Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Cecile

Cecile

02-11-2013 om 13:53

Gezondheidsonderzoek klas 2 (VO)

Jasmijn

Jasmijn

08-11-2013 om 09:24

afgemeld

Heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik heb op het formuliertje wat we thuis kregen geschreven dat zoon hier niet aan meedeed. Het schoot me al in het verkeerde keelgat dat zoon gewoon 'moest' komen. Nergens het verzoek of zoon mee wilde doen, of dat je je ergens af kon melden, gewoon een mededeling dat zoon op die en die tijd bij het schoolonderzoek moest komen, en er zat volgens mij wel een vragenlijst bij. Ik heb op die lijst geschreven dat zoon hier niet aan meedeed. (en aan zoon gevraagd of dat oké, was en of hij misschien wel mee wilde doen). Nou dat wilde hij niet, vond het stom enz. enz. De hele klas vond het stom, zo kwam hij al thuis binnen met het formulier. Enfin. Later bleek dat iedereen had meegedaan en alleen hij niet (wat hij weer lastig vond, want hij wil niet graag opvallen).
Hij is trouwens wel meegevraagd door de onderzoeker/ggd medewerker en moest zelf ook bevestigen of 'hij niet mee wilde doen?" (wat ik op het formulier had geschreven). Dus zoon had daar aangegeven dat hij inderdaad niet mee wilde doen en toen was het klaar.

Stenna

Stenna

08-11-2013 om 09:41

helaas

gisteren weer een voorbeeld van een gezin dat al WEL boven was komen drijven en bekend was bij de hulpverlening, en waar het toch vreselijk mis ging daarna. Dus signalering is niet gelijk aan effectieve hulp en zeker niet aan voorkoming van drama's (als je dat al ooit zou kunnen voorkomen).

Inderdaad Stenna

Waar het in de hulpverlening over moet gaan is of en hoe je ouders en kinderen die echt in bedreigende situaties zitten kunt helpen. Het opwaarderen van alle mogelijke problemen of afwijkingen bij ouders en kinderen tot een veiligheidsprobleem (ieder kind veilig, ouder als kindermishandelaar) gaat daarbij niet helpen.
Maar dat gebeurt niet. Er komt weer een Pieter van Margriet veiligheidsonderzoek en deze verontwaardigde burger eist vervolgens nog meer repressie. En iedereen knikt ja, er moet meer 'veiligheid' komen. Dat de veiligheid vervolgens de achterdeur uitholt bij het toenemen van de repressie en door de repressie is een effect dat niemand zoekt maar dat wel het gevolg is van deze kortzichtige manier van denken.

gezwel in de samenleving

http://www.trouw.nl/tr/nl/4656/Jeugdzorg/article/detail/3540827/2013/11/07/Negatieve-berichtgeving-dwarsboomt-Jeugdzorg.dhtml
Erik Gerritsen die als jeugdzorgbestuurder zich een positie heeft verworven in de RMO. Kritiek van ouders zijn alleen 'emoties' en de media gaan daar teveel in mee.
Alles zingt mee om van de nieuwe jeugdwet een 'succes' te maken. Dat worden nog meer boze ouders.
De signaleringsindustrie is een gezwel in de samenleving geworden. Nog meer mensen gaan daar zelf of in hun omgeving concrete ervaring mee opdoen.
http://www.petitiejeugdggz.nl/petitie/

Cecile

Cecile

16-11-2013 om 15:59

Ben benieuwd

Kind gaat vragenlijst niet doen. Verder wel even laten wegen en meten, maar heb verder uitgelegd hoe te reageren op vragen (nl. dat kind niet meedoet aan vragenlijst dus ook niet op vragen in gesprek). Kind is slim genoeg, lijkt me dat dat geen problemen moet opleveren.

Ben het wel ermee eens, dat al dat signaleren leuk lijkt, maar niet hoeft te helpen. En vooral ook het risico met zich mee brengt heel veel geen echte probleemgevallen wel als potentieel probleem te bestempelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.