Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

22-07-2009 om 17:47

Eerste keer op vakantie alleen: morgen weg!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

07-08-2009 om 22:46

Vele factoren

Tonny, ik denk dat dat met heel veel factoren te maken heeft. Ik bedenk er even snel een paar:
Groepsdruk
Eigen karakter
referentiekader
Sturing door opvoeders/omgeving
En zo zijn er vast nog meer te bedenken.

liedewij

liedewij

07-08-2009 om 22:56

Alcohol

"En onveilige sex...hij zorgde zelf voor een nieuwe doos condooms, voor het geval hij er 1 nodig had, maar grote kans dat het doosje vol terugkomt, niet omdat er dan onveilig is gevreeen, maar gewoon, omdat een week vakantie niet per definitie inhoudt dat je dan maar neukt met iedereen. "(Minet)

Het gaat er niet zo zeer om wat jongeren zich voornemen of dat het nu wel of niet prima knullen zijn. Het gaat erom dat alcohol remmingen wegneemt. Dat het je beoordelingvermogen afzwakt. Dat je overmoedig wordt. Dat je bij nog wat meer alcohol niet meer zo goed weet wat je doet. Het je het soms zelfs niet meer herinneren kunt. En dan kun je dozen vol condooms meenemen, je bent jezelf niet en komt makkelijker in bedreigende situaties. Er wordt dan dus eerder onveilig gevreeen,eerder agressief gereageerd, makkelijker over te halen tot seks/verder gaan dan je eigenlijk zou willen en toch achter het stuur. Naast wat alcohol met je brein doet is dit een reeel gevaar.
Dat is waar ik mij als moeder zorgen om zou maken. En zulke zorgen dat ik "veel plezier" niet uit m'n strot zou kunnen krijgen als ik zou weten dat ze zo'n vakantie tegemoet gaan.

Liedewij

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 23:09

Minet

Dat controleer ik bij thuiskomst, heel eenvoudig. Ik ken mijn kind - ik neem aan dat jij jouw kinderen ook kent, waarmee ik bedoel dat ik aan haar houding, kijken en praten merk hoe de vlag er bij staat. Als ze 's nachts thuiskomt, ben ik wakker en voer ik een gesprekje met haar. Het is in al die jaren één keer voorgekomen dat ze te veel op had en dat wist ik zelfs al voordat ze haar schoenen uit had gedaan in de bijkeuken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

07-08-2009 om 23:11

Precies tonny

Er is een groep jongeren, de zgn. binge-drinkers, die met hun leven spelen. Ik hoor verhalen van 14, 15 jarigen die tot drie keer toe(!) worden afgevoerd naar het ziekenhuis wegens alcoholmisbruik. Wat is daar de lol van? Hoezo, ze leren hun lesje wel na een keer dronken zijn? Wie betaalt dat, dat uitrukken van die ambulance?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2009 om 03:24

De prijs is ook bepalend

Ik merk aan mijn dochters dat de kosten van uitgaan ook erg bepalend is voor de mate waarin het uitgegeven wordt aan drank. Ik vraag me wel eens af wat er gemiddeld door een jongere wordt uitgegeven bij een avondje stappen.

ayla

ayla

08-08-2009 om 07:58

Laat ik het zo zeggen

als je weet dat je zoon met een groepje jongens naar een camping op terschelling gaat weet je dat dat niet is om de hele dag thee te drinken. Dan weet je dat daar ook bier gedronken zal worden en dat ze vast ook wel een keer dronken zullen worden. Ik zal ze niet tegenhouden, ze betalen het van hun eigen geld. Natuurlijk zou ik van te voren even met hem/haar praten over drankgebruik (als ik dat nog niet gedaan had) en sex, drugs etc. Maar daarna zou hij wel mogen gaan ja. waarom niet. Een jaar later is hij volwassen en kan ik hem niet meer tegenhouden, een jaar later gaat hij misschien in een andere stad studeren en ik weet uit ervaring hoeveel studenten kunnen wegdrinken in een weekend. Dan kan ik hem niet meer controleren. Ik ben ervan overtuigd dat bijna alle jongeren een keer flink zat moeten worden om erachter te komen dat het niet zo slim is om veel te drinken. Natuurlijk heb je er altijd tussen die die les niet leren maar die hebben er altijd tussen gezeten en die zullen er ook altijd tussen blijven zitten

Minet

Minet

08-08-2009 om 08:39

Ayla *shake hands*

Ayla, je kon mijn tweelingzusje zijn! Twee zielen, 1 gedachte

Minet

Minet

08-08-2009 om 08:47

Tirza

Hier doen wij dat inderdaad precies zo.
In de anderhalf jaar dat onze zonen nu uitgaan (en echt niet elk weekend, daar hebben ze simpelweg het geld niet voor omdat ze andere dure hobby's hebben) hebben de heren zich altijd keurig aan ons bed gemeld bij thuiskomst. Ook wij horen hen thuiskomen, je merkt snel genoeg of het sleutelgat die nacht ineens niet te vinden is, of dat ze vlot boven zijn. Tot nog toe heb ik ze nog niet kunnen betrappen op dronken zijn, ietwat aangeschoten kwam wel een paar keer voor.
Ook zat 1 van mijn zonen snachts om 4 uur op de rand van mijn bed, nogal boos op zijn vriendin die die avond echt veel te veel gedronken had. Wat baalde hij daarvan, hij vindt het helemaal niks om om te gaan met mensen die echt veel te diep in het glaasje hebben gekeken.
Toevallig is nu zijn broer op Terschelling, maar ook van hem weet ik dat hij verre van opstootjes/openbaar dronkenschap blijft, en toch drinkt hij graag een pilsjes met mate(n), net als zijn broer.
Ik zal vanmiddag en vanavond de verhalen horen, gelukkig is hij (evenals zijn broer) goudeerlijk, en kan ik hem dus op zijn woord geloven als hij mij zal vertellen dat hij niet dronken is geweest, maar als hij dat wel is geweest zal hij me dat ook vertellen.
Ik verheug me op zijn thuiskomst vanmiddag!

Klaartje

Klaartje

08-08-2009 om 09:59

Wat mij opvalt

En ik zal een hoop mensen over mij heen krijgen, is dat bijna iedereen weet dat hun kinderen niet teveel drinken als ze op vakantie zijn. Sorry hoor, maar is dat niet een beetje "als ik het niet weet, is het er ook niet" reactie??
Ik weet echt wel dat er ook jongeren zijn die alcohol niet lekker vinden of gewoon met mate drinken. Mijn ervaring is dat de meesten (en niet zoals er sommigen denken, dat ik dan alle jongeren bedoel) echt wel eens teveel drinken.
En dan bedoel ik heus niet het coma zuipen dat sommigen doen, dat zijn er echt maar weinig, alleen komt dat eerder in het nieuws. Ik weet niet wie van jullie zeeuwen zijn en de stem of de pzc lezen. Daar heb je nu elke dag een zomerkrantje en daar staan vandaag 4 jongeren in waarvan 3 ergens uit het noorden komen en die dus echt voor de drank (en de rest) hier zijn. Wat en lol hadden ze dat er 1 zo dronken was dat hij in zijn 5e versnelling de auto wilde laten vertrekken. Dat zijn volgens mij echt uitzonderingen hoor. Als ik wist dat mijn 22 jarige dat zou doen, zou ik hem echt flink op zijn donder geven als ie thuis kwam. Dat zou ik nog doen als ie 30 was denk ik. Misschien denken die ouders van die jongens ook dat ze maar 1 of 2 pilsjes op een dag drinken.
Mijn zoon loopt momenteel nog steeds stage in Cyprus en ik weet dat er stagaires zijn die echt elke nacht tot een uur of 5 uitgaan. Die van mij is echt geen heilig boontje hoor, maar dat vind hij zelfs teveel van het goede. Buiten dat weet ik ook niet of je wel veel van je stage opsteekt als je elke dag met een kater op je werk verschijnt.
Klaartje

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 11:35

Zeeuwen in zeeland

Zeeland meldt zich Zeeuwen gaan naar Terschelling om te zuipen en Het Noorden komt hier naar toe Nu, in het zomerseizoen, gaat kind niet zo graag/vaak/lang naar Renesse, juist vanwege de vele (dronken) toeristen.
Hoe ik weet of mijn kind niet precies hetzelfde doet als zij ergens op vakantie is? Mwah, 100% garantie heb je nooit, maar ik denk dat je het af kunt leiden uit het gezelschap, de bestemming (een culturele reis naar een stad is wat anders dan een campingreis naar een Waddeneiland) en het verleden. Zuipen heeft haar nooit aangetrokken, dus waarom nu ineens wel. Na thuiskomst zijn er natuurlijk de verhalen, de reisverslagen en de foto's. En nee, daar zijn geen alcoholische consumpties op te ontdekken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 11:45

En trek dat nou eens door, ayla

Je laat je zoon op zijn zelfbetaalde zuipvakantie gaan omdát hij volgend jaar gaat studeren in een andere stad en dan kun je het tóch niet meer in de gaten houden.
Waarom hebben veel ouders deze houding alleen ten opzichte van alcohol? Zoals we allemaal weten (want, immers, we waren allemaal ooit jong en wild en zijn tóch goed terecht gekomen) doen studenten in andere steden wel meer dingen die niet door de beugel kunnen. Waarom gun je je kinderen dit leerproces (ach, dan weten ze maar wat het is en dan komen ze er vast wel achter dat het niet slim is) niet ook op andere terreinen? Ik stel voor:
*onveilig vrijen, zodat-ie een geslachtsziekte oploopt. Niet al te ernstig natuurlijk, gewoon eentje die met een AB-kuurtje af te handelen is. Dan weet-ie het maar alvast voor volgend jaar.
*roken, tot-ie misselijk is. Dan weet-ie maar alvast voor volgend jaar dat dat niet slim is.
*joy-riden in de auto van de buren. En hem dan door de politie op laten pakken, zoooo, weer een les geleerd in een veilige omgeving, dan doet-ie dat volgend jaar niet meer in een vreemde studentenstad ver weg.
*blowen. Kun je ook een flínke hoofdpijn van krijgen. Dan heeft-ie dat maar vast geleerd, doet-ie dat volgend jaar niet meer.
*smartjes plonzen. Nieuwste studenten-stunt, al gehoord? Smarts,of andere kleine autootjes, brommobielen etc., worden door groepjes studenten opgetild en in een sloot gegooid (volgens mij is dat geinspireerd door de film Alles is Liefde, maar zo ver zijn de onderzoekers nog niet). Als-tie dat nou bij jullie in de buurt alvast kan oefenen, politie er bij, doet-ie dat volgend jaar niet meer als-tie gaat studeren.

Hahahhahhah wat is die Tirza toch grappig en wat overdrijft ze toch altijd. Maar waarom waarom waarom vinden jullie (denk ik) al deze voorbeelden vergezocht en drammerig - en die van alcohol blijkbaar niet te vermijden? Sterker nog, daar moet je mee oefenen?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2009 om 15:04

Aanmoedigen

is iets heel anders dan je erbij neerleggen dat jongeren teveel zouden kunnen drinken omdat je maar nooit zeker weet wat ze buiten jouw gezichtsveld doen tenslotte. In die zin irriteert het me inderdaad dat je met je opsomming komt. We zijn hier niet in 2 kampen verdeeld: de sufferds en de wijzen, toch? Ik heb duidelijk niet de indruk dat de ouders waar je nu tegen praat zich minder verantwoordelijk opstellen als jij. Op een gegeven moment kún je niet veel meer doen dan waarschuwen maar wel loslaten. Ik vind dat ook wel eens moeilijk. Zo kwam mijn dochter met de vraag of ze volgend jaar met een jongerenreis naar het buitenland mag. Zon, zee en strand. Ze is dan 17 1/2. Eigenlijk had ik dat nog een jaar willen uitstellen, maar ik vind dat ze gelijk heeft met het argument dat ze het een half jaar later zelf mag weten en dat ze zich dan niet opeens verantwoordelijker en veiliger zal gedragen dan het half jaar ervoor. Ze mag dus gaan.

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 17:04

Tja

Ik vind de scheidslijn tussen niet-verbieden en aanmoedingen erg klein. Voorgaande posters schreven dingen als: mijn kinderen wéten hoe we denken over alcoholge(mis?)bruik. Blijkbaar maakt die wetenschap niet veel indruk, want ze doen het toch. Blijkbaar heeft dat verbieden? of duidelijk stelling nemen? tegen alcohol nauwelijks effect, dus aanmoedigen is niet eens nodig.
Dat je dochter met 18 zelf mag weten wat ze doet is natuurlijk niet helemaal waar. Als zij geen inkomen heeft en nog bij jou thuis woont, is het een heel ander verhaal dan als zij met een inkomen op zichzelf zou wonen. En wat zou je doen als je vanaf nu allerlei foldertjes rond zag slingeren van discotheken 18+ (ach, daar komt ze toch niet in....), van regionale coffeeshops (ach, ze moet het toch een keer leren), haar Hyves volgestort wordt met foto's van vrienden die dit jaar zijn op de plaats waar ze naar toe wil (allemaal halfnaakt in laveloze toestand) - wat doe je dan?
Ik denk inderdaad dat veel ouders op dit forum heel bewust met hun kinderen omgaan en het beste met ze voor hebben. Vandaar dat ik een serieuze vraag stel. Waarom het één wel (alcohol) als voorbereiding op een schijnbaar niet te vermijden woest losbandig studentenleven en het ander (mijn opsomming) niet? Waarom staan wij als ouders zo ambivalent tegenover alcoholgebruik?

Tirza

Minet

Minet

08-08-2009 om 17:11

Beloofd is beloofd, hoe het is gegaan

Hij is weer thuis, nog bruiner door het heerlijke weer van de afgelopen week, erg vrolijk, opgewekt, en gelukkig met zijn vakantieliefde.
Ze hebben met zijn tienen een heel leuke week gehad. Veel uitgeweest, veel op het strand gelegen, gezwommen, gevolleybald, gefietst etc. etc.
Uitgeslapen, ontbeten in de tent van de buurmeisjes 'want die hadden een gasstel dus konden we daar lekker eieren bakken', regelmatig calamares gegeten bij de strandbar met een heerlijk flesje Corona erbij, elke avond in de kantine van de camping een goede maaltijd gegeten, en dagelijks kochten ze allemaal een pak Coolbest voor de nodige vitamientjes, als tegenhanger voor de kratten bier die er vanaf een uurtje of 4 smiddags doorheen gingen.
Niemand van hun groep is echt dronken geweest, niemand was ziek van een kater, wel waren ze allemaal regelmatig wat aangeschoten.
Wat hun wel wat zorgen baarde was het feit dat van de camping naast hen de afgelopen week 8 jongeren naar huis zijn gegaan met Mexicaanse griep. (als dat zo is, zou dat dan het nieuws niet gehaald hebben?) Ik had achterin de auto 2 knullen zitten met een nare kuch, 1 van de jongens van hun groep was vanochtend beroerd en warm wakker geworden, en hoestte ook al een paar dagen.
Voorlopig houden we het op een virus in hun tent maar ik blijf alert!
Voor zover dat lukt, want ze zijn alweer de hort op met zijn allen.......Citymoves is in de stad, dus daar wordt het afscheid gevierd.

Minet

Minet

08-08-2009 om 17:29

Tirza

Wij als ouders staan niet alleen ambivalent tegenover alcohol, de hele maatschappij draagt dit uit.
Overal is het legaal te koop zodra je 16 bent, in tegenstelling tot bv. weed en hasj, daarvoor moet je naar een coffeeshop, en moet je al roken, iets dat nogal afgekeurd wordt door de maatschappij.

De hyvespagina's van onze kinderen worden met regelmaat ook door mij bezocht, net zoals ik nog altijd in hun msn-logs kan als ik dat zou willen. Gelukkig heb ik daar nog nooit iets gezien wat niet door de beugel kan, dus de 'controle' wordt steeds minder.
Ook het internetgebruik wordt als mogelijk gevaarlijk bestempeld door de maatschappij, op school worden er lessen mee gevuld. Wat kan wel/niet op het internet, en waar loeren de gevaren.
Dit in tegenstelling tot informatie over Alcohol, ik heb nog niet gehoord dat daar op school echt aandacht aan is besteedt.

Het is dus de gehele maatschappij die met het ene ongezonde/gevaarlijke nogal anders omgaat dan met het andere ongezonde/gevaarlijke.

Minet

Minet

08-08-2009 om 17:52

Kleine aanvulling

Na even gegoogled te hebben ontdekte ik dat er inderdaad 2 (geen 8) jongeren mexicaanse griep hadden op de camping naast die van onze zoon.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2009 om 20:30

18 jaar

Tirza, een dochter is al ruim 18 en op zich mag ze zelf weten wat ze doet, ook onder ons dak. Ze moet wel laten weten of ze thuis eet en er ook rekening mee houden dat ik ongerust wordt als ze zomaar wegblijft. Ze heeft momenteel een baan voor een half jaar en in haar vrije tijd zoekt ze het maar uit.
Ik neem niet aan dat je het over een 18 jarige hebt als je het over folders hebt voor 18+ disco's, de koffieshops of de foto's op hyves? Als dat wel zo is: als 18 jarige mag je naar 18+ tenten, is het niet verboden om naar een koffieshop te gaan en ik kan haar alleen maar voor gek verklaren als ze naar zo'n zuipvakantie zou gaan. Ik zou het niet verbieden, ze is 18. Nu kan ik opgelucht ademhalen. Deze dochter vindt het veel leuker om op een simpel kampeerterreintje te staan en pulkt geduldig steeds weer opnieuw de teken van haar been dan dat ze naar zo'n lal en bral vakantie wil.
Voor mijn 16 jarige dochter ligt het weer anders omdat ze nog geen 18 is. Dan mag ik het nog wel verbieden, maar de vraag is natuurlijk of ik daarmee kan voorkomen dat ze het toch een keer doet (de koffieshop bijvoorbeeld). Ik heb de goede hoop dat ze geen belangstelling heeft voor koffieshops. Niet bepaald haar omgeving. Ze weten hier ook hoe we erover denken. Dat is niet helemaal hetzelfde als verbieden, maar het effect is ongeveer gelijk.

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 20:34

Goed lezen kaaskopje

Ik heb het over je jongste dochter die je nu al toestemming geeft voor een vakantie waarvan je eigenlijk zou willen dat ze die pas láter zou hebben. Goed, die toestemming heb je gegeven, en dán (als voorbereiding op de vakantie) verschijnen de foldertjes etc.etc. Zou je het dan alsnog zo'n goed idee vinden omdat ze bijna 18 is en het toch bijna zelf mag weten?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 20:35

Minet

Daar heb je helemaal gelijk in, de hele maatschappij staat ambivalent tegenover alcohol. Maar jaaaaaaa, de maatschappij: dat zij wíj óók. Wat mij betreft mag alcohol net zo sociaal onaanvaard (of hoe zeg je dat) worden als roken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 20:37

Oooooo minet

En nou maar hopen dat dat griepvirus niet tegen alcohol kan
Hier in Renesse is een barkeeper MG-slachtoffer (ik vind het een heavy woord, maar vooruit maar). Over klantenderving gesproken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 20:42

Dochter van ruim 18

Zullen we ruilen van dochter, Kaaskopje? Ik heb er eentje van 19 die zó bij je wil komen wonen. Want die studeert/werkt en vindt het maar níks dat ze het in haar vrije tijd niet eens "uit mag zoeken" van haar ouders.
Mee-eten, huishoudelijke taken, niet dronken thuiskomen, niet zonder aankondiging mensen mee naar huis slepen, niet driemaal daags douchen, niet al onze spullen lenen zonder teruggeven, neeeee, die mag nog helemaal niks uitzoeken van haar ouders. En ik kan me niet voorstellen dat jouw dochter dat wel allemaal mag. En dus jou(w huis) als Hotel Mamma gebruikt, 's nachts dronken thuiskomt, de boel onderkotst en tot 3 uur op bed blijft liggen op haar vrije dag. Want dan mag ze toch doen wat ze wil?

Tirza

Minet

Minet

08-08-2009 om 21:36

Inderdaad

Wij zijn de maatschappij, dus wat mijn persoonlijk betreft mag alcohol net zo moeilijk verkrijgbaar worden als hasj en weed, en dan doen we alle andere rookwaar ook maar in datzelfde moeilijk te vinden winkeltje.
Van mij mag alles weg, echt, maar de realiteit is anders.
We zullen er dus op een goede manier mee om moeten gaan, en dit onze kinderen ook leren.

Mijn familie rookte vroeger op verjaardagen omdat het zo gezellig was, verder rookten ze nooit. Sigaretten stonden voor het grijpen op tafel, in verschillende soorten, daarnaast de drank, een citroentje met suiker voor tante To, boerenjongens, advocaat, bier, jenever, en iedereen vond dat heel gewoon.

Tot mijn vreugde is het roken inmiddels verleden tijd in het grootste deel van mijn familie, roken is notdone.

Alcoholgebruik zie ik overal, ik heb nog nooit een feestje gehad waar geen alcohol geschonken werd.
Wie weet, zullen onze kinderen hun kleinkinderen later vertellen over de simpele wijze waarop in hun jeugd alcohol op iedere hoek van de straat te koop was. Die kleinkinderen geloven hun oren niet, zij lezen op elk flesje bier grote teksten hoe gevaarlijk alcohol voor hen is. Alcohol is voor hen pas te koop na hun 21ste verjaardag.
Ik stem voor, maar leef nu, en probeer daar iets moois van te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2009 om 22:40

Tirza (camping)

Ze weten hier hoe ik over bijvoorbeeld vakanties à la Salou denk. Ik ga dus nog wel even met haar bekijken wat voor camping het eigenlijk is waar ze heen wil. Ik wil nog wel eens roet in het eten gooien als het me niet aanstaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-08-2009 om 23:39

Tirza (hotel mama)

Een beetje hotel mama is het hier wel, ik geef het toe. Het komt regelmatig voor dat ze iemand meesleept die hier blijft slapen, omgekeerd mag dat vaak ook. Meestal om een praktische reden. Verder heeft ze nog nooit de boel ondergekotst. Ze gaat ieder vrij minuutje naar scouting als het even kan en daar wordt niet gedronken, dat hebben ze daar besloten en daar houden ze zich aan. Als ze een keer is wezen stappen kan ik nooit merken dat ze alcohol gedronken heeft ook al is dat wel het geval.
Tirza, ik kan mijn dochter best wat verwijten (nog steeds slordig in huis), maar het is een meid die van aanpakken weet als dat nodig is. Ze werkt nu bij geestelijke gehandicapten, wisselt dat af met scouting, is daar leidinggevende, heeft daar ook een cursus voor gevolgd waardoor ze daar haar bevoegdheid voor heeft en ja... als ze dan eens een dag niks te doen heeft vind ik het prima als ze pas om 3 uur haar bed uitrolt. Waarom niet? Tenminste als ze dat zou doen. Ze hoeft ook niet met ons mee te eten als ze maar laat weten dat ze niet thuis eet. Zomaar iets lenen zonder het te overleggen hou ik ook niet van. Ik merk dat ik een beetje aan het opscheppen ben, maar ik ben ook best trots op mijn dochter en ben heel blij dat we het tegenwoordig zo gezellig hebben met haar. Dat is anders geweest zoals je weet.
Het gaat hier misschien een beetje anders dan bij jou, maar ik zie het gemiddeld genomen best positief in met mijn kinderen. Ik bof dat mijn dochters allebei om hun eigen redenen totaal niet toegesproken hoeven te worden over hun drankgebruik en al helemaal niet over drugs en zo.

reina

reina

09-08-2009 om 10:00

Hotelmama

Ik denk dat het 'hotelmama' met 18++ in huis kan zijn als je kinderen zich min of meer aan (al dan niet uitgesproken) regels houde, ook al mag het best eens andes lopen. Als mijn, inmiddels ruim 20+, -zoon weer eens thuis is, spreken we ook geen echte regels meer af, hij is oud genoeg om te weten hoe je je gedraagt in huis. Ja, hij is regelmatig heel laat thuis en slaapt erg lang uit, komt omdat ie veel vrienden heeft die , net als hij, in de Horeca werken, als hij werkt zijn de tijden sowieso heel raar. Maar als hij niet mee-eet sms't hij even, hij wast zo nu en dan ook onze spullen mee etc. Pas als dingen uit de hand lopen ga ik er wat van zeggen, ik denk dat het bij Kaaskopje thuis net zo werkt, zolang er geen gekke of hoogst irritante dingen gebeuren ga je er niet over zeuren als je kinderen volwassen zijn, je hoeft ze nl niet meer op te voeden, die tijd is voorbij. Je leeft met elkaar in 1 huis op een manier die voor ieder acceptabel en leuk is. ( Ik zou het inderdaad niet leuk vinden als hij stomdronken thuis zou komen, maar aangezien dat nooit gebeurd is weet ik niet hoe ik zou reageren...)

MoederVan3

MoederVan3

09-08-2009 om 11:33

Minet

Bedankt voor je antwoord. Ik kan nu wat meer een beeld vormen van hoe zo'n vakantie op Terschelling gaat en weet nu al dat ik jongste volgend jaar toch echt te jong vindt. Tja, het blijft lastig. Inderdaad moet je je kind aan de ene kant de stapjes naar zelfstandigheid laten maken en aan de andere kant moet je ze voor de echte valkuilen behoeden en onverantwoord alcoholgebruik is zo'n valkuil.

tonny

tonny

09-08-2009 om 11:47

Beetje tijdrekken...

Hier is het een kwestie van tijdrekken en vooruitschuiven geweest.
Hierbij werkte in mijn voordeel dat de jongens niet zo snel zijn met het concretiseren van vakantieplannen.

Zoon was 16 toen zijn (iets oudere) vriendengroep naar Renesse ging. Deze planning viel wat later uit dan zijn planning van zijn vakantiebaan, waardoor hij niet mee kon. Jammer... (hm).
Een jaar later mocht hij met een vriend (plus ouderlijk gezin) mee naar Italie, op de camping. Wel met wat uitgaan maar niet met zo'n Heinekenfort eromheen.
En de zomer daarna werd het Lloret. Hehe, eindelijk.

Tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2009 om 12:19

Even zitten lezen

Ik heb net even gekeken waar mijn dochter heen wil en zag dat je heel leuk uit kunt gaan in het plaatsje bij de camping, maar ´als je Salou gewend bent wel wat saai´. Kijk dat vind ík dus wel positief

Tirza G.

Tirza G.

09-08-2009 om 12:43

De grap is

voor mij dan althans, ik denk niet dat jullie moeten lachen, dat Kaaskopje de neiging heeft om heel stoer dingen te poneren (ze zoekt het in haar vrije tijd maar uit) om dan vervolgens, als ik met allerlei voorbeelden kom, terug te krabbelen, neeeeeeee natuurlijk niet, zó erg is het niet. Ze lijkt, in mijn interpretatie, altijd eerst het conflict te zoeken (met mij, dan wel met andere posters)om vervolgens alles weer zó om te draaien dat ze kan afsluiten met "het gaat bij ons vast niet zo veel anders als bij jou".
Natuurlijk zoekt een 18+-er die nog bij je thuiswoont het niet allemaal zelf uit. Tenminste, dat dénk ik. En dat leid ik af als ik, met vele andere posters in deze draad, reageer op draadjes waarin mensen écht een kind hebben van 18+ die volstrekt zijn eigen gang gaat. Dan zijn we er allemaal als de kippen bij om te vertellen dat dat niet de bedoeling is, huisregels, meehelpen - enzovoort.

Kennen jullie "De achterkant van het gelijk" nog, toendertijd met Marcel van Dam/ Mijn favoriete programma. Een stelling, mensen reageren, en dan doordrammen. Maar wat als ze 17 is? 16? 15? Waar ligt de grens - maar bovenal: waaróm? Dat vind ik nou het leuke van het forum - al die meningen. Die helpen mij om mijn eigen mening te vormen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-08-2009 om 12:48

Tops

Dat bedoelde ik ook. Ik wil niet dat er hier een kudde op de stoep staat met een blij mee-eet-hoofd. En zeker geen kudde pubers, want die eten mij teveel
Blijven slapen idem dito. Dat wil ik vantevoren weten, ik weet graag wie er in mijn huis zijn. Er zal maar brand uitbreken.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.