Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Eerlijk duurt het langst?

Graag wil ik jullie het volgende "probleem" voorleggen. Dochter van 16 is op zoek naar een bijbaantje. Haar vorige baantje is nogal abrupt beëindigd omdat ze ontslagen werd. Volkomen terecht overigens, want madam had een buitengewoon creatieve oplossing bedacht om toch op vakantie te gaan als je geen vakantiedagen meer hebt: ze had zich doodleuk ziekgemeld. Lesje geleerd en ze weet nu dat je dit soort dingen dus gewoon niet kunt maken in een baan.
Vol goede moed op weg naar het volgende baantje dan maar. Op de sollicitatieformulieren vult ze telkens netjes haar werkgeschiedenis is en het feit dat ze ontslagen is. Gevolg is dat ze nergens wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Ik ben blij te merken dat mijn dochter eerlijk is. Ze vult de vragen "naar waarheid" in. Maar ik vind het ook wel zuur om te merken dat ze blijkbaar kansloos geworden is op de vakkenvul-markt.
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Moet ik haar steunen in haar eerlijkheid? Of zal ik haar adviseren om haar vorige baantje te verzwijgen en zo haar kansen te vergroten? Ik merk dat ik het allemaal wat lastig vind. Ze heeft een fout gemaakt, zeker weten. Maar dat ze nu dan helemaal geen kans meer heeft op een baantje, vind ik wel een heel hoge prijs.
n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

31-10-2011 om 17:15

Hoge prijs

Vind ik ook.

Hoe groot is de kans dat ze er achter zullen komen dat haar arbeidshistorie niet volledig is?

Ik weet het ook niet hoor. Vind namelijk ook dat ze weer een slechte les leert door voordeel te hebben van niet helemaal de waarheid vertellen.

Is er niet iemand anders die haar op dat idee zou kunnen brengen? Dan kun jij de moraalridder blijven uithangen

Medeverantwoordelijk

Even zeuren hoor.

Je dochter van 16 neemt (met jouw medeweten) vakantie door zich ziek te melden. Heb je op dat moment niet gezegd dat dit een erg stomme keus was?

Maar goed, daar heb je nu niets aan.
Ze kan bij werkervaring de werkperiode noteren zonder daarbij te vermelden waarom ze daar is vertrokken. Puur data, geen nadere uitleg. Als het in het gesprek op gegeven moment ter sprake komt, merkt ze dat vanzelf.

Vic

Vic

31-10-2011 om 18:47

Mwoah

Ik ben nooit ontslagen wegens slecht werknemerschap, maar ben wel eens ergens weg gegaan vanwege een conflict met mijn leidinggevende. Dat heb ik verbloemd cq verzwegen bij mijn sollicitaties daarna. Ik vraag me werkelijk af wat je ervan zou moeten leren als je een ontslag (en de reden?) altijd eerlijk blijft vermelden. Dan kom je nooit meer ergens aan de slag.

Maylise

Maylise

31-10-2011 om 18:51

Nanny

Het is mooi dat ze eerlijk is. Ik weet niet of ik mijn dochter zou adviseren om het verzwijgen. Echter in haar geval zou ik dat wel doen. Ik weet ook niet in hoeverre dat eigenlijk niet kan. Ik bedoel, als ik een CV maak dan zet ik daar ook niet altijd al mijn arbeidshistorie op. Welliswaar wegens andere redenen (niet relevant voor die positie bijvoorbeeld) maar dat is volkomen acceptabel. Ik heb in het verleden als ik voor een baan solliciteerde waar ik bijvoorbeeld te hoog voor was gekwalificeerd ook wel eens een opleiding of iets verzwegen of iets minder mooi gemaakt. Ik heb ook minder moeite met dingen weglaten dan echt dingen bij verzinnen.

Ik snap je dilemma, ik zou het namelijk ook lastig vinden om mijn kind dat echt te adviseren. Het voelt toch verkeerd om te adviseren om te liegen. Echter als een vriendin of een kind van een vriendin met dezelfde vraag zou komen dan zou mijn advies wel zijn om het te verzwijgen. Waarschijnlijk omdat ik me minder verantwoordelijk voor de morele ontwikkeling van betreffend persoon.

Zelf zou ik het in geval van dochter ook verzwijgen. Misschien komt ze zelf wel op het idee?

ishtar

ishtar

31-10-2011 om 19:50

Hoe lang al?

Hoe lang probeert ze al weer aan het werk te komen? Als dat al een redelijke tijd is, en ze al meerdere sollicitaties heeft gehad, dan zou ik er van uitgaan dat ze echt dat lesje wel goed geleerd heeft. Dan zou ik een gesprek met haar hebben over actie en gevolg ed, en haar daarna te adviseren om het toch maar niet meer te melden. Wel met een duidelijk compliment voor haar eerlijkheid, en dat dit natuurlijk zo hoort: als je iets verkeerd doet, zul je er voor moeten betalen, maar het is toch wel sneu als ze hierdoor nergens meer aan de bak komt.

Maartje

Maartje

01-11-2011 om 01:43

Niet vermelden

Gewoon niet vermelden. De gevolgen van haar "misstap" heeft nu wel ondervonden. Dus bij volgende sollicitatie gewoon deze werkgeschiedenis niet vermelden. Wedden dat ze dan wel uitgenodigd word voor een gesprek !.
Ervaring genoeg hier met een paar pubers en door ervaring wijs geworden om niet alles te benoemen. Ze kunnen het dan toch niet natrekken als ze het niet noemt!.
En gezien de verdiensten van een 16 jarige( die belachelijk laag is) en het hier om een bijbaantje gaat zou ik me als ouder niet al te druk maken om het verzwijgen van haar vorige "misstap".
Je kan haar wel complementeren met haar eerlijkheid daar over. Maar dat dit haar geen nieuwe baan gaat opleveren is w.s voor haar ook wel duidelijk.

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2011 om 07:02

Haar complimenteren voor haar eerlijkheid, inderdaad. Ze heeft nu duidelijk haar lesje geleerd en gezien wat de consequentie kan zijn van de boel belazeren. Ik zou het niet meer vermelden, en ik vind dat wat anders dan liegen.

Verbaasd

Mijn dochter is onstlagen omdat ze eerlijk zei dat ze toch écht langer dan 3 weken op vakantie moest (moest van ons). De grootgrutter waar ze werkte voor 4 uur in de week wilde haar maar 3 weken vrij geven. Dat is het 'beleid'. Ze werkte standaard op de vrijdag. Wij kwamen na 3,5 week op donderdag terug (op die dag was de vlucht) dus ze kon zo die laatste week weer aan het werk op haar 'vaste dag' zeg maar en dan had ze toch nog maar 3 weken gehad. Wij vonden het buitenproportie om voor een bijbaantje van 4 uur in de week een week éérder terug te moeten komen en hoewel dochter 'm al aan zag komen hebben wij gezegd dat we er niet over peinzen om haar thuis te laten alleen voor de grootgrutter met z'n 4 uurtjes. Dochter had dus weinig keus (wilde zelf ook graag mee hoor...) Grootgrutter kwam erachter (ook omdat ze er niet geheimzinnig over deed) en de week voor de vakantie moest ze bij de baas komen en kreeg een hele preek over beleid en dat de directeur ook máár 3 weken met vakantie 'mocht' dus dat ze de maandag dat wij nog op vakantie waren gewoon beschikbaar 'moest'zijn. Toen dochter melde dat dat helaas niet ging omdat haar ouders niet eerder terug wilden komen...is ze op staande voet onstlagen. Nou waren er ook al ander beleidsdingen m.b.t. de inpakkers waar wij niet mee eens waren dus écht rouwig waren we er niet om.
Ze heeft zich de laatste week ingeschreven bij alle andere grootgrutters en kon een maandje ofzo erna gewoon weer ergens anders beginnen (bij concurent dus). Zij had ook de reden vermeld van ontslag. Ze had zelfs 2 gesprekken....dus ze kon kiezen. Zij (en wij n.a.l.v. wat ze vertelde) had zelfs de indruk dat ze helemaal niet rouwig waren om wat dochter had 'gedaan' maar eerder een houding hadden van : 'Dan zullen wij wel eens laten zien dat inpakkers het bij ons béter doen' . Dochters vriendin is pas geleden ook begonnen bij een andere grootgrutter dan waar ze werkte. Onstlagen omdat ze 3 keer een kastekort had (van minimale bedragen) en het beleid is : 3 keer een kastekort=ontslag. Hoewel vriendin zelf vermoed dat het 3 keer al verlengen van het contract meer meespeelt en er een lading nieuwe jonge net ingewerkte cassieres klaar stond....Ook zij heeft haar reden gewoon gemeld. Geen probleem, als ze daar ook kastekorten heeft kan ze ook nog bij de vleeswaren of het brood terecht (doet nog steeds kassa, niks meer gehoord over kastekorten).
Dus ik ben verbaasd over dat het bij jullie schijnbaar heel anders gaat.
Misschien spelen meer dingen mee? Een overaanbod van jong personeel ofzo? Zodat ze té veel keuzes hebben?
Ik zou de reden van onstag zó formuleren dat het wel eerlijk is maar niet té opvallend.
Kan dat niet?
groeten albana

Puck

Puck

01-11-2011 om 12:29

Albana

Groot verschil is toch wel dat jouw dochter gewoon heeft gezegd dat ze niet kwam en om die reden ontslagen is. De dochter van n@nny heeft zich ziek gemeld terwijl ze eigenlijk op vakantie was. Oneigenlijk ziekmelden vind ik dan toch wel iets heel anders. Dat is gewoon liegen.

rutiel

rutiel

01-11-2011 om 13:11 Topicstarter

Goede input

Dank jullie wel voor jullie reacties. Hier kan ik wel verder mee geloof ik. Ik denk dat ik een manier moet zoeken om mijn dochter zelf tot de conclusie te laten komen dat zij haar ontslag beter kan verbloemen of vermijden te melden, zonder direct hierover te liegen.
Albana, de situatie met jouw dochter was toch wel iets anders: zij heeft in overleg met de werkgever een afspraak gemaakt. Mijn dochter heeft niks overlegd en gewoon zelf een oplossing bedacht. Haar ontslag was dan ook volkomen terecht.
Bromvlieg, ik ben nogal verbaasd dat jij uit mijn verhaal opmaakt dat wij als ouders op de hoogte waren van de ziekmelding van onze dochter. Naar mijn weten heb ik dat nergens zo gezegd.
n@nny

Nanny

je hebt gelijk, dat heb je nergens geschreven. Maar het leek me logisch dat je als ouders weet of je kinderen vakantie hebben of vakantie nemen door zich ziek te melden. Excuus dat ik dat te makkelijk heb ingevuld.

Was niet duidelijk w.s.

In haar ontslagbrief staat duidelijk dat er een 'conflict' was m.b.t. de vakantie en dat was het ook.
Als dochter had gezegd, oke ik kom maandag's terug en ga de rest van de week alleen thuis zitten wachten tot jullie misschien bellen had ze haar contract kunnen afmaken en er nog 3 maand kunnnen werken.
Wat dat 'conflict' was staat er niet excact in, maar de brief laat aan duidelijkheid niets te wensen over dat ze haar gedrag niet wilden tolereren en ze daarom dus ontslagen is (op staande voet).
De brief is wel zó dat ik dacht dat het moeilijk zou zijn een nieuw bijbaantje te zoeken.
Dat bleek dus niet zo.
Later pas hoorde ik over vergelijkbare gevallen waarbij pubers ook door 'conflicten' ontslagen waren en die ook hadden zo weer een andere baan. Of daar ook onterechte ziekmeldingen bij waren weet ik niet, ik denk niet dat die pubers dat 'rondbazuinen'.
Maar mijns inziens is een conflict een conflict, het ene zal erger zijn dan het andere. Maar in principe is het hetzelfde. Laat haar dát zeggen dat er een 'conlfict' was. Dan liegt ze niet en verteld ze het toch.Zonder in details te treden.
groeten albana

rutiel

rutiel

02-11-2011 om 17:14 Topicstarter

Bromvlieg

Helaas: had dochter haar "probleem" maar aan ons voorgelegd, dan was het een andere zaak geweest natuurlijk en hadden we samen met haar naar een oplossing kunnen zoeken. Het is simpelweg niet in me opgekomen dat iemand op vakantie gaat zonder voldoende vakantiedagen te hebben. Ik was ervan uitgegaan dat zij het met haar werk goed geregeld had. Héél leuk als je dan gebeld wordt door het bedrijf met de vraag of ze je dochter kunnen spreken. "Eh nee, die is op vakantie??" "Ah, interessant: bij ons heeft ze zich ziekgemeld"... Ik geloof dat ik de kronkels van het puberbrein toch nooit helemaal zal doorzien.
n@nny

rutiel

rutiel

02-11-2011 om 17:20 Topicstarter

Albana

Ik denk dat als mijn dochter de toedracht kan uitleggen, dat ze nog wel een kans zou maken. Maar het ketst nu al af op het sollicitatieformulier waar gevraagd wordt naar de reden van vertrek bij de vorige werkgever. Ze wordt niet op gesprek uitgenodigd en kan dus niets toelichten.
Werk genoeg in de regio, daar ligt het echt niet aan. De super in de buurt (waar ze dus solliciteerde) heeft zelfs grote spandoeken buiten hangen waarin ze om personeel vragen.
n@nny

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2011 om 17:30

Nanny

Ik zou invullen; contract is niet verlengd,of: contract was afgelopen. Is hetzelfde maar toch anders..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.