Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen aansluiting in de klas


Maar dat zijn toch geen dingen die in steen staan? Je kan toch alsnog een connectie aangaan? Of met jongens omgaan?

en waarom zo focussen op de populaire meiden? Als daar geen klik is en geen klik komt, zoekt ze toch aansluiting bij andere mensen?

Lieveheersbeest schreef op 12-09-2023 om 13:31:

Maar dat zijn toch geen dingen die in steen staan? Je kan toch alsnog een connectie aangaan? Of met jongens omgaan?

en waarom zo focussen op de populaire meiden? Als daar geen klik is en geen klik komt, zoekt ze toch aansluiting bij andere mensen?

Waarom mag dat meisje niet gewoon in een klas zitten waar ze wel welkom is ? 

AnnaPollewop schreef op 12-09-2023 om 14:06:

[..]

Waarom mag dat meisje niet gewoon in een klas zitten waar ze wel welkom is ?

Trekken we voor het gemak dus even de conclusie dat nu klasbreed besloten is dat ze hier niet welkom is...

Ik verwacht dat TO en haar dochter dat donderdag in het mentorgesprek zullen horen.

Netherfield

Netherfield

12-09-2023 om 14:51 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 12-09-2023 om 14:13:

[..]

Trekken we voor het gemak dus even de conclusie dat nu klasbreed besloten is dat ze hier niet welkom is...

Ik verwacht dat TO en haar dochter dat donderdag in het mentorgesprek zullen horen.

Als niemand met haar praat. Als niemand antwoord op iets wat ze zegt tijdens een opdracht. Als degene naast haar zich omdraait als ze gaat zitten zodat ze de rest van de les tegen diegenes rug aankijkt. Als er door een ander groepje over haar geroddeld wordt binnen gehoorsafstand. 

Dan trek ik die conclusie. 

Het is kutgedrag, dat zou ik ook niet goed willen praten. Maar om dan na 4 dagen al de conclusie te trekken dat dit niet goed gaat komen en dat een transfer de enige optie is, daar ben ik het niet mee eens. Ik begrijp wel dat de mentor eerst een kans wil krijgen. Nog even los van andere motivatie (je schreef iets over niet mogelijk ivm rooster).

Nou, hier ging het ook zo (in vwo 4) en kwam het niet goed. Wij hadden het meteen aan het begin van het schooljaar aangekaart bij de mentor, maar die heeft daar ondanks wat ons beloofd was (zo bleek later, en dat was toen te laat) he-le-maal niets mee gedaan. 

Lang verhaal kort: Kind is uiteindelijk maandenlang thuis komen te zitten en ook niet overgegaan. En voorlopig zit het nog wel in een intensief traject om het zwaar beschadigde zelfbeeld en zelfvertrouwen weer proberen te herstellen....

We hebben echt hemel en aarde moeten bewegen voor er eindelijk iets in gang kwam op school, pas toen GGD (jeugdarts) en het CJG zich ermee gingen bemoeien bleek er toch eindelijk wel wat mogelijk.

Ik kan alleen zeggen: hoe langer zo'n situatie duurt, hoe moeilijker het wordt om het te doorbreken. Goed om dus meteen zo'n gesprek aan te gaan en er bovenop te zitten of ook gebeurt wat er wordt afgesproken! 

Sterkte

Mugs schreef op 12-09-2023 om 15:19:

Goed om dus meteen zo'n gesprek aan te gaan en er bovenop te zitten of ook gebeurt wat er wordt afgesproken!

Hier helemaal mee eens. Verder een verdrietig verhaal om te lezen Mugs, dat wens je geen enkel kind toe.

Ik ben zelf van ath 4 naar havo 4 gegaan en dat ging ook niet soepel. Daar had ik zelf een aandeel in, en een paar populaire jongens en meiden uit de klas ook. Maar dat is wel goed gekomen. Door zo'n ervaring kan je ook veel leren en groeien. Vandaar mijn vraagtekens bij dit snelle oordeel en de poging om "te ontsnappen".

Negeren is nooit oké. Goed dat je als moeder aan de kant van je kind staat. Mijn ouders vonden negeren geen pesten en een normale vorm van omgaan met mensen waar je geen zin in hebt. Ik heb daar echt een trauma van, nog steeds. Want ze deden het thuis ook als straf en van mijn zus werd geaccepteerd dat ze me stelselmatig negeerde als ze geen zin in me had. Dat had geen enkele consequentie. 

Vakkenpakketten kunnen het inderdaad lastig maken. Ik zat in de bovenbouw in een klas waarin alle mensen zaten met het vak dat de mentor gaf. Van dat vak was maar één cluster. Dus tenzij ik dat vak liet vallen (voor mij was het mijn extra vak), zou ik niet naar een andere klas kunnen. Ik had overigens ook meer dan genoeg clusterlessen met mensen uit parallelklassen. Maar als dit in mijn mentorklas was gebeurd, had ik serieus overwogen dat vak te laten vallen hoor.

Ik vind het goed dat je dochter dit gedrag wil aankaarten en dat ze inziet dat ze het niet hoeft te accepteren. School moet hier wel wat mee. Ga het gesprek aan, geef school een eerlijke kans om er wat aan te doen, maar neem geen genoegen met pappen en nathouden. 

Het lijkt mij ook niet direct een heel goede zaak om dit meisje meteen in een andere klas te plaatsen. Er kan eerst gepraat worden. Uitsluiten is een heel duidelijke vorm van pesten en kan gewoon besproken worden. En dat is volgens mij wat er gebeuren moet: de dames moeten aangesproken worden op hun gedrag en aangemoedigd worden ander gedrag te laten zien. Als je nu dit meisje direct overplaatst naar een andere groep dan geef je ze niet de kans om allemaal te leren van de situatie. Ook het meisje zelf zou moeten ervaren dat zulke nare situaties kunnen veranderen. Vereist wel aandacht van de mentor, ze zullen daar vanuit school wel echt aandacht aan moeten besteden.

Het is ook gewoon lastig om op die leeftijd te wisselen van klas.  Mijn dochter (5VWO) zit dit jaar ook in een klas waar ze nauwelijks aansluiting heeft.  Omdat zij de enige is met haar vakkenpakket inclusief keuzevakken is ze nu in een N&T klas geplaatst ( terwijl ze zelf E&M heeft). Mijn dochter vindt de hele wereld belangrijker dan school en de leerlingen in haar klas zijn erg serieus.  Ze heeft zelf besloten dat ze gewoon haar lessen volgt, oplet in de klas zodat ze minder thuis hoeft te doen.  En in de pauze ( en sommige keuzevakken) bij haar vriendinnen zit. Dat gaat ook prima.  Je hoeft het niet allemaal uit je klas te halen.  

Kimdekim schreef op 13-09-2023 om 11:36:

Het is ook gewoon lastig om op die leeftijd te wisselen van klas. Mijn dochter (5VWO) zit dit jaar ook in een klas waar ze nauwelijks aansluiting heeft. Omdat zij de enige is met haar vakkenpakket inclusief keuzevakken is ze nu in een N&T klas geplaatst ( terwijl ze zelf E&M heeft). Mijn dochter vindt de hele wereld belangrijker dan school en de leerlingen in haar klas zijn erg serieus. Ze heeft zelf besloten dat ze gewoon haar lessen volgt, oplet in de klas zodat ze minder thuis hoeft te doen. En in de pauze ( en sommige keuzevakken) bij haar vriendinnen zit. Dat gaat ook prima. Je hoeft het niet allemaal uit je klas te halen.

Dat klopt. Echter genegeerd worden als je binnenkomt en tijdens samenwerkingsopdrachten is gewoon pesten. Je hoeft geen vrienden te zijn met mensen uit je klas, maar elke dag het gevoel hebben dat je niet mag bestaan is niet normaal en niet oké.

Goed dat jullie met de mentor gaan praten. 
Mijn gevoel zegt me dat je dit inderdaad direct moet aankaarten. Want als je het te lang laat sudderen, dan is het helemaal moeilijk om deze niet gewenste dynamiek te veranderen. 
Negeren is niet ok, dat is pesten. 

Mijn advies is ook om goed door te vragen naar de praktische bezwaren van school. Waarom is het roostertechnisch een uitdaging? Kunnen ze dat uitleggen. 
Geef aan dat je het vraagt om samen tot een oplossing te komen - niet om in twijfel te trekken wat school zegt. Wat kan er gedaan worden zodat ieders belangen vervuld worden? (Je dochter een fijne klas, voor school een werkbare roostertechnische oplossing). 

Qua groepjes in de klas: kan een mentor helpen in het helder maken van gemeenschappelijke hobbies, haakjes, interesses? Waar kunnen je dochter en haar klasgenoten elkaar vinden? 

Verder ook goed om alvast te denken aan plan B:
Tot wanneer geef je jezlef en school de tijd om ervoor te zorgen dat het beter gaat in de klas? En als dat niet zo is: wat wordt dan plan B? Het geeft rust om daar alvast over na te denken. 

Heel veel succes en ik hoop dat je dochter zich gauw meer thuisvoelt in de klas.

Pippeltje schreef op 13-09-2023 om 09:50:

Het lijkt mij ook niet direct een heel goede zaak om dit meisje meteen in een andere klas te plaatsen. Er kan eerst gepraat worden. Uitsluiten is een heel duidelijke vorm van pesten en kan gewoon besproken worden. En dat is volgens mij wat er gebeuren moet: de dames moeten aangesproken worden op hun gedrag en aangemoedigd worden ander gedrag te laten zien. Als je nu dit meisje direct overplaatst naar een andere groep dan geef je ze niet de kans om allemaal te leren van de situatie. Ook het meisje zelf zou moeten ervaren dat zulke nare situaties kunnen veranderen. Vereist wel aandacht van de mentor, ze zullen daar vanuit school wel echt aandacht aan moeten besteden.

Een nare situatie in stand houden omdat iedereen ervan moet kunnen leren, is wel een vrij cynische kijk op het leven hoor. Er komen nog genoeg andere uitdagingen op het pad van TOs dochter en ook de betreffende andere meisjes kunnen vast nog wel eens op anderen oefenen met het ontwikkelen van hun social skills. De enige die nu belang heeft bij een verandering van de situatie is net degene die er niks aan kan doen. Die meisjes hebben niks te winnen bij hun gedrag aanpassen, de mentor ook niet en TOs dochter kan in haar eentje dit echt niet oplossen.
Mensen in een situatie van hulpeloosheid dwingen en dan zeggen dat ze daar wat van leren, ja, daar leren ze van dat dat niet prettig is en ook dat hun emoties er niet toe doen.

TOs dochter zit op school om schoolwerk te doen en haar vakken te leren, niet om een psychologische weerbaarheidstraining te ondergaan. Het leven mag ook gerust een beetje leuk zijn. Er komt toch al genoeg op hun pad. Soms klikt het gewoon niet. Volwassenen zoeken dan ook een andere baan of andere vrienden.

Netherfield

Netherfield

14-09-2023 om 10:44 Topicstarter

Vanmorgen gesprek met de mentor gehad. De coördinator en de roostermaker zijn een uur bezig geweest om te kijken of ze met haar vakkenpakket in een andere klas kan, maar dat lukt helaas niet.
Wat de mentor nu gaat doen is ervoor zorgen dat de docenten van de klas zelf groepjes maken zodat dochter niet steeds alleen overblijft. Ook wil ze als dat niet voldoende helpt, een plattegrond van de klas maken waar iedereen moet zitten, zodat de groepjes uit elkaar gaan. Zodra de dochter in een groepje aan het werk is waar ze genegeerd wordt, kan ze in de pauze naar de mentor toe die dan betreffende docent aanspreekt hier op te letten. Voordeel: dochter vind alle docenten die ze dit jaar heeft erg aardig. 
Aan het einde van het gesprek vroeg ik aan dochter of ze tevreden is met deze oplossing. Dochter zei dat ze het liefst een andere klas had gehad, maar dat ze met het door docenten groepjes maken al een stuk geholpen is en in de pauzes en na de lessen lekker bij haar eigen vriendinnen en vrienden gaat zitten. Na de lessen: jazeker, dochterlief heeft vrienden uit verschillende klassen en ook het jaar boven haar, die na de lessen gaan tafelvoetballen en chillen op school en om half zes-zes uur door de conciërge naar buiten geveegd worden. 
Conclusie: als dochter er vertrouwen in heeft, dan heb ik dat ook. We hopen allebei dat het helpt. Mentor is zo te zien erg hulpvaardig en doet erg haar best om er een goede klas van te smeden. 

Ik houd jullie op de hoogte. 

Netherfield schreef op 14-09-2023 om 10:44:

Vanmorgen gesprek met de mentor gehad. De coördinator en de roostermaker zijn een uur bezig geweest om te kijken of ze met haar vakkenpakket in een andere klas kan, maar dat lukt helaas niet.
Wat de mentor nu gaat doen is ervoor zorgen dat de docenten van de klas zelf groepjes maken zodat dochter niet steeds alleen overblijft. Ook wil ze als dat niet voldoende helpt, een plattegrond van de klas maken waar iedereen moet zitten, zodat de groepjes uit elkaar gaan. Zodra de dochter in een groepje aan het werk is waar ze genegeerd wordt, kan ze in de pauze naar de mentor toe die dan betreffende docent aanspreekt hier op te letten. Voordeel: dochter vind alle docenten die ze dit jaar heeft erg aardig.
Aan het einde van het gesprek vroeg ik aan dochter of ze tevreden is met deze oplossing. Dochter zei dat ze het liefst een andere klas had gehad, maar dat ze met het door docenten groepjes maken al een stuk geholpen is en in de pauzes en na de lessen lekker bij haar eigen vriendinnen en vrienden gaat zitten. Na de lessen: jazeker, dochterlief heeft vrienden uit verschillende klassen en ook het jaar boven haar, die na de lessen gaan tafelvoetballen en chillen op school en om half zes-zes uur door de conciërge naar buiten geveegd worden.
Conclusie: als dochter er vertrouwen in heeft, dan heb ik dat ook. We hopen allebei dat het helpt. Mentor is zo te zien erg hulpvaardig en doet erg haar best om er een goede klas van te smeden.

Ik houd jullie op de hoogte.

Mooi dat het zo opgepakt wordt!
Misschien is jouw dochter in dit geval de kanarie uit de kolenmijn, die aangeeft dat er iets helemaal niet goed zit. Dan hebben straks wellicht meer kinderen uit die klas er baat bij dat er zo met de structuur aan de slag gegaan wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.