Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Geld cadeau

Het is wel duidelijk dat je niet geeft omdat je de jarige wat gunt en wat je zelf kan missen, maar om er goed op te komen staan bij de ontvanger en bij degenen die ook op het feest aanwezig zijn en kunnen zien wat je geeft, want je kunt zomaar als pauper te boek komen te staan als je een tientje geeft. 

Meesje schreef op 24-08-2026 om 15:55:

Ze hebben 15 euro gekregen. Het geld zat verstopt/verwerkt in een knutsel. De jongste nam het cadeau aan en liep weg. 5 minuten later kwam ze terug met de tekening van mijn 5-jarige waar ik een tekstje bij had geschreven. "Kijk mama! kijk eens, lees eens! Die moet niet kwijtraken!". Ondertussen lag het geld in een hoek gesmeten. Zo lang ze de tekening maar niet kwijt raakte ❤️

Leuk zeg! 

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 10:23:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens waarom je vrienden op de verjaardag van je kind uitnodigt, hier is het vooral familie en misschien 1 of 2 stellen die kinderen in dezelfde leeftijd hebben, en waar het jarige kind ook mee bevriend is. Is dat heel gek?

Maar als ik uitgenodigd word zou ik ook voor 15 euro gaan, met een kaart of een andere leuke verpakking (ik heb wel eens het geldbriefje in een ballon gestopt met wat confetti erbij, was altijd een succes)

Niet iedereen heeft veel familie he?

En dan nog.

Auwereel schreef op 25-08-2026 om 12:28:

Het is wel duidelijk dat je niet geeft omdat je de jarige wat gunt en wat je zelf kan missen, maar om er goed op te komen staan bij de ontvanger en bij degenen die ook op het feest aanwezig zijn en kunnen zien wat je geeft, want je kunt zomaar als pauper te boek komen te staan als je een tientje geeft.

Bedoel je mij?  Zo sta ik er niet in hoor

Gingergirl schreef op 25-08-2026 om 12:42:

[..]

Bedoel je mij? Zo sta ik er niet in hoor

Niemand specifiek, maar het gevoel dat ik krijg als ik dit draadje lees

Regenbui67 schreef op 25-08-2026 om 06:59:

Het zijn maar de kinderen van een vriendin, niet haar nichtje of neefje. Daarnaast gezien het leeftijdsverschil zijn dit ook geen vriendjes van TOs eigen kinderen. Ik vind 10 euro zeker voor die 10 jarige echt veelste veel. Daarnaast vind ik dat een 10 jarige makkelijk nog een normaal cadeautje kan krijgen. Toen mijn jongens nog die leeftijd hadden, vond ik het altijd heel pauper als hun vriendjes om geld vroegen. Mijn ervaring is dat kindjes van 10 niet subtiel genoeg zijn om hun ongenoegen te verbergen als ze ''te weinig'' geld krijgen. Ik had toen op een paar kinderfeestjes al gezien dat sommige jongens echt zeiden ''Oh, is dit alles". En dan wordt het voor iedereen ongemakkelijk. Daarom als er geld moet worden gegeven zou ik het in muntjes doen en dan in een leuke vorm plakken. En als ze nou eens van iedereen 5 euro krijgen dan hebben die kinderen een goed gevuld spaarvarken. Ik vind het best erg dat men hier zegt dat 5 euro niet genoeg is. Kinderen moeten leren om blij te zijn met wat ze krijgen.

Zelf meegaan naar een feestje waar je kind voor uitgenodigd is is toch niet echt gebruikelijk. En met 5 euro ben je vrekkig

Gingergirl schreef op 25-08-2026 om 12:11:

[..]

Dat doen wij ook. Waarom niet? Onze kinderen zien onze vrienden ook vaak en ervaren het als familie, logeren ook bij ze etc. Ik heb geen grote familie en Gingermans familie woont erg ver weg dus die komen daardoor niet altijd. Hier komen ook diverse buren of bevriende ouders op verjaardagen.

Mijn familie is idd wat groter, dus voor mij is het al gauw genoeg met alleen familie. En uiteraard vrienden waar de kinderen een goede band mee hebben vind ik dan ook logisch. maar uit het verhaal van TO bleek dat niet echt, ze ziet ze 1-2 keer per jaar. 

Maar ik zag even zo'n overdreven groot feest voor me met allemaal volwassenen waarvan de jarige nauwelijks de naam weet. 

(Net als ouders die een zaaltje afhuren voor de eerst verjaardag van hun kind, totaal over the top, daar vind ik ook iets van, maar dat doet er nu verder niet toe  )

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 14:15:

[..]

Mijn familie is idd wat groter, dus voor mij is het al gauw genoeg met alleen familie. En uiteraard vrienden waar de kinderen een goede band mee hebben vind ik dan ook logisch. maar uit het verhaal van TO bleek dat niet echt, ze ziet ze 1-2 keer per jaar.

Maar ik zag even zo'n overdreven groot feest voor me met allemaal volwassenen waarvan de jarige nauwelijks de naam weet.

(Net als ouders die een zaaltje afhuren voor de eerst verjaardag van hun kind, totaal over the top, daar vind ik ook iets van, maar dat doet er nu verder niet toe )

Ja ook met maar 1 of 2 keer per jaar elkaar zien kunnen het goede vrienden zijn. Een goede vriend hangt niet perse van de frequentie af hoe vaak je elkaar ziet. Dus hier komen ook wel vrienden die we bv door afstand minder zien, dan is een verjaardag juist een leuk moment om bij elkaar te komen en iedereen elkaar weer ziet en spreekt. Maar ik kan me voorstellen dat sommigen het liever klein houden. Het is ook net wat je gewend bent en leuk vindt. Hier afgelopen weekend een spontane bbq van 25 man. Een ander moet er niet aan denken maar wij houden er wel van.

Tuurlijk kunnen dat goede vrienden zijn, daar heb ik er ook een paar van. Maar dat zijn vrienden van mij, niet van de kinderen. Ik zou er dan ook zelf voor kiezen om ze op mijn eigen verjaardag uit te nodigen, en niet op die van de kinderen.
En eigenlijk spreek ik dan nog liever 1 op 1 met vrienden af dan op een verjaardag waar je eigenlijk toch bijna niemand spreekt, omdat je de hele tijd voor eten en drinken loopt te zorgen.
Maar dat is voor iedereen weer anders uiteraard!

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 15:14:

Tuurlijk kunnen dat goede vrienden zijn, daar heb ik er ook een paar van. Maar dat zijn vrienden van mij, niet van de kinderen. Ik zou er dan ook zelf voor kiezen om ze op mijn eigen verjaardag uit te nodigen, en niet op die van de kinderen.
En eigenlijk spreek ik dan nog liever 1 op 1 met vrienden af dan op een verjaardag waar je eigenlijk toch bijna niemand spreekt, omdat je de hele tijd voor eten en drinken loopt te zorgen.
Maar dat is voor iedereen weer anders uiteraard!

Ja dat is ook voor iedereen anders. Hier is dat wel gebruikelijk om die vrienden ook te vragen zodat je elkaar ( ook de kinderen) leert kennen. Dat begrijp ik nooit; waarom spreken mensen bijna niemand op een verjaardag? Je hoeft toch niet telkens voor eten en drinken te zorgen, ik zou dat erg onhandig vinden maar vooral jammer want ik feest graag mee. Ik maak van te voren een tafel met eten en drinken zodat iedereen kan pakken wat en wanneer hij wil. Tussendoor vul ik hooguit een keer aan en met etenstijd zet ik het avondeten neer. Hier ook geen kringetje - zit verjaardagen.

Knap als je dat kan, lukt mij niet, hoe goed ik ook voorbereid. Of ik vind het moeilijk mijn aandacht te verdelen als er te veel mensen zijn (vooral als ze elkaar niet goed kennen). Met familie vind ik fijner, die komen ook altijd even helpen in de keuken, kunnen we intussen bijkletsen.

Zebra04 schreef op 25-08-2026 om 15:33:

Knap als je dat kan, lukt mij niet, hoe goed ik ook voorbereid. Of ik vind het moeilijk mijn aandacht te verdelen als er te veel mensen zijn (vooral als ze elkaar niet goed kennen). Met familie vind ik fijner, die komen ook altijd even helpen in de keuken, kunnen we intussen bijkletsen.

O dat is jammer, voor tips; pb mij gerust. Dat scheelt bij ons: doordat we iedereen tegelijk uitnodigen (al jarenlang) en niet apart, kent iedereen elkaar wel. Vrienden helpen net zo goed even mee als dat nodig is bij ons, dat scheelt ook.

Gingergirl schreef op 25-08-2026 om 12:08:

[..]

Vaak zijn kinderen voor iets groters aan het sparen. 10 jaar is niet zo heel jong meer in de zin dat het gek is als ze geld vragen. Vroeger was dat nog echt een cadeautjes leeftijd maar nu is geld of een cadeaubon vragen echt niet vreemd op die leeftijd. Allerlei dingen krijgen waar je weinig mee hebt is ook niet handig. Staat los van dankbaarheid. Jij vindt het veel geld, dat kan en mag natuurlijk maar dan ben je wel echt de uitzondering van wat gangbaar is en dat moet je uiteraard zelf weten.

Precies! Mijn zoon wilde altijd lego of gravitrax hebben, dat kost nogal wat en om eerlijk te zijn gaf de familie altijd samen een grote doos van de Lego of gravitrax, maar als ze dat niet hadden gedaan hadden ze waarschijnlijk geld gegeven want de grotere dozen zijn vaak ook het meest hun geld echt waard. 

Decembermamma schreef op 24-08-2026 om 08:34:

[..]

Sorry mijn zoon is 13 en heeft echt heel weinig te wensen. Heeft vorig jaar een gaming laptop opgespaard van 2,5 jaar rapport-, zak- en verjaardagsgeld. Verder dus geen wensen, ik denk dat hij nu spaart voor als de laptop wat gaat mankeren..

Dat is dan toch ook een doel? Tante Fenyw, ik ben dol op gamen en als mijn laptop wat mankeert wil ik het graag kunnen (laten) repareren of vervangen. Ik wil graag geld voor mijn verjaardag zodat ik een potje heb voor het geval dat.

Helemaal prima en komt echt anders over dan 'Doe maar geld want ik weet niets en ik vind niets leuk.'

Ik zou met alle liefde bijdragen.

Fenyw schreef op 26-08-2026 om 14:56:

[..]

Dat is dan toch ook een doel? Tante Fenyw, ik ben dol op gamen en als mijn laptop wat mankeert wil ik het graag kunnen (laten) repareren of vervangen. Ik wil graag geld voor mijn verjaardag zodat ik een potje heb voor het geval dat.

Helemaal prima en komt echt anders over dan 'Doe maar geld want ik weet niets en ik vind niets leuk.'

Ik zou met alle liefde bijdragen.

Das toch raar? De jarige moet uit kunnen leggen waarom hij/zij liever geld heeft voor de verjaardag? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.