Meesje
22-08-2026 om 11:54
Geld cadeau
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.
Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'.
Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie?
kenfan
22-08-2026 om 13:00
Ik vind voor die leeftijd een tientje mooi zat. Ik snap dat je niet uit de toon wilt vallen, maar met 40 euro zou ik het een duur kinderfeestje vinden. Kun je niet bij je vriendin informeren wat gebruikelijk is in Vlaanderen?
_Anoniem_
22-08-2026 om 13:57
Ysenda schreef op 22-08-2026 om 12:09:
[..]
Niemand zit toch op meuk te wachten?
Zeker bij mensen die je niet goed kent zou ik het bij de aangegeven verlanglijst houden.
Snoep of een chocolade reep of een leuk gezelschapspel (z.g.a.n) zou ik nou niet meteen meuk noemen. Maar idd. misschien hebben ze dat wel genoeg hoor, dat klopt. Ik probeer wel altijd iets te vinden waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden.
Ik had laatst een vriendin die een cadeaubon van de Hema wilde, dus prima die heb ik gekocht, maar toen vond ik bij de kringloop winkel een gloednieuw kaartspel met vragen voor het gezin (toevallig ook van de HEMA) en die heb ik er toen bijgedaan (was maar € 1,-) en ik weet dat ze van spelletjes houden. Maar goed, je hebt gelijk, misschien zit niemand hier op te wachten en ligt het spelletje volgende week opnieuw bij de kringloop. Meuk vind ik dingen die binnen een paar uur stuk zijn.
Grindelwald
22-08-2026 om 14:08
Ik zou 10 euro per kind geven. Misschien met een kleinigheidje er bij.
Fenyw
22-08-2026 om 14:09
Ik zou €15 per kind doen. Eigenlijk wil ik alleen geld geven als bijdrage voor een groot cadeau. Voor gewoon in de spaarpot vind ik zo verwend overkomen, alsof je op die leeftijd al niets meer te wensen hebt.
MamaE
22-08-2026 om 14:15
Fenyw schreef op 22-08-2026 om 14:09:
Ik zou €15 per kind doen. Eigenlijk wil ik alleen geld geven als bijdrage voor een groot cadeau. Voor gewoon in de spaarpot vind ik zo verwend overkomen, alsof je op die leeftijd al niets meer te wensen hebt.
Sommige kinderen zijn ook gewoon snel tevreden. Of willen juist dure dingen die één iemand niet gaat kopen.
Stresskipje
22-08-2026 om 14:35
10 euro is idd zat hoor. mijn kinderen krijgen zelfs van familie niet meer dan dat, en zijn er dolblij mee. Ik doe meestal 1 euro per jaar + een zak snoep of stripboekje oid.
Stresskipje
22-08-2026 om 14:44
Fenyw schreef op 22-08-2026 om 14:09:
Mijn kinderen hebben niks meer te wensen, maar niet omdat ze op een negatieve manier verwend zijn. Ik noem het liever gezegend met alles wat we nodig hebben voor een leuk leven. Lego, playmobil ,boeken en knutselspullen genoeg. Als je daar niet nog meer van wil, ben je dan verwend?
En vanaf een jaar of 10 veranderd het speelgoed.
Mijn kinderen kopen van hun verjaardagsgeld Robux, gaming headsets van 40+ euro, of games in Steam.
Ze zijn met elke euro al blij, want het loopt al gauw lekker op.
Herfstappeltaart
22-08-2026 om 14:54
Ik zou 15 euro doen. Dat vind ik een leuk bedrag voor een jonge tiener. Wat je wel of niet te eten krijgt doet er niet toe, dat is hún beslissing.
Groentetuin
22-08-2026 om 15:18
15 - 20 euro is helemaal mooi
Opvallend dat niemand boven de 20 euro gaat zitten, ik heb op dit forum altijd t idee dat mensen hoger in hun uitgaven zitten dan ik.
Dat je de kinderen zelden ziet vind ik trouwens geen reden om minder te geven.
Dat je daar blijft eten wel een reden om iets hoger te zitten.
Gingergirl
22-08-2026 om 15:19
Ik zou 15,- euro per kind doen + iets lekkers erbij. Tien euro vind ik persoonlijk erg karig. Of je de kinderen vaak ziet vind ik niet van invloed op de waarde van het cadeau.
lientje69
22-08-2026 om 15:32
Ik doe boven de 10 jaar 15 euro en boven de 15 jaar oud 20 euro
Tot 10 jaar gaf ik altijd 10 euro met wat lekkers erbij. Of een cadeautje van die waarde. Maar vanaf 10 jaar hebben ze liever geld heb ik gemerkt.
ToetieToover
22-08-2026 om 15:58
Als je het nog creatief wilt aankleden, kun je munten ergens indoen misschien? Dan zien ze ook niet direct hoeveel het is
Geen idee of je zin hebt in een knutselwerkje, ik heb een keer allemaal munten in een wensput gedaan en een kaart geschreven dat ik haar veel goeds heb toegewenst en voor elke wens een munt heb ingelegd. Was een wat jonger kind die vond het erg leuk. Plastic bakje met ijslollystokjes omgelijmd, mini emmertje en mini badeendje had ik nog, plus wat takjes uit de tuin voor de constructie met het dakje erboven. Geverfd en tadaaa. Water erin gedaan bij binnenkomst, daar wilde ik niet mee in de auto 
ArianneH
22-08-2026 om 16:00
kenfan schreef op 22-08-2026 om 13:00:
Ik vind voor die leeftijd een tientje mooi zat. Ik snap dat je niet uit de toon wilt vallen, maar met 40 euro zou ik het een duur kinderfeestje vinden. Kun je niet bij je vriendin informeren wat gebruikelijk is in Vlaanderen?
Dat laatste zou ik niet doen.
Vlamingen zijn, voor zover ik begrepen heb, inderdaad anders gewend. Wat als ze €40 zegt per kind?
Je hebt inmiddels zoveel reacties, dat je je cast gesteund voelt om per kind 10, 15 of 20 te geven😉. Dus houd je het bij €20 per kind?