Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Duur cadeau voor puber


Leuk cadeau voor een achttiende/veertigste/vijftigste verjaardag (niet voor een zeventiende) en hoezo is 16 een speciale verjaardag? Dat laatste is toch alleen in Amerika het geval? Een bedrag van 400 euro vind ik echt alle perken te buiten gaan voor een doorsnee verjaardag. 25% ervan betalen vind ik meer dan genoeg. Kan kind het aanlengen met verjaardagsgeld van grootouders, ooms en tantes, vrienden en zelf betalen wat overblijft. 

ik vraag me wel af, als je dus het geld hebt en kan missen, waar je het dan aan uit moet geven als het niet naar je kinderen mag gaan ?

Lieveheersbeest schreef op 02-09-2021 om 12:29:

ik vraag me wel af, als je dus het geld hebt en kan missen, waar je het dan aan uit moet geven als het niet naar je kinderen mag gaan ?

Aan jezelf natuurlijk 😅 Stel je voor dat je kind zomaar iets duurs krijgt, dat kan niet hoor! Hij moet er zelf krom voor liggen.

Due-scimmie schreef op 02-09-2021 om 12:08:

[..]

Ouders van een ex hadden per kind 10.000 gespaard en dat kregen ze als ze gingen studeren of handje contantje als kind bijvoorbeeld reeds betaalde studie ging doen.

Dan nog,  alles is zo verschillend.  Dat lukt je echt niet om precies even veel aan ze uit te geven. Andere hobby's of sport,  ander of meer soort kleding.

Duiveninhetnieuws schreef op 02-09-2021 om 12:39:

[..]

Aan jezelf natuurlijk 😅 Stel je voor dat je kind zomaar iets duurs krijgt, dat kan niet hoor! Hij moet er zelf krom voor liggen.

Ik vraag me ook af of het dan wel geoorloofd is dat pap en mam in een mooie wagen rijden, dure kleding dragen en plezier halen uit gadgets? Of koop je dat zelf dan ook niet? Beetje suf anders toch... Ouders lekker genieten en voor de kids is het te gek?

irmama schreef op 02-09-2021 om 12:05:

[..]

Het is onmogelijk om je kinderen evenveel te geven.

Oudste heeft gestudeerd en woont op kamers. Jongste deelt samen met mij een auto. Situaties zijn anders

Het hoeft ook niet op de cent af, maar als middelste dus op kamp is geweest en oudste heeft nog niet zoiets gedaan of iets gehad, dan kan er dus nu best een wat duurder verjaardagskado vanaf om het kamp van de middelste weer te compenseren. De 1 mag op kamp, de ander krijgt een smartwatch die hij graag wil. Beide hebben ze dan dus iets gehad wat ze graag willen en wat best wat kost. Neem niet aan dat dat zeilkamp voor €100,- klaar was tenminste. 

Lieveheersbeest schreef op 02-09-2021 om 13:55:

[..]

Ik vraag me ook af of het dan wel geoorloofd is dat pap en mam in een mooie wagen rijden, dure kleding dragen en plezier halen uit gadgets? Of koop je dat zelf dan ook niet? Beetje suf anders toch... Ouders lekker genieten en voor de kids is het te gek?

Dat zou ik dus ook vreemd vinden. Daarom krijgt dochter zo nu en dan ook eens wat. Doen we voor onszelf tenslotte ook  

Lieveheersbeest schreef op 02-09-2021 om 13:55:

[..]

Ik vraag me ook af of het dan wel geoorloofd is dat pap en mam in een mooie wagen rijden, dure kleding dragen en plezier halen uit gadgets? Of koop je dat zelf dan ook niet? Beetje suf anders toch... Ouders lekker genieten en voor de kids is het te gek?

Je kunt je kinderen natuurlijk leren dat luxe vanzelfsprekend is. Als ze trustfonds vol met miljoenen hebben, dan klopt die les. Als dat niet zo is, tja. 

Als het geld tegen de plinten klotst: gewoon doen. Maar dan snap ik niet dat ze niet sowieso elk jaar een mega duur cadeau krijgen.

Als je verwacht dat je kind later toch zal moeten werken voor zijn geld: misschien andere keuzes maken. 

maar puber werkt toch voor zijn geld? En spaart? Die les krijgt hij dan toch mee, ongeacht dit cadeau?

Dit is wel anders, maar ik wilde zelf graag een smartwatch en heb deze voor mijn verjaardag gevraagd. Maar omdat een nieuwe van dit model buiten ons budget ligt heb ik een tweedehands wat ouder model gekocht en mijn man heeft hem betaald. 
Via marktplaats, wel in de buurt, dus met ophalen en de mogelijkheid om eerst te kijken.
Ik ben er dus superblij mee. En na een ruim jaar gaat het nog prima. Ik gebruik hem echt intensief (en hij is nog heel).
Maar ik hecht geen waarde aan of iets het laatste model is, en een 16 jarige misschien wel?

Lieveheersbeest schreef op 02-09-2021 om 15:08:

maar puber werkt toch voor zijn geld? En spaart? Die les krijgt hij dan toch mee, ongeacht dit cadeau?

Inderdaad. Ik vind het maar knieperig dat zo veel mensen zo'n cadeau niet willen geven, enkel uit principe. Ik zou het heerlijk vinden om zoiets af en toe voor mijn kinderen te kunnen doen. 

Lorwynne schreef op 02-09-2021 om 15:13:

Dit is wel anders, maar ik wilde zelf graag een smartwatch en heb deze voor mijn verjaardag gevraagd. Maar omdat een nieuwe van dit model buiten ons budget ligt heb ik een tweedehands wat ouder model gekocht en mijn man heeft hem betaald.
Via marktplaats, wel in de buurt, dus met ophalen en de mogelijkheid om eerst te kijken.
Ik ben er dus superblij mee. En na een ruim jaar gaat het nog prima. Ik gebruik hem echt intensief (en hij is nog heel).
Maar ik hecht geen waarde aan of iets het laatste model is, en een 16 jarige misschien wel?

Ja dus, ik kreeg laats een apple watch van mn vriend. Zomaar… hier alsjeblieft. 
Omdat het voor jou buiten budget ligt betekent dat niet dat het voor een ander ook zo is.  

Niet lullig bedoeld, maar die jongen kan het zelf betalen met zn spaargeld. Moeder wil gewoon eens een keer wat echt leuks doen, alsjeblieft knul. Fijn dat je zo’n fijne jongen bent en gefeliciteerd. Dan moet je niet met een oude tweedehands aankomen. Er zitten vaak best veel nieuwe opties op latere modellen die de moeite waard zijn. 

En als er dan toch zaken afgewogen moeten worden dan kan je het andere kind tzt ook een duur cadeau geven voor zn 17de verjaardag. 

gewoon doen, haal dat ding nou maar. Een keer in de zoveel tijd je kind verwennen kan geen kwaad, lijkt me niet dat ie iedere maand iets duurs krijgt voorgeschoteld..
Zoals trientje-vitamientje zegt (keileuke naam trouwes) ze wil haar zoon gewoon even een keer flink verwennen met die smartwatch voor z'n verjaardag, gewoon doen.  T Leven is kort.

MarvelousM schreef op 02-09-2021 om 15:07:

[..]

Je kunt je kinderen natuurlijk leren dat luxe vanzelfsprekend is. Als ze trustfonds vol met miljoenen hebben, dan klopt die les. Als dat niet zo is, tja.

Als het geld tegen de plinten klotst: gewoon doen. Maar dan snap ik niet dat ze niet sowieso elk jaar een mega duur cadeau krijgen.

Als je verwacht dat je kind later toch zal moeten werken voor zijn geld: misschien andere keuzes maken.

Doe eens niet zo zuur!


En TO: is de kogel al door de kerk? Is je man gezwicht? Heb je hem Viafora onder zijn neus geduwd? Laat eens iets weten. 

MarvelousM schreef op 02-09-2021 om 15:07:

[..]

Je kunt je kinderen natuurlijk leren dat luxe vanzelfsprekend is. Als ze trustfonds vol met miljoenen hebben, dan klopt die les. Als dat niet zo is, tja.

Als het geld tegen de plinten klotst: gewoon doen. Maar dan snap ik niet dat ze niet sowieso elk jaar een mega duur cadeau krijgen.

Als je verwacht dat je kind later toch zal moeten werken voor zijn geld: misschien andere keuzes maken.

Het is niet of/of natuurlijk...

Hij werkt voor zijn geld en spaart, dus hij heeft al begrepen dat hij niet alles zomaar krijgt. Het is ook niet vanzelfsprekend. Dat je een kind een keer wat extra's geeft, betekent niet dat hij altijd alles maar krijgt. 

Zo koop ik voor mezelf soms iets heel duurs voor een hobby of zomaar een nieuw boek, maar ik koop ook tweedehands van Marktplaats. Dat geldt voor mijn kind ook: ze krijgt tweedehands kleren, maar ze krijgt ook wel eens iets wat ze heel graag wil, maar niet nodig heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.