hele lichaam ontregeld.

Je zegt dus ook maar wat zonder al te veel kennis. Je bent tegen de pil,  ik denk omdat je denkt dat de hormonen in de pil het lichaam ontregelen. maar je bent wel voor voor een hormoonspiraal. Je weet dat een hormoonspiraal net als de pil hormonen afgeeft en dus ongeveer dezelfde werking heeft. Waarbij de spiraal dan nog als tweede voordeel heeft dat het de innesteling van de bevruchte eicel bemoeilijkt. 

Tja, TO dacht ik verveel me. Laat ik eens een vraag stellen. En dan kijk ik wel wanneer ik hier weer eens kom, of niet.

Rhonda schreef op 27-08-2021 om 07:41:

[..]

Je zegt dus ook maar wat zonder al te veel kennis. Je bent tegen de pil, ik denk omdat je denkt dat de hormonen in de pil het lichaam ontregelen. maar je bent wel voor voor een hormoonspiraal. Je weet dat een hormoonspiraal net als de pil hormonen afgeeft en dus ongeveer dezelfde werking heeft. Waarbij de spiraal dan nog als tweede voordeel heeft dat het de innesteling van de bevruchte eicel bemoeilijkt.

Ik heb er geen kennis van of er in de laatste vijf jaar een pil ontwikkeld is waarbij de hormoonafgifte minder is of gelijk aan een spiraal dus mijn kennis is van daarvoor. Maar het is wel degelijk waar dat een hormoonspiraal veel minder hormonen door je gehele lichaam verspreiden waardoor je eigen hormonen minder uit balans worden gebracht.

Zelf ben ik gestart met de pil toen ik 12 jaar was en toen ik 19 was ben ik overgestapt op spiraal. Een wereld van verschil! Ik heb diverse soorten pil gebruikt maar ik merkte pas hoe veel beter ik mij mentaal voelde toen ik ermee stopte.

De mening van mijn dochter telt absoluut mee maar zoals ik de ontwikkelingen nu ken zou ik haar t.z.t. absoluut geen pil aanraden.

Overigens kan een meisje van 15 waarbij het condoom kapot is gegaan ook nog altijd een morning after pil halen. De kans dat een condoom kapot gaat is wel echt minimaal.

Mallebeppie schreef op 23-08-2021 om 18:37:

[..]

Een hormoonspiraal laten inbrengen bij een tiener die nog geen seks heeft gehad? Of laat staan een kind heeft gebaard? Veel succes.

Nou, inderdaad. Ik wilde op mijn 22e een spiraal inbrengen. Lukte niet bij de huisarts, werd al direct doorverwezen naar de gynaecoloog. Op de zwaarste dag van m'n menstruatie, dat raadden ze ook aan want dan zou het gemakkelijk zijn. Ik heb liggen janken van de pijn en het lukte maar niet. Baarmoeder was ook nog te klein, gynae zei vervolgens áls ie erin zit, bestaat de kans dat je pijn blijft houden. 'Kom maar terug als je een kind hebt gebaard' zei hij vervolgens. 

Lotus_ schreef op 27-08-2021 om 11:50:

[..]

Nou, inderdaad. Ik wilde op mijn 22e een spiraal inbrengen. Lukte niet bij de huisarts, werd al direct doorverwezen naar de gynaecoloog. Op de zwaarste dag van m'n menstruatie, dat raadden ze ook aan want dan zou het gemakkelijk zijn. Ik heb liggen janken van de pijn en het lukte maar niet. Baarmoeder was ook nog te klein, gynae zei vervolgens áls ie erin zit, bestaat de kans dat je pijn blijft houden. 'Kom maar terug als je een kind hebt gebaard' zei hij vervolgens.

En zelfs dan geen garantie. Bij mij elke keer ellende bij nieuwe spiraal. Tegenwoordig standaard maar in ziekenhuis want huisarts probeert het niet meer. En ben ook zwanger geweest, dus geen garantie voor probleemloos plaatsen helaas.

Ik heb op mijn 19e mijn eerste spiraal gehad. Het laten zetten is geen pretje, inmiddels heb ik er iets van 5 gehad en ben ik 3 keer flauwgevallen na het plaatsen. Toch vind ik dat echt peanuts, het is maar één dag vervelend en dan heb je er, in 99% van de gevallen, vijf jaar plezier van. Uiteraard heb ik het daarbij niet over het koperen spiraal, daar hoor ik alleen maar horror verhalen over.

Maar goed, condoom blijft het belangrijkste, zeker voor soa's

Imi

Imi

27-08-2021 om 13:48

Envelop schreef op 27-08-2021 om 12:56:

 Uiteraard heb ik het daarbij niet over het koperen spiraal, daar hoor ik alleen maar horror verhalen over.

Werkelijk, wat voor verhalen dan? Een koperspiraaltje is een stuk kleiner dan een hormoonspiraaltje, dus inbrengen gaat makkelijker. 

Ik draag ze al bijna 20 jaar en ik zweer erbij: geen hormonen, want die verdraag ik slecht (vele pillen geprobeerd), 1x plaatsen en 5 jaar plezier. Het plaatsen is bij mij een beetje vervelend, maar zeker niet vreselijk, het is zo gepiept.

Imi schreef op 27-08-2021 om 13:48:

[..]

Werkelijk, wat voor verhalen dan? Een koperspiraaltje is een stuk kleiner dan een hormoonspiraaltje, dus inbrengen gaat makkelijker.

Ik draag ze al bijna 20 jaar en ik zweer erbij: geen hormonen, want die verdraag ik slecht (vele pillen geprobeerd), 1x plaatsen en 5 jaar plezier. Het plaatsen is bij mij een beetje vervelend, maar zeker niet vreselijk, het is zo gepiept.

volgens mij ben jij d eerste die ik er positief over hoor. De verhalen die ik ken van vriendinnen gaan vooral over bovenmatig bloedverlies en pijn in de buik.

NinjeTurtle schreef op 22-08-2021 om 21:00:

[..]

Gr Angela vergeten?

HAHAHAHAHh🤣🤣

ik werd zelf flink ziek en misselijk door de pil, overgeven ect... noem maar op, heel apart.

Imi

Imi

27-08-2021 om 16:08

Envelop schreef op 27-08-2021 om 15:18:

[..]

volgens mij ben jij d eerste die ik er positief over hoor. De verhalen die ik ken van vriendinnen gaan vooral over bovenmatig bloedverlies en pijn in de buik.

Ik heb er 1x buikpijn van gehad, toen bleek het niet goed geplaatst te zijn (zat scheef). Je kunt er de eerste maanden wat heviger van bloeden, maar dat gaat vrij snel weer voorbij. 

Ja, ik ben er inderdaad heel tevreden over. Ik wil niet anders meer.

ik had voor mijn zwangerschappen de NuvaRing. Was ik erg tevreden over. 3 weken een hormoonring dragen en dan 1 stopweek. 

Rhonda schreef op 27-08-2021 om 07:41:

[..]

Je zegt dus ook maar wat zonder al te veel kennis. Je bent tegen de pil, ik denk omdat je denkt dat de hormonen in de pil het lichaam ontregelen. maar je bent wel voor voor een hormoonspiraal. Je weet dat een hormoonspiraal net als de pil hormonen afgeeft en dus ongeveer dezelfde werking heeft. Waarbij de spiraal dan nog als tweede voordeel heeft dat het de innesteling van de bevruchte eicel bemoeilijkt.

Uh. De pil ook want het baarmoederslijmvlies en de slijmprop in de hals veranderen.

Imi schreef op 27-08-2021 om 13:48:

[..]

Werkelijk, wat voor verhalen dan? Een koperspiraaltje is een stuk kleiner dan een hormoonspiraaltje, dus inbrengen gaat makkelijker.

Ik draag ze al bijna 20 jaar en ik zweer erbij: geen hormonen, want die verdraag ik slecht (vele pillen geprobeerd), 1x plaatsen en 5 jaar plezier. Het plaatsen is bij mij een beetje vervelend, maar zeker niet vreselijk, het is zo gepiept.

Ja, misschien bij jou. Bij de meeste jonge vrouwen/meiden is dat niet zo gepiept, hoor. Dat is van zo veel verschillende factoren afhankelijk. Mijn baarmoeder is nog te klein voor een spiraal dus áls die er al in zou zitten, dan zou ik die altijd voelen zitten volgens de gynaecoloog. Maar goed, dat ding ging er niet eens in. Dat proberen erin te krijgen ging verder dan 'een beetje vervelend' 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.