Sinilind
22-07-2009 om 17:47
Eerste keer op vakantie alleen: morgen weg!
Sinidochter (17 jaar) vertrekt morgenochtend naar Frankrijk, ze gaan met 2 vriendinnen op vakantie, de eerste keer alleen. En ik wens haar werkelijk een fijne vakantie toe, maar ik ben alvast ziek van heimwee en gemis... Het belooft wat wanneer ze op kamer gaat. Ik probeer het natuurlijk niet te laten zien, ik wil haar voorpret niet bederven, maar ik heb het moeilijk mee. Brrrr... wat is ze snel groot geworden, mijn klein meisje
Sini

Brianna F
22-07-2009 om 18:02
Afgelopen zaterdag
is dochter van 17 met 11 vriendinnen afgereisd naar de Zeeuwse kust.
Ik heb haar net met een goede smoes gebeld, anders had ik pas weer wat van haar gehoord als ze terug voor de deur stond.
Vorig jaar is ze voor het eerst een week weg geweest, met een aantal vriendinnen. ook toen: geen nieuws, goed nieuws. Maar snapt ze dan niet dat haar moeder graag wil weten hoe ze het heeft?

Kaaskopje
22-07-2009 om 20:26
Eerste keer is even slikken
Mijn dochter gaat al jaren alleen op vakantie met scouting en dan is het stapje naar het buitenland niet zo groot meer. Ik ben het dus gewend, maar bij verre reizen reis ik in gedachten toch een beetje mee. Bellen doe ik niet. Toen ze vorig jaar het buitenland ging belde ze zelf al tijdens de reis erheen. Toch leuk om dan even te horen of alles goed is gegaan bij het instappen en zo.
Mijn jongste dochter is dit jaar ook alleen een weekje weggeweest. Ik vond het eigenlijk heel normaal, dus het went

Tirza G.
22-07-2009 om 21:20
Hier ook
Dochter is wel vaker weg voor haar sport, maar nu voor het eerst een week met vriendinnen naar een grote stad in een warm land
Meteen de eerste dag is ze twee keer gerold, zo, die is meteen volwassen Dat was wel sneu om te horen, maar gelukkig is ze niet alleen. Eind van de week komt ze weer thuis, ben heel benieuwd!
Tirza

tonny
22-07-2009 om 22:57
Ook
jongste dochter is voor de tweede maal zelf met vakantie. Ik mis haar inderdaad behoorlijk. En haar pa ook...
Vorig jaar was haar vakantie een groot succes, dit jaar wat minder heb ik uit schaarse sms-berichtjes begrepen. Met de vriendin met wie ze samen op pad ging vormt ze een minder goed duo dan de vriendin die vorig jaar mee ging; en de groep is ook minder gezellig...
Jammer hoor, ze had zo naar haar vakantie uitgekeken.
Ze is dit jaar 16 dagen weg, vorig jaar 10, als ik me goed herinner.
Op kamers gaat ze nog niet, ze is voor haar studie uitgeloot - dus al met al voor haar geen topzomer: niet de studie van jaar eerste keuze én een tegenvallende vakantie. Nou ja, ze heeft mooi weer.
Tonny

Yta Chalne
23-07-2009 om 07:59
Hier is jongste puberella 2,5 wkn weg met haar tante, naar Frankrijk, en oudste gaat vanaf zondag 3 weken naar Polen en Duitsland. Vorig jaar waren ze ook twee weken weg zonder mij, de eerste keer is duidelijk het vervelendst. Nu kan ik wel met ze meedoen in de voorpret. Maar 't is natuurlijk wel kaal in huis.

tonny
23-07-2009 om 10:42
De eerste dag(en) zijn het rotst
de lege kamer, de nog rondslingerende spullen, en het enge gevoel, de angstdroom 'stel je voor dat ze niet terugkomt...'
Het is een belachelijke gedachte, op vakantie gaan is in het algemeen echt niet gevaarlijker dan gewoon naar school of naar de stad; overal is een mens kwetsbaar, maar op zo'n moment kan het je aanvliegen. Ik weet hoe het voelt...
Dat zakt wel weer, het went.
Zoek wat afleiding, probeer afstand te nemen en niet steeds te denken 'wat zou ze nu doen'...
Sterkte Sini, het valt even niet mee, maar het hoort erbij.
Opvoeden is een kind begeleiden naar zelfstandigheid. En loslaten.
Au.
Tonny

Tirza G.
23-07-2009 om 19:40
Mijn opa maar weer eens
De oude wijze man Opvoeden is jezelf overbodig maken. Ik vinnum goed.
Tirza (met dochter bijna terug, dus makkelijk kletsen)

Maylise
23-07-2009 om 22:17
Weg en dan weer hier
Eigenlijk heb ik nooit zo'n moeite mee als ze alleen op vakantie gaan. Ik ben geen ster in loslaten maar dit lukt nog wel. Misschien ook omdat ze vanaf vrij jong wel alleen gingen logeren bij familie/vrienden in het buitenland of naar een kamp ging. Dus ik ben op zich wel gewend dat ze een paar weekjes weg zijn. Eerste keer zonder volwassen begeleiding was natuurlijk wel wat enger maar dat was al in het mobieltjes tijdperk dus dat maakt contact houden toch wel een stuk makkelijker. Ik heb de kinderen wel altijd laten beloven om in elk geval bij aankomst te bellen/sms'en en dan daarna toch wel om de dag even een teken van leven te geven. Dat was overigens nooit een probleem.
Soms vind ik het wel eng maar dat heeft ook veel te maken met wat ze doen. Zo was mijn pleegzoon vorig jaar naar Australië met de Wereld Jongeren Dagen. Daar heb ik me geen seconde druk om gemaakt. Alles georganiseerd en keurig. Dit jaar is hij een week met vrienden wezen bergwandelen. Gelukkig is hij heelhuids weer terug maar dat vond ik een stuk enger. Vooral omdat contact houden lastig was wegens gebrek aan bereikheid overal. Ze gingen ook echt door een onherbergzaam gebied lopen. Maar dan maak ik me toch wel eens wat zorgen hoeveel ervaring ze ook hebben en hoe voorzichtig ze ook zijn. Ik blijf er dan toch steeds aan denken.
Kaal in huis valt wel mee. Er blijft genoeg over.
Mijn oudste zoon is dus wezen bergwandelen. Mijn oudste dochter is met haar tweelingbroer en haar vriendje naar Ierland geweest. Dochter had nog meer plannen maar ze gaat van de herfst ook nog naar Canada en volgend jaar wil ze naar de VS dus even voorzichtig aan met geld. Er zijn ook nog wilde plannen voor een reis naar Colombia. Dat is misschien iets minder goed voor mijn gemoedsrust.
De tweede dochter is naar Syrië en Libanon. Ze komt volgende week weer naar Frankrijk gevlogen en viert dan de rest van de vakantie met ons mee.
Meestal gaan ze dus een deel van de tijd alleen op pad en de rest van de tijd gaan ze met ons mee op vakantie. Ik ben nu in Zuid Frankrijk op ons vakantie adres en volgende week zijn ze allemaal gezellig hier en vieren we samen nog een paar weken vakantie.
Maylise

tonny
31-07-2009 om 23:03
Weer thuis
Jongste dochter is weer thuis, ik was er juist aan gewend dat ze weg was
Vakantie was geen top-vakantie, maar wel aardig hoor. En lekker lang, 16 dagen, al vlogen ze voorbij.
Nog even wat uitgestelde teleurstelling over het uitgeloot zijn, maar daarna ging ze aan de slag met het boeken bestellen voor haar B-keus met het vaste voornemen daar goed te gaan presteren. We gaan het zien
Maandag nog een paar weekjes werken en dan begint de volgende episode.
Tonny

Kaaskopje
01-08-2009 om 12:57
Volgend jaar
Jongste dochter heeft al plannen voor volgend jaar: Kroatië. Ze heeft het allemaal uitgezocht. Het wordt een georganiseerde busreis voor 2 weken kamperen. Het is niet duur, dus haalbaar. Ondanks dat het niet de eerste keer wordt dat ze alleen op vakantie gaat, wordt de eerste keer ver weg en dat is toch even een gek idee. Nou ja, nog een jaar om ernaar toe te leven

Kaaskopje
01-08-2009 om 15:15
Tirza
Waarschijnlijk leest Sinilind nu niet zo vaak op Ouders Online
En mocht je dit toch lezen Sini: hij is inmiddels niet meer helemaal roze...)

Maylise
01-08-2009 om 18:23
Niet thuis, wel terug
Mijn dochter is inmiddels ook terug uit Libanon en Syrië. Ze heeft een paar dagen geleden een vlucht vanuit Beiroet genomen en zit nu bij ons in Zuid Frankrijk. We gaan nog een paar weken hier vakantie met elkaar vieren.
Ik vind het wel fijn dat ze er weer is. Ze heeft een hele leuke vakantie gehad, leuke mensen ontmoet, veel uitgeweest, van alles gezien en ondernomen.
In elk geval ben ik blij dat ze veilig weer terug is. Zeker sinds de zomer van 2006 ben ik niet zo gerust op tripjes naar het Midden Oosten. Je weet nooit wanneer de vlam weer in pan zal slaan.
En dan natuurlijk nog de gewone zorgen rondom enge mannen, ongelukken en andere dagelijkse gevaren
Maylise

Kaaskopje
01-08-2009 om 23:49
Tirza
Ze zit in Frankrijk.
En de andere opmerking is een grapje voor Sinilind. Sorry dat ik even misbruik van de gelegenheid heb gemaakt

Minet
03-08-2009 om 12:26
Terschelling
Hier is 1 van de zoons voor het eerst een week weg, 17 jaar, met 8 vrienden en 1 vriendin een week op Terschelling. Een legertent gehuurd op camping Terpstra, een week PILSEN zoals het hier heet. Hij heeft het super, ze hebben beloofd goed op elkaar te passen (voor zover dat wat waard mag zijn).
Voor het eerst in zijn leven zonder ons op vakantie, zelfs voor het eerst een volle week zonder ons weg! (kampen en dergelijk waren altijd 3 of hooguit 5 dagen)En voor het eerst een volle week zonder zijn tweelingbroer. Geweldig hoe ze afscheid namen van elkaar, een robbertje stoeien, en daar ging hij

MoederVan3
05-08-2009 om 22:10
Terschelling
Minet,
Jij vertelt redelijk relaxt over jongste zoon die een week naar Terschelling is, naar een camping tussen de bierkratten. Mijn jongste (net 15) zeurt er nu al over dat hij dat volgend jaar ook wil.
Ik heb zoeits van: veel te jong.
Zeventien vind ik ook nog wel redelijk jong.
Ben ik te veel een moederkloek?
Oudste (19) is vorig jaar voor het eerst niet meegegaan. Hij is toen niet naar Terschelling of zo geweest, maar als begeleider naar een kamp.
Dochter (17) taalt er nog niet naar om alleen op vakantie te gaan.

Minet
06-08-2009 om 10:47
Moedervan3
Ik ga uit van mezelf: ik was precies 1 week 17 jaar toen ik op mezelf ging wonen. Ik ken mijn zoons als vrij verstandige en zelfstandige jongens, de vrienden met wie hij weg is zijn ook leuke jongens.
Gisteren had ikhem aan de telefoon, er stonden 3 volle en 20 lege kratten in en rond de tent, verzameld in 5 dagen, met 10 personen. Dat is dus ca. 8 flesjes per man per dag, als je ervan uitgaat dat er geen andere meedrinken die ze daar ontmoet hebben.
Hij vertelde dat ze elke avond goed aten in de kantine, waar voor leuke prijzen gezonde maaltijden verstrekt worden. Hij klonk vrolijk, had de hele dag heerlijk aan het strand gelegen, gezwommen, lol gemaakt.
Ik vind het prima!
En of jouw jongste volgend jaar te jong is voor een dergelijk vakantie, dat ligt aan hem en de groep waarmee hij weg wil. Ik denk nl. dat dat veel meer zegt dan leeftijd alleen.
Groetjes, Minet

Tirza G.
06-08-2009 om 12:22
Minet
Niet zozeer te jong voor zo'n groep (ik was 16 toen ik op mezelf ging wonen), maar die enórme alcoholconsumptie - dat vind ik wel een eng iets voor zulke jonge gasten, van wie de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.
Tirza

Minet
06-08-2009 om 12:43
Klopt
Die enorme alcoholconsumptie is inderdaad de bron van zorg. En hoe jonger je bent, hoe schadelijker. Daarom mochten mijn jongens dit vorig jaar nog niet, en nu wel.
Ik heb ze nu een jaarlang kunnen observeren in hun drinkgedrag, en ik heb er vertrouwen in dat ze het niet al te bont maken.
Natuurlijk is 8 biertjes op een dag best flink, maar verdeeld over een groot deel van de dag vind ik het persoonlijk aanvaardbaar voor een ruim 17 jarige.
1 week per jaar 'feesten' lijkt me niet schadelijk, zeker als ik het vergelijk met hoe ik leefde toen ik amper 17 was, en hoe ik uiteindelijk 'terechtgekomen' ben

Prulletje
06-08-2009 om 13:18
Dat is veel
Ik vind dat heel veel alcohol. Zeker voor een jongere. Als het verdeeld over de dag gedronken wordt zal er niemand stomdronken zijn. Maar het blijft in totaal heel erg veel alcohol. Het gaat dus ook niet om één dag maar meerdere dagen. Ik vind dat geen verstandig gedrag!
Prulletje

tonny
06-08-2009 om 13:28
Veel
Inderdaad, het is veel. En een hele vakantie achtereen is wel heel veel.
Bij het gewone weekend-uitgaan door het jaar heen is het niet anders. Zouden ze ooit tellen hoeveel ze drinken?
Ik vind het heel, heel lastig wat we hier als samenleving mee moeten.
Tonny

Klaartje
06-08-2009 om 13:37
Alleen op vakantie en alcohol
Ik ben het met Minet eens dat het per persoon verdeeld over de hele dag niet zo'n probleem is. Natuurlijk zou het veel verstandiger zijn als ze alleen water en een kopje thee drinken. Dat doen ze toch echt niet hoor. Je kunt ze vragen zich verstandig te gedragen, maar daar houdt het op. Ik denk eerlijk gezegd dat ze dat allemaal zo doen als ze alleen weg mogen (en dan valt dit nog mee, je zou ze de kost geven die bijna de hele dag door drinken zonder fatsoenlijk te eten).
Ik kan me voorstellen dat je je 15 jarige nog verbiedt om alleen op vakantie te gaan om die reden, maar als ze een jaar of 18 zijn, houdt je ze toch echt niet tegen. Ik denk dat ze dat dan nog net zo goed doen hoor
Klaartje

Kaaskopje
06-08-2009 om 14:38
Zolang het geen gewoonte wordt...
Zelfs toen ik nog jong en enthousiast (ben ik nog steeds hoor!) was ging ik al kamperen met jongens die zich in de vakantie lekker lieten gaan en een muur van kratten om de tent heen bouwden. Superbrave jongens die normaal gesproken zonder drank hun weekend doorbrachten bij Youth for Christ. (Het kamperen vond dan ook plaats bij het Kamperland festival, wat later Flevo Festival werd). Zolang al dat bierdrinken duidelijk bij de vakantie hoort en het verder redelijk verantwoordde jongens zijn moet je daar ook niet al te ingewikkeld over doen vind ik. Jongeren moeten nog wel de kans krijgen om 'stout' te doen, dat hoort erbij.

Tirza G.
06-08-2009 om 14:40
Nou klaartje
Mijn 19jarige gaat geregeld met leeftijdsgenoten op vakantie/weekenden weg en dergelijke drinkfestijnen (is het nog wel een festijn......) komen er toch écht niet aan te pas. "Je houdt het toch niet tegen" vind ik wel een heel erg fatalistisch standpunt. Een 17jarige kun je nog gewoon verbieden op vakantie te gaan met vrienden, lijkt me.
Tirza

Tirza G.
06-08-2009 om 14:44
Tja.........
Leuk doen, gezellig doen, stout doen, hoort erbij........ik denk dat ónze generatie te makkelijk met alcohol omgaat. Ach, moet kunnen, ik ben er ook groot mee geworden.
Tja, dat zal wel, maar hoeveel hersencellen meer had je gehad als je je niet had overgegeven aan gezuip? Hahhaha, ik ben nog altijd een leuke wilde meid, kijk toch eens even hoe goed ik terecht gekomen ben.......sorry, ik vind het érg makkelijk. En ik vind dat absoluut geen reden om je eigen kinderen dan maar te laten (ver)zuipen.
Ik rookte al toen ik 11 was. In die tijd was niet eens bekénd hoe ongezond het was. Die anti-rook dokter, hoe heette hij ook weer, Meintema ofzo? die werd weggehoond. En já ik heb mezelf daarmee schade toegebracht. En née, ik wil absoluut niet dat mijn kinderen gaan roken ook al ben ik heel aardig terecht gekomen.
Tirza

Minet
06-08-2009 om 17:38
Lastig dilemma
Wat is teveel drinken, wat is aanvaardbaar?
Moet je 19 zijn om een biertje te drinken, of 20, of 16?
Ik weet het niet, wie het wel weet mag het zeggen. Wij hielden strikt 16 jaar aan, simpelweg omdat de reden voor de grens van 16 duidelijk mag zijn.
Wat ik veel belangrijker vind is het feit dat ze leren om zelf hun grenzen te bepalen, zich niet mee laten slepen door anderen, leren om zelf verantwoordelijk te zijn voor wat ze doen. Wij verbieden niet snel iets zolang onze zoons doorgaan in de huidige lijn. Ze laten namelijk zien dat ze niet in zeven sloten tegelijk lopen, ze zuipen zich niet elk weekend ( sterker nog, nooit) een stuk in hun kraag zodat ze de dag erna nog half in coma liggen, ze doen het goed op school, ze hebben erg leuke vrienden, ze halen geen rottigheid uit zodra ze uit ons zicht zijn, kortom..............wij durven onze zoon op 17 jarige leeftijd een week naar Terschelling te laten gaan. Natuurlijk zag ik liever dat hij de hele week thee dronk, natuurlijk heb ik, toen ze 5 jaar waren, geroepen dat onze kinderen NOOIT dit soort dingen zouden (mogen) doen, toch is het nu zover en heb ik er vrede mee. Ik weet dat ze voor elkaar zorgen als er toch onverhoopt 1 van de groep te ver uit de band zou springen (is gelukkig nog niet gebeurd begreep ik gisterenavond). Ik weet ook dat ze het erg leuk hebben met elkaar, lekker sportief bezig zijn, en ondertussen ook bier drinken.
Zaterdag haal ik een deel van de groep op in Harlingen, ik verheug me nu al op hun verhalen.

Kaaskopje
06-08-2009 om 17:59
Tirza
Je hebt gelijk, we weten nu meer en weten nu dus ook beter wat verstandig is en niet. Ik ben ook beslist geen voorstander van laveloze toestanden, maar ik vind het ook niet gezond als ouders steeds als een bok op een haverkist springen als kindlief een keer uit de band springt (wat een gespring...). Om even bij het voorbeeld van Minet te blijven, 8 flesjes zijn veel. Ik was met minder dronken vroeger, maar over een middag/avond verspreid en zonder het risico dat ze nog de weg op gaan (mag ik aannemen) zou ik er voor die vakantiedagen niet van wakker liggen.
Ik heb redelijk makkelijk praten hoor, ik heb twee dochters die amper drinken. Wie weet een enkele keer in de zoveel maanden en roken vonden ze van meet af aan zo vies dat dat ook niet interessant was. In tegenstelling van mezelf. Ik rookte inderdaad ook al vroeg, 12 jaar en ben daar 19 jaar geleden mee gestopt.

Klaartje
06-08-2009 om 18:02
Tirza g
Ik weet ook wel dat niet alle jongeren dit doen. Mijn zoon is ook wel eens met een vriendin een paar dagen naar een stad geweest, en dan drinkt hij s avonds misschien wel eens een pilsje, maar dan gaat hij echt om het een en ander te bekijken. Als een groep jongeren een week op een camping gaat staan, worden er meestal wel een aantal kratten verzameld. En je kunt idd een 17 jarige verbieden om met een groep weg te gaan, maar ze kunnen dit ook doen als ze 20 of 22 zijn. Als ze gewoon van huis uit gaan stappen, zal het ook wel eens gebeuren dat er iemand te veel drinkt. Is niet verstandig, maar het gebeurt nu eenmaal wel. Ik denk (en dat hoef je niet met mij eens te zijn) dat de meeste jongeren wel eens proberen hoe ver ze kunnen gaan met alcohol.
Klaartje

Kiki
06-08-2009 om 18:04
Ja maar tirza,
Ik woonde bijvoorbeeld al op mezelf toen ik 17 was. Mijn ouders konden me toen toch echt niets meer verbieden.
Ik kan me niet voorstellen dat Minet, haar zoon heeft uitgezwaaid met 'Veel plezier jongens en zuip ze'
Je hebt ze opgevoed, je hebt een strakke basis gelegd en hopelijk hebben ze er wat van opgepikt.
Dat zuipen is volgens mij van alle tijden, want mijn vader hebben ze ook uit een greppel moeten vissen omdat hij dronken was en mijn man, die nu geheelonthouder is, is met een stel gasten op vakantie geweest daar gingen ze een muur van bierkratten maken. En o o o wat stoer zeg
Dat is iets macho's onder jongens ofzo