Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Feestje: Vader van mijn dochters vriendin vervalst ID-card van mijn dochter

en over dat zelf 18 jarige kinderen hebben

Wat mij betreft maakt dat op zich niet uit. Maar ik wist gewoon dat je geen kind had dat al bijna 18 was. Omdat een kind van bijna 18 gewoonweg 'anders' is qua bemoederen dan een 16 jarige. Een bijna 18 jarige of een 18 jarige daar heb je amper nog over te moederen en te straffen of oogjes dicht te knijpen. Tenminste als het allemaal normaal verloopt.Die zijn 'klaar' om zelfstandig te wonen als het nodig is...Of als jij er te veel boven op zit. Vrijwel allemaal zijn ze financieel onafhankelijk. Enkele vriendinnen van oudste deden dat dan ook op hun 18de. Omdat ze gingen studeren of omdat ze genoeg hadden van het thuis wonen en de bemoeienis of om weet ik wat voor reden dan ook. Dat lijkt me vrij normaal. Ook enkelen niet, waaronder oudste. Maar als ze zou willen is ze zo weg. Haar vriend heeft zelfs een eigen huis (is sinds 2 maand 21) en een (goede) vaste baan. Zo raar is dat toch niet als je bijna 19 bent? En hij wil best samenwonen. Liever vandaag dan morgen. Wat oudste betreft, die heeft zich aan de 'huisregels' te houden en dat betreft vooral huishouden en wat er dus hier zu hause gebeurd en niet wat ze daar 'buiten' doet. Dat is haar eigen pakkie an. Wat denk je dan, dat je dan nog kan komen aanzetten met straffen ofzo? Of huisarrest op kan leggen? Laat me niet lachen....oudste zou meteen d'r biezen pakken als we zoiets zouden doen. Bozigheid om b.v. kleren die niet in de was worden gedaan kan ze wel begrip voor hebben, want oke ze woont hier. En ook wat betreft school kan ze nog dat wel hebben want ze weet zelf ook wel dat dat belangrijk is en daar hebben we elkaar wel in gevonden....maar of ze wel of niet een id zou vervalsen dan nog ze zou vinden dat dat haar 'eigen zaak' is en dat wij ons daar niet mee te bemoeien hebben. De problemen die ervan komen zijn tenslotte ook haar eigen zaak.....ze zou het 100% zeker zelf betalen of moeten betalen en ik krijg er geen strafblad mee toch? Dus die zou dat zeker niet pikken als wij ons er méér mee zouden bemoeien dan een preek houden. Die preek ook, die kans kregen we alleen omdat ze er zelf ook enigzins van baalde. En dat balen is denk ik de beste 'les' die ze kan doormaken. Beter nog dan 'straf'.Maar meer dan een: "Ik weet het mam" zit er niet in. Ik denk zelf dat ze over een half jaar ofzo dan toch wel bij haar vriend intrekt. Dan wordt het op school/studie allemaal wat rustiger en stabieler. En nee voor een leeg nest syndroom ben ik niet bang. Ze zal ons missen...en hij trouwens ook. Ze vinden het toch ook nog wel erg gezellig met ons. Meer gezellig dan met vriendjes ouders...want die zijn van het 'ouderwetse' soort. Niks geen begrip voor jongeren en hun leefwereld. Daarom woonde vriendje op z'n 18de dan ook al zelfstandig was hij van het gezeur van z'n ouders af. En dáár pas ik dus voor. Daar zit ik echt niet op te wachten. Liever zo en in goede harmonie en wetend dat je altijd terecht kunt bij je ouders dan zoals bij vriendje thuis. Over het algemeen is vriendje vaker hier dan bij zijn eigen ouders. Ik denk dat dat zo blijft, ook als ze samenwonen. Ik weet het wel zeker eigenlijk. Vriendje heeft niet voor niks gekozen voor een huis dichter bij ons dan bij zijn eigen ouders. Hij is veels te bang voor teveel bemoeienis van zijn ouders en voor bemoeienis van ons hoeft hij niet bang te zijn. Idem dito oudste. Meer dan zo nu en dan goede verstandige sturing waarbij de keus aan het einde nog altijd bij hun ligt hoeven ze niet te verwachten en dat weten ze.
Zo'n relatie wil ik niet hebben met mijn kinderen. Ook niet als ze (bijna) volwassen zijn. Nooit niet.
groeten albana

albana

Amen. Heel verhaal. Ben het met je eens hoor. Maar niet elk kind is gelijk, niet elke ouder is gelijk.
En de periode 15 tot 17 vond ik erg leuk maar ook lastig. Je hoort van alles en moet je er zo weinig mogelijk mee bemoeien. Maar gelukkig is de wet de wet. En daar houden we ons aan.
Wist je trouwens dat je tot hun 21e financieel verplicht bent je kind te onderhouden? Ook als ze uitwonend of samenwonend zijn? Dus helemaal los zijn ze dan echt niet. Dus als ze stommiteiten met geld uithalen zal je er toch mee te maken krijgen, want je bent verplicht in hun levensonderhoud en studiekosten te voorzien.

Dalarna

Dalarna

26-10-2013 om 16:29

Albana

Volgens mij ging het draadje over 15 jarigen, niet over (bijna) 18 jarigen...

ja hoor dalarna

Maar het intermetzo met onze oudste vond plaats toen ze over een maand 18 zou worden. En jij vroeg of ik een 'oogje dichtkneep' toch?
En over het algemeen kan je ook iets 'objectiever' dan kijken over wat toen op hun 15de gebeurde. Je bent er niet meer zo emotioneel bij betrokken als toen. Kan wat meer afstand nemen.
Hebt het ondertussen 'vaker' meegemaakt.
groeten albana

en financieel verantwoordelijk

Yes, dat weet ik. Maar oudste kan prima voor zichzelf zorgen.
Is een harde werker en dat loont zich...
Dus daar maak ik me niet al te druk om.
groeten albana

Yura

Yura

27-10-2013 om 10:27

Frisfeesten, terrasjes

Ik moet zeggen frisfeesten, feesten vanaf 16 etc. speelt hier helemaal niet, dus zulke epistels als Albana zal ik niet kunnen schrijven, kon er ook niet helemaal doorheen komen. Onze kinderen zijn ruim 15,5 en net 14. De oudste is ooit 1x naar zo'n frisfeest geweest, maar vond er volgens mij helemaal niks aan. Jongste heeft het er nooit over gehad. Jongste gaat altijd wel naar de schoolfeesten en laatst is ze met een bekende mee geweest als introducee naar haar schoolfeest, dat is een school die bekend staat om leuke schoolfeesten. Oudste slaat meestal de schoolfeesten ook over, vanaf de derde begonnen hij en zijn vrienden al dat daar alleen maar baby's kwamen. Laatst zijn ze wel allebei met hun respectievelijke vriendengroepen naar een soort dorpsfeest geweest. Wij waren daar echter zelf ook, hoewel we elkaar mbv onze mobieltjes moesten vinden zo druk was het. En heel veel vrienden en bekenden van ons waren er ook, dus als ze hadden gedronken waren we daar beslist achter gekomen. Oudste was vergeten geld mee te nemen, anders had hij het zeker gedaan, want al zijn vrienden (allemaal 15) hebben het gedaan. Ook veel vrienden van jongste hebben gedronken vertelde ze, ze ruilen gewoon bandjes met elkaar om. Ik vind dat een kwalijke zaak dat dat zo makkelijk ging, maar maak me er verder niet druk om, volgend jaar is de leeftijdsgrens 18, dus dan wordt het bandjes ruilen al een stuk lastiger.
Verder lijkt me dat je gewoon gezamenlijk op een terrasje kunt zitten natuurlijk, dat is nu toch ook gewoon zo, alleen de 16minner kan geen alcohol bestellen en straks is dat de 18minner, ik zie niet waar het verschil zit. Op een bruiloft lopen toch ook gewoon alle leeftijden door elkaar.
Ik begreep wel dat een aantal vrienden van oudste bij iemand thuis hebben zitten chillen met alcohol erbij. Oudste was er niet bij, ik weet niet of dat bewust is. Hij is nogal mager, gemiddeld 20 kilo lichter dan zijn vrienden, dus ik maak hem regelmatig duidelijk dat het bij hem een stuk harder aan zal komen dan bij zijn vrienden, dus dat hij vooral niet moet bezwijken voor groepsdruk. Misschien voelt hij de bui hangen en gaat hij al bewust niet mee "chillen" dan. Vind het wel kwalijk dat die jongens aan alcohol konden komen, blijkbaar vonden die ouders dat goed dan.

Niet kunnen

Mijn kids hebben twitter en dat kan ik ook gewoon zien hoor Albana.

Een telefoon in nemen doen wij wel daar zijn ze erg gevoellig voor.

Ik vindt het erg dom van die vader en zou ook wel boos zijn maar snap dat je dochter wel wat mee gezogen is in het geheel.
Zou het door de vingers zien maar het gebeurde niet weer.

charliefox

charliefox

06-02-2016 om 18:52 Topicstarter

Even een update ...

... want wel zo prettig om zo nu en dan eens de afloop van iets te weten. Sinds vandaag weer op dit forum beland, want er spelen wat serieuze zaken met onze tweede en jongste dochter van nu 14 jaar.

Oudste dochter (over 2 maanden 18) gaat lekker. Heeft 2 jaar vaste verkering gehad met 'de ideale schoonzoon'. Veel geleerd en ontdekt in die periode en ben ik heel blij om. Een betere start had ik haar niet kunnen wensen. Ze heeft er uiteindelijk zelf een punt achter gezet, omdat het haar toch wel wat begon te benauwen. Kan ik helemaal in komen. Nu gaat ze veel uit, heeft een schare aan vriendinnen en vrienden, heeft een tussenjaar, soms hier en daar een lichte flow, werkt deels en leeft met volle teugen.

Okay, er zijn natuurlijk koppels die elkaar kennen vanaf de lagere school of iets later. Ik ken ze ook. Maar ik begrijp precies wat mijn dochter bedoelt. Zelf was ik ook pas halverwege de dertig en mijn vrouw ook toen we elkaar ontmoetten.

OT:
ID-card gedoe heeft destijds toch wel de toon gezet. Eigenlijk doet ze het nog steeds op deze manier. Ik ben er allengs makkelijker (lakser?) in geworden. Verder hoeft ze door haar uiterlijk vrijwel nooit meer een ID te tonen. Over 2 maanden zijn we hier trouwens toch vanaf. Kortom, ze gaat lekker, neemt haar verantwoordelijkheden en schikt zich ook deels naar de normen en regeltjes van ons gezin. Het is net de maatschappij in het klein.

Hoe anders is dat met onze tweede dochter! Ook een prachtig jong mens, maar psychisch van een ander slag. Later elders meer hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.