Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld cadeau

Meesje schreef op 24-08-2026 om 15:55:

Ze hebben 15 euro gekregen. Het geld zat verstopt/verwerkt in een knutsel. De jongste nam het cadeau aan en liep weg. 5 minuten later kwam ze terug met de tekening van mijn 5-jarige waar ik een tekstje bij had geschreven. "Kijk mama! kijk eens, lees eens! Die moet niet kwijtraken!". Ondertussen lag het geld in een hoek gesmeten. Zo lang ze de tekening maar niet kwijt raakte ❤️

Ach kijk.....helemaal leuk toch.

Regenbui67 schreef op 24-08-2026 om 14:51:

Misschien ben ik wel heel gierig, maar 5 euro per kind vind ik al meer dan voldoende. Doe het in kleine muntjes van 0,50 en plak het in de vorm van een smiley in hun kaart. Dan lijkt het ook meer en de meeste kinderen zijn te lui om het uit te rekenen.

Nou niet " misschien ", 5 euro is wel gierig hoor zeker als je het ook nog eens " meer dan voldoende" noemt.  Tenzij je uiteraard het niet breed hebt, dan is het wat anders. In kleine muntjes geven is wel erg kinderachtig bij kinderen van die leeftijd vind ik persoonlijk.

Regenbui67 schreef op 24-08-2026 om 14:51:

Misschien ben ik wel heel gierig, maar 5 euro per kind vind ik al meer dan voldoende. Doe het in kleine muntjes van 0,50 en plak het in de vorm van een smiley in hun kaart. Dan lijkt het ook meer en de meeste kinderen zijn te lui om het uit te rekenen.

Dat is leuk voor een 5 of 6 jarige, die nog denkt dat meer munten meer geld betekenen. Ook een mooie aanleiding voor ouders om het kind te informeren dat dat anders ligt. 

Voor  tieners is denken dat ze dat niet uit kunnen rekenen toch wel een belediging. Ik vond het wel leuk om kaarten te krijgen waarop het geld in een leuke vorm was geplakt. Daar was meer aandacht aan besteed dan aan hetzelfde bedrag in een envelop met standaard kaart. Maar dat waren toch echt wel dezelfde bedragen, als die in de envelop gegeven werden. (Van ooms en tantes 10 gulden, van grootouders meer.)

Het zijn maar de kinderen van een vriendin, niet haar nichtje of neefje. Daarnaast gezien het leeftijdsverschil zijn dit ook geen vriendjes van TOs eigen kinderen. Ik vind 10 euro zeker voor die 10 jarige echt veelste veel. Daarnaast vind ik dat een 10 jarige makkelijk nog een normaal cadeautje kan krijgen. Toen mijn jongens nog die leeftijd hadden, vond ik het altijd heel pauper als hun vriendjes om geld vroegen. Mijn ervaring is dat kindjes van 10 niet subtiel genoeg zijn om hun ongenoegen te verbergen als ze ''te weinig'' geld krijgen. Ik had toen op een paar kinderfeestjes al gezien dat sommige jongens echt zeiden ''Oh, is dit alles".  En dan wordt het voor iedereen ongemakkelijk. Daarom als er geld moet worden gegeven zou ik het in muntjes doen en dan in een leuke vorm plakken. En als ze nou eens van iedereen 5 euro krijgen dan hebben die kinderen een goed gevuld spaarvarken. Ik vind het best erg dat men hier zegt dat 5 euro niet genoeg is. Kinderen moeten leren om blij te zijn met wat ze krijgen. 

Regenbui67 schreef op 25-08-2026 om 06:59:

Het zijn maar de kinderen van een vriendin, niet haar nichtje of neefje. Daarnaast gezien het leeftijdsverschil zijn dit ook geen vriendjes van TOs eigen kinderen. Ik vind 10 euro zeker voor die 10 jarige echt veelste veel. Daarnaast vind ik dat een 10 jarige makkelijk nog een normaal cadeautje kan krijgen. Toen mijn jongens nog die leeftijd hadden, vond ik het altijd heel pauper als hun vriendjes om geld vroegen. Mijn ervaring is dat kindjes van 10 niet subtiel genoeg zijn om hun ongenoegen te verbergen als ze ''te weinig'' geld krijgen. Ik had toen op een paar kinderfeestjes al gezien dat sommige jongens echt zeiden ''Oh, is dit alles". En dan wordt het voor iedereen ongemakkelijk. Daarom als er geld moet worden gegeven zou ik het in muntjes doen en dan in een leuke vorm plakken. En als ze nou eens van iedereen 5 euro krijgen dan hebben die kinderen een goed gevuld spaarvarken. Ik vind het best erg dat men hier zegt dat 5 euro niet genoeg is. Kinderen moeten leren om blij te zijn met wat ze krijgen.

Niemand schrijft toch dat ze met 5 euro niet blij zouden zijn.

Jouw kinderen zijn al uit die leeftijd, hoe lang is dat al niet geleden?  Het leven is duurder geworden ook voor kinderen als ze ergens voor sparen een beetje meebewegen kan dan geen kwaad vind ik. Vervelend natuurlijk als een kind ondankbaar reageert maar wees gerust, zo reageren ze echt niet allemaal. Ondankbaar reageren kan net zo goed voorkomen bij een paar muntjes op een kaart of een klein cadeautje, nu veel online gaat weten ze de prijzen wel. Maar goed, ik beweeg me in een grote kring en dat ondankbaar reageren heb ik gelukkig zelden tot nooit meegemaakt.

Regenbui67 schreef op 25-08-2026 om 06:59:

Het zijn maar de kinderen van een vriendin, niet haar nichtje of neefje. Daarnaast gezien het leeftijdsverschil zijn dit ook geen vriendjes van TOs eigen kinderen. Ik vind 10 euro zeker voor die 10 jarige echt veelste veel. Daarnaast vind ik dat een 10 jarige makkelijk nog een normaal cadeautje kan krijgen. Toen mijn jongens nog die leeftijd hadden, vond ik het altijd heel pauper als hun vriendjes om geld vroegen. Mijn ervaring is dat kindjes van 10 niet subtiel genoeg zijn om hun ongenoegen te verbergen als ze ''te weinig'' geld krijgen. Ik had toen op een paar kinderfeestjes al gezien dat sommige jongens echt zeiden ''Oh, is dit alles". En dan wordt het voor iedereen ongemakkelijk. Daarom als er geld moet worden gegeven zou ik het in muntjes doen en dan in een leuke vorm plakken. En als ze nou eens van iedereen 5 euro krijgen dan hebben die kinderen een goed gevuld spaarvarken. Ik vind het best erg dat men hier zegt dat 5 euro niet genoeg is. Kinderen moeten leren om blij te zijn met wat ze krijgen.

Zelf vijf euro aan kleingeld geven en dan een ander pauper noemen😂😂

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens waarom je vrienden op de verjaardag van je kind uitnodigt, hier is het vooral familie en misschien 1 of 2 stellen die kinderen in dezelfde leeftijd hebben, en waar het jarige kind ook mee bevriend is. Is dat heel gek?

Maar als ik uitgenodigd word zou ik ook voor 15 euro gaan, met een kaart of een andere leuke verpakking (ik heb wel eens het geldbriefje in een ballon gestopt met wat confetti erbij, was altijd een succes)

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 10:23:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens waarom je vrienden op de verjaardag van je kind uitnodigt, hier is het vooral familie en misschien 1 of 2 stellen die kinderen in dezelfde leeftijd hebben, en waar het jarige kind ook mee bevriend is. Is dat heel gek?

Maar als ik uitgenodigd word zou ik ook voor 15 euro gaan, met een kaart of een andere leuke verpakking (ik heb wel eens het geldbriefje in een ballon gestopt met wat confetti erbij, was altijd een succes)

Was dat ook een succes bij de ouders?

Vrienden op de verjaardag van je kind uitnodigen snap ik ook niet, hier ook alleen familie 

Groentetuin schreef op 25-08-2026 om 10:30:

[..]

Het mag ook niet te leuk worden.

Mischa83 schreef op 25-08-2026 om 10:09:

[..]

Zelf vijf euro aan kleingeld geven en dan een ander pauper noemen😂😂

Kleine kinderen die om geld vragen, tjsa ik vind het niet normaal dat is meer iets voor pubers. 

Willen die kinderen wel een 1 jarige en 5 jarige op hun feestje hebben?

Gingergirl schreef op 25-08-2026 om 09:09:

[..]

Niemand schrijft toch dat ze met 5 euro niet blij zouden zijn.

Jouw kinderen zijn al uit die leeftijd, hoe lang is dat al niet geleden? Het leven is duurder geworden ook voor kinderen als ze ergens voor sparen een beetje meebewegen kan dan geen kwaad vind ik. Vervelend natuurlijk als een kind ondankbaar reageert maar wees gerust, zo reageren ze echt niet allemaal. Ondankbaar reageren kan net zo goed voorkomen bij een paar muntjes op een kaart of een klein cadeautje, nu veel online gaat weten ze de prijzen wel. Maar goed, ik beweeg me in een grote kring en dat ondankbaar reageren heb ik gelukkig zelden tot nooit meegemaakt.

Ik vind 10 euro x 2 gewoon te veel voor kinderen die niet familie zijn en waar jouw kinderen ook geen vriendschap mee hebben. En bij een kind van 10 die om geld vraagt, vraag ik mij af hoe die aan het idee komt. Of doet die zijn oudere sibling na? Lijkt mij toch logischer dat een cadeautje op die leeftijd meer gepast is.

Meesje

Meesje

25-08-2026 om 11:19 Topicstarter

Groentetuin schreef op 25-08-2026 om 10:30:

[..]

Vrienden op de verjaardag van je kind uitnodigen snap ik ook niet, hier ook alleen familie

Ik nodig zelf ook vrienden uit op de verjaardagen van mijn kinderen. Ik heb ouders en een zus met haar gezin. Ik vind het gezelliger als er iets meer dan 6 mensen op de verjaardag van mijn kinderen komen. Plus, ik heb vrienden die voor mij als familie voelen. Die wij vaak zien en die betrokken zijn bij het leven van mijn kinderen. Daar heb ik dan weer meer mee dan met de obligate familieverjaardagen zoals dat vroeger ging toen ik kind was. Niet dat ik gigantische verjaardagen vier. Er komen 6 vrienden (deels koppels) en de 4 kinderen van deze vrienden, náást dus mijn eigen 5 familieleden. De vriendin waar ik nu uitgenodigd was niet. Dat is voor mij echt een vriendin van míj en zij speelt verder eigenlijk nauwelijks een rol in het leven van mijn kinderen. Maar voor mij is zij wel heel dierbaar. 

Regenbui67 schreef op 25-08-2026 om 11:00:

[..]

Ik vind 10 euro x 2 gewoon te veel voor kinderen die niet familie zijn en waar jouw kinderen ook geen vriendschap mee hebben. En bij een kind van 10 die om geld vraagt, vraag ik mij af hoe die aan het idee komt. Of doet die zijn oudere sibling na? Lijkt mij toch logischer dat een cadeautje op die leeftijd meer gepast is.

Vaak zijn kinderen voor iets groters aan het sparen. 10 jaar is niet zo heel jong meer in de zin dat het gek is als ze geld vragen. Vroeger was dat nog echt een cadeautjes leeftijd maar nu is geld of een cadeaubon vragen echt niet vreemd op die leeftijd. Allerlei dingen krijgen waar je weinig mee hebt is ook niet handig. Staat los van dankbaarheid. Jij vindt het veel geld, dat kan en mag natuurlijk maar dan ben je wel echt de uitzondering van wat gangbaar is en dat moet je uiteraard zelf weten.

Dat doen wij ook. Waarom niet? Onze kinderen zien onze vrienden ook vaak en ervaren het als familie, logeren ook bij ze etc. Ik heb geen grote familie en Gingermans familie woont erg ver weg dus die komen daardoor niet altijd. Hier komen ook diverse buren of bevriende ouders op verjaardagen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.