Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Feestje: Vader van mijn dochters vriendin vervalst ID-card van mijn dochter


Dalarna

Dalarna

18-10-2013 om 07:41

Albana

Grappig dat jullie wel midden in de nacht naar zo'n tent gaan om je dochter er uit te halen maar een telefoon innemen gaat te ver....

nee hoor

Nee hoor, dat heb je verkeerd gesnapt. Op zich kan telefoon innnemen wel. Dat hebben wij ook wel eens gedaan. Maar erin kijken wat er gestuurd is vind ik niet kunnen. Dat vind ik hetzelfde als stiekum iemands dagboek lezen.
Die berichten heb je gestuurd ervan uitgaande dat ze prive waren. Dat nooit iemand anders het zou zien dan jijzelf.Naar een tent gaan waar je gezien je leeftijd niet hoort en waarvan je weet dat je ouders dat afkeuren, daarvan weten ze hier héél goed dat als we daar achter komen we ze a la minuut ophalen.
Ik zie niet in wat daar de overeenkomst in is. Zo'n tent is openbaar, iedereen kan je zien en erin dus je ouders ook.
daar houd je als je enige intelligentie bezit al rekening mee.
Ze was toch niet in d'r nakie daar? Wat is daar privé aan?
Waar het om gaat is dat een puber de grenzen van ouders weet en tóch het vertrouwen blijft houden in de ouders.
Onze grens is zo'n tent waar ze te jong voor zijn. Ze kan ons ook vertrouwen, in haar telefoon kijken zouden wij zeker nooit doen.En ook dat weten ze.
Dat is niet grappig, dat is een goed evenwicht. In vertrouwen en in grenzen aangeven.
groeten albana

Provinciaaltjes

Jemig, wat voel ik me provinciaal bij het lezen van deze thread!

Kermis: Met z'n tweeën (14 en 15), grens 8 uur, 8.10 thuis; als groep (allemaal 15) 10 uur, 10.20 thuis.
Discotheek: Behalve een meisje dat regelmatig met haar band optreedt heeft hier nog niemand van het vriendinnenclubje een discotheek van binnen gezien.
Schooldisco: 1 keer geweest, 9 uur afgesproken, stonden om kwart voor negen al buiten te wachten.

Ze vragen er niet om en ik push ook niet.

aan de kust

Wij zijn hier ook enorme provinciaaltjes. Tenminste, we wonen diep de provincie in, met eerste beetje grote plaats met middelbare school op 12 km fietsen.
Maar dat zegt weinig over de uitgaangstijden!. De disco waar mijn (toen) 16 jarige heen fietste begint om een uur of 12 druk te worden en de pubers blijven er tot 4 uur. Om dan gezamenlijk met de dorps genoten weer 12 km terug te fietsen. En als ze in het dorp naar de soos gaan zijn ze meestal om een uur of 2 thuis.
EN echt, ik had ook nooit gedacht dat ik dat normaal en goed zou vinden, maar toch vind ik dat nu. ( die mijn eerdere post in dit draadje. Mijn ervaring is dat dit heeeel snel verandert na hun 16e. En dat snap ik ook wel, want met 17 of 18 wonen de meeste dorpsgenoten hier op kamers in de stad om te studeren. En dan doen ze echt alles zoals ze het zelf willen.

Marijke

Marijke

21-10-2013 om 20:04

super onbeschoft

Om een id te vervalsen zodat een minderjarig kind van iemand anders toegang krijgt tot zo'n uitgaansgelegenheid. Als het mijn kind betrof maakte ik er echt werk van!

nathalie

nathalie

22-10-2013 om 08:17

Albana

Wat ik dan niet snap is dat je vindt dat het gebruiken van het ID van iemand anders door je dochter natuurlijk niet echt mocht maar toch niet zo heel fout was, want ze was al bijna 18.
Dat maakt helaas helemaal niks uit. Dat valt ook onder valsheid in geschrifte en je bent even strafbaar want dat is geen overtreding maar een misdrijf. En als het kwaad wil dan kun je daar als je gepakt wordt je verdere leven nog last van hebben van zo'n smet. Ik zou daarover wat minder luchtig hebben gedaan dan ach, wel fout maar zo erg was het niet.
Ja het gebeurt veel en meestal loopt het goed af en krijg je een waarschuwing. Maar je kunt pech hebben en dan ben je echt goed zuur.

15 versus 18

Nou ik vind het verschil qua verantwoordelijkheid tussen 15 en 18 levensgroot. 15 jarige is nog steeds grotendeels afhankelijk van ons en de verantwoordelijkheid ligt voor het grootste gedeelte bij ons als ouders. Dat is een heel verschil met een bijna 18 jarige....Als het goed is en normaal dopt die d'r eigen boontjes al voor het overgrote deel en maakt daarin d'r eigen beslissingen. En zal de gevolgen dus logischerwijs ook zelf moeten dragen.
De invloed die je als ouders hebt op een ouder kind neemt jaar voor jaar af. Meer dan een preek en uitleg van de mogelijke gevolgen zit er echt niet in. In niets is (nu bijna 20 jarige) oudste nog afhankelijk van ons. Ze woont nog thuis en draait dus logischerwijs mee in het huishouden en heeft zich (thuis) te houden aan de huisregels, maar daar houd het op. Ze zorgt zelf voor haar financiën, agenda, verantwoordelijkheden, beslissingen. Dat lijkt me alleen maar gezond en zo hoort het. Als het zou moeten kan ze morgen op zichzelf wonen en zou ze zich prima redden. Dat zie ik 15 jarige nog niet doen. En dat had ze als toen bijna 18 jarige ook gekund. Maar met 15 écht nog niet.
Het verschil is levensgroot.
groeten albana

Relatieprobleem

Als ik het goed lees, gaat het hier meer om een probleem tussen jou en je vrouw.

Jouw vrouw vond het goed dat jullie dochter naar een 16+ feestje zou gaan als onderdeel van die verjaardag. Daarmee heeft ze naar mijn mening ook impliciet toestemming aan de vader van het vriendinnetje verleend om de id-kaart te vervalsen. Immers: hoe zou jullie dochter daar anders naar binnen hebben moeten kunnen gaan?

De boze reacties naar de vader van het vriendinnetje vind ik daarmee niet terecht. Er is overleg geweest, jullie waren op de hoogte gesteld van het nachtelijke uitstapje en jullie hebben toestemming gegeven. Vanaf dat moment is de "uitvoering" van het plan in handen van de vader van het meisje. Om dan naar de politie te stappen en die man aan te klagen is volgens mij niet aan de orde.

Het punt is dat jouw vrouw dit niet met jou overlegd heeft en (als ik het goed lees) een andere beslissing heeft genomen dan jij zou hebben gedaan. De vraag is dan: is dit iets wat jouw vrouw op eigen houtje had mogen beslissen of had zij met jou moeten bespreken?

Een goed gesprek met je vrouw lijkt me niet overbodig in deze situatie.

charliefox

charliefox

22-10-2013 om 23:38 Topicstarter

Afsluitende reactie van de TS

Beste mensen, allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties! Confronterend, vermanend, hartverwarmend of meelevend, allemaal bruikbaar! @Nanny slaat trouwens de spijker op z'n kop. Relatieproblemen. Ja, die zijn er, helaas al enkele jaren. Zoals vaker gebeurt gaan de meeste discussies louter en alleen over de opvoeding. Werken we hard aan. Maar on topic:

Het blijkt nu dat het hele gebeuren de aanzet is geweest naar meer. Ja, logisch, had ik al voorspeld. Oudste dochter was gister weer naar een (door 'n externe partij) georganiseerde avond in club Air. En vanavond (vannacht) opnieuw. Andere externe organisatie en dit keer in de Melkweg. Beide avonden trouwens 16+. Zo werkt dat hier. Clubs worden compleet afgehuurd en men probeert er financieel uit te komen met de kaartverkoop. Gister naar club Air was ze met 5 vriendinnen en fietste ze om 03:30 terug naar één van de meiden in A'dam west waar ze bleven slapen. Vanavond slaapt ze met z'n drieën bij ons. Afspraak is 03:30 thuis. Ik heb vanmiddag een heel ontspannen gesprek met de oudste gehad. Tijdens 'n lekkere lunch buiten de deur.

Wat ik al wist is dat ze met haar 15+ jaren zo verantwoord en doordacht in het leven staat. Het ontroerde me. Ik heb haar gecomplimenteerd en mijn waardering uitgesproken. Ze heeft soms wat flows en vooral aandacht, maar nog geen echte lover gehad. Ook nog geen lijfelijke ervaring anders dan wat zoenen. En ja, ik geloof haar omdat ik dat voel in onze gesprekken. Ze heeft een uitgesproken mening over wanneer en op welk moment ze dat echt wilt. Vind ik zo 'ouderwets' mooi! We hebben ook gesproken over mogelijke gevaren e.d. tijdens de nachtelijke uren, maar ze praat er echt heel verstandig over.

Om kort te gaan: Ik kan het gewoon niet over m'n hart krijgen om haar te dwingen om 02:00 uur thuis te zijn terwijl de meeste van haar vriendinnen tegen 4u 's morgens naar huis gaan. Ik wil geen spelbreker voor haar zijn en de band met haar open en 'in verbintenis' houden. Ja, misschien een zwakte bod, niet echt een kerel, geen sterke vader, maar misschien ben ik dat ook wel niet. Ik geef om mijn dochter en ik tast af hoe ze in het leven staat. En ik voel dat het goed is. Ook de vriendinnen met wie ze optrekt en de vriendjes (ze is vaak one of the boyz) zijn allemaal wel okay. Goed opgevoed, beschaafd, wereldwijs, op 'n prettige manier mondig. Ze heeft vrienden bij de vleet en staat lekker in het leven.

De 'ID-card vader' heb ik ook maar gelaten. Te veel gedoe. Moet mijn dochter ook weer veel uitleggen naar haar vriendin. En mijn vrouw en ik praten wel ja. Is zeker nodig, vooral na deze voorvallen. Ik laat haar ook dit topic lezen en zij praat er ook met haar (vele) vriendinnen over. Ik maakte me er nogal druk over, maar merk nu, zeker na het gesprek met dochterlief zelf, dat ik er wat rustiger in sta.

En de jongste van 12? Die lijkt d'r zus achterna te gaan, ha, ha. Ik heb 'r vanavond om 8u met 2 vriendinnetjes naar club Air gefietst. Daar was een Fris feest. Is van 12-15 jaar alcohol vrij van 20:00 - 01:30 uur. Ik sta zometeen om 00:30 uur weer voor de deur. En zenuwachtig dat ze waren hier thuis vanavond tijdens het make-uppen! Gewoon aandoenlijk om te zien. De jongste blijft met één van de twee vriendinnen slapen bij ons. Ze is nog zo heerlijk hanteerbaar. Alles is (nog) prima, welke tijd je ook noemt. Heerlijk. Ik mis die kindertijd best wel.

Okay, so far. Op naar de volgende casus ...

goed om te lezen

Goed om te lezen dat jullie eruit zijn gekomen! Ja het is erg belangrijk dat je met de pubers in 'gesprek' blijft en voeling houd met waar en wat ze aan het doen zijn. Misschien wel net zo belangrijk als die grenzen aangeven. Dat dat voor iederen net iets anders ligt is logisch. Wij zijn op zich ook geen voorstander van eerder op vaste tijd thuis komen als de rest van de groep later mag. Maar houd daarbij wel in de gaten dat ze je niet uitspelen tegenover de andere ouders. Soms doen ze dat....mogen ze allemaal later omdat de 'anderen' dat ook mogen
Contact met de andere ouders is dus ook altijd handig, zeker als het allemaal prima mensen zijn. Dan kan je zo nu en dan overleggen en 1 lijn trekken als ouders zijnde die dan dus de grens is. Ook handig om telefoonnummers en of adressen te hebben van die andere ouders, voor het geval dat....of voor als je het niet vertrouwd/zeker weet etc. 3 Avonden uit zouden wij b.v. voor een 15 jarige al te gek vinden. 1 keer, hoogstens 2 keer als het vakantie is en meer niet is het hier.
Gelukkig vinden de andere ouders dat eigenlijk ook...dus stellen wij nu allemaal die grens. En omdat ze het allemaal niet 'mogen' is het goed hanteerbaar, is er geen 1 die tegensputtert. Want wat moet je op een party als geen 1 van je vriendinnen mag?
En eigenlijk hebben ze ook de financiën niet om 3 avonden te bekostigen, dat scheelt. Als 15 jarige verdienen ze nog niet zo veel
groeten albana

charliefox

charliefox

23-10-2013 om 19:30 Topicstarter

Uiteindelijk kwamen de meiden er gister niet meer in!

Uiteraard, ook hier is het geen gewoonte om in 2 weken tijd naar liefst 3 club parties te gaan. Het is dat mijn vrouw enkele weken terug al toestemming had gegeven voor de eerste party anderhalve week geleden en die van eergister en gister. Note: Deze week herfstvakantie hier in 020. De kaarten waren ook al online besteld. Normaal gesproken gaat ze om de 3-4 maanden (o.a. voorheen Fris) hoewel ik er na deze week wel op reken dat ze de smaak te pakken heeft. De jongste na gister in ieder geval wel. Maar dat blijven we in goed overleg samen bespreken, zoals ik eerder schreef. Over party nr 3 van gisteravond:

Het bleek dat geen van de vriendinnen incluis mijn dochter de Melkweg in konden! Het deurbeleid was kennelijk aangescherpt. De leiding nam geen genoegen (meer) met al dan niet gewijzigde ID's op smartphones. Dus de meiden hebben in een grote groep zich voor de ingang vermaakt. Geholpen door het zachte weer en vele mede lotgenoten. Tegen half 4 waren ze netjes volgens afspraak bij ons thuis. Later aan de brunch vertelden ze het verhaal.

Wat mij betreft prima actie van de Melkweg. Naast verantwoordelijkheid bij de ouders en kinderen hebben naar mijn mening de uitbaters ook een mede-verantwoordelijkheid. Zie bijv hetzelfde bij drankverkoop onder 16 jaar. Of de huidige discussie rondom het wel of niet doorschenken aan een reeds dronken bezoeker.

eefje wentelteefje

eefje wentelteefje

23-10-2013 om 20:03

gedachte

Maar tot ca. 3 uur buiten rondhangen (je schrijft dat ze om half 4 thuis was) lijkt mij ook niet zo'n prettige gedachte. Ik snap eigenlijk niet dat je je dochter nog een keer liet gaan, je wist dat ze er niet in 'mocht'.
En was de 'foute' id niet gedelete in haar telefoontje?

charliefox

charliefox

23-10-2013 om 20:38 Topicstarter

Dochter mede verantwoordelijk maken

Dat ze er niet in konden wisten we pas naderhand. Door de (weers-) omstandigheden en allerlei overige vrienden voor de ingang kan ik me goed voorstellen dat ze (voor deze keer) voor de ingang zijn blijven chillen. Valse ID van vorige week is van haar smartphone verwijderd, hoewel ik me wel kan indenken dat zo'n ding alweer door gecopieerd is naar iCloud enz. Heb gister echter wel 'n heel fijn gesprek gehad waarin dit uitgebreid aan de orde is gekomen.

Ook duidelijk gemaakt wat de boete is, gevolg van 'n eventuele aantekening achter je naam (die na je 18e verwijderd schijnt te worden?). Ze vertelde mij dat bij 16+ toegang eigenlijk nooit gecontroleerd wordt, hoogstens alleen of je überhaupt 'n ID-card foto op je smartphone hebt. Wassen neus dus.

Nou, dat bleek dus gister niet het geval. Uiteraard zie ik een volgende keer ook liever dat ze, min of meer veilig IN de club is, ipv er buiten. Oh ja en entreeticket van 13,50 euro heeft ze zelf betaald dus dikke pech. Gedeelde verantwoordelijkheid.

Belangrijkste vind ik wat hiervoor door Albana gezegd werd. Dat je in gesprek met je kinderen blijft. Vanmiddag aan de brunch vertelden ze daardoor alle drie (dochter en 2 logees) alles in geuren en kleuren. En door de ontspannen sfeer kwamen we best veel te weten.

Dalarna

Dalarna

23-10-2013 om 21:01

Hmm

Wat ik vind is dat het toestaan dat je te jonge kind naar een feest gaat voor een oudere leeftijd er toe leidt dat de oudsten op dát feest het niet meer leuk vinden met de kleuters. De 17 jarigen willen dus naar het feest van 18+. De 15 jarigen willen omhoog omdat er ook 11 en 12 jarigen naar het 12-15 jarig feest willen. Tja.... en dat allemaal toestaan omdat de rest ook mag en laat thuiskomen dan moet maar omdat de rest ook allemaal mag. Die groep meiden hebben hun ouders goed in de tang, dat is duidelijk.

Ik verbaasde me er al over dat ze het voldoende vinden om een ID op een smartphone te zien terwijl je vanaf 14 verplicht bent om een ID bij je te hebben. Gelukkig maar!

nee dalarma dat werkt niet zo

15 jarigen willen niet om die reden naar een 16+ club. Tenminste om die reden heb ik het nog nooit gehoord. De reden die ze hebben om naar zo'n club te gaan is omdat ze meestal met 'leeftijdsgenoten' omgaan. En aangezien niet al die leeftijsgenoten precies op dezelfde dag of maand 16 worden heb je dus op een gegeven moment een groepje waarvan de helft 16+ is en de andere helft nog onder de 16. En dan komt het probleem dus pas. De ene helft van de groep is soms al maanden 16 en wil écht niet meer naar die 16- feesten en de andere helft komt bij 16+ er nog niet in. Als je kind 1 van de jongsten is van die groep leeftijdsgenoten heb je best een probleem. Als het de oudste is niet Dan past die zich voor die maandjes wel aan meestal. Maar dat zal niet lang duren want een maand later is de volgende al weer jarig etc.etc. Maar het erg lastig om nog verstand te praten in een kind dat bijna 16 is én die ál z'n vrienden/vriendinnnen ergens naartoe ziet gaan en eigenlijk graag mee wil en waarbij de groep ook op ze inpraat dat ze dat 'best' kunnen regelen. "Ach doe niet zo flauw...." Ik hoor het ze al zeggen. En dan denken ze ook nog: 'Ach...ik bén toch bijna 16+? Wat maakt het uit?' Hetzelfde doet zich voor bij 18+ clubs. Oudste was 1 van de jongsten in haar groepje....maar met 16 was dat probleem maar minimaal omdat de groep leeftijdsgenoten naar iets toe ging waar op vrijdag 16- werd toegelaten en op zaterdag 16+. En het was ook wel zo dat daar niet erg veel 14 jarigen rondliepen...Daarvoor is dat niet geschikt. Dus pastte de groep zich redelijk aan. De ene keer gingen ze op zaterdag en de jongsten dus niet mee en de andere keer op vrijdag met de hele groep.Het is ook geen groep die zo enorm graag drinkt of veel drinkt. Alcohol was dus niet wat 't 'm deed.En enigzins snappen kunnen ze het nog wel want 16- mag nog geen alcohol drinken. Dus je kan het uitleggen waarom.Dan hebben ze ook nog verjaardagen waarbij de jarige 16 of 18 wordt en waarna ze dan doorgaan naar een club en waar je dan als enige die te jong is niet in komt en dus naar huis kan. Nou leuk is dat hoor. Maar het echte probleem kwam pas toen ze bijna 18 was. Dat was een gedoe. Boosheid bij 17 jarige die het 'niet eerlijk' vond, discussie's zijn er over gevoerd. Buiten dat mag/mocht je op je 17de ook al wel drinken...dus om de alcohol is die leeftijdsgrens ook niet. Maar goed ze heeft het gered. Ook omdat er nog 1 was die nog weer jonger was. Maar die ene die 'over' bleef had het nog moeilijker.
Met jongste doet dit hele probleem zich helemaal niet voor. Die is 1 van de oudsten van haar groepje vrienden/vriendinnen. Die is bijna 16 en taalt nog niet naar 16+ feesten. Want met wie zou ze dan moeten gaan? Dus daar praktizeert ze nog helemaal niet over. Die vind die 16- feestjes helemaal oke omdat ze daar met haar vrienden/vriendinnen kan chillen. En dát is waar het om gaat. En die gaan na een verjaardag gewoon naar zo'n frisfeestje. Want zelfs op je verjaardag is het niet leuk om naar een club te gaan in je eentje.
groeten albana

en in gesprek blijven

Ja dat vinden wij ook belangrijk. Zo blijf je op de hoogte van wat er allemaal gebeurd in hun leven en waarmee ze omgaan. Dat logé's aan tafel hebben is hier ook vaak het geval. En ook dat helpt hierbij. Je ziet de vriendinnen i.p.v. dat je er alleen over hoort. Zo kan je je eigen mening vormen over met wie ze omgaat en wat dat voor 'n pubers zijn. Dat 'achteraf' horen komt me ook bekend voor. Zo hoorden wij b.v. pas de dag erna dat er een vriend uit 'hun' groepje best behoorlijk belaagd door een paar jongens met uitgaan. Of je hoort de dag erna dat 1 van het groepje de fiets kapot had en over de kop was gegaan...en dat ze toen maar een taxi gebeld hadden en de kosten gedeeld. Het geeft je ook vertrouwen in hun 'oplossend vermogen'. Ach die redden zich wel...ze lopen niet in 7 sloten tegelijk. Zoiets. En ook belangrijk is dat ze samen blijven en voor elkaar zorgen of elkaar in de gaten houden. Zodat ze altijd iemand achter de hand hebben om op terug te vallen in geval dat. Dus staat hier ook altijd de deur open voor loge's als ze uitgaan. Dat liever dan de strenge ouders uithangen en ze op een bepaalde tijd thuis hebben en dat ze dan alleen naar huis moeten. Hier komen zelfs wel eens onverwachte logé's. Dan sluit iemand zich aan bij de groep en tsja die laat je toch niet alleen dan naar huis gaan? Dan volgen er sms-jes naar ouders en oudste weet dat dat hier best mag. Dus duikt er opeens een hoofd extra op 's morgens.De diepvries is erop ingericht zodat we brood genoeg hebben. En een matras erbij is zo gepakt.
groeten albana

albana

Hele speech Albana, maar je hebt wel gelijk.
De vriendengroep is heel erg belangrijk op die leeftijd.
Daar wil je bij horen en met meedoen.
En als ouder prijs je jezelf gelukkig als de vriendengroep van je kinderen aansluit bij jou normen en waarden.
Het dilemma van, wat doen we, wat vinden we goed, wat is toelaatbaar, is vast een discussiepunt in veel gezinnen. Je kijkt naar je kind, hoe verantwoordelijk staat hij/zij hierin. Welk gevaar schuilt er in een "ja" of een "nee". Ook als ouders doe je dan soms concessies, en pas je andere regels toe, waarvan je misschien ooit verklaard hebt, "dat gebeurd in onze opvoeding nooit".

met albana eens

Ook hier was de mijn oudste dochter in haar vriendengroep de jongste. Vervelend toen zo langzamerhand iedereen 16 was en zij nog niet mee mocht. Want de controles zijn hier streng!Dit was een wat lastig jaar mbt uitgaan.
MIjn jongste is in haar groep zo ongeveer de oudste, ik ben er nu al blij om. Zij kan straks kiezen of ze al meegaat met de 16 plussers uit het dorp naar de disco verderop of met haar eigen vriendinnen die jonger zijn nog even wachten.
De 16 plussers hier uit het dorp gaan altijd gezamenlijk heen en weer op de fiets naar de uitgaansgelegenheid 12 km verderop. Allerlei vriendengroepen door elkaar, verbonden door het dorp, zelfde basisschool en het fietsen.Veilig. En ze passen goed op elkaar, om 4 uur allemaal terug.

Dalarna

Dalarna

24-10-2013 om 14:35

Dat kan ook een reden zijn maar wat doe je er aan? Wat is dan de oplossing? Maar toestaan dat je kind valse ID bewijzen gebruikt?

Toch geloof ik dat als die frisfeesten van 12-15 zo geweldig zijn dat die van 16 dan nog wel even blijven maar nee natuurlijk is dat niet zo. Dat is voor 12 jarigen dus daar moet je zo snel mogelijk uit.

Denken jullie werkelijk dat die van 12 van de vraagsteller nog 3,5 jaar daar zo opgewonden van blijft? Natuurlijk niet. Zodra die merkt dat er kinderen komen die 2 jaar jonger zijn is daar niets meer aan natuurlijk!

dalarna

klopt hoor, als je 15 bent is zo'n frisfeest niet meer interessant. Mijn 14 jarige is er al klaar mee. Ik vind het natuurlijk onzin, maar zij heeft het over de kleintjes uit de brugklas.
Pubers willen meestal net meer en verder dan ze mogen. Is nou eenmaal een onderdeel van hun ontwikkeling. Mijn taak is dan om de grenzen toch te bepalen. EN ik sta niet toe dat ze naar een 16 plus feest gaan als ze 15 zijn. Zou misschien geen probleem zijn, maar het mag gewoon niet. Klaar.De controles hier erg streng. Dus wat ik vind is eigenlijk niet interessant. Ze gaan echt niet 12 fietsen om vervolgens bij de deur te worden geweigerd met als gevolg alleen naar huis.
Ik ben dus erg blij met een streng deurbeleid. EN vervalsen van een ID zou ik heel boos om worden. Lijkt met trouwens bijna onmogelijk, ze accepteren hier geen foto's op een mobiel. Mijn 17 jarige is zelfs wel eens geweigerd omdat ze te weinig op haar eigen ID leek! Gelukkig waren er toen anderen die bevestigden dat ze het echt was.

Dalarna

Dalarna

24-10-2013 om 19:39

Mach

Mooi dat ik niet helemaal zit te zwatsen.... nu wordt het straks na oudjaar helemaal leuk als ze frisfeesten moeten gaan organiseren tot 18

mwah dalarma

Ik denk dat het met die 'mensen' die het ermee eens zijn wel meevalt...zover ik kan tellen is het er maar 1.
Ik vraag me ook serieus af of je wel zulke oudere kinderen hebt?
Van 18+ bedoel ik. Zodat je het een aantal keren mee hebt gemaakt. Want zulke uitspraken zou ik misschien ook gedaan hebben, ooit, voor ze zo oud waren en het zelf als ouder had meegemaakt.En nee, natuurlijk vind geen ouder dat 'goed' dat vervalsen van id. Voor zover ik weet is het zo erg hier ook nooit geworden. Er is 1 ding dat ik wel 100% zeker weet. Dat is als je je zo opsteld dat je pubers/jongeren het je dan zeer zeker niet zullen vertellen als het wél is gebeurd. Dan doen ze het gewoon stiekum. Ze vertellen thuis een ander verhaaltje gedekt door hun vrienden/vriendinnen en doen alsnog gewoon mee met de groep. Want zulke 'plannen' onstaan heus niet met voorbedachte rade, dat gebeurd meestal op het moment...en door de groepsdruk gaan ze erin mee. Jij blij want je kan blijven zeggen dat je kind dat niet doet en dat je het niet toestaat want je weet van niks. En kind ook blij want die hoeft geen verantwoording af te leggen omdat die wel weet dat ze er bij jouw niet mee aan hoeft te komen omdat je zo recht in de leer bent. En die weet ook heel zeker dat de groep haar zal steunen en niks zal vertellen, dat doen pubers/jongeren niet aan zulke ouders.
Dan heb ik liever een puber/jongere waar ik de binding nog mee heb, die eerlijk voor stommiteiten durft uit te komen en gewoon zegt: "Mam, je zult wel boos zijn,maar ik heb gisteren iets stoms uitgehaald...en zus en zo." Want een volgende dag lijkt wat je gisteren deed onder groepsdruk misschien helemaal niet zo'n goed idee. Ik weet ook dat er meer pubers/jongeren zijn die helemaal niet zo'n relatie hebben met hun ouders. En die elke keer weer verbaasd zijn dat anderen dat wel hebben. Die hun ouders niet eens durven te vertellen dat 1 andere van de groep b.v. gisteren dronken was of die hun ouders niet durven te bellen midden in de nacht als hun fiets kapot is of niet hoeven aan te komen met : "Ik heb koppijn" want ze mogen b.v. niet eens drinken van hun ouders ook al zijn ze 18.
Daar pas ik voor. Dat is een bewuste keuze. Ik weet liever alles,ook de minder leuke dingen zodat ik weet waar ik aan toe ben en er nog invloed op kan uitoefenen, dan dat ik de band met mijn pubers/jongeren helemaal kwijt raak en ze geen vertrouwen meer in ons hebben dat ze met alles terecht kunnen bij ons. En met alles bedoel ik ook álles...ook de dirthy dingen. En ook al ben ik het er niet altijd mee eens....ook dat is oke. Ze zal het toch al snel zelf moeten opknappen en dan is er helemaal géén ouder meer die klaar staat met een preek.
groeten albana

Dalarna

Dalarna

25-10-2013 om 09:11

Albana

Waar heb ik het over 'mensen'? Verder: kun je niet gewoon antwoord geven op mijn vragen?

Hoe denk je dat het gaat met de frisfeesten tot 18 jaar?
Knijp je dus maar een oogje dicht als je kind met vals ID over straat gaat?
Denk je werkelijk dat die van 12 van de vraagsteller over 3 jaar nog zo enthousiast is over frisfeesten OOK als ze de oudste is van haar groep?

Verder hebben we het hier niet over 18 jarigen dus ik snap niet waarom ik niet ook wat mag zeggen hier. Hier zijn frisfeesten en de kinderen van mijn vriendinnen vinden dat vooral leuk als ze bij de jongsten horen. Zodra ze bij de ouderen horen willen ze wat anders ongeacht de leeftijd van de rest van de groep.

Jaina

Jaina

25-10-2013 om 11:03

Nou Albana

Dat jongeren elkaar altijd dekken klopt niet altijd. Ik heb hier al genoeg meisjes aan de deur gehad die even met me wilden praten want ze maken zich zoooo zorgen om iets wat een van mijn dochters heeft gedaan en natuurlijk willen ze niet roddelen maar ik moet het toch maar even weten. En dan met een hele lieve onschuldige glimlach, I smile and I kill you
Dingen komen sowieso vaak uit, mensen zien wat en vertellen het door.
Er zijn ongetwijfeld dingen van mijn kinderen die ik nooit te weten ben gekomen en ook nooit te weten zal komen (en gelukkig maar, iedereen heeft recht op zijn geheime tuin en ik heb recht op nachtrust) maar het gebeurd ook vaak genoeg dat stommiteiten wel uitkomen omdat anderen zich verspreken of derden het hebben gezien en het weer aan iemand anders hebben vertelt die het weer aan mij vertellen.

ik snap de discussie niet helemaal meer

Albana, er wordt toch door niemand gezegd dat alle deuren naar gesprekken met de pubers dicht moeten? Ik ben alleen wel erg blij met een streng deurbeleid. Want dan kan ik mij daar lekker achter verschuilen. Je bent geen 16, dus je komt er niet in en je bhoeft dus niet te gaan. Mijn oudste is odnertussen 17 en de jongste

vervolg, sorry

de jongste is 14. Met de oudste hebben we de hele periode van beginnen met uitgaan net gehad. En we hebben van alles beleefd. Maar altijd in gesprek blijven is net als jij zegt het belangrijkst. Maar duidelijke regels sluiten in gesprek blijven toch niet uit? Het hangt er maar net vanaf hoe die duidelijke regels zijn. De duidelijkste regel hier is: bij je vriendenclub blijven en samen naar huis. En niemand in dronken toestand achter laten, zorg dat ook diegene fatsoenlijk thuis komt.
Ik blijf het helemaal eens met Dalarna dat die frisfeesten niet meer interessant zijn als je tegen de 16 loopt, mij 14 jarige vindt het al niets meer. Niet omdat ze alcohol wil, maar omdat er "baby's" komen.
En mij 17 jarige wil het liefst naar de grote studentenstad hier in de buurt, waar je voor bijna alles 18 moet zijn.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het deurbeleid hier wordt vanaf 1 januari. Als ook de plaatstelijke disco 18 plus wordt, voorzie ik een groot probleem. Want ik gun de 16 plussers ook hun lol. En die vinden ze echt niet meer bij de frisfeesten met 14 jarigen.

Dalarna

Dalarna

25-10-2013 om 13:41

Mach

Ik denk dat ze dan twee soorten frisfeesten moeten gaan organiseren. Van 12-15 en van 15-18. Juist door 15 bij beide toe te laten voorkom je het Albanaprobleem...

je zult het leeftijdsprobleem altijd houden

Vooral de meiden zijn vaak veel verder dan de jongens tot een jaar of 16. En die zijn geinteresseerd in jongens die net een paar jaar ouder zijn. Was bij ons vroeger toch ook al zo? Die willen op hun 15e niet meer gezien worden met jongetjes van 14. Ik vind het ook onzin, maar zo werkt het al eeuwen denk ik. Hoger, verder, sneller, ouder. Moeilijk tegen te houden. Maar ze zullen zich aan de wet moeten houden, dus verbod is verbod. EN ID vervalsen is verboden. Ze zullen het heus wel doen, maar ik hoef het er niet mee eens te zijn. Of stiekem naar binnen sneaken bij 16 plus als er even niet zo goed opgelet wordt. Ik ben het er niet mee eens, maar het zal ook hier wel eens gebeurd zijn.
Wat toch een heerlijke tijd, die puberteit. Juist omdat niet alles mag kan je collectief ergens tegenaan schoppen. Als je eenmaal 18 bent, blijft er weinig te schoppen over. Maar dan hoop ik wel dat ze wijs genoeg zijn om zich onder alle omstandigheden goed en slim te gedragen.

Dalarna

Dalarna

25-10-2013 om 17:27

Ja inderdaad

Daar heb ik Albana ook niet over gehoord, de meiden willen niet met jongens omgaan die jonger zijn of zelfs even oud maar nee, ze willen alleen naar een 'hoger' feest omdat een deel van de groep ouder is dan de rest. Yeah right... maar goed ik mag niet meepraten want ik heb geen kinderen van 18

deurbeleid

Jaha ook ik ben blij met streng deurbeleid, dat is het punt helemaal niet! Als het maar streng genoeg is hebben ze zelfs geen neigingen om het te proberen.
Nee ik heb nog nooit vriendinnen van de kinderen aan de deur gehad om 'iets' te moeten vertellen. Dat ken ik helemaal niet. Zowiezo komen ze hier nooit aan de deur, ze komen gewoon binnen, maar dat is vast wat je bedoeld. De kinderen vertellen het zelf wel. En héél enkel komt er 's iets zo op tafel terwijl ze het erover 'hebben' en wij het meekrijgen en het nog niet wisten. Maar dat zijn vaak niet ter zake doende dingen hoor....geen erge dingen in ieder geval die je als ouder meteen hoort te weten.
Op je 12de naar frisfeesten gebeurd hier niet. Het is pas met 14 hier, nou er zijn er een paar vanaf 12, maar daar hebben ze hier geen van beiden naar getaald.
En voor dalarna de vragen:
Nee ik knijp geen oogje dicht als ze met vervals id over straat gaan. Want dat hebben ze nog nooit gedaan. Het enige dat ooit gebeurd is (en dat is al een jaar geleden) is dat oudste ooit 1 keer een id van de zus van haar vriendin heeft 'geleend'. En dat was in een opwelling, niet omdat dat zo 'gewoon' is. Daarvan wist ze zelf heel goed dat dat niet kan en van ons heeft ze d'r preek gehad. Maar sorry hoor, een bijna 18 jarige ga je echt niet 'straffen' in de vorm van huisarrest of telefoon afpakken. Zeker niet als ze 1 maand later volgens de wet 'volwassen' zijn. Je zegt dat het enorm dom was en verteld wat de gevolgen zijn en that's it. Dat ik het wel begrijp dat is héél wat anders, dat wil niet zeggen dat ik het dus maar 'goed' vind.
De frisfeesten tot 18 die nu ingevoerd gaan worden. Ik weet niet, hier vermaakt 15 jarige zich nog opperbest op de frisfeesten. Die heeft echt helemaal geen enkele neiging om naar een feest van 16 + te gaan en ze is toch al over 4 maand 16. Ik hoorde dat 1 uitgaansgelegenheid ervan wil maken tot 12.00 uur tot 18 en erna vanaf 18. Vind ik nog niet zo verkeerd...zijn ze tenminste op tijd thuis. Het verleggen van de leeftijd zal niet veel uitmaken denk ik. Er zijn altijd momenten dat je vriendinnen/vrienden al een bepaalde leeftijd hebben en jij misschien nog niet. Als ze 21 worden heb je hetzelfde weer.
Wat ik me ook afvraag....mogen wij dan ook niet meer met onze kinderen ergens waar alcohol geschonken wordt op een terrasje gaan zitten? Dat vroeg oudste zich laatst af...want als ik het goed begrijp mogen 18-ers zodadelijk nergens komen waar alcohol geschonken wordt? En de pizzeria? Of de chinees?
Dus helemaal snappen hoe dat zodadelijk moet gaan doe ik het nog niet.
Of dochter van vragensteller over een 3 jaar nog naar nog zo enthousiast is over frisfeesten? Geen idee...als ze alleen vrienden/vriendinnen heeft die ongeveer even oud zijn denk ik wel. Hier heeft jongste nog geen enkele interesse om naar 16+ feesten te gaan ondanks dat ze al bijna 16 is, enkel en alleen omdát ze er dan alleen naar toe zou moeten. En nee voor de jongens ook niet, die durft dat niet eens in d'r uppie. En die jongens treft ze ook heus wel op andere dingen dan zulke uitgaansdingen. En die gaat ook al 2 jaar naar frisfeesten. Jongste heeft trouwens 1 vriendin die zonder problemen overal naar binnen komt. Die is nog maar net 15. Maar die voetbalt in een volwassen team omdat ze zo goed is.Ze is ook nog s vrij lang en groot. En als ze dan met het team uitgaan of iets te vieren hebben gaat ze mee. En komt dan zonder problemen en zelfs zonder id zo naar binnen zo in die groep van 18+ ers. Maar zelfs deze 15 jarige die gaat met haar eigen vriendinnen nog met veel plezier mee naar de frisfeesten tot 16 jaar. En vind dat zelfs nog leuker....En nee over 'baby's' hoor ik ze nooit. Er zitten in hun vrienden/vriendinnnen groep dan ook zulke baby's. Wel baby's dan die een klas hebben overgeslagen...waar ze al jaren mee bevriend zijn. Een tweeling een jongen en een meisje. En die doen qua gedrag niet onder voor hun, zijn qua ontwikkeling net zo. Ze zijn alleen op papier een jaar jonger. Er is nog een tweeling in deze vriendengroep die net voor 2 weken geleden 15 zijn geworden, 2 meiden.Laatst werd de eerste van hun groepje 16 en er was niet eens alcohol op het verjaardagsfeest want de ouders vonden dat niet verantwoord met al die 16-ers (Yeeeaaah!). Ik denk dus dat de neiging naar 16+ feesten nog wel even wegblijft. In ieder geval lang genoeg om volgens de nieuwe wettelijke regeling naar binnen te gaan. Ook de eerste 16+ er gaat nog steeds mee naar de frisfeesten. En jongste gaat de volgende worden die 16 wordt volgens mij (durf er geen eed op te zweren, maar ik dacht van wel). En ook dat is in het nieuwe jaar. Dus dat wordt ook een alcoholvrije party. Met misschien alleen alcohol voor de vriendinnen van oudste, áls die worden uitgenodigd door jongste dan. En die kans is erg aanwezig. Want oudste's vriendinnen en jongste's vriendinnen zijn over het algemeen familie van elkaar (zussen en broers of nichten en neven dus). Maar de vriendinnen van oudste zijn bijna allemaal 20 of 21+, oudste zelf is dan allang 19. Dus dat is ook toegestaan. En dan moet jongste dat nog willen ook. Dan zal ik maar polsbandjes inslaan denk ik...Hoewel ik denk dat dat niet nodig is...als er iemand is die jongste enorm in de gaten houd wat dat betreft is het oudste wel. Dáár zijn ze dan op die leeftijd 'verstandig' genoeg voor, hemeltje dank.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.