Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen aansluiting in de klas

Mijn dochter is van 3-vwo naar 4-havo gedaan. In de vwo klas had ze een groepje vriendinnen en kon ze met de andere meiden ook prima overweg als er in groepjes gewerkt moet worden.
Sinds dit schooljaar (vorige week woensdag begonnen) zit ze in 4 havo. De groepjes bestonden al. Een paar andere nieuwe meiden hebben zich daar bij aangesloten. Dochter zegt, ze zijn allemaal mijn type niet. Dat kan. 

  Maar ze wordt nu gewoon genegeerd. De tafels staan in 2 en 3 tegen elkaar. Dochter gaat naast een meisje zitten. Die draait zich om en gaat met andere meiden praten. 

Later moeten ze in groepjes werken. Dochter sluit zich aan bij een groepje. Doet mee, geeft ook antwoorden op de vragen die ze moeten doen. Daar wordt of jaja op gezegd of helemaal niks. En degene die schrijft doet niks met haar antwoorden.  


Toen ze hoorde in welke klas ze kwam hebben we al gevraagd of ze naar een andere klas kon aan de coördinator. Kort verhaal: dat is roostertechnisch zo’n uitdaging dat het niet kan. Het komt vast wel goed.

Dochter en ik denken dat het niet goed komt. Ze gaat straks de mentor mailen voor een gesprek zsm. Coördinator heeft het over een optimaal leerklimaat. Dat is dit zeker niet.

Ik denk dat het niet aan dochter ligt want in haar vorige klas ging het wel goed. In andere Havo-4 klassen zitten meiden waar ze wel goed mee overweg kan. We hoopten dat ze in één van die zou komen, omdat een paar van die meiden hetzelfde profiel heeft als zij.

Heeft iemand nog ideeën hoe we school zo ver kunnen krijgen dat ze naar een andere klas mag?


Dochter heeft een gesprek met haar mentor aangevraagd, dat lijkt me een goede eerste stap. Genegeerd worden is een vorm van pesten, heel naar voor haar. Wisten deze klasgenoten dat ze liever in een andere klas werd geplaatst? Kan dat er mee te maken hebben? Omdat ze vanaf dag één niet werd geaccepteerd? 

Aankaarten bij de mentor is een goede stap.

Als ze het kan en durft is deze meiden op een rustige en nette manier confronteren met hun gedrag ook een goed idee. Dan komt ze voor zichzelf op i.p.v. het ongewild te accepteren.

Als het zo blijft zou ik wel aansturen op een gesprek met mentor en coördinator over andere clusters.

Netherfield

Netherfield

11-09-2023 om 22:06 Topicstarter

Ze weten niet dat ze liever naar een andere klas wil. Het zijn allemaal “populaire” meiden. Met allemaal dezelfde type schoenen, kleding, tas en jas. Mijn dochter heeft niet zulke kleding etc. maar ze is ook niet heel uitgesproken in haar kleding ofzo. Ze kende ze al van sportklas op school en wist al dat de populaire meiden alleen met elkaar praten en niet met anderen.

net een heel stuk geschreven, wordt opeens de reclame geactiveerd.. opent in hetzelfde window en ben de tekst kwijt.. grr.

Opnieuw.
Je bent afhankelijk van school. Op twee vlakken: de inzet (de wil) en de mogelijkheden. Verwar in je gesprek en contact met school niet het een met het andere. Je hebt kans dat je (jullie dochter en/of jullie) door school vakkundig op een zijspoor worden geparkeerd.. als je die twee steeds inwisselt.. zo van daar kunnen we niet mee praten dus gaan we daar niet mee praten. Neem school serieus dat ze niets kan (mbt het rooster).
Misschien zijn er andere (deel)oplossingen te bedenken waar school zelf nog niet aan heeft gedacht (of waar jullie niet aan hebben gedacht).
Dat gezegd hebbend, zou ik heel goed luisteren tijdens het gesprek met school en mentor naar de praktische kant van de zaak én of je hoort dat wat er besproken wordt als een inspanningsverplichting wordt neergezet ipv als een resultaatsverplichting. Scholen doen dat wel eens zo als ze niet goed raad weten met iets. Ouders of leerlingen worden dan graag aangewezen als snel ontevreden. Het klinkt leuk maar als je nadenkt over wie, wat wanneer doet en hoe.. kom je er niet. Denk vooral na over hoe je dat praktisch doet en hoe je meet wat het effect is.
En ik zou steeds vriendelijk wijze op het resultaat. Zo van, leuk school dat jullie met de dames gaan praten maar het kan niet zo zijn dat praten om het praten is.. het gaat erom dat er gemeten wordt aan de last die dochter heeft. 

Maar goed, dit gedoe heeft alle ingrediënten om erger te worden ipv beter. Denk daar ook overna. 
ik zou me verdiepen in alle aspecten van pesten (soorten pesten, type persoon etc). 
Ik heb de leerkracht wel eens gezegd dat pesten mi deels een opvoedprobleem is. Vervolgens kind op toneel les en krav maga gedaan.  

Ik zou bij de mentor aangeven dat dit speelt en dat je dochter er echt last van heeft.
Roostertechnisch lijkt me een kulargument als er in die andere klas meer kinderen met hetzelfde profiel zitten (of hebben die hele andere keuzevakken?).

Netherfield schreef op 11-09-2023 om 22:06:

Ze weten niet dat ze liever naar een andere klas wil. Het zijn allemaal “populaire” meiden. Met allemaal dezelfde type schoenen, kleding, tas en jas. Mijn dochter heeft niet zulke kleding etc. maar ze is ook niet heel uitgesproken in haar kleding ofzo. Ze kende ze al van sportklas op school en wist al dat de populaire meiden alleen met elkaar praten en niet met anderen.

Een hele klas vol? En bij al die vakken waar de samenstelling van de klas anders is? 
Goed dat ze met haar mentor gaat praten, maar na een paar dagen de hoop opgeven is wel een beetje vroeg en ik snap de ‘komt goed’ opmerking wel. 

Bij mijn kind kwam het niet goed .
Goed dat je met de mentor gaat praten .
Ik duim voor je dat een overplaatsing lukt.
Negeren en met niemand wat hebben is vreselijk. En nee dat ligt niet altijd aan jezelf.

Netherfield

Netherfield

12-09-2023 om 08:38 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 12-09-2023 om 07:28:

[..]

Een hele klas vol? En bij al die vakken waar de samenstelling van de klas anders is?
Goed dat ze met haar mentor gaat praten, maar na een paar dagen de hoop opgeven is wel een beetje vroeg en ik snap de ‘komt goed’ opmerking wel.

Er zijn twee groepen meiden in de klas, de populaire zoals ik al zei en een groepje alternatieve, eentje met roze haar enzo. In een andere les dacht ze, dan ga ik bij een alternatief groepje zitten. Daar verwachte ze dat er wel met haar gepraat zou worden. Maar ook daar werd ze genegeerd. Ze probeert wel om met ze te praten en doet mee met de opdracht, maar dat helpt niet. Ik hoop dat de mentor vandaag tijd voor haar heeft. 

ja dat is echt een vraag voor de mentor. Aan de andere kant is mijn ervaring als mentor dat jij van alles kunt willen voor je klas maar dat je uiteindelijk beperkt wordt door je teamleider/conrector. Sommige scholen denken graag mee, en andere mwa… 
Ik vind het heel krachtig dat je dochter aan zet blijft door zelf het gesprek aan te willen gaan. Maar. Blijf erbovenop zitten, geen genoegen nemen met “komt goed”, “nog even paar weken aankijken” etc. Daarna zijn de klassen al zo ver heen in het stormen en normen dat er alleen bij dramatisch zwaar wegende redenen getornd wordt aan de indeling.
succes
Sini

ik hoop dat het gesprek met de mentor wat oplevert. Ik snap op zich ook de “alternatieven” wel, als ze eerst gezien hebben dat dochter eigenlijk bij dat andere groepje aansluiting zocht, dat ze niet meteen met open armen zeggen; ja we zijn graag tweede keus, na die “huppelkutjes”. 
Op die leeftijd moeten relaties ook groeien en is in sommige groepen het wantrouwen naar iedereen buiten de inner circle groot. 
4HAVO schijnt vaker lastig te zijn. Ik hoop  dat je kind daar snel diens weg vindt. Staat er nog iets als kamp of sportdag of iets anders “bijzonders” op het programma? Sterkte!

School is nog geen week bezig... En nu denken jullie beide al dat het niet goed komt. Hoe komt dat? Waarom hebben jullie zo weinig vertrouwen in het even tijd geven en de sociale skills van je kind? Hoe kan het dat jouw dochter nu al weet dat alle meisjes haar type niet zijn? En hoe zit het met de jongens? 

Klinkt als een klas die niet lekker loopt, met twee gescheiden groepen en je dochter kan daar moeilijk in haar eentje een plek in vinden als beide groepen haar uitsluiten. Soms werkt het gewoon niet, dan is verplaatsen toch de enige oplossing. Elke dag met pijn in je buik naar school helpt niet om te kunnen leren.

Netherfield

Netherfield

12-09-2023 om 13:20 Topicstarter

Dat vind ik ook, coördinator die haar niet wil verplaatsen had het erover dat mentor een optimaal leerklimaat gaat scheppen...
Donderdag het eerste uur heeft ze een afspraak met de mentor, ik heb aangeboden mee te gaan.

AnnaPollewop schreef op 12-09-2023 om 12:26:

Elke dag met pijn in je buik naar school helpt niet om te kunnen leren.

Er zijn pas 4 schooldagen geweest als de dochter vorige week woensdag is begonnen.


waarom wordt er geen kans gezien dat het wel goed komt?

Netherfield

Netherfield

12-09-2023 om 13:28 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 12-09-2023 om 10:28:

School is nog geen week bezig... En nu denken jullie beide al dat het niet goed komt. Hoe komt dat? Waarom hebben jullie zo weinig vertrouwen in het even tijd geven en de sociale skills van je kind? Hoe kan het dat jouw dochter nu al weet dat alle meisjes haar type niet zijn? En hoe zit het met de jongens?

Ze kent de populaire meisjes al een paar jaar van de richting sport (iedereen moet een richting kiezen), dan laten ze haar ook links liggen. Bij sport was dat niet zo'n punt want daar was ook altijd wel iemand die haar wel lag. Om welke reden dan ook gaan de jongens en de meisjes niet echt met elkaar om, in de vorige klas ook al niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.