An.
29-12-2013 om 09:15
douchen puber: 's ochtends of 's avonds
Ik was weer eens bedden aan het verschonen. Zo ook van mijn 3 pubers.
Zij douchen dagelijks, na het opstaan. Dan beginnen ze de dag schoon en fris. Maar gedurende de dag wordt er ook enorm gezweet natuurlijk. Dat is goed te ruiken...
En dat schuift dan zó 'mijn' pas verschoonde bed in! (Zo was ik aan het mijmeren tijdens de verschoon klus.)
Voor het slapen gaan douchen, is fijn vanwege het frisse bed. In de ochtend douchen (na een zweetnacht) is fijn voor iedereen. Beide wordt me te duur en gaan pubers ook niet accepteren. Misschien ook wel, want ze zijn ontspannen genoeg...
Ik dacht, ik vraag jullie eens!

wizzer
29-12-2013 om 09:20
wat ze zelf willen
Ik zou dit lekker aan de pubers overlaten. (en de bedden 's morgens open slaan, zodat ze kunnen luchten)

Ely
29-12-2013 om 10:03
Ik sluit me aan bij wizzer
En als jij mag kiezen: sochtends. Wat maakt het in vredesnaam uit dat dat bed vies wordt? Daarvoor kun je het toch wassen? Ik zou het zo vaak wassen als in jouw systeem zit en als ze er zelf last van hebben dat het eerder vies is mogen ze zelf aan de slag. Jij hebt er toch geen last van dat hun bed stinkt

Wiske71
29-12-2013 om 10:08
naar keuze
Laat de pubers zelf kiezen. Maar sla wel de bedden dagelijks open en ventileer de slaapkamers voldoende. En was het beddengoed regelmatig. Bed opmaken en afhalen moet mijn puber zelf doen, al help ik uiteraard als dat gevraagd wordt.
Puber doucht hier 's avonds in schoolweken, 's ochtends in vakantieweken. 2x per dag douchen zou ze heel fijn vinden maar vind ik niet goed.

wil40
29-12-2013 om 10:13
Lekker laten stinken.
Fijn dat jou pubers iedere dag douchen, daar zou ik al blij mee zijn. Mijn puber vindt douchen een noodzakelijk kwaad en zou het liefst vervuilen. Daar steek ik een stokje voor maar verder maak ik me er niet zo druk om. Het is zijn bed, zijn lijf en geen klein kind. Het zweten valt hier overigens erg mee, hij is gewoon wat "muffig". Overdag beddengoed en slaapkamerraam open. Ik vermoed dat als er een vriendinnetje in beeld gaat komen hij niet meer onder de douche weg te slaan is en 3x op een dag schone kleren aan gaat trekken.

Marjoleine64
29-12-2013 om 10:34
afhankelijk van situatie
Oudste puber (16) doucht op schooldagen 's avonds, dan is er 's ochtends geen tijd en teveel drukte in de badkamer. Op weekenddagen slaapt hij graag uit en gaat dan na het opstaan douchen. Soms wel een keer extra na het sporten uiteraard. Hij si ook wel weer zo pragmatisch dat als hij na een scoutingmiddag gaat douchen dat hij niet de volgende ochtend weer hoeft... Jongste puber (14) doucht nog gewoon iedere avond.

Kaaskopje
29-12-2013 om 10:48
Haha,
wees blij dát ze douchen!)
Los daarvan: wat maakt het uit? Ik douche in de ochtend en verschoon mijn bed niet elke week. Mijn man ook in de ochtend, de oudste een paar keer per week hooguit als wij niet thuis zijn het liefst, want daar houdt ze niet van (stel je voor dat je weet dat ze doucht) en de jongste doucht wanneer het haar uitkomt. Moet ze erg vroeg haar bed uit liever in de avond, want dan kan ze langer blijven liggen.

Tango
29-12-2013 om 10:53
Elke dag
Je mag inderdaad al blij zijn als je puber elke dag doucht. Hier slaat dochter ook weleens een keer over, wat ik niet echt fris vindt. Meestal doucht ze 's avonds maar in weekenden of vakanties ook wel 's morgens. Van de week zelfs twee keer achter elkaar ('s avonds en de volgende ochtend weer) maar dat was een vergissing hoor. Ze was even vergeten dat ze de avond daarvoor al was geweest.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat pubers zo zweterig het bed in gaan dat het bed er snel van gaat stinken. Ze trekken toch een pyjama aan? En als ze erg zweten kunnen ze altijd nog wel even een washand onder de oksel doorhalen. Maar goed misschien heb ik nog geen kennis op dit gebied, want hier nog slechts een beginnend puber van 12.
Heb net het bed afgehaald en het stonk zeker niet. En ik verschoon eenmaal per 2 weken. Wel luchten elke dag. In de zomer als het erg warm is, wil ik weleens vaker verschonen.

FayW
29-12-2013 om 10:55
zelf weten
Daar bemoei ik mij niet mee, hoe vaak en wanneer mijn kinderen zich douchen. Ze zijn allemaal oud genoeg om dat zelf te bepalen. Ik draai wel de wassen, maar haal niet de bedden van de kinderen af en maak ze ook niet op. Eigenlijk kom ik amper op hun slaapkamers. Ik vraag ze wel hun bedden af te halen, want spontaan gebeurd dat niet zo vaak .

Polletje Piekhaar
29-12-2013 om 11:21
Tango....
Een pyama....???
Dat is echt niet cool hoor! zoon slaapt hiet in onderbroek. Mijn puber doucht meestal in de avond, maar ik vind het best en al blij als hij dagelijks lekker doucht en ook nog fris ruikt. Ik merk wel eens dat zijn okseltjes niet fris ruiken, vlak na het douchen. Dan heb ik het idee dat hij zich gewoon niet echt goed wast...
Maar bed open leggen dat heb ik hem van jonmgsaf laten doen. Dat zit in zijn systeem. Kan het even goed uitademen.

Dalarna
29-12-2013 om 12:15
Polletje
Mijn zoon draagt gewoon een pyjama, net nog weer twee nieuwe gekocht en hij wordt bijna 15. Als we allemaal eens ophouden met elkaar aan te praten dat iets cool is of niet zou iedereen een stuk fijner leven denk ik zo.
Laat een kind of volwassene zelf bepalen wat die persoon wil!
Overigens wordt hier altijd 's avonds gedoucht want blijkbaar sporten jullie kinderen niet?

Katniss
29-12-2013 om 13:07
's avonds
Mijn dochter doucht altijd 's avonds. Niet elke dag want dat vindt ze teveel gedoe. Ik herinner haar er wel altijd aan als er te lang tussen zit, en dan doet ze het altijd 'morgen'. Ik zou haast zeggen dat ze gelukkig niet elke dag doucht want op de een of andere manier moet het altijd een half uur duren en heeft ze minstens 3 handdoeken nodig. Een groot badlaken voor haar haar, en wat ze met die andere doet is me een raadsel want ze zijn altijd kleddernat. En dat badlaken vind ik dan altijd op de bank, of op de trap, of over de klink van de wc-deur, heel eigenaardig

Mach
29-12-2013 om 14:16
's avonds
Mijn kinderen en wij ook trouwens douchen 's avonds. Niet elke avond, soms wordt er gewoon gewassen.
Maar ze sporten meerdere malen per week en fietsen ook een eind naar school. Dan bezweet het bed in vind ik ook niet erg fris.
EN 's nachts word je dan toch verder niet vies? Hooguit wat schoon zweet. De volgende ochtend ben je in principe nog steeds schoon.
Alleen in het weekend gaan ze nog wel een 's ochtends uitgebreid douchen. Vooral na een uitgaansavond.
Door de week zou het ook een logistiek drama zijn als wij alle vier gingen douchen na het opstaan.

tonny
29-12-2013 om 15:37
's ochtends douchen
fris de dag beginnen lijkt me belangrijker dan dat je schoongewassen bed lang(er) schoon blijft. Als het je echt stoort, laat je hen voortaan zelf het bed verschonen toch?
Douchen voor het naar bed gaan vind ik zelf altijd erg vervelend, dat natte haar, bah, en föhnen en daarna naar bed vind ik helemaal zinloos.
Kiezen wanneer je jezelf doucht/wast lijkt me - uitzonderingen daargelaten- iets wat je zelf beslist, als puber.

Jaina
29-12-2013 om 16:03
Zelf beslissen
Hier beslissen ze het zelf wat zeker in de zomermaanden meestal neerkomt op 2 keer per dag. Aan de ene kant uiteraard prima want goede hygiëne is belangrijk en ik hou van frisgewassen mensen. Aan de andere kant in een wereld waarin goed drink water schaars is geeft het ook een ongemakkelijk gevoel. Het is dus nooit goed wat dat betreft. Het is natuurlijk een bekend fenomeen dat tieners over het algemeen heel veel douchen.
Het enige wat ik wel heb gezegd is dat ik wil dat ze vaker dan één keer met de handdoeken doen. Ik ga niet elke dag 10 handdoeken of zo wassen.
's ochtends is hier het meest geliefde tijdstip voor douchen maar ook 's avonds wordt er vaak gedoucht.

Tango
29-12-2013 om 21:33
Nou ja!
Een pyjama is dus niet cool!? Ik had het over een dochter hoor en niet over een zoon. Maar mogelijk slapen er ook meisjes in hun onderbroek?! Zal best, maar die van mij heeft dus gewoon een pyjama aan. Alleen als het heel warm is in de zomer slaapt ze weleens in haar onderbroek.

Stenna
29-12-2013 om 21:59
hier
Doucht zoon s avonds. Vanwege veel sporten, fietsen en geen tijd s ochtends (gelukkig, anders had ik nog minder tijd voor mij in de badkamer s morgens). Hij ruikt ook vaak echt niet fris aan eind van de dag (is 17). Wel wast hij dan s ochtends nog even gezicht en oksels met washandje en zeep. En draagt overigens ook pyama, hele coole met korte broek.

Kaaskopje
29-12-2013 om 22:19
Hier ook een pyjama-fan
Mijn dochter is echt zo'n molletje. Lekker in haar pyama, het liefst een dikke, dekbed tot de neus. De andere dochter slaapt in wat voorhanden is. Een shirtje en een makkelijk broekding. Geen speciale pyjama, maar wel gelijk aan een pyjama.
Ik denk overigens niet dat Dalarna het niet cool vindt, maar dat zij de mening van haar kinderen weergaf. Maar dat mag Dalarna eigenlijk ook zelf uitleggen als ze daar behoefte aan heeft

Jesse_1
30-12-2013 om 00:35
Zelfde als Stenna
Voor 's ochtends douchen heeft hij (13) geen tijd, en hij traint alleen al op 4 dagen door de week en dan doucht hij sowieso 's avonds. Maar de andere avonden doucht hij normaal gesproken ook, heel incidenteel slaat hij een dag over geloof ik. En aangezien hij vrij kort haar heeft, heeft hij van het natte haar niet zoveel last. Met nat haar op de fiets zou denk ik nog lastiger zijn.

Jesse_1
30-12-2013 om 00:36
Hij slaapt ook in pyjama, maar hij trekt zich eigenlijk weinig aan van wat cool is, dus daar kan ik weinig over zeggen

Puinhoop
30-12-2013 om 10:41
Douche-frequentie en pyjama
Die van mij (13) douchet doordeweek 2x 's avonds na het voetballen en in het weekend ook nog een keer.
En hij draagt gráááág een pyjama! Als hij niet naar school hoeft draagt ie hem de hele dag Zelf douche ik 2x per week. De bedden laat ik wel eens een maand liggen.

Mach
30-12-2013 om 12:24
nat haar op bed?
Hier wordt dus 's avonds gedoucht, maar van nat haar op bed hebben we geen last. Sowieso hoeft het haar niet elke keer gewassen worden. En we douchten meestal niet vlak voor het naar bed gaan, meestal in de loop van de avond de 1 na de ander. Man meestal direct na thuiskomst, nog voor het eten.
's Ochtends haren wassen is nog veel lastiger. Nat haar op de fiets of eerst fohnen..... beide geen optie.

Anne Carin
30-12-2013 om 13:51
douchen
Zoon hier (17), doucht doordeweeks 's avonds voor hij naar bed gaat. Douchen is niet zijn hobby dus hij slaat wel eens een dagje over. In 't weekend doucht hij 's morgens. Hij is nogal een treuzel en kan moeilijk zijn bed uit komen dus doordeweeks 's morgens douchen is niet echt handig voor hem. Kost te veel tijd. Manlief doucht ook 's avonds en ikzelf altijd 's morgens. Zo is 't ook mooi een beetje verdeeld. Zoon transpireert niet zo snel en ik heb dan ook nooit gemerkt dat hij 's morgens niet fris meer ruikt. Hij slaapt overigens altijd in pyama! 's Zomers dan een met korte mouwen/pijpen, alleen als 't echt heel warm is slaapt hij alleen in boxershort. Het beddengoed verschoon ik 1 x in de 2 weken. Hij haalt zelf zijn bed af maar dat moet ik wel aangeven anders denkt hij er niet aan...

Polletje Piekhaar
30-12-2013 om 19:35
niet dalarna, maar polletje...
Die vertaalde inderdaad de mening van zoon die een pyama niet cool vindt. Dalarna vond vervolgens dat ik niemand iets aan moet praten.
Maar zo had ik het dus ook helemaal niet bedoeld. Zeker zoiets simpels als een pyama; iemand mag toch zeker zelf weten hoe die het prettig vindt?
En trouwens, ik dacht hier die opmerking zo te kunnen maken omdat we hier met volwassenen onder elkaar zijn en niemand zich -als het goed is- zomaar iets aan laat praten. Toch.......?

An.
30-12-2013 om 21:04
twas meer mijmeren
Mijn oudste komt door het fietsen met een natte rug van school. En kan soms echt stinken. De middelste zweet qua vocht niet zoveel maar stinkt vooral. Trouwens stinken beiden niet elke dag. De jongste zweet enorm maar stinkt niet erg.
Het is meer dat we deze gewoonte zo hebben ontwikkeld, 's ochtends douchen. Maar eigenlijk vind ik het logischer om het 's avonds te doen. Ikzelf geniet namelijk meer van mijn frisse bed als ik net uit de douche kom.
Vandaar mijn vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid.
En nee, dit laat ik overigens niet vrijblijvend aan de kinderen over. Douchen is verplicht. Elke dag. In het weekend mogen ze best overslaan. Ik kan slecht tegen vieze geuren en zweet staat bij mij met stip bovenaan.
Ik zal ze eens vragen of ze de routine willen aanpassen. Zou wel rustiger worden 's ochtends.
Geen pyjama voor de oudsten overigens; maar t-shirt en boxershort. Kijk, dat maakt mij nou weer niks uit. Al sliepen ze in hun nakie of wilden ze juist een badstof pyjama. Wat zij lekker vinden.
Overigens 2: hun bedden ruiken hoogstens ongewassen na een week of 2; ik heb wat dat betreft geen stankprobleem. Bed open, raam open, elke dag weer.

Dalarna
31-12-2013 om 11:22
Polletje
Ik blijf het vreemd vinden dat jij blijkbaar de mening van je puber overneemt en dat dat dan ook nog eens relevant is in een douchedraadje. Kun je je puber niet beter leren om het bij zichzelf te houden en te zeggen: "Ik vind een pyjama niet prettig zitten" ipv dat het iedereen belachelijk vindt omdat die misschien nog in pyjama slaapt omdat het niet 'cool' zou zijn?

Ely
31-12-2013 om 12:15
Ach Dalarna
Mensen zijn nou eenmaal vreemde wezens (en groepsdieren), fijn toch?

Stenna
31-12-2013 om 12:30
nounou
nu maak je van een onschuldige (grappig bedoelde?) opmerking over niet cool pyama wel heel wat meer dat er (denk ik) inzit hoor, Dalarna.

Dalarna
31-12-2013 om 17:30
Nee
Polletje zei letterlijk: "Een pyama....???
Dat is echt niet cool hoor! zoon slaapt hiet in onderbroek. " en daarmee was ook te lezen dat Polletje dat zelf ook van mening is. Als dan vervolgens anderen denken dat dit mijn mening is vind ik dat niet prettig.
Als je iets als grapje bedoelt zet je er een smiley achter of je zegt dat je de smiley bent vergeten. Ik lees er uit dat ik een slechte moeder ben door pyjama's te kopen voor mijn zoon (die hij zelf heeft uitgezocht natuurlijk), hij hoort in onderbroek te slapen.

Stenna
31-12-2013 om 17:49
koel en warm
Ik interpreteerde zelf het "dat is echt niet cool hoor!" onmiddellijk als (ironische) weergave van mening van de puberzoon en pubers in het algemeen (wat dan blijkbaar weer niet klopt uiteindelijk). Ook door het taalgebruik. Mijn zoon draagt ook pyama's (ik zelf vaak ook) en ik voel me verder totaal niet aangesproken als slechte moeder oid of wat er hoort of niet hoor, en noem maar op. Wel lastig dat iemand dacht dat jij het gezegd had natuurlijk.
"Cool" is het helemaal strikt genomen ook niet eigenlijk, warm juist. Om dan maar even terug te bruggen naar het douchen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.