Petr@
12-05-2012 om 18:36
Eindexamensupportdraadje?
Nog meer ouders van eindexamenkandidaten? Hier doen beide zonen eindexamen, de oudste voor Havo en de jongste voor VMBO.
De jongste begon vanmiddag al dat hij zo zenuwachtig was. Dat is nogal een stresskipje dus ik houd mijn hart vast als het zover is!

Genista
15-06-2012 om 10:14
Vlag uit voor alle geslaagden!
Hartelijk gefeliciteerd allemaal met het bereiken van deze mijlpaal. En degenen die nog voor een her moeten, ik duim mee.

Tonny
15-06-2012 om 11:00
Een speciale vlag
Voor alle ouders! Die hebben het net zo hard verdient om in het zonnetje te worden gezet. Dat snapt hun kroost pas echt als ze op een dag in hun schoenen staan, haha.

jessica 5
16-06-2012 om 01:20
Paal
Hier dochter gezakt voor de tweede keer. Ik weet het nog van vorig jaar die teleurstelling van ons. Hier het zelfde verhaal met een verkeerde keuze met de overgang naar de derde. We balen dat ze toen geen kader is gaan doen dan was ze vast wel geslaagd. Nu weer voor de mavo gezakt, ze is er helemaal klaar mee. Ze gaat nu een opleiding volgen met een dag in de week school de rest werken(verzorging), daar werkt ze nu al.
Hier vorig jaar het zelfde liedje, eco herkansing, niet te halen voor haar ook zij heeft er toen alles aan gedaan om het te halen. Echt frustrerend zakken op een vak wat je echt heel moeilijk vind. Wel vak moet zij gaan doen?. Als ze zakt wat gaat ze dan doen?.

wilma
16-06-2012 om 06:30
Jessica
Jeetje, wat lijkt dat me verdrietig voor je kind, als het na de eerste keer proberen weer niet lukt. Dat doet wat met je, troost haar maar. Groot gelijk dat ze nu een ander soort opleiding gaat doen.
Toevallig heb ik op mijn werk ook een collega, ze is erg jong, die geen diploma van de middelbare school heeft. Maar ze werkt heel erg goed en ze gaat nu een opleiding op haar vakgebied doen. Die komt er wel, en ik hoop ook dat jouw kind met een andere opleiding een fijne plek vindt en uiteindelijk ook een baan. Sterkte!

Tonny
16-06-2012 om 09:01
Jessica
Wat naar joh, tweemaal achtereen zo'n teleurstellende ervaring, dat is niet leuk voor je zelfvertrouwen.
Goed dat jullie nu deze weg kiezen, hopelijk heeft dochter het er naar haar zin en zal ze er gewaardeerd worden!! Het is zo waardeloos als je steeds zonder resultaat zit te ploeteren, heb het bij oudste dochter gezien.
Succes!

Monique D*
16-06-2012 om 19:24
Afgelopen donderdag riep zoonlief: "yessssss!!!"
Zoon belde mij op het werk op om luidkeels te schreeuwen dat hij geslaagd was voor de Havo (profiel Natuur en Gezondheid)! Ik ben zo blij! Het lijkt wel alsof ik zelf opnieuw geslaagd ben!
En als je zijn geschiedenis kent dan begrijp je wel waarom ik zo blij ben. Vorig jaar ging hij met de hakken over de sloot naar 5 Havo. Hij vond chillen met zijn vrienden, sport en feesten belangrijker dan studeren.
Aan het begin van dit jaar had zijn mentor gezegd dat hij zijn eindexamen niet zou halen als hij zo doorging. Hij hing vaak samen met een andere jongen de clown uit in de klas. Zijn mentor vond hem lui en ongemotiveerd en het leek alsof hij er geen zin meer in had (het moet maar). Ook had ze commentaar over zijn laaghangende broek + tas die er niet uitziet (staat slordig) en dat hij nooit een pen mee had!! En als hij een pen gebruikte dan schreef hij zo slordig alsof hij een motorische afwijking had! Zijn proefwerken waren bijna onleesbaar. Ik heb toen een stevig gesprek met zoon gevoerd en het mes in vriendenbezoek en sport gezet voor dit jaar. Met vrienden omgaan is prima, mits er samen gestudeerd wordt. Het leek alsof hij toen het licht gezien had en ging samen met zijn vriend studeren. Sportschool en voetbaltraining werden verminderd naar 1 x in de week i.p.v. 3 x in de week. Het ging toen aanzienlijk beter. En toch was het spannend.. en wij kunnen juichen en hem feliciteren met zijn eerste schooldiploma!
Hij weet helemaal nog niet wat hij hierna gaat doen. Het liefst wil hij een jaar niets doen (werken in de supermarkt) en daarna een vervolgopleiding zoeken. Hij twijfelt tussen de opleidingen Hogeschool Informatica, Biochemie of Sportacademie. Ik ben het niet mee eens dat hij een jaar gaat freewheelen, hij mag zich wel zo snel mogelijk inschrijven voor een vervolgopleiding. Hij heeft hierop gezegd dat hij tijdens zijn vakantie naar Lloret del Mar (zelf verdiend via zijn bijbaan in de supermarkt), waar hij met 3 jongens naar toe gaat, hierover na zal denken...

Tink
17-06-2012 om 00:17
Jessica5 en monique d*
Goh wat balen Jessica, weer niet geslaagd terwijl je er zo hard voor gewerkt hebt... echt rot voor haar. Goed dat ze nu iets anders gaat doen. Veel succes gewenst voor je dochter!
Monique D*, gefeliciteerd! Helemaal duidelijk waarom je zo blij bent . Ik hoop dat je zoon tijdens het vakantievieren tijd heeft om na te denken

Tirza G.
17-06-2012 om 15:22
Hospiteren
Zo, de eerste afspraak staat. Hij moet nog wel worden ingeloot, maar ja. Dat zien we dan wel weer
Tirza

Paal
17-06-2012 om 16:43
Jessica
Hé, volgens mij hebben we vorig jaar dit gesprek ook gevoerd. Jouw dochter ging toen VAVO doen toch?
Dochter gaat morgen duitws herkansen. ALs dit niets wordt dan neemt ze wel de certificaten en gaat een mBO niveau 2, helpende/ verzorging? doen. We meoten ons nog oriënteren. Ze wordt in oktober 18 en is wel van plan volgend jaar nog het laatste certificaat via een staatsexamen te gaan halen. Pas daarna kan zij werken en leren gaan doen. En ik denk dat ze dat gaat doen. Ze komt er wel, is het niet rechtsom dan wel linksom.
Mijn ervaring is dat degenen die weten wat ze willen er echt een eind mee komen.
Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ons dit niet weer staat te wachten, zoonlief komt het makkelijker aan.,
Geef je dochter een extra knuffel, ze is goed zoals ze is.
En mocht ik het ooit nodig hebben, ik heb graag iemand aan mijn bed die lief en bekwaam is. Diploma vind ik op dat moment iets minder belangrijk. (daar hebben ze artsen voor)

jessica 5
17-06-2012 om 23:56
Paal
Klopt, dochter heeft de VAVO gedaan.Maar gezien de nieuwe eisen heeft ze het weer net niet gehaald.Stond er voor de se's wel goed voor maar helaas net niet die 5,5 gehaald voor de vakken voor het CS.Echt frustrerend voor haar. Ze gaat toch proberen om niveau 3 verzorgende te gaan doen. Met niveau 2 mag je zo weinig doen. Ze werkt nu al in een verzorgingshuis en er is haar al gevraagd om de interne opleiding daar te mogen doen. Ik hoop ook omdat ze al 18 is gewoon die opleiding op niveau 3 mag gaan doen. Morgen maakt ze hier een afspraak over. Vandaag lekker een dagje weg geweest met haar.
Je dochter is dus wel voor die andere vakken geslaagd?. Dat is toch al mooi!.
Sterkte morgen met Duits. Wanneer krijgt ze daar de uitslag van?.

Nowee
18-06-2012 om 10:59
Felicitaties en vraag
Allereerst natuurlijk allemaal van harte gefeliciteerd met de geslaagden! Lijkt me erg leuk om de vlag uit te hangen met tas er aan, maar oudste gaat naar 4VWO volgend jaar, nog 3 jaar dus (als het goed is).
Mocht iemand van de geslaagden nooit meer iets doen met zijn of haar grafische rekenmachine (texas instruments ti-84 plus) dan wil ik deze heel graag overnemen voor oudste. Ik heb een oproepje gedaan in vraag en aanbod.

Paal
18-06-2012 om 14:52
Jessica
Moet eerlijk zeggen dat als ze vandaag Duits niet op een 6,6 weet te brengen dat ze dan nog 2 certificaten moet halen. Als het wel lukt dan heeft ze 2x een 7 en 2 x een 5. En dat schijnt te mogen. Het gemiddelde van een 5.5 heeft ze dan ook. Maar of ze dat haalt? Het moet wel al gek lopen wil ze niet het certiicvaat van Duits halen, ze had een 6,5. Wat een gereken allemaal. Weet wel dat ze er dit jaar beter voorstond op haar tentamens, maar haar examen heeft ze grandioos minder goed gemaakt dan vorig jaar. Hoe ze dat voor elkaar heeft gespeeld is een groot raadsel. Ze heeft veel geleerd, daar ligt het niet aan. Het is heel simpel, ook zonder de nieuwe regel zou ze een her hebben gekregen. Jammer dat dan niet meer kan op 2 vakken, zoals heel vroeger, in mijn tijd.
Ik heb geen idee wanneer ze uitsalg krijgt, wel dat de dipoloma's op 4 julie worden uitgereikt. Lang kan het niet duren dus.Ik had gedacht dat ze meer tijd zou hebben voor haar her, maar eignelijk maakt dat ook niet uit. Ze leert al 5 jaar. Ze had alleen haar werk verkeerd gepland, daar waren ze niet blij mee. Een jammer maar helaas gevalletje, school gaat altijd voor.
Zou dat kunnen, niveau 3 op MBO? Dat zou geweldig zijn. Zeker werken en leren, die combinatie. Niet iedereen kan goed leren, maar het is een gemis als ze er niet zijn op de werkvloer. Ik hoop dat het lukt voor je dochter. Ze vragen haar daar niet voor niets!

jessica 5
18-06-2012 om 23:55
Paal
Hoe vond ze zelf dat het ging vandaag?. Spannend de komende tijd voor jullie.
Dochter heeft gebeld met de coördinator van de opleiding van de instelling waar ze nu werkt. Die gaat overleg plegen met de school waar ze een dag in de week heen moet. Volgende week hoort ze er meer over. Ik laat het je wel weten hoe dat afloopt. Jou dochter wil toch ook de verzorging in?.

Paal
20-06-2012 om 17:12
Jessica
Ze is gezakt, of er moet een wonder zijn gebeurd. Maar dat is niet zo. Ze had 22 van de 47 vragen goed en dat levert zeker weten geen 6.6 op. Helaas. Volgende week woensdag de officiële uitslag, maar we rekenen er niet meer op.
Ze wil de jeugdzorg in, en dat gaat haar vast lukken. Aangezien het niet rechtsom gaat, moet ze linksom. Het komt goed, maar nu moeten we nog vanalles regelen. Arghhhhhh.

Sawo
20-06-2012 om 17:35
Paal
Wat rot nou
Veel sterkte voor jullie en kopje niet laten hangen he. Ze komt er wel.
groet
saar

jessica 5
20-06-2012 om 22:56
Paal
Ach dat is balen zeg!. Succes met het regelen van haar vervolgopleiding.

Paal
22-06-2012 om 20:15
Dank jullie
Zeker balen, maar ze heeft hard gewerkt. Dus niemand iets te verwijten. Dat heeft misschien een ander gevoel. Het gaat goed komen.

Petr@
28-06-2012 om 22:20
Diploma-uitreiking!
Vanavond mocht jongste zijn diploma in ontvangst nemen en wat was het warm! We zijn eerst lekker uit eten geweest met z'n drieën (broer was naar concert van de Red Hot Chili Peppers) en daarna naar de kerk gereden waar de uitreiking plaats zou vinden.
Er werden er vier tegelijk naar voren geroepen en toch duurde het nog anderhalf uur, pfff...
Jongste heeft onlangs z'n haren kort geknipt dus toen hij naar voren geroepen werd ging er een golf van verbazing door de kerk, ook de leraren waren verbaasd.
Dinsdag diploma uitreiking van oudste, hopelijk iets minder warm!
Waar ik mij dan weer over verbaas: er waren 2 leerlingen die al op vakantie waren. Daar houd je dan toch rekening mee als je een vakantie boekt?

galaxias
29-06-2012 om 09:15
Vanavond diploma-uitreiking
Hier is vanavond de diploma-uitreiking. Beide Opa's en Oma's komen hier eerst eten en dan gaan we gezamelijk naar de school. Zoonlief heeft nog iets minder slims gedaan..... Hij heeft een vakantie naar Spanje geboekt (met vijf vrienden) in de laatste week van augustus. Hij ging ervan uit dat zijn nieuwe opleiding (zoals op de website stond) in september zou starten. Nu blijft de introductieweek al in de laatste week van augustus te zijn (staat niet op de website van school). Ben benieuwd hoe hij dit gaat oplossen.
G

Tink
29-06-2012 om 13:51
Hier
... vanmiddag diploma-uitreiking. We vertrekken zometeen . Dochter is gisteren speciaal haar galajurkje komen halen. Ik ben benieuwd
. Fototoestel mee!

Tirza G.
01-07-2012 om 15:16
Wij mochten woensdag
En het was leuk. Tegen de 90 kandidaten, ingedeeld in een paar blokken met tussendoor muzikale intermezzo's, per 2 naar voren - we waren drie uur lang onder de pannen.
Meisjes in jurkjes met besef van de hoge prijs voor stof en veel te hoge hakken waar ze niet op konden lopen, jongens in pak. Met sportschoenen oid er onder
Allemaal een corsage, allemaal een jaarboek en een hand van het docentencorps
Tirza

skik
02-07-2012 om 08:52
Woeha tirza
"Meisjes in jurkjes met besef van de hoge prijs voor stof....", geweldig!
Is het een plaatselijk gebruik, of tegenwoordig de norm om zo sjiek te gaan? Ik heb twee middelbare schooldiploma's gehaald, maar toen ging iedereen gewoon casual gekleed naar de uitreiking.
skik

Tirza G.
02-07-2012 om 10:25
Skik
In onze tijd gingen we effe een papiertje ophalen en wisten we niet hoe snel we weer weg moesten wezen. Tegenwoordig is het een hoogtepunt in het leven van een mens. Wij waren wel enorm onder de indruk van de toespraken. We hebben ons echt nooit gerealiseerd dat het een team-inspanning was waarin de docenten zich tot het uiterste hebben gegeven om dit succes te behalen. Goh.
Tirza

Fiorucci
02-07-2012 om 10:48
Haha geweldig
Doet me denken aan de mentor van zoon die trots vermeldde dat hij eindexamen had gedaan in negen vakken,met een triomfantelijke blik, alsof hij zoon ook maar op enigerlei wijze had bijgestaan. ik had zo'n zin om hard aan zijn vlinderstrikje te trekken en dan hard laten schieten...de hooibaal.

Tink
02-07-2012 om 20:18
Lol fio (en onze ervaringen)
Ooooh, ik zie het zó gebeuren. En ik vind 'hooibaal' ook een geweldig woord voor zo'n figuur. Die houden we erin, haha.
Hier weer de blunder van de eeuw hoor . Ik had dochter vorige week nog gevraagd: is die uitreiking gewoon op school? Er stond namelijk niets over op de website, alleen het tijdstip, niets in de laatste schoolkranten en er is ook geen brief over gekomen. Zij, met verbaasde blik: ja tuurlijk, waar anders??
En aldus stonden wij vrijdag, na het nodige gedoe met de rest van de kinders waarvan de school nét op tijd uit was, met galadochter keurig op tijd voor een hermetisch gesloten schooldeur. AAARGH! Dit is niet wáár!! Slaagt mijn oudste voor haar examen en dan missen we de uitreiking?!
Dochter als een idioot aan het bellen waar we dan in vredesnaam heen moesten, en gelukkig had 1 klasgenote haar mobiel nog aan staan. Bleek dat we in het centrum van de stad moesten zijn, 'in een of ander klein kerkje vlakbij de speelgoedwinkel'. Hoe het dan heette? Straat? Geen idee. Nee, hij is fijn...!
Gelukkig daagde mij opeens wat (ik shop zo af en toe wel eens in die stad) dus we hebben het hele spul weer vliegensvlug in de auto gesmeten, een mevrouw blij gemaakt met de parkeerbon van € 3,20 die we net hadden gekocht en toen een race tegen de klok naar het centrum begonnen. De hemel zij dank waren er nu eens géén cruciale toegangswegen opgebroken. Weer een kapitaal in een parkeerautomaat gemikt en rennen maar, richting kerkje dat 3 straten verderop ligt (dichterbij parkeren kan niet).
Deur zachtjes opendoen... om het hoekje gluren... Yesss, het was het goede kerkje! We waren slechts een minuut of 20 te laat. *hijg*
Gelukkig!!! bestond het geheel ook hier uit een hele serie (wel heel geinige) toespraken van docenten en leerlingen + muziek van het schoolorkest, verbeeld je toch dat ze waren begonnen met het ondertekenen van de diploma's .
We waren inderdaad een uurtje of 3 onder de pannen. Na het uitreiken van de diploma's, jaarboeken en schoolpenningen waren er nog hapjes en drankjes, en we hebben hier en daar een praatje gemaakt met wat docenten, erg leuk om te horen hoe ze je kind hebben ervaren in die 6 jaar.
Intussen lagen de klasgenoten van dochter natuurlijk wel in een deuk over onze laatkomactie. Hoe kon ze dát nou toch niet weten!! Het werd immers al járen op die locatie gehouden! Tja, dat weet je dus niet als je niet in die stad woont en ook geen oudere kinderen op die school hebt, het stond echt nergens. En blijkbaar is het iets zó vanzelfsprekends dat de jongelui het er onderling ook niet over gehad hebben.
Dochter was trouwens wel blij dat ik haar erop attent had gemaakt dat de meesten waarschijnlijk wel enigszins feestelijk gekleed zouden gaan, anders was ze echt uit de toon gevallen. Er was maar 1 meisje dat in simpel shirt met spijkerbroek was (ze werd ook getypeerd als no nonsense ), de rest was allemaal in pak, inderdaad vaak met gympen, of net (gala)jurkje. In geval van mijn dochter met grote zwarte kisten eronder
.
Al met al toch weer een belevenis hoor, zo'n diploma-uitreiking. Ik klapte nog net niet uit mijn panty van trots

Tirza G.
02-07-2012 om 22:37
Fio
Zó herkenbaar. Dat er nog eens even fijntjes gerefereerd wordt aan een gebeurtenis waar wij toch écht een andere invulling van hebben. En hou me ten goede hoor, zoon is de eerste om toe te geven dat je blijkbaar met 6 jaar gamen het gymnasium kunt halen, maar het behalen van het einddiploma was toch zéker niet de verdienste van docenten of mentoren ofzo. Tjongejonge zeg.
Tirza

Tirza G.
02-07-2012 om 22:39
Tink
Bij ons kwamen ook een ouderpaar met hun dochter te laat. Zó genant. Uit-ge-re-kend op een school he, waar ze daar natuurlijk wel even standaard iets van zeggen.......Dochter kon wel door de grond, dat zag je zo.
Ik vond je verhaal hilarisch en fungeerde net als jij zo ongeveer op plasjes niveau van trots. Ik zou gesmolten zijn.
Tirza

Genista
03-07-2012 om 10:07
Oh help, blijft dat zo?
En ik loop uit voorzorg al een week te trekken aan zoonlief om uit uit te vinden wáár die musical nu uitgevoerd wordt en of hij nu eindelijk oom eens wil achterhalen hoe laat een en ander begint. Ook erg handig om een oppas op tijd te kunnen laten komen ... Ik voorzie over een paar jaar hier dezelfde taferelen als bij jullie Tink! Maar wel hevig gefeliciteerd, natuurlijk.