Meesje
22-08-2026 om 11:54
Geld cadeau
Morgen ben ik uitgenodigd voor een feestje ter ere van de verjaardag van de 2 kinderen van een vriendin. Ze worden 10 en 13. Het feestje is incl pizza in de avond. Ik ga met mijn 2 kinderen van 5 en 1. De vriendin is een goede vriendin, maar wij zien elkaar de laatste jaren maar 1-2× per jaar. Haar kinderen zie ik dus ook niet zo vaak.
Ze vragen 'centjes voor de spaarpot'.
Wat is nu een redelijk bedrag om te geven? Bij eerdere feestjes kregen de kinderen van ander bezoek giga dozen lego enzo. Ik voelde me dan altijd wat bezwaard met mijn cadeau van 10 tot 15 euro. Ik dacht nu aan 20 euro per kind. En dat vind ik eigenlijk al heel netjes. Wat vinden jullie?
Kampeerder
23-08-2026 om 10:08
Dolfje schreef op 23-08-2026 om 09:49:
[..]
Op zich snap ik het idee maar in ons geval zijn we bevriend met de ouders en worden we op de kinderverjaardagen ook uitgenodigd en om kinderen meer te geven dan volwassenen voelt ook vreemd.
Het voelt voor mij juist vreemd om het andersom te doen. Of gelijk, of de kinderen meer. Zeker de wat grotere kinderen. Mijn schoonouders doen 50 voor hun kinderen en aangetrouwde kinderen en 15 voor de volwassen kleinkinderen. Van mij zou dat andersom mogen. Of juist alleen de kleinkinderen verwennen. Die hebben nog dingen waarvoor ze (moeten) sparen. Bij ons krijgt iedereen buiten mijn gezin 20 euro. Ongeveer dan, neefje dat iets vraagt voor 17,50 krijgt dat, en verder niks, terwijl nichtje iets kreeg voor 21,00.
Fenyw
23-08-2026 om 10:51
MamaE schreef op 22-08-2026 om 14:15:
[..]
Sommige kinderen zijn ook gewoon snel tevreden. Of willen juist dure dingen die één iemand niet gaat kopen.
Dat is toch wat ik zeg? Als ze iets groots willen kopen, draag ik daar graag aan bij. Kinderen van een vriendin weten vaak niets en dan is het "doe maar geld."
Vind ik niet zo feestelijk
MamaE
23-08-2026 om 11:06
Fenyw schreef op 23-08-2026 om 10:51:
[..]
Dat is toch wat ik zeg? Als ze iets groots willen kopen, draag ik daar graag aan bij. Kinderen van een vriendin weten vaak niets en dan is het "doe maar geld."
Vind ik niet zo feestelijk
Jij noemde dat verwend. Sommige kinderen hebben niet veel wensen. Ik was ook zo'n kind. Ik geef nog steeds weinig om spullen.
Ik geef dan liever geld dan iets waar een kind niks mee doet.
Vanaf de puberteit merk ik dat er bijna altijd wel geld wordt gevraagd. Ik vind mensen die al lang en breed volwassen zijn met een baan die geld vragen wel wat apart. Maar als iemand dat vraagt, dan geef ik dat wel.
Gingergirl
23-08-2026 om 11:55
ArianneH schreef op 22-08-2026 om 22:48:
Ik ben zelf al vrij zuinig aangelegd, koop niet zomaar alles wat ik makkelijk kan betalen, gewoon omdat ik niet van de impulsieve aankopen ben en vaak dingen. nIet echt nodig heb of nodig vind. Kijk ook uit duurzaamheidsoogpunt naar tweedehands en weggeefmogielijkheden. Ik vind het dan raar om voor cadeaus van kinderen van vriendinnen heel veel geld te geven. Als er veel gasten lomen met allemaal veel geld krijgen ze wel heel veel geld, vind ik dan echt niet passend en onnodig.
Bovendien vind ik soms dat kinderen wel erg veel grote cadeaus geven van mensen, voelt voor mij als on nodig verwennen. Hoe moet dat volgende keren, nog meer?
Ik vind het ook goed als ze een beetje moeten leren sparen en werken voor voor leuke dingen.
We hebben wel altijd veel geld uitgegeven aan bijzondere vakanties en af en toe weekendjes weg.Mijn volwassen kinderen geef ik €100 als bijdrage aan grote cadeaus. Alleen met bijzondere verjaardagen krijgen ze meer geld om aan iets te besteden. Daar zijn ze dan extra blij zijn.
Verder geef ik soms een leuk aardigheidje, niet leuk, wel speciaal of help ik met praktische dingen verzamelen, dingen voor op kamers.
ik denk dat ze miet om te reden zijn.ze hebben zo goed en verantwoordelijk met geld leren omgaan. Kunnen heel zuinig leven als het modig is, lijkt me een groot goed met de onzekere toekomst en waarschijnlijk economisch slechtere tijdenZ Zal het ze wel vragen.
Maar iedereen moet natuurlijk gewoon doen wat goed voelt.
Waar komt toch dat hardnekkige gevoel vandaan dat als je het ene jaar bedrag x geeft, kinderen het jaar erna " meer" verwachten? Ik heb dat nog nooit meegemaakt in alle eerlijkheid. Bijna iedereen houdt wel een vast systeem aan.
Alsof kinderen die " veel" krijgen met een verjaardag, meteen niet leren hoe je moet sparen en werken voor iets. Wat een onzin, dat is echt niet afhankelijk van hun verjaardag. Eerder hoe je de rest van het jaar met geldzaken omgaat.
Prima als je zelf erg zuinig bent en daardoor weinig wil geven, niks mis mee. Maar onderbouw je zuinigheid niet met aannames.
Kampeerder
23-08-2026 om 12:27
ArianneH schreef op 22-08-2026 om 22:48:
Ik ben zelf al vrij zuinig aangelegd, koop niet zomaar alles wat ik makkelijk kan betalen, gewoon omdat ik niet van de impulsieve aankopen ben en vaak dingen. nIet echt nodig heb of nodig vind. Kijk ook uit duurzaamheidsoogpunt naar tweedehands en weggeefmogielijkheden. Ik vind het dan raar om voor cadeaus van kinderen van vriendinnen heel veel geld te geven. Als er veel gasten lomen met allemaal veel geld krijgen ze wel heel veel geld, vind ik dan echt niet passend en onnodig.
Bovendien vind ik soms dat kinderen wel erg veel grote cadeaus geven van mensen, voelt voor mij als on nodig verwennen. Hoe moet dat volgende keren, nog meer?
Ik vind het ook goed als ze een beetje moeten leren sparen en werken voor voor leuke dingen.
We hebben wel altijd veel geld uitgegeven aan bijzondere vakanties en af en toe weekendjes weg.Mijn volwassen kinderen geef ik €100 als bijdrage aan grote cadeaus. Alleen met bijzondere verjaardagen krijgen ze meer geld om aan iets te besteden. Daar zijn ze dan extra blij zijn.
Verder geef ik soms een leuk aardigheidje, niet leuk, wel speciaal of help ik met praktische dingen verzamelen, dingen voor op kamers.
ik denk dat ze miet om te reden zijn.ze hebben zo goed en verantwoordelijk met geld leren omgaan. Kunnen heel zuinig leven als het modig is, lijkt me een groot goed met de onzekere toekomst en waarschijnlijk economisch slechtere tijdenZ Zal het ze wel vragen.
Maar iedereen moet natuurlijk gewoon doen wat goed voelt.
Zo hebben we die van ons ook opgevoed.
En dat staat voor mij geheel los van verjaardagen en cadeautjes. Hoe leuk als je aan het einde van je feestje genoeg hebt voor de Nintendo die je aan het sparen bent. Ik zou de eerste tante zijn die op het einde van het feest nog vijf euro geeft omdat het eindbedrag net te kort is. Dat je dan dan ding voor je achtste verjaardag van iedereen gekregen hebt.
Renmuis
23-08-2026 om 17:40
Een onbezorgde jeugd waarin je je geliefd voelt is het beste wapen tegen latere tegenslagen.
(Nou staan grote cadeaus / veel geld voor je verjaardag krijgen natuurlijk niet gelijk aan je geliefd voelen, maar die keer dat je 5,- kreeg van je tante om te leren sparen gaat je ook niet helpen als je later op straat belandt).
buufie
23-08-2026 om 17:47
Renmuis schreef op 23-08-2026 om 17:40:
Een onbezorgde jeugd waarin je je geliefd voelt is het beste wapen tegen latere tegenslagen.
(Nou staan grote cadeaus / veel geld voor je verjaardag krijgen natuurlijk niet gelijk aan je geliefd voelen, maar die keer dat je 5,- kreeg van je tante om te leren sparen gaat je ook niet helpen als je later op straat belandt).
je geliefd voelen zou niet van geld af moeten hangen.
Herfstappeltaart
23-08-2026 om 18:28
buufie schreef op 23-08-2026 om 17:47:
[..]
Helemaal mee eens. Kinderen gedijen door aandacht, tijd die aan ze besteed wordt, voorlezen, goede maaltijden en een goede, rustige omgeving. Geld is totaal van ondergeschikt belang (in de zin van cadeau's e.d.). Toch zeker als het van kennissen komt.
Renmuis
23-08-2026 om 22:43
buufie schreef op 23-08-2026 om 17:47:
[..]
Dat is precies wat ik zeg.
Mijn punt was: je wordt geen beter mens van kleinere cadeaus / kleinere bedragen krijgen. Je leert ook niet beter met geld en bezittingen omgaan omdat je niet genoeg kreeg voor een Nintendo. En je wordt ook geen slechter mens van grote cadeaus, en dat heeft ook geen invloed op hoe goed of slecht je later met geld omgaat.