Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Examens 2023

Doet je kind examen dit jaar of ben je op een andere manier betrokken. Klets mee! 


Grietje2 schreef op 15-05-2023 om 09:32:

Vandaag staat Engels op het programma.

Kimdekim 2 grote vakken op 1 dag zwaar hoor.


Maar gelukkig geen 2 leervakken, natuurkunde is een snap-en-weten-waar-het-staat-in-je-binas-vak, dat kun je oefenen maar je hoeft geen rijen weetjes, jaartallen en verbanden te weten. 

Ysenda schreef op 15-05-2023 om 14:59:

[..]

Maar gelukkig geen 2 leervakken, natuurkunde is een snap-en-weten-waar-het-staat-in-je-binas-vak, dat kun je oefenen maar je hoeft geen rijen weetjes, jaartallen en verbanden te weten.

Geschiedenis is voor hem niet echt een pittig vak.  Hij heeft ook niet bijster veel tijd in geschiedenis gestoken.  Het is alleen lastig voor hem om zich te concentreren op natuurkunde als hij s ochtends al zo'n lang examen heeft gehad.  Hij heeft extra tijd dus ik zei vanmorgen nog tegen hem dat hij tussen de 2 exammens maar een half uur had zitten voordat hij zich weer moest melden.  Hij zei met iets te veel zelfvertrouwen dat hij nooit alle tijd ging gebruiken.  Nou de extra tijd had hij niet nodig maar alle reguliere tijd wel.  


Overigens snap ik wel dat deze vakken op 1 dag zijn want natuurkunde en geschiedenis zijn niet echt vakken die vaak samen in een profiel zitten. Toevallig hebben mijn beide kinderen dat wel.  Maar zoonlief kon het alleen volgen als negende vak. Hij vond geschiedenis zo leuk dat hij dat maar heeft gedaan.  

Zoon heeft vandaag wiskunde, zag hij heeeel erg tegenop. Hij krijgt extra tijd ivm zijn dyslexie, is dus net 3 minuten voorbij. Ben benieuwd hoe hij thuiskomt! Heb n lekkere smoothie gemaakt als troost iig😉

dochter doet vmbo t en komt met terug van wiskunde. Ze vond t best lastig,  terwijl wiskunde normaal voor haar geen moeilijk vaak is. Meer ervaringen?

SuzyQFive

SuzyQFive

15-05-2023 om 16:51 Topicstarter

Ik heb bij wiskunde (TL) erbij gezeten en ook zelf gemaakt. 
Ik vond het een best pittig examen voor de leerlingen. Veel formules terugrekenen. En bij vraag 16 (over de plastic soep) vraag ik me af of het voor de leerlingen wel duidelijk genoeg was wat ze hier moesten doen. 
Zelf had ik de een-na-laatste vraag (deels) fout, ik was vergeten om te rekenen naar liters 🤭. 

Natuurkunde ging beter dan verwacht.  Nou langste dag zit erop.  Vanavond niks meer doen,  morgenvroeg vol op economie,  want dat heeft hij morgenmiddag

SuzyQFive schreef op 15-05-2023 om 16:51:

Ik heb bij wiskunde (TL) erbij gezeten en ook zelf gemaakt.
Ik vond het een best pittig examen voor de leerlingen. Veel formules terugrekenen. En bij vraag 16 (over de plastic soep) vraag ik me af of het voor de leerlingen wel duidelijk genoeg was wat ze hier moesten doen.
Zelf had ik de een-na-laatste vraag (deels) fout, ik was vergeten om te rekenen naar liters 🤭.

Kun je eens uitleggen waarom jullie de examens ook maken? Is dat uit een soort van vakliefde of gebruiken jullie dit nog ergens voor?

SuzyQFive

SuzyQFive

15-05-2023 om 16:57 Topicstarter

Armband schreef op 15-05-2023 om 16:11:

dochter doet vmbo t en komt met terug van wiskunde. Ze vond t best lastig, terwijl wiskunde normaal voor haar geen moeilijk vaak is. Meer ervaringen?

Collega’s in het land geven aan: 

Erg talig, nauwelijks goniometrie en meetkunde, en geen pythagoras. Ook vervelend dat de inhoud van de kegel en die van de halve bol (vraag 1 en vraag 2)  gelijk zijn dus dat ze bij die vragen hetzelfde antwoord krijgen. 

Kimdekim schreef op 15-05-2023 om 16:54:

[..]

Kun je eens uitleggen waarom jullie de examens ook maken? Is dat uit een soort van vakliefde of gebruiken jullie dit nog ergens voor?

Waarschijnlijk moet ze ze ook nakijken en dat kan alleen als je ze zelf hebt gemaakt;dan zit je tenminste helemaal in het examen.Tenminste, zo werkt dat voor mij

Ik ging er altijd vanuit dat het voor de leerlingen was, zodat je ze meteen (desgewenst) feedback kunt geven na het examen en weet waar eventuele fouten in het examen zitten, zodat je daartegen kunt protesteren. 

Zoon vond het niet te doen. Verwacht n 1 ofzo Arm kind. Enige lichtpuntje is dat hij een extra vak doet. Kan hij het slsnog laten vallen....

Mijn jongste doet MBO examen en belde net dat er een essentieel onderdeel niet gehaald is. Waarschijnlijk betekent dat gezakt. En over een half jaar herkansen. Verder is kind de beste van de klas, prachtige cijfers voor praktijkexamen en stage, maar ook voor alle theorie. Kan me haast niet voorstellen dat kind op dit online interview zou zakken, maar volgens de regels zou dat wel zo zijn. Hier dus nogal in mineur 😢

Engeltje schreef op 15-05-2023 om 17:59:

Mijn jongste doet MBO examen en belde net dat er een essentieel onderdeel niet gehaald is. Waarschijnlijk betekent dat gezakt. En over een half jaar herkansen. Verder is kind de beste van de klas, prachtige cijfers voor praktijkexamen en stage, maar ook voor alle theorie. Kan me haast niet voorstellen dat kind op dit online interview zou zakken, maar volgens de regels zou dat wel zo zijn. Hier dus nogal in mineur 😢

Oh nee wat vervelend zeg.  Mag ze dat pas na 6 maanden herkansen? Dat is zuur

Engeltje schreef op 15-05-2023 om 17:59:

Mijn jongste doet MBO examen en belde net dat er een essentieel onderdeel niet gehaald is. Waarschijnlijk betekent dat gezakt. En over een half jaar herkansen. Verder is kind de beste van de klas, prachtige cijfers voor praktijkexamen en stage, maar ook voor alle theorie. Kan me haast niet voorstellen dat kind op dit online interview zou zakken, maar volgens de regels zou dat wel zo zijn. Hier dus nogal in mineur 😢

Oh wat naar! Kan dat onderdeel niet herkanst worden?
Edit: dat heb je al gezegd, over een half jaar pas. Mag ik zeggen dat ik dat stom vind?

SuzyQFive

SuzyQFive

15-05-2023 om 18:09 Topicstarter

Kimdekim schreef op 15-05-2023 om 16:54:

[..]

Kun je eens uitleggen waarom jullie de examens ook maken? Is dat uit een soort van vakliefde of gebruiken jullie dit nog ergens voor?

Om verschillende redenen: 

Bij mijn eigen vakken: zodat je goed in het examen zit voor het nakijken, punten tegen kan komen waar leerlingen tegenaan kunnen lopen, evt fouten ontdekken voor je gaat nakijken, kijken naar de zwaarte van het examen en als leerlingen achteraf vragen hebben. 

Andere vakken: interesse en om iets te doen te hebben 😅. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.