Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

gedoe in hockeyteam


Ik zou het nu opnemen voor mijn dochter en de gesprekken aangaan. Daarna zou ik haar naar een andere sportclub laten gaan ongeacht de uitkomst van de gesprekken.

Ik zou het lidmaatschap opzeggen. Kinderen hockeyen voor hun lol en die lol is bij deze club ver te zoeken blijkbaar.

Eventueel stap je naar het bestuur met een aantal ouders om dit gedrag aan te kaarten.

Maar vaak zijn dit soort hobbyverenigingen slangenkuilen natuurlijk. 

Ik zou opzeggen. Lijkt mij een verstoorde relatie die niet beter wordt.

Poeh. Ik ben bevooroordeeld, want als jeugdige zelf ooit zo behandeld op de sportclub, maar wat ik had gewild dat mijn ouders deden;
- voor nu je dochter terugtrekken, tot de sfeer veilig is. Dan kan ze dan kijken of ze hockey leuk vindt 
- aan het bestuurslid; Uw uitnodiging is het sluitstuk in een langer durend gevoel van onveiligheid in het team van mijn dochter. Met de tekst wekt u niet de indruk onpartijdig te zijn, maar juist vooraf onjuiste informatie te hebben ontvangen. Vandaar dat wij dit gesprek alleen willen voeren  in het bijzijn van de vertrouwenspersoon en de voorzitter, aangezien zij nadrukkelijk verantwoordelijk zijn voor veiligheid in de diverse teams.
- en ik zou op de groepsapp wel reageren; deze reactie is wat ons betreft tekenend voor de onveiligheid die jullie creëeren in dit team. We nemen dit dan ook op met de vertrouwenspersoon en de voorzitter. Aan ouders die zelf, of hun dochters, vergelijkbare ervaringen hebben, geef ik het advies om ook deze route te bewandelen. Tot jullie op een volwassen en verantwoordelijke wijze voor het hockey plezier van onze dochter kunnen zorgen, neemt ze niet meer deel. 
Op die manier communiceer je naar iedereen op dezelfde manier; dit is onacceptabel gedrag en mijn dochter heeft daar last van. 
Na die gesprekken kun je dan nog maar zien of ze elders/helemaal niet wil gaan hockeyen. Maar je laat haar ook zien dat wat haar geflikt is niet kan en dat je daar wat aan kan doen. Ook al kiest ze om te stoppen, dan is dat omdat ze wil en niet omdat ze wel moet vanwege die bokito ouders. 

Was al duidelijk dat mijn ouders toen destijds een hele andere weg kozen die niet zo succesvol was?

En ik zou de voorzitter er wel bij betrekken. Als bestuurslid in een vereniging vind ik dit soort zaken dusdanig ernstig dat ik daar zelf ook altijd de voorzitter in meeneem.

Verbaasd over alle reacties, want er wordt bijzonder veel niet verteld in dit verhaal.

- wat is er gebeurd waardoor dochter zo moest huilen?
- wat deed dochter dat de coach tegen haar begon te schreeuwen?
- op welke manier heeft die vader de coach 'aangesproken'?
(dit is allemaal al lastig, want hier was TO zelf allemaal niet bij)
- hoe oud is die coach eigenlijk?
- hoe oud is jouw dochter?

En hoe zo worden mensen niet opgesteld? In hockey mag je je suf wisselen. Zitten ze dan de hele wedstrijd op de bank?

Vriendjespolitiek heb je overal. En al helemaal op hockeyclubs. 

MarvelousM schreef op 18-12-2023 om 13:42:

Verbaasd over alle reacties, want er wordt bijzonder veel niet verteld in dit verhaal.

- wat is er gebeurd waardoor dochter zo moest huilen?
- wat deed dochter dat de coach tegen haar begon te schreeuwen?
- op welke manier heeft die vader de coach 'aangesproken'?
(dit is allemaal al lastig, want hier was TO zelf allemaal niet bij)
- hoe oud is die coach eigenlijk?
- hoe oud is jouw dochter?

En hoe zo worden mensen niet opgesteld? In hockey mag je je suf wisselen. Zitten ze dan de hele wedstrijd op de bank?

Vriendjespolitiek heb je overal. En al helemaal op hockeyclubs.

Wat een rare reactie. Ongeacht het gedrag van dochter mag je als coach nooit schreeuwen tegen een kind. En als er vriendjespolitiek overal is, is het misschien eens tijd dat de grond in te drukken door wél te handelen. Ergens ligt er een grens. 

Ik vind de reactie naar andere club wel een snelle beslissing. Veel clubs hebben gewoon meerdere teams en klinkt of ze het nu gewoon niet getroffen heeft met de begeleiding. Ik zou dus kijken of ze naar een ander team kan. 

Vanuit mijn eigen oogpunt gekeken wS naar een andere vereniging niet zo snel een optie geweest. Dan was fietstijd minstens 20 minuten meer (35 ipv 15 minuten) en als tiener geen optie in de avond na een training. 

MarvelousM schreef op 18-12-2023 om 13:42:

Verbaasd over alle reacties, want er wordt bijzonder veel niet verteld in dit verhaal.

- wat is er gebeurd waardoor dochter zo moest huilen?
- wat deed dochter dat de coach tegen haar begon te schreeuwen?
- op welke manier heeft die vader de coach 'aangesproken'?
(dit is allemaal al lastig, want hier was TO zelf allemaal niet bij)
- hoe oud is die coach eigenlijk?
- hoe oud is jouw dochter?

En hoe zo worden mensen niet opgesteld? In hockey mag je je suf wisselen. Zitten ze dan de hele wedstrijd op de bank?

Vriendjespolitiek heb je overal. En al helemaal op hockeyclubs.

Daar dacht ik ook aan. De coach had zeker niet mogen schreeuwen natuurlijk en absoluut niet als de ander al huilt, maar wat was er daarvoor gebeurd? Inderdaad wat is het aandeel van dochter in het verhaal en om welke leeftijden gaat het (coaches zijn ook nog wel eens net wel of helemaal niet meerderjarig).

troelahoep schreef op 18-12-2023 om 14:10:

[..]

Daar dacht ik ook aan. De coach had zeker niet mogen schreeuwen natuurlijk en absoluut niet als de ander al huilt, maar wat was er daarvoor gebeurd? Inderdaad wat is het aandeel van dochter in het verhaal en om welke leeftijden gaat het (coaches zijn ook nog wel eens net wel of helemaal niet meerderjarig).

Staat gewoon in de op dat het ouders zijn van de meiden die spelen.

Volwassenen die tegen kinderen schreeuwen.... Hoe is dat de schuld van het kind? 

Stardust schreef op 18-12-2023 om 10:37:

[..]

dit is geen vraag wat mij betreft. Sommige dingen moet je gewoon stellen; ik vind het onacceptabel als mensen tegen elkaar schreeuwen, zeker als er sprake is van een overwichtsituatie. Ik zou ook geen gesprek in gaan met dit als vraag.
Als je het als vraag neerlegt, lijkt het alsof hier discussie over mogelijk is. Alsof er omstandigheden kunnen zijn waarin dit mogelijk acceptabel is. Daarop is mijn antwoord nee, ongeacht wat het antwoord van een ander is. Dus ik zou stellen, niet vragen.

Ik zie dat jij dit ook niet accepteert, maar mijn aanpak zou anders zijn.

Helemaal mee eens. 

Het aanspreken van de coach zou niet eens een onderwerp van discussie moeten zijn. De coach was hartstikke fout, dus is het heel normaal dat deze aangesproken wordt door wie dan ook. 

Coach kruipt nu in de slachtofferrol en doet alsof dit nu ook een issue is. Het enige issue is dat de coach zich heeft misdragen, niet de reactie erop. (neem aan dat de ouders niet hebben staan schelden of vechten).

------------

TO, ik zou zeker geen gesprek met enkel dat bestuurslid aangaan. Die staat in de hoek van de coach. Zorg dat er neutralere mensen bijzijn. 

troelahoep schreef op 18-12-2023 om 14:10:

[..]

Daar dacht ik ook aan. De coach had zeker niet mogen schreeuwen natuurlijk en absoluut niet als de ander al huilt, maar wat was er daarvoor gebeurd? Inderdaad wat is het aandeel van dochter in het verhaal en om welke leeftijden gaat het (coaches zijn ook nog wel eens net wel of helemaal niet meerderjarig).


Kind was verstandig genoeg en ging zelf al de situatie uit de weg door weg te lopen, maar coach komt er dan nog schreeuwend achteraan. 

Dat er dan nog twee andere ouders bijkomen om kind weg te halen uit situatie en coach aan te spreken zegt wat mij betreft genoeg. 

Een en twee doen er niet toe. Als trainer ga je niet schreeuwen tegen in kind. Bij mijn zoon zat vorig jaar een heel vervelende jongen in het team. Helaas was zijn vader n og vervelender. Zeer veeleisend, onbeschofd en dreigend. Nooit heeft de trainer tegen die jongen geschreeuwd. Wel kon zoon aan het rind van het jaar het team verlaten want de trainer wou die jongen en zijn vader niet meer in het team hebben. 

Bij selectieteams op een bepaald niveau komt het bij voetbal ook voor dat kinderen een hele wedstrijd op de bank zitten. Ik heb het destijds wel eens gevraagd asn een vriend van mijn zoon maar hij zei toen dat hij liever op de bank zat in de divisie in de O16 en wel mee mocht trainen en af en toe invallen dan spelen bij de 016-2. Het is een keuze op een bepaalde leeftijd en een bepaald niveau Het werd bij die teams ook duidelijk gemaakt dat in de hoogste selectieteams eerlijk wisselen er niet meer in zat. Mijn jongste zoon zit nu in de 015-2 en speelt altijd. In de 015-1 zou hij voornamelijk op de bank zitten. Hij is liever basisspeler in de 2 dan bankzitter en invaller in een divisieploeg. 

Bailey26 schreef op 18-12-2023 om 14:15:

[..]

Staat gewoon in de op dat het ouders zijn van de meiden die spelen.

Volwassenen die tegen kinderen schreeuwen.... Hoe is dat de schuld van het kind?

Oeps, die had ik even niet gezien. Dan volledig eens.

Ik zou kind van de club halen.

Maar als ze persé een gesprek willen over het waarom kunnen ze dat gesprek krijgen. Maar dan wel met voorzitter en vertrouwenspersoon erbij. Niet met maar 1 stel vantevoren-al-bevooroordeelde oren want dan heeft het weinig zin.
Misschien kunnen ze dan nog wat redden van de rest van het team. Ik ga er namelijk vanuit dat ook andere ouders - onder andere degene die erbij waren afgelopen weekend - zo hun vragen hebben over de geldende spirit en het geschreeuw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.