Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geen aansluiting in de klas


Dat klinkt als een hands on mentor met een plan  Geweldig. Ik ben heel benieuwd naar hoe nu verder. En ik denk dat AnnaP wel eens gelijk kan hebben over de kanarie en de kolenmijn . Houd je ons op de hoogte?

Netherfield schreef op 14-09-2023 om 10:44:

Vanmorgen gesprek met de mentor gehad. De coördinator en de roostermaker zijn een uur bezig geweest om te kijken of ze met haar vakkenpakket in een andere klas kan, maar dat lukt helaas niet.
Wat de mentor nu gaat doen is ervoor zorgen dat de docenten van de klas zelf groepjes maken zodat dochter niet steeds alleen overblijft. Ook wil ze als dat niet voldoende helpt, een plattegrond van de klas maken waar iedereen moet zitten, zodat de groepjes uit elkaar gaan. Zodra de dochter in een groepje aan het werk is waar ze genegeerd wordt, kan ze in de pauze naar de mentor toe die dan betreffende docent aanspreekt hier op te letten. Voordeel: dochter vind alle docenten die ze dit jaar heeft erg aardig.

Het komt op mij over als of de houding is dat je met deze meiden niets aan kan en dus moeten de leraren opletten. Alsof ze zeggen, het is zo, we kunnen er niets aan veranderen (is dat zo?) dus we gaan aan de dynamiek tussen de groepen niets veranderen. Worden die meiden zelf nog door school aangesproken?  Laten we blij zijn met een soort vorm van ‚apartheid‘(bij gebrek aan een beter woord). Ik besef dat dit lastige materie is maar beseft dochter ook dat zij daarmee de ondankbare (en vaak verwijtende) rol van klokkenluider krijgt? En daarmee bijv door school als zeurpiet weggezet kan worden? Wordt er nog gemeten, geevalueerd, niet alleen adhv dochter maar ook adhv de groepjes negerende meiden?

Bloemenaandewaterkant schreef op 14-09-2023 om 11:55:

[..]

Het komt op mij over als of de houding is dat je met deze meiden niets aan kan en dus moeten de leraren opletten. Alsof ze zeggen, het is zo, we kunnen er niets aan veranderen (is dat zo?) dus we gaan aan de dynamiek tussen de groepen niets veranderen. Worden die meiden zelf nog door school aangesproken? Laten we blij zijn met een soort vorm van ‚apartheid‘(bij gebrek aan een beter woord). Ik besef dat dit lastige materie is maar beseft dochter ook dat zij daarmee de ondankbare (en vaak verwijtende) rol van klokkenluider krijgt? En daarmee bijv door school als zeurpiet weggezet kan worden? Wordt er nog gemeten, geevalueerd, niet alleen adhv dochter maar ook adhv de groepjes negerende meiden?

Er wordt nu juist iets met de dynamiek gedaan en dochter krijgt nu juist helemaal niet de rol van klokkenluider. 

Netherfield

Netherfield

14-09-2023 om 15:56 Topicstarter

Ik ben erg blij met de houding van deze mentor. Nu zien hoe het uitpakt. Ik hoop dat ze weer vrolijk naar school kan op deze manier. Ik hou jullie op de hoogte!

Fijn dat ze het zo oppakken vanuit school! 

Fijn TO! Lijkt mij een hele goede oplossing. Zo zal het goed te doen zijn voor haar en gelukkig heeft ze wel veel vrienden uit andere klassen. 

Mevrouw75 schreef op 14-09-2023 om 15:31:

[..]

Er wordt nu juist iets met de dynamiek gedaan en dochter krijgt nu juist helemaal niet de rol van klokkenluider.

En er wordt een einde gemaakt aan die ongemakkelijke situaties van steeds alleen zitten.

Ik vind dat school dit goed oppakt. Er is serieus gekeken naar allerlei opties en dochter wordt niet verantwoordelijk gehouden voor het probleem. Door docenten groepjes te laten maken, zit je ook niet steeds met dezelfde mensen waarmee je al vrienden bent samen. Ik vind dat ook wel beter. Je doorbreekt dan bepaalde groepsdynamieken. Want in hun eentje zijn mensen vaak minder naar dan wanneer ze met een groep zijn. 

Netherfield

Netherfield

15-09-2023 om 15:19 Topicstarter

Dochter bedacht gisteren nog een uitweg, ze heeft namelijk een extra vak. Ze heeft nu aan de mentor gevraagd als ze dat laat vallen, of ze dan wel naar 1 van de drie klassen kan waar ze liever heen gaat. Mentor gaat het vragen aan de roostermaker. Zo leuk vindt ze dat vak nou ook weer niet. 
Daarnaast hoop ik inderdaad dat ze de groepsdynamiek kunnen doorbreken door de docenten groepjes te laten maken. 

Netherfield

Netherfield

20-09-2023 om 16:01 Topicstarter

Het gaat intussen een stuk beter in de klas. Ook bij gym, waar ze het meest tegenop zag, ging ze vandaag leuk om met een ander meisje. Ze zegt nu dat ze in deze klas wil blijven en daarbuiten gewoon lekker met haar eigen vrienden omgaat. Er zullen nog wel wat ups en downs komen, maar ik ben hier al erg blij mee. 

Wat fijn om te lezen dat de ingezette koers nu al effect heeft. Ik hoop dat dit zo doorzet!

Super to

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.