Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochters vriend uit Brazilie


Laat het gaan. Grote kans dat het uitgaat als hij terug is, maar het is toch een fijne en leerzame ervaring. Uiteraard zal ze er verdriet van hebben, maar je kunt er beter voor haar zijn dan het verbieden zodat ze alles stiekem gaat doen en jou ook niet meer vertrouwt bij een volgend vriendje.

Verbieden heeft weinig zin. Ze is verliefd en zal het niet stoppen, omdat jij dat wil. Sterker nog: dan wordt het alleen maar leuker en interessanter.

Je zorgen zijn wel terecht. Hij is straks weg en dan zal ze even liefdesverdriet hebben. 

Natuurlijk krijgt ze het straks moeilijk. Dit soort dingen horen bij het leven.

Als een relatie uit gaat, zal ze daar sowieso wel even verdriet om hebben, ook als het een jongen uit de buurt zou zijn. Hoort bij het leven en daar komt ze wel overheen. Tegenwoordig met telefoons en sociale media is contact houden met iemand in het buitenland wel veel makkelijker dan vroeger. 

MamaE schreef op 16-09-2021 om 10:25:

Als een relatie uit gaat, zal ze daar sowieso wel even verdriet om hebben, ook als het een jongen uit de buurt zou zijn. Hoort bij het leven en daar komt ze wel overheen. Tegenwoordig met telefoons en sociale media is contact houden met iemand in het buitenland wel veel makkelijker dan vroeger.

Wat voor zin heeft het om contact te houden? Ze is nog jong, hij ook. Je hebt nog corona. Ze kan niet eens in de paar maanden even naar Brazilië.

Vraag is ook of je op zo'n jonge leeftijd jezelf zo moet gaan gijzelen in een relatie met een hele lange afstand zonder heel veel toekomstperspectief. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

16-09-2021 om 10:38

A12345 schreef op 16-09-2021 om 10:29:

[..]

Wat voor zin heeft het om contact te houden? Ze is nog jong, hij ook. Je hebt nog corona. Ze kan niet eens in de paar maanden even naar Brazilië.

Vraag is ook of je op zo'n jonge leeftijd jezelf zo moet gaan gijzelen in een relatie met een hele lange afstand zonder heel veel toekomstperspectief.

Lijkt me wederom dat de dochter dat zelf moet en kan beslissen. Als ze dat wil, moet ze dat gewoon doen en ondervinden wat een lange afstandsrelatie inhoudt en of het verstandig is “jezelf zo te gaan gijzelen”. Komt ze vanzelf achter, zonder ouders die doemscenario’s schetsen en daar wellicht best gelijk in hebben. Of niet.

Steunen is prima, wat-alsen doorspreken en eventuele gevolgen ook, voor haar beslissen wat beter voor haar is niet.


Gatekeeper schreef op 16-09-2021 om 06:45:

Je kan haar niet beschermen tegen liefdesverdriet, hoe graag je ook zou willen. Je kan er alleen voor haar zijn en haar steunen.

Daarnaast kan er nog een hoop gebeuren in 5 mnd. Voor hetzelfde geld blijkt hij hamertenen te hebben en dumpt ze hem.

Ik zou er niet op rekenen. Of hij moet zijn schoenen uitdoen waar zij bij is.

Verbieden zorgt voor stiekem gedrag. 

Je hebt geen zeggenschap in wie zij leuk vindt. Gewoon blij voor haar zijn en klaarstaan als het wel mis gaat. Ze is 16, veel relatie halen dan het half jaar niet eens. En als ze nog wel samen zijn als hij weer weg gaat kun je altijd dan kijken hoe het is.

LaFleurNoire schreef op 16-09-2021 om 10:38:

[..]

Lijkt me wederom dat de dochter dat zelf moet en kan beslissen. Als ze dat wil, moet ze dat gewoon doen en ondervinden wat een lange afstandsrelatie inhoudt en of het verstandig is “jezelf zo te gaan gijzelen”. Komt ze vanzelf achter, zonder ouders die doemscenario’s schetsen en daar wellicht best gelijk in hebben. Of niet.

Steunen is prima, wat-alsen doorspreken en eventuele gevolgen ook, voor haar beslissen wat beter voor haar is niet.


Dat moet ze ook zelf beslissen, maar je moet wel zorgen dat je in gesprek blijft. Daarom niet verbieden, maar wel je mening (niet al te drammerig) geven over dingen. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

16-09-2021 om 11:37

Dan heeft een post met “wat heeft het voor zin om contact te houden” en “jezelf gijzelen” toch een wat andere boodschap dan wat je hierboven verkondigd.

Je mening zo verkondigen tegen een verliefde puber zal zeker niet zorgen voor constructieve gesprekken.

LaFleurNoire schreef op 16-09-2021 om 11:37:

Dan heeft een post met “wat heeft het voor zin om contact te houden” en “jezelf gijzelen” toch een wat andere boodschap dan wat je hierboven verkondigd.

Je mening zo verkondigen tegen een verliefde puber zal zeker niet zorgen voor constructieve gesprekken.

Is wel vaak de realiteit.

Hartstikke leuk toch juist? Zo leert ze een wereld en cultuur buiten die van haar kennen. Het kan haar ontzettend verreiken. Verder is verliefd zijn natuurlijk heerlijk, zeker op die leeftijd.

Gun haar de ervaring en laat haar haar eigen lessen leren. Verder bepaal jij natuurlijk niet voor haar met wie ze verkering neemt. Ze is 16!

Bovendien, voor hetzelfde geld is het de liefde van haar leven en de toekomstige vader van je kleinkinderen. 

MRI

MRI

16-09-2021 om 13:16

Dat je er überhaupt over denkt om de relatie van een zestienjarige te verbieden begrijp ik niet. Lijkt me dé manier om haar vroeg het huis uit te jagen. 
Ik begrijp dat je bezorgd bent hoor zou ik ook zijn. Maar dat zou ik bij elk vriendje zijn en toch mijn mond houden, tenzij zij zelf steun zoekt. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

16-09-2021 om 14:34

A12345 schreef op 16-09-2021 om 12:06:

[..]

Is wel vaak de realiteit.

Ja en? Daar moet ze zelf achter komen. Niet aan jou.
Als je dit soort uitspraken tegen je kind bezigt, is er geen sprake van niet drammerig je mening geven hoor. En volgens jou zou je dat moeten doen, niet drammen, dus je post bevat wat discrepanties.

Rozi schreef op 15-09-2021 om 23:16:

Waarom is het eigenlijk relevant om te benoemen dat ze VWO doet?

Zodat wij snappen dat haar dochter geen domme snol is. Denk ik? 

Anyway. Ik heb niks toe te voegen aan de rest. Je kunt het niet verbieden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.