Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

(Gedwongen) opname, hoe werkt dat, ervaringen (15 jaar)

Voor diegene die mijn topic niet kennen (ik weet het niet meer), mijn dochter is ernstig depressief en gisteren is er voor het eerst serieus gesproken over een opname.
Ik ben op zoek naar ervaringen, hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt.


is dat vanuit het ggz, daar heb ik ervaring mee, alleen bij ouderen, dus ik weet niet of dat ook verschil maakt.

Wat naar dat het niet goed gaat met je dichter! Wat wil je precies weten? Hoe dat in z’n werk gaat, er zijn nogal wat scenario’s mogelijk,  of wat het betekent als ze opgenomen is? Je zet gedwongen tussen haakjes? Heeft je dochter een zorgmachtiging? 

Ciska78

Ciska78

11-11-2022 om 08:54 Topicstarter

hoe gaat zoiets inderdaad in zijn werk. 
Wat is een zorgmachtiging?  Gedwongen staat tussen aanhalingstekens omdat we echt geen idee hebben hoe dit in zijn werk gaat. In principe zou ze niet in een open instelling kunnen omdat ze een gevaar is voor zichzelf.

mijn moeder zat in een gesloten afdeling. Daar kun je niet uit zonder begeleiding en alle deuren zitten ook op slot. Als bezoek mag je ook niet naar binnen, dan moet je in een aparte koffieruimte buiten de afdeling zitten. Binnen de afdeling krijg je een aparte kamer waar amper iets staat, bed/kast/badkamer. Verder is alles weggehaald om jezelf iets aan te kunnen doen. Je hebt een gezamelijke eetruimte en dat deden ze er ook gezamelijk. Verder hangt het per persoon af wat je op een dag doet. Je kunt er creativiteit doen of yoga zoiets. Mijn moeder werd hier niet toe gedwongen, je hoeft er niets tegen je zin te doen. Wel moest ze gezamenlijk met de andere eten.

Ciska78 schreef op 11-11-2022 om 08:54:

hoe gaat zoiets inderdaad in zijn werk.
Wat is een zorgmachtiging? Gedwongen staat tussen aanhalingstekens omdat we echt geen idee hebben hoe dit in zijn werk gaat. In principe zou ze niet in een open instelling kunnen omdat ze een gevaar is voor zichzelf.

Een zorgmachtiging wordt aangevraagd door de ggz en de rechter geeft daar een oordeel over. Als de rechter instemt kan daarmee gedwongen zorg worden ingezet. Bijvoorbeeld als iemand een gevaar voor zichzelf is, medicatie weigert etc. Gedwongen zorg kan een opname betekenen.

Is de huisarts betrokken? Die kan je uitleggen hoe dit soort dingen werken.

Gedwongen en gesloten is niet hetzelfde. Als dochter en jullie als ouders instemmen met een opname kan ze ook vrijwillig opgenomen worden in een gesloten instelling. 

mijn moeder is vrijwillig opgenomen in een gesloten afdeling

Met gedwongen wordt bedoeld tegen je wens in, zonder toestemming. 
Je kunt dus ook vrijwillig opgenomen worden op een gesloten afdeling. Staat jouw dochter open voor een opname? Dan zou het dus deze optie worden waarschijnlijk.
Jeetje Ciska, wat heftig voor jullie gezin. 

Het lijkt er op dat je dochter zelf niet meer helder kan denken en een weloverwogen beslissing kan nemen over zaken. Dat kan ze al niet over eten/drinken, niet over hoe ze met zichzelf om gaat, dus ik denk dat ze een beslissing als deze niet zelf kan nemen.
Ze zit nu in de 'ik wil helemaal niks' modus en die is allesbehalve constructief. Dat is niet haar keuze, niet haar schuld, maar iets dat haar is overkomen. Het is ook nogal wat. Een eetprobleem, zwaar depressief zijn, stemmen horen die je menselijke waardigheid ondermijnen. Heel, heel veel sterkte gewenst voor jullie allemaal. Ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is om zo diep te zitten en om je kind zo diep te zien. Ik hoop vooral dat jullie de juiste beslissing mogen maken, dat ze de juiste hulp gaat krijgen en dat we over een tijdje mogen lezen dat het weer de goede kant uit gaat met haar. Jullie hoeven dat niet alleen te doen.

Voor een beeld zijn de boeken van Myrthe van der Meer, Up en PAAZ wel inzichtelijk. Al is zij wel volwassen tijdens de opname, maar het is wel gedwongen.
Verwacht geen wonderen van een gedwongen opname. Er zit niet iemand 24/7 naast je kind.En er is ook niet elke dag intensieve therapie.

Ons kind werd vrijwillig opgenomen, maar als ze weigerde werd het een gedwongen opname.
Arts rade aan om het pas op de dag van de definitieve opname aan kind te vertellen, zodat  er geen lange nacht tussen zat. 
Wij kwamen ‘gewoon’ op de gesloten afdeling op bezoek, en kind mocht met ons of vaste vriend naar buiten. Alleen in het begin niet omdat ze veel te veel last van prikkels had. 
Zij kreeg wel degelijk veel therapieën, behalve in het weekend. En zoals ik ook al in het andere topic schreef, het heeft jaren geduurd maar uiteindelijk is het goed met haar gekomen. Wie ons dat aan het begin van het traject had verteld hadden wij voor gek verklaard. Wel met heel veel vallen en opstaan.

watervogel, was dit via het ggz? Denk het niet, want herken er niks van.

ja, maar gaat over een jongere, en was zo wie zo natuurlijk lang voordat iemand ook maar van Corona had gehoord.

Ciska78

Ciska78

11-11-2022 om 11:19 Topicstarter

ik reageer later even, alvast bedankt voor het meedenken

Kikki39 schreef op 11-11-2022 om 10:53:

watervogel, was dit via het ggz? Denk het niet, want herken er niks van.

Ik werk in de ggz en hebben meerdere klinieken. Wij bieden ook veel therapie. Al is niet iedereen die opgenomen daar voor therapie. Het kan ook herstellen van een ontregeling zijn, of instellen op medicatie, of diagnostiseren. Bezoek is ook altijd mogelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.