Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Duur cadeau voor puber

Man en ik komen er niet helemaal uit, dus ik ben benieuwd naar jullie mening, ervaring, etc. Onze oudste (16) is binnenkort jarig en wil graag een smartwatch. Ik vind dat een goed gekozen cadeau: hij draagt nu geen horloge en hij heeft echt een mooie uitgekozen. Maar, wel met bijbehorend prijskaartje: bijna 400 euro.

Ik neig ernaar om dat horloge gewoon te kopen, eventueel samen met m’n ouders (z’n opa en oma dus). Normaalgesproken leggen die 50 à 75 euro neer voor een cadeau. Voor ons blijft dus een aanzienlijk deel over. Man vindt het veel te gek voor een verjaardagscadeau en vindt dat we zoon dan maar een geldbedrag moeten geven waarmee hij zelf (verder) kan sparen voor dit horloge. Wij kunnen het echter prima betalen, ik vind het dus een mooi en nuttig cadeau, dus waarom niet?

Wat vinden jullie? Geef je je puber ‘zomaar’ zoiets duurs voor z’n verjaardag?

 


nee. Hier een vast bedrag van 100 euro. Team man. Moet je de andere kinderen ook 400 euro geven.

Om antwoord te geven op je laatste vraag: wij zouden het niet doen. Tenzij het iets is waar hij 'inhoudelijk' iets mee kan. [Bijvoorbeeld een muziekinstrument - dat hij dan nodig zou hebben voor muzieklessen. Ik zeg maar wat.]

Hij is 16, dus kan ook prima een baantje nemen en het zelf bij elkaar verdienen verder.
Maar er is op zich niets op tegen als jullie het zelf wìllen geven uiteraard.

tja, als je geld zat hebt, why not. En aan je bericht te lezen is het geen gewoonte voor jullie. Eenmalig iets 'geks' doen voor je kind kan wel vind ik

-Nienke-

-Nienke-

01-09-2021 om 22:40 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 01-09-2021 om 22:38:

Hij is 16, dus kan ook prima een baantje nemen en het zelf bij elkaar verdienen verder.
Maar er is op zich niets op tegen als jullie het zelf wìllen geven uiteraard.

Hij heeft al ruim een jaar een bijbaantje, werkt (en spaart) hard en serieus, dus hij kan het geld ook zeker prima bij elkaar sparen, hoor! (Sterker nog, zo van z’n rekening halen zelfs). Daar gaat het dus niet om. 

-Nienke-

-Nienke-

01-09-2021 om 22:42 Topicstarter

Madeliefjees schreef op 01-09-2021 om 22:37:

nee. Hier een vast bedrag van 100 euro. Team man. Moet je de andere kinderen ook 400 euro geven.

We hanteren meestal een bedrag tussen 100 en 150 euro, maar hebben onze jongste ook weleens een grote Legodoos van 60 euro gegeven. Net hoe het uitkomt. Je benoemt wel ook één van de bezwaren van man. 

Nee, zeker niet. Dat je iets kunt betalen, betekent niet dat je het dan ook gelijk moet kopen. Een kind van 16 mag best weten dat het niet normaal is om een kado van 400 euro te vragen. Als ze dat bij mij zouden doen zou ik ze hartelijk uitlachen. Hij kan een geldbedrag vragen als kado en de rest zelf bijleggen.

Nope. Zou me toch écht te duur zijn voor zo'n hebbeding waar hij mogelijk over een half jaar niet meer naar kijkt (of die stuk gaat).

Een deel van 't bedrag zou hij best kunnen krijgen, maar de rest spaart hij maar zelf bijeen.

Aviendha schreef op 01-09-2021 om 22:40:

tja, als je geld zat hebt, why not. En aan je bericht te lezen is het geen gewoonte voor jullie. Eenmalig iets 'geks' doen voor je kind kan wel vind ik

Als er dan toch geld is zou ik een deel van 't budget volgend jaar of over 2 jaar liever in een studie of zijn rijbewijs steken.

Ik zou geneigd zijn het niet te doen, maar je kan natuurlijk best een keer uit de band springen en kind duidelijk maken dat dit geen gewoonte wordt. 

Maar als hij geen enig kind is, vind ik dat je dan voor je andere kinderen een keer iets vergelijkbaars moet doen, en of je daar zin in hebt...

Groeten,

Temet

Ik zou het doen, mogelijk samen met je ouders. En dan met name omdat ik een goed, mooi cadeau (voorwerp) veel leuker vind dan een geldbedrag. Leuk om dat als ouders te geven, als je het goed kunt missen.

-Nienke-

-Nienke-

01-09-2021 om 22:55 Topicstarter

RosaMontana schreef op 01-09-2021 om 22:42:

Nee, zeker niet. Dat je iets kunt betalen, betekent niet dat je het dan ook gelijk moet kopen. Een kind van 16 mag best weten dat het niet normaal is om een kado van 400 euro te vragen. Als ze dat bij mij zouden doen zou ik ze hartelijk uitlachen. Hij kan een geldbedrag vragen als kado en de rest zelf bijleggen.

Hij opperde ook meteen zelf om bij te leggen, hoor! Normaalgesproken krijgen ze niet zulke dure cadeaus. 

Voor rijbewijs en studie staat al geld apart. 

Ik zou 50/50 doen. Kind legt iets bij en jij verruimd je budget iets.

Hier wel. Als wij het kado echt leuk, mooi of belangrijk vinden, gaan we soms ruim over ons budget heen. Budget is 50-100 euro. Ruim er over heen  = 500 euro of meer. We kunnen het makkelijk betalen. Heerlijk om je kind heel af en toe dik te kunnen verwennen .

Als het niet nodig is, vind ik zelf bijleggen niet zo leuk. Leuker om het toffe kado echt helemáál te krijgen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-09-2021 om 23:01

-Nienke- schreef op 01-09-2021 om 22:55:

[..]

Hij opperde ook meteen zelf om bij te leggen, hoor! Normaalgesproken krijgen ze niet zulke dure cadeaus.

Voor rijbewijs en studie staat al geld apart.

Dan ben je er toch uit?
Geef hem een bedrag en laat hem de rest zelf betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.