Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ff stoom afblazen (rotzooi op puberkamer)

grrrrrrrrrr ,kom net op puberkamer van 16 jarige en wat zie ik daar????????? een half aangebroken bakje filet american ( staat lekker in de zon) een pot chocopasta met een lepeltje erin????? , een half opgegeten bakje vruchtenvla,en een appel met een hap eruit!
wat een viespeuk! die mag vanavond met een emmer sop en een vuilniszak naar haar kamer!herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

25-04-2010 om 23:41

Cobi!

Wat een herkenning zeg !
Onze jongste ( 11 jaar ) wil niet eens smeerworst van een ander merk proeven, en verteld hier doodleuk dat hij bij zijn vriendje Jimmy gedroogt zeewier heeft gegeten............
( je bloed zou er van gaan koken ).
M.

Ouderwets

Ahum, het idee alleen al dat jongens daar meer moeite mee zouden hebben dan meiden,lijkt me nogal enigzins uit de tijd......
De enige reden dat jouw zoon er zo'n spektakel van maakt is omdat ie weet dat jij het dan doet. En w.s. omdat ie ook weet dat jij het zonde geld vindt dat ie dat foldergeld uitgeeft aan snelle happen.
En daarom maakt mijn dochter er ook geen enkel punt van...het interesseert me écht niet meer waar zij d'r zelfverdiende geld aan uitgeeft. Het enige dat ik wat geld betreft in de gaten houd is dat ze d'r kleding zo nu en dan aanvult en wel omdat ze daar van míj geld voor krijgt. Voor de rest mag ze het helemaal zelf weten.En ja die heeft ook een periode gehad dat ze op het laatste moment opstaat en dus zonder brood moest vetrekken...Nou dat was even en dan weten ze wel beter. Want voor dat zuurverdiende geld moest ze hard werken en dan vinden zelfs pubers dat zonde als dat allemaal richting frikandelbroodjes verdwijnt...(1 week werken is precies 1 week fricandelbroodjes).
Het is gewoon précies hetzelfde als toen ze jong waren en eigenlijk allang hun jas zelf dicht konden doen of zelf veters konden strikken of zich aankleden etc. en er altijd moeders waren die erin tuinden om dat te doen voor hun...en ook nog 's om precies dezelfde argumenten als die je toen hoorde....
Zo simpel is het.
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

26-04-2010 om 08:21

Klopt albana, maar...

Hier hebben ze het jaren zelf gedaan, dat brood. Ook al op de lagere school. Vanaf dat ze een jaar of zeven waren (oooh hoe ontaard ben ik...) Sinds een jaar doe ik het echter, die lunchpakketjes maken (mijn oudste is inmiddels puber-af...), en ik moet toegeven, niets weegt op tegen de dankbaarheid (doordat ze het altijd zelf hebben gedaan weten ze dat het niet vanzelfsprekend is) en de rust 's ochtends (en het gevoel dat de hele dag bij me blijft dat ik een Hele Goede Moeder ben.... Overigens smeer ik alleen brood als ze dat willen. Als ze liever op school eten halen vind ik dat best, en als ze niets willen eten is dat ook geheel aan hen. Ik maak ook ontbijt voor iedereen, help ze overal aan herinneren en zorg voor afwisselend broodbeleg, lekkere bolletjes, stokbroodjes, etc.

Yta

Mag ik bij jou komen wonen? Lijkt me heerlijk, door jou zo lekker verwend worden.
Eerlijk gezegd ben ik ook wel zo'n type. Als ze op zichzelf wonen moeten ze toch wel dit soort dingen voor zichzelf doen, dus ik zie er geen kwaad in om de kids op deze manier het leven nog wat aangenamer te houden.

Gr. Poezie.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-04-2010 om 13:19

Poezie

Naarmate de kinderen groter worden word ik steeds sentimenteler en meer geneigd dingen voor ze te doen. "Nu kan ik het nog lekker even voor ze doen, deze extra aandacht kan ik ze nog net even meegeven", denk ik dan. Ik word een watje op m'n oude dag (ben 39...)

liora

liora

26-04-2010 om 16:41

Yta

Hoi Yta,

Ik dacht ook al: ik wil bij jou komen wonen. Maar ik wilde jou ook al als buurvrouw geloof ik, want dan zou je het zo gezellig vinden als mijn kinderen kwamen spelen. Zo lief vond ik dat! (ander draadje).

Maar even serieus: ik pik hier 2 dingen van op. Ten eerste dat ik mijn zoon volgend jaar best af en toe zelf zijn brood kan laten smeren. En ten tweede dat het een heel goed idee is te zorgen voor veel afwisseling in soorten brood en beleg. Ik ben wat dat betreft een beetje saai, en dat is eigenlijk stom. Ook voor mezelf is dat stom, want ik neem ook zelf brood mee naar mijn werk en dan vind ik het altijd een beetje saai.

Dus ik ga lekker varieren met brood en beleg!

Liora

Redenen

Ik begreep het echt zo. En ik begrijp best dat alle kinderen/pubers anders zijn...maar aljeblieft als je al zo groot/oud bent....dan moet er wel heel wat aan de hand zijn wil ik dat als 'reden' zien. Een reden als yta aandraagt kan ik weer wél prima begrijpen. Daar is over nagedacht, het zelfstandig zijn (wat toch uiteindelijk het doel zou moeten zijn) kunnen ze al, dus dat snap ik prima. Zoiets deed mijn moeder ook...toen ik al ergens 18+ was en al 4 jaar op kamers had gewoond (wat prima ging) en weer thuis kwam wonen omdat ik een vervolgopleiding ging doen die vrij dichtbij mijn ouderlijke huis was en waar de kamers onbetaalbaar waren. Mijn moeder maakte dan wel geen brood...maar zo 1 keer in de week bakte ze een roerei, 's avonds....speciaal voor mij en zette dat dan in de koelkast. Mijn lievelingsbeleg op het brood, zo'n heerlijk dun roerei. En niemand anders hield daarvan dus alleen voor mij. Héérlijk vondt ik dat. Daar genoot ik 's avonds als ik rook dat ze het bakte al van, dan had ik al 'voorpret' bij wijze van spreke. Ik smeerde mijn brood dan weer wel zelf, maar dan wel met mijn lievelingsbeleg door mijn moeder klaargemaakt. Overigens kan ik het zelf ook niet zo goed als mijn moeder dat kon. Die smaakten toch gewoon het lekkerst.
Maar waar het om ging. Ik denk dat je dat brood-weg-gooien, waar ook allerlei prullebakken rond v.o.-scholen van getuigen, óók voorkomt als ze zelf smeren. Pubers weten zelf precies wanneer er wat te halen is in de kantine/super en of ze daar zin en geld en tijd voor hebben of niet. Wij niet of weet jij dat wel? Ik hoor tenminste niets anders dan geklaag om me heen van ouders van wat oudere kinderen dat die roosters zo grillig zijn en zo vaak veranderen en dat ze amper kunnen bijhouden. Zo gaat onze puber als ze een tussenuur hebben wel eens mee-eten bij een vriendin die vrij dicht bij school woont, daar bakken ze dan een en ander of maken een soepje warm. Toen ze in de eerste 2 klassen v.o.9andere depandanche) zat kwam ze vaak thuis om hier te eten en nam ook vaak vriendinnen mee...En ik had meestal geen benul wanneer dat was. Meestal als ze een tussenuur hadden rond etenstijd. Maar de ene keer was dat op maandag (wiskundeleraar ziek) en de andere keer op woensdag (viel ander vak uit) etc.Soms weten ze dat 's morgens vroeg pas als ze opstaan (krijgen sms-je van school).Puber weet het zelf wel. En houd daar in haar broodsmeerbeleid rekening mee. Ik zou dat nooit kunnen, of ik zou haar elke ochtend moeten wekken en moeten navragen of er veranderingen in d'r rooster zijn en of ze plannen heeft of afspraken.
Ik zag ook regelmatig die meiden die hier aten dat ze nog brood bij zich hadden. Ja, altijd door moeders gesmeerd. De kinderen die zelf smeerden niet, die wisten zelf allang dat ze bedacht hadden om hier te eten en afgesproken.
Die grote jongens bij supermarkten die vette happen kopen. Daarvan heb ik altijd gedacht dat jongens gewoonweg later een groeistoot krijgen en dus aanverwante supergrote honger hebben en dat hun brood niet voldoet.En dat die meiden dat al gehad hebben rond hun 12-de/13-de jaar (en dan hebben ze meestal nog niet zoveel te besteden) Maar geen idee of dat zo is hoor.
Dat lijkt me ook lastig in te schatten...hoeveel honger hebben ze? Toen onze puber nog zo hard groeide at ze soms wel 6 boterhammen rond 12 uur. Als ze even stilstond maar 3. Als ze een lange dag had dan weer 4 en als ze die groeispurt had én een lange dag wel eens 8. En soms tussendoor met rustige korte dagen en stilstand in groei maar 2. Hoe kan je nu inschatten wat puber voelt en hoeveel honger die heeft later op de dag? Volgens mij kan alleen puber dat zelf. dat voorkomt dat er goed brood wordt weggegooit. Want de gemiddelde moeder zal dan voor de zekerheid voor wat meer zorgen (moeders kennende) want te weinig is nooit goed.
groeten albana

Maylise

Maylise

27-04-2010 om 15:18

Brood smeren

Ik maak ook elke ochtend lunchpakketjes voor mijn drie jongste kinderen (16,13 en 10). Nee, dat zou niet hoeven en nee dat kunnen ze ook best zelf. Ik vind het alleen geen probleem om te doen. Die van 16 en die van 13 waarderen een afwisselend lunchpakket met verschillende soorten beleg erg. Die van 10 niet, die wil alleen boterhammen met pindakaas de laatste tijd dus daar valt weinig eer aan te behalen
Overigens heb ik ook periodes gehad dat ze zelf hun lunch moesten maken. Op dit moment komt mij het echter prima uit om dit te doen en omdat de kinderen het ook echt waarderen heb ik er geen enkel probleem mee. Ze doen ook niet moeilijk als ik een keer 's ochtends vroeg weg moet en ze het dus zelf moeten doen. Wel laat de jongste dan zijn oudere zusje zijn broodjes smeren maar goed dat is weer een ander verhaal. Zo'n 1 x per week gemiddeld ben ik al om 7 uur de deur uit en dan sta ik echt niet eerder op om lunchpakketjes te maken.

Wat betreft naar de supermarkt gaan in de pauzes. Mijn 16jarige en 13jarige doen dat allebei nauwelijks wat ik erg verstandig vind van hun. Mijn nu 20 jarige zoon en mijn twee oudste dochters namen (en nemen) nooit lunch van huis uit mee. Mijn dochters gingen altijd naar de bakker in de pauze voor luxe, besmeerde broodjes. Dat betaalden ze inderdaad zelf en blijkbaar hadden ze er geen enkel probleem mee om een groot deel van hun geld aan dat soort zaken uit te geven. Vooral mijn middelste dochter is op dat gebied altijd erg van de luxe geweest. mijn zoon van nu 20 jaar was inderdaad de geijkte puber met een zak koeken een halve liter cola die je vaak bij de supermarkt ziet. Of hij ging naar de kebabshop. Of naar de Mac. Niet erg gezond allemaal. Pas de laatste tijd neemt hij wel eens brood van huis mee (van die zachte witte bolletjes met knakworsten erop dus ook niet erg gezond). Uiteraard waren wij nooit erg blij met dit eetgedrag maar je kan er weinig tegen doen behalve zorgen dat ze thuis wel gezond eten of ze naar een school doen waar ze in de pauzes de school niet uit mogen.

Maylise

Samen ontbijten?

Wat ik me afvraag als ik jullie draadje lees: ontbijten jullie niet samen met je kroost? Ze smeren hier zelf hun boterhammetjes, aan tafel, die ik 's ochtends dek. Daar houdt de moederlijke verzorging dan ook mee op, om de beurt is het hun taak om de tafel af te ruimen, en de ander zet de fietsen buiten, ook de mijne.
Prima geregeld zo vind ik.
Wakker roepen doe ik ook, en gelukkig is 1 keer genoeg, al moet ik de jongste (14) wel na het eten blijven opporren om een beetje door te werken: trek je schoenen aan, ga je tanden poetsen, ga nou niet zitten lezen..
Vandaag nog een keer nagevraagd, maar hij schijnt nog altijd op tijd op school te komen.

Ploen

sus-anne

sus-anne

29-04-2010 om 08:11 Topicstarter

Ploen

Een willekeurige ochtend in ons gezin:vader vertrekt om 5.00 uur naar zijn werk.
Dochter 1 stapt om half 8 in de trein naar school.
Dochter 2 gaat om kwart over zes richting stage.
dochter 3 gaat om kwart voor 8 de deur uit richting school.
ik zelf vertrek om kwart voor 9 naar mijn werk.
Vraag ; wanneer moeten wij samen ontbijten?

Tineke

Tineke

29-04-2010 om 08:41

Ach jessica

Jessica: "Hou toch eens op met dat pamperen van die pubers,zo worden ze nooit zelfstandig!"
Ach, wij zijn gewoon lief voor elkaar, en zorgen dus ook voor elkaar. Meestal smeer ik alle broodjes, maar soms een kind. Soms gooi ik de was in de machine, dan weer een kind. Soms kom ik slaperig m'n bed uit en is een kind de kamer al vrolijk aan het swifferen.
Ik begrijp niets van je uitspraak. Zorgen voor elkaar heeft niets te maken met 'je mankeert toch niets aan je handen'.

tonny

tonny

29-04-2010 om 08:53

Samen ontbijten...

... is in de praktijk iets van de basisschool. Daarna heeft iedereen een ander startmoment, in de praktijk. Of je moet een verplicht gezamenlijk ontbijt invoeren, zoals ze bij een vriendin van mijn dochter vroeger deden. Wat me trouwens vreselijk lijkt hoor, je bed uit omdat je ouders dat zo'n goed idee vinden terwijl je nog lang niet naar school hoeft. Ik ben erg gehecht aan mijn bed 's morgens, vandaar deze invoelende gedachte.

Het is schandalig dat ik nu bij mijn laatste thuiswonende kind weer zo ijverig ben. Ze moet om kwart voor zeven weg (stage) en dan ben ik er ook uit. Ik smeer zelfs haar brood

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2010 om 11:09

Gelukkig is pa er nog

Om de een of andere duistere reden hou ik niet van boterhammen smeren. Wat een bof dat man dat wil doen. Ook niet fluitend, maar o.k. dat proeven we niet. Als mijn dochters het van mij hadden moeten hebben hadden ze dus al lang zelf moeten smeren.... en ik ook
De vraag 'waarom ontbijten jullie niet samen'? kan alleen maar gesteld worden door iemand die nog geen ervaring heeft met totaal andere roosters denk ik. Bij ons gelukkig niet van die vreselijk vroege tijden zoals bij Sus-anne, maar wij zouden om half 8 aan tafel moeten om het hele gezin bij elkaar te kunnen roepen. Je denkt toch niet dat ik om half 8 mijn bed uitkom als ik pas om kwart voor 9 hoef, net als mijn dochters als ze pas laat weg moeten? Daarnaast zijn wij 's morgens geen eters.

sus-anne

sus-anne

29-04-2010 om 14:01 Topicstarter

Zorgzaam

Boord smeren voor je kinderen vind ik eigenlijk niet echt onder zorgzaam vallen.
zorgzaamheid zit voor mij meer in; een luisterend oor,aandacht,een spelletje doen,ze eens extra verwennen door hun lievelingseten te koken,of ,als een kind zich verslaapt,even gauw een lunchpakketje voor hem/haar maken.
ik bedoel; een kind wat zelf zijn billen afveegt,ga je niet meer helpen,een kind wat zelf kan fietsen geef je geen zijwieltjes,een kind wat zelf kan eten ,ga je niet meer voeren,dus een kind wat zelf zijn boterhammen kan smeren ,mag dat ook zelf doen.
ik ken een moeder die als iedereen aan tafel zit s,avonds ( drie zoons van 17,19 20 + man) de borden volschept,en voor iedereen het vlees snijdt en het eten prakt.pas daarna gaat iedereen eten.
Dat vind ik net zo onnodig als het lunchpakket van je kind maken.

Tineke

Tineke

29-04-2010 om 14:15

Kopje thee

Alle volwassenen kunnen hun eigen kopje thee of koffie maken. Toch is het heerlijk als iemand anders je eens 'verwend' met 'alsjeblieft, hier heb je een kopje thee'. Ook als je niks aan je handen mankeert.
Ik zie geen verschil met brood smeren, en ik vind het ook niets te maken hebben met leeftijd. Even iets voor een ander doen is zelden vervelend. Dat iemand anders even iets voor je doet is prettig. En natuurlijk, iedereen kan alles zelf, maar daarom hoeft het toch niet altijd? Vorige week verschoonde puberdochter mijn bed, terwijl ik haar kamer dweilde. Dat is gewoon gezellig. Iets voor elkaar over hebben, vind ik belangrijker om mee te geven, dan het 'ieder voor zich'.

sus-anne

sus-anne

29-04-2010 om 17:03 Topicstarter

Mee eens k heksenvet

*Alle volwassenen kunnen hun eigen kopje thee of koffie maken. Toch is het heerlijk als iemand anders je eens 'verwend' met 'alsjeblieft, hier heb je een kopje thee',

dat klopt helemaal Kaatje,daar heb ik ook geen moeite mee,dat doe ik graag voor mijn kinderen en zij ook voor mij,ook al kunnen we het echt wel zelf,maar wat mij tegenstaat is om vanzelfsprekend altijd standaard een lunchpakket voor mijn kinderen te maken.Dat mogen ze zelf doen.Dat is een stukje voor zichzelf leren zorgen wat ik ze graag mee geef.
Zodra ik dat allemaal voor hen ga doen,rekenen ze daar op.
Daarom doe ik het af en toe ,als vewennerij,maar niet als gewoonte.

Bastet

Bastet

29-04-2010 om 19:05

Eens

Ohja,herkenbaar,ik smeer in de vroege ochtend voor mijn middelste zoon brood,hij doet voor mij weleens een spoedboodschap of haalt zijn zusje ergens op.Zo help je elkaar,geen probleem.
Bastet

Verplicht?

Nou ik weet niet, Tonny, samen ontbijten is hier, net als samen avondeten, een gewoonte, waar mijn twee pubers en ik aan gehecht zijn. Ik kom er speciaal op mijn vrije donderdag voor uit, en zij staan ook gewoon op als ze het eerste uur vrij zijn. Helemaal niet verplicht. Ze vinden het zelf gezellig. Vader, die een echt avondmens is, en meestal ook 's avonds werkt, is om die tijd nog niet aanspreekbaar, en als hij al een keer vroeg zijn bed uitrolt, ook nog niet in staat tot eten, maar ik heb altijd gedacht dat hij de uitzondering was. Dat zijn wij dan blijkbaar.

Ik zie trouwens niet in waarom het je zo vreselijk lijkt vroeg op te moeten staan voor een gezamenlijk ontbijt, terwijl je zelf wel vroeg opstaat om boterhammetjes te smeren. Dan neem ik daar net zo lief meteen zelf een boterham en een kop thee bij.

Er is een tijd geweest dat ik ook niet de moeite nam om tafel te dekken. Toen zaten ze nog op de lagere school geloof ik, en moesten we nog vroeger weg om naar de oppas te gaan. Ik merkte dat ik dat erg ongezellig vond: ik stond in de keuken hun boterhammen te smeren, en tegen de tijd dat ik ook aan eten toe was hadden zij het al weer op. Toen ik vond dat ze groot genoeg waren om zelf hun boterhammen te smeren ben ik de tafel gaan dekken.
Dus wat mij betreft juist niet iets voor de basisschoolleeftijd. Die twee gezamenlijke maaltijden per dag zijn de twee vaste momenten dat we lekker bij elkaar zitten. Verder gaan die pubers toch al zo hun eigen gang. En zo wisselend zijn die roosters nou ook weer niet op de middelbare school, over het algemeen maken ze hier lange dagen. En tuurlijk komt het mooi uit dat ik ook om half negen om mijn werk moet zijn. Maar als ze hier echt vrij zijn, en ik niet, dan blijven ze meestal wel liggen. En nee dan dek ik de tafel niet, dan smeert iedereen wat voor zichzelf. Net als in het weekend.

Ploen

Tja..

Kaaskopje,

Dat begrijp ik goed, dat jij niet gezamenlijk wilt ontbijten als jullie geen eters zijn Persoonlijk kan ik niet werken op een lege maag. Daar zal het verschil wel in zitten denk ik.

Ploen

Tineke

Tineke

30-04-2010 om 09:26

Elke dag

Als je het onzin/ ongewenst/ niet verstandig vindt dat je elke dag brood smeert voor je puber, vind je het dan net zo ongewenst dat je puber elke dag de vaatwasser uitruimt?

Bastet

Bastet

30-04-2010 om 11:44

Inderdaad kaatje

Ik denk dat mijn puber dat een hele goeie vindt..)
Bastet

Maylise

Maylise

30-04-2010 om 12:57

Samen ontbijten

Wij ontbijten eigenlijk nooit samen. Mijn man moet heel vroeg de deur al uit. Ik moet 1x per week heel vroeg weg en de andere keren veel later. Daarnaast hebben mijn thuiswonende kinderen ook hele verschillende roosters (1 werkt, 2 studeren, 2 zitten op de middelbare school en 1 op de lagere school)en beginnen ook lang niet altijd op hetzelfde tijdstip. Iedereen ontbijt dus wanneer ze zin hebben en daarnaast willen ze ook niet allemaal brood voor het ontbijt dus dat is veel makkelijker als iedereen dat zelf klaarmaakt.

Ik maakt het lunchpakket dus 4x per week voor de jongste drie klaar en sta wel op om mijn jongste uit te zwaaien. Bovendien heb ik een paar keer week hier ook de kleine nichtjes van 8 en 4 te logeren en die moeten natuurlijk ook naar school 's ochtends en de jongste kan haar eigen lunchpakket natuurlijk niet maken.

Ontbijt maakt mijn jongste zoon meestal zelf (cerealen en melk dus niet erg moeilijk) en dat eet hij op terwijl hij naar cartoons kijkt. Aangezien ik niet echt een ochtendmens ben vind ik dat allang best.

Maylise

tonny

tonny

30-04-2010 om 14:53

Gezellig

'Nou ik weet niet, Tonny, samen ontbijten is hier, net als samen avondeten, een gewoonte, waar mijn twee pubers en ik aan gehecht zijn. Ik kom er speciaal op mijn vrije donderdag voor uit, en zij staan ook gewoon op als ze het eerste uur vrij zijn. Helemaal niet verplicht. Ze vinden het zelf gezellig.'

Als ze het gezellig vinden en jij ook, dan is dit een lovenswaardige gewoonte (waar je man echter niet zo voor voelt).
Ik merk dat door de jaren geen gewoontes veranderen. Toen mijn kinderen tieners waren, zetten ze 's morgens het TV-journaal en ontbijtTV aan en zo. In de kindertijd was de TV uit en ontbeten we met elkaar, maar dat veranderde. Ik heb 's morgens een hekel aan lawaai en zette de TV uit zodra ik beneden kwam - waarmee ik als minderheid bepaalde wat er gebeurde. Dus na verloop van tijd stond ik wat later op en ontbeten zij met de TV.

Dat ik nu wél opsta, vroeg, is gevoelsmatig eigenbelang. Mijn gezin is bijna uitgevlogen. En ik vind het bij nader inzien jammer dat in het verleden mijn zonen de tuin uit fietsten terwijl ik nog lag te knorren. Dat had gezelliger gekund Of ze dat ook echt zo vinden, heb ik trouwens nooit gevraagd.
Het valt niet mee om niet voor een ander te denken, soms.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 15:26

Tonny

Ik zou daar maar niet meer over wakker liggen hoor.

tonny

tonny

30-04-2010 om 16:34

Terugkijken...

Je hebt gelijk Kaaskopje. Maar ja, ik ben in een 'terugblikfase' beland en dan denk je soms - dit-en-dat had ik anders/beter kunnen aanpakken. 't Is allemaal niet écht vreselijk (hoewel, je weet nooit hoe vreselijk iets overkomt) maar sommige incidenten schieten me dan te binnen.

Hebben jullie dat niet dan?

sus-anne

sus-anne

30-04-2010 om 19:07 Topicstarter

K.heksenvet

*Als je het onzin/ ongewenst/ niet verstandig vindt dat je elke dag brood smeert voor je puber, vind je het dan net zo ongewenst dat je puber elke dag de vaatwasser uitruimt? *

Vind ik iets heel anders,de vaatwasser zit vol spullen van het hele gezin,het huis wordt vies gemaakt door het hele gezin,eten doen we met het hele gezin,dus al deze taken verdelen we ook met het hele gezin.
We doen het met elkaar,naast dat we ook ieder voor onszelf (je eigen brood smeren,je eigen kamer bijhouden ) zorgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 20:22

Terugblikken

Op zich ben ik niet zo'n terugblikker, maar een tijdje terug had ik ook een moment waarin ik me zorgen maakte over wat ik aangericht had. Maar ik ben daar vrij open over tegen mijn dochter. Ze snapt wel dat ik niet expres dingen verkeerd doe of niet doe, maar dat dat ook door mijn karakter kan komen of dat ik de kennis niet heb of had. Dat is niet leuk, maar wel menselijk.

Als zoon

volgend jaar op VO zit ga ik het net als mijn ouders doen. Mijn moeder smeerde vlak voor ze op bed ging het bevroren brood. Deed het met trommel en al in de koelkast en 's ochtends kon ik het zo uit de koelkast vissen en als ontbijt een broodje uit de trommel nuttigen en de rest mee als lunchpakket. Overigens ging ze er niet meer uit voor mij maar was wel wakker hoor. Als ik me versliep werd ik er alsnog uitgerammeld.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 15:31

Sus-anne

Sus-anne: "We doen het met elkaar,naast dat we ook ieder voor onszelf (je eigen brood smeren,je eigen kamer bijhouden ) zorgen."
Hmm, ik geloof dat wij dat onderscheid niet zo maken. "wil jij voor mij naar de wc gaan" lukt nog net niet, maar we doen veel voor elkaar en met elkaar. Dat bevalt mij goed, de nadelen heb ik nog niet ontdekt, ik tref nooit zulke wantoestanden aan op de eigen kamers. Maar misschien krijg ik later wel het verwijt dat ze te jong teveel verantwoordelijkheid leken te hebben. Dat zou zomaar kunnen. Te weinig vrijheid om er een zooi van te maken.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 16:46

Maar....

ik heb geen pubers, wel tieners

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.