Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Duur cadeau voor puber


Als ik jouw reacties zo lees is het geen luie, verwende puber die de waarde van geld niet kent. Ik zou het geven, is toch heerlijk om je kind een keer extra te verwennen als je dat kan  

Ik zou ook geen refurbished doen of alvast voor alle feestdagen tegelijk, zoals eerder werd geschreven. Gewoon the real deal, hij zal het zich voor altijd blijven herinneren als een speciale verjaardag  

Precieus wat DeOnbekende zegt!

Het klinkt nu decadent;
Maar (als je het kunt betalen) het draait toch niet alleen om geld? Het gaat er toch om.dat ie een mooi kado krijgt, of dat nu duur of goedkoop is?

Waarom de helft zelf betalen; samen met opa en oma; ook al vast voor sinterklaas?

Als je het.kunt betalen is het volgens mij echt gewoon het leukst om het kado feestelijk in te pakken en te geven.  Als prachtig kado van beiden ouders aan een fijne zoon!

DeOnbekende schreef op 02-09-2021 om 00:40:

Als ik jouw reacties zo lees is het geen luie, verwende puber die de waarde van geld niet kent. Ik zou het geven, is toch heerlijk om je kind een keer extra te verwennen als je dat kan

Ik zou ook geen refurbished doen of alvast voor alle feestdagen tegelijk, zoals eerder werd geschreven. Gewoon the real deal, hij zal het zich voor altijd blijven herinneren als een speciale verjaardag

Dit.

Ik kreeg een pony (niet helemaal vergelijkbaar), voor 5x dat bedrag. Daar is vast vanalles mis mee, maar het is het mooiste cadeau dat ik ooit gekregen heb en daar ben ik mijn ouder eeuwig dankbaar voor.

Je krijgt niet per definitie vervelende kinderen als je ze eens verwent.

Mijn ouders lieten me gewoon zelf sparen voor echt dure dingen. Daar leer je ook heel veel van over de waarde van geld, hoe lang je ergens voor moet werken, zorgvuldig om gaan met spullen. Ik denk dat dit het grootste kado is van allemaal 😉

Wij zouden het geven...leuk toch om af en toe iets geks te doen? Als je het niet kunt betalen houdt het op, maar als het financieel kan....waarom niet.

Jongste gaat op kamp en oudste niet. Daar betalen we ook €500 voor.  Is wat mij betreft ook een extraatje. 

Dutchgirly schreef op 02-09-2021 om 07:18:

Mijn ouders lieten me gewoon zelf sparen voor echt dure dingen. Daar leer je ook heel veel van over de waarde van geld, hoe lang je ergens voor moet werken, zorgvuldig om gaan met spullen. Ik denk dat dit het grootste kado is van allemaal 😉

Het kan ook beide toch? Dit horloge is vast niet de enige grote uitgave die puber nu of op relatief korte termijn wil doen. Horloge cadeau, zelf sparen voor zijn brommer rijbewijs/vrienden vakantie/oid?

Als het een leuk kind is dat zuinig is op zijn spullen zou ik het gewoon geven. Niet alles hoeft altijd opvoedkundig verantwoord te zijn. Je vindt het zelf een leuk cadeau om te geven, je zoon kan er echt iets mee en wil het graag hebben, en blijkbaar kun je het betalen. Vooruit met de geit. Volgend jaar doe je weer gewoon. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-09-2021 om 07:41

-Nienke- schreef op 01-09-2021 om 22:55:

[..]

Hij opperde ook meteen zelf om bij te leggen, hoor! Normaalgesproken krijgen ze niet zulke dure cadeaus.

Voor rijbewijs en studie staat al geld apart.

Ik zou hem zelf 150 bij laten leggen en dan het cadeau samen met jullie ouders kopen. Heb het idee dat pubers/kinderen altijd wat voorzichtiger doen met spullen die ze zelf (mee)betaald hebben.

Duiveninhetnieuws schreef op 02-09-2021 om 07:34:

Als het een leuk kind is dat zuinig is op zijn spullen zou ik het gewoon geven. Niet alles hoeft altijd opvoedkundig verantwoord te zijn. Je vindt het zelf een leuk cadeau om te geven, je zoon kan er echt iets mee en wil het graag hebben, en blijkbaar kun je het betalen. Vooruit met de geit. Volgend jaar doe je weer gewoon.

Nou dit zou ik ook doen. Regels zijn een mooie leidraad. En soms een keer afwijken hiervan is juist prima

Team doen hier. Maar, dat is omdat ik uit jouw verhaal hoor dat hij er zuinig op kan zijn, ik weet dat je bv via coolblue een ‘tweedekansje’ kunt uitzoeken die wat minder duur zijn, 16 toch wel een mijlpaal is en ik het leuk vind om soms iets bijzonders te geven wat ze niet verwachten en ze even heel blij te maken. Zeker als je dan de opa’s en oma’s een deel laat betalen, dan voelt het nog specialer. 

Hoe je het ook doet, met of zonder bijbetalen, ik merk  zelf wel dat ik moeite heb het argument ‘je moet het wel gelijk houden’. Kinderen kregen hier wat bij hen, onze portemonnee en hun wensen paste.  Soms 17 mini cadeautjes (denk aan een paar goedkope sokken en washi tape), soms een mooi boek en een schroevendraaier en dus soms een tweedekans smartwatch.
Wat ik echt niet wil aanmoedigen is dat mijn kinderen gaan vergelijken en tellers bijhouden of het wel eerlijk en gelijk is en dat probeer ik te bereiken door niet eens te proberen het gelijk te houden. Gelijkwaardig wel, als in dat we echt iets zoeken wat ze verrast en blij maakt. 

-Nienke-

-Nienke-

02-09-2021 om 08:10 Topicstarter

Ik ben weer wakker  

Dank voor alle inzichten! Het is geen bijzondere verjaardag, hij is nu 16 en wordt 17. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer van jullie ‘team man’ zouden zijn en het een belachelijk idee zouden vinden om ‘zomaar’ zoiets duurs cadeau te doen. 
Wij proberen ook de kinderen (we hebben er 4) zoveel mogelijk gelijk te houden, maar de middelste is bijvoorbeeld net op zeilkamp geweest en daar taalt oudste dan weer niet naar. 

Hij is in het algemeen zuinig op z’n spullen en niet écht snel op iets uitgekeken; het is wel een beetje een ‘luxedier’ dat dan graag het nieuwste, hipste, etc. wil hebben. Man opperde ook al een net wat ouder model maar dat vond ‘ie niks. Wel goede overwegingen die jullie meegeven, dank! 

Even praktisch gezien: Hoe goed is het horloge koppelbaar aan verschillende telefoons? Man kreeg voor 30e verjaardag smartwatch van 300 euro en half jaar later was telefoon kapot en bleek zijn nieuwe samsung niet te koppelen aan het horloge.

Daarnaast team man. Of afspreken dat hij alleen geld vraagt voor verjaardag en jullie rest betalen.

Hier gebeurt dit wel. We kunnen het betalen, dus waarom niet denk ik dan. Maar moet wel zeggen dat dochter sowieso vrij dure kado’s krijgt voor haar verjaardag. Een nieuwe kamer met bed van bijna €1000,-, trampoline van ruim €300,-, afgelopen jaar een weekendje weg met activiteit is ook €300,-. Voor de verjaardag pakken we echt wel uit zeg maar  
En ze krijgt tussendoor soms ook gewoon iets wat wij nodig vinden. Nieuwe iPad heeft ze een jaar of 2 terug gehad, gebruikt ze veel en kwam zeker goed van pas met thuisschool. Maar nu ook, ze heeft een nieuwe fiets nodig dus afgelopen week besteld. Daar wacht ik dan niet mee tot haar verjaardag in februari. Hier zijn we dus sowieso al wat losser met de wat grotere uitgaves en dochter is wat dat betreft wel enigszins verwend. Ze krijgt echt niet alles waar ze om vraagt, maar we kunnen het missen en soms krijgt ze dan wat duurders. Nu scheelt het ook dat we maar 1 kind hebben. Met bijvoorbeeld 3 is het al een heel ander verhaal, want dan ben je voor een iPad geen €400,- kwijt maar zou je er meteen 3 moeten aanschaffen en dat zouden we hier ook echt niet zomaar tussendoor doen hoor

Maar goed, ik zou het dus wel doen voor deze keer. Het is een nuttig kado waar hij veel plezier van gaat hebben. En hoe leuk is het om hem ermee te verrassen! 

DeOnbekende schreef op 02-09-2021 om 00:40:

Als ik jouw reacties zo lees is het geen luie, verwende puber die de waarde van geld niet kent. Ik zou het geven, is toch heerlijk om je kind een keer extra te verwennen als je dat kan

Ik zou ook geen refurbished doen of alvast voor alle feestdagen tegelijk, zoals eerder werd geschreven. Gewoon the real deal, hij zal het zich voor altijd blijven herinneren als een speciale verjaardag

Dit dus inderdaad! 

-Nienke- schreef op 02-09-2021 om 08:10:

Ik ben weer wakker

Dank voor alle inzichten! Het is geen bijzondere verjaardag, hij is nu 16 en wordt 17. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer van jullie ‘team man’ zouden zijn en het een belachelijk idee zouden vinden om ‘zomaar’ zoiets duurs cadeau te doen.
Wij proberen ook de kinderen (we hebben er 4) zoveel mogelijk gelijk te houden, maar de middelste is bijvoorbeeld net op zeilkamp geweest en daar taalt oudste dan weer niet naar.

Het is toch niet zomaar? Hij is jarig! Heeft hij ook iets gekregen ter compensatie van het zeilkamp bijvoorbeeld? Want dat zal ook vrij prijzig zijn geweest neem ik aan. Als je het zoveel mogelijk gelijk wil houden kan dit daar dan toch tegenover staan? Krijgt de middelste dus een kleiner verjaardagskado.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.