Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Giga ommekeer

De puberteit is sowieso al lastig. Je bonusdochter heeft een hoop te verwerken gehad de laatste jaren. De scheiding van haar ouders, de nieuwe relatie van haar vader, het gezin van die partner, wellicht dezelfde ontwikkelingen aan moeders kant. Het lijkt mij veel.

Nu komen de hormonen daarbij. Wat veel onrust en emoties oplevert.
Ik denk dat het belangrijk is dat haar ouders een paar kaders stellen (moetjes en mag niet) en de rest is aan dochter om uit te vogelen wat ze wel/niet wil.

Moetjes zouden kunnen zijn:
- Beperking van telefoongebruik
- Minimaal 1 dag per week werken
- 1 hobby of sport beoefenen
- Naar school gaan
- Huiswerk maken

Atheneum halen is geen moetje. Havo of VMBO is ook prima, als ze maar met een papiertje van school gaat. Vapen is niet wenselijk, maar past wel bij puberaal gedrag.

In jouw post lees ik heel veel dingen die je prima kunt scharen onder wat zij wel/niet wil. Maar jij zou dat graag anders zien. Ik zou dat allemaal loslaten. Dus, bonusdochter mag zelf weten of ze:
- met de andere kinderen wil spelen, of niet
- mee op vakantie gaat, of niet
- met jullie de gehele tijd aan tafel zit, of na het eten weer wat anders gaat doen

Je wenst haar het allerbeste, maar verkiest jullie belang wel boven dat van haar. Da's best verdrietig toch? Laat dat vakantie idee in deze vorm los joh, het kind wil niet.

Oh en betrek dochter in hoe dan wel. Als ze toont dat ze groot genoeg is om aan te geven wat ze allemaal niet wil, dan is het ook tijd om bij te dragen aan alternatieve oplossingen. Dus, jullie willen op vakantie en dit is al geboekt. Zij wil niet mee. Moeder en grootouders willen haar niet opvangen. Waar blijft ze dan? Daar kan zij zelf ook iets voor bedenken.

Kies voor het welzijn van jouw eigen kinderen en breng hen zoveel als mogelijk niet in die situatie. Sowieso niet samen op vakantie gaan nu. Beter dat de kinderen het nu jammer vinden dat die vakantie niet doorgaat dan een vakantie vol onenigheid. Voor de rest moet jouw vriend eruit komen met zijn ex over hun dochter en haar problemen. Dat is aan hen en niet aan jou. Sterkte.

Een vriendin van mij had zo'n dochter. En dat was dan gewoon nog bij het kerngezin, dus eigen vader en moeder en broer/zus. Er was op zich niks aan de hand met dit meisje (ze was toen een jaar of 14), behalve dat ze verschrikkelijk puberde. Op vakantie sloeg ze de hapjes van de campingtafel, treiterde haar broertje en zusje tot huilens toe, wilde nergens mee naar toe, wilde niks doen, was alleen maar aan het zuigen en etteren. Er was vaak met dit meisje gepraat, er was op school gepraat, er was een psycholoog aan te pas geweest, er was een kindercoach ingehuurd. Niks hielp.
Op een dag in de vakantie was pa het zo ongelofelijk zat dat hij een stoel achter de tent zette, zijn dochter erheen sleurde en zei: "zie dit maar als het afkoel-stoeltje van toen je 2 was. Je blijft hier zitten met je negatieve gedrag tot je normaal kunt doen. Wij laten onze vakantie niet langer door jou verzieken." De stoel was zo geplaatst dat hij vanaf de campingtafel niet te zien was, het meisje kon dus niet vanaf de stoel het gezin beïnvloeden. 
In het begin kwam het meisje steeds van de stoel af om haar gedrag voort te zetten. Vader zette haar steeds terug op de stoel zonder iets te zeggen. Ze mocht aan tafel eten, maar als ze weer negatief begon te doen, zette vader haar met bord en al op de stoel. Tot ieders stomme verbazing bleef het meisje op een gegeven moment op de stoel zitten. En toen ze weer aan tafel mocht, hield ze haar mond. En zo werd het steeds een beetje beter. 
Dit speelde wel zo'n 14 jaar geleden. Aan een arm naar een stoel sleuren is niet meer hoe het tegenwoordig gaat. Maar als is uitgesloten met behulp van psychologen/coaches dat er iets aan de hand is met een puber, mag zij/hij best wat steviger worden aangesproken op negatief gedrag. 
Mijn eigen dochter was geen lastige puber, maar wel een 'geen zin' kind. Soms gaf ik haar gewoon niet de optie om zich te onttrekken aan familiebezoek/uitjes/enz. Meestal vond ze het dan nog leuk ook. 

Ik lees helemaal geen negatief gedrag van puber. Alleen dat ze zich losmaakt van het gezin en zich terugtrekt. Dat klinkt me heel normaal in de oren, en ik zie het wel als normaal pubergedrag. Bij mij zitten ze ook meer op hun kamer dan dat ik ze zie, en ergens aan meedoen/mee naartoe?hm, moet dat? Op 1 na gaan ze gelukkig nog wel graag mee uiteten, dagje uit en op vakantie. Maar dat is meer geluk dan dat het raar is als ze dat niet meer willen. Puberteit is 1 en al loskomen.
To lijkt moeite te hebben met loslaten.
Je zegt haar ruimte te geven, maar vervolgens verwacht je nog vanalles van haar. Ze geeft duidelijk aan dat ze niet meer mee wil hobbelen met het gezin. Accepteer dat. 
De vakantie is wel een dilemma. Ze is nog te jong om alleen thuis te blijven, en een niet welwillende puber meenemen op vakantie drukt een enorme stempel op de sfeer. Daar worstelen meer puber ouders mee, google er maar eens op.
Onze oudste wilde met 14 ook echt niet meer mee. Toen moest hij nog wel, maar dat was niet heel gezellig. Ik vond dat overigens vooral rot voor hem. Ik snap het wel. 
Het jaar erop mocht hij thuisblijven, met oma als back up. Daar heeft hij een potje van gemaakt, maar we hebben het overleefd.
Het jaar erop ging het al beter, en zo verstreek de tijd. Inmiddels is hij volwassen en gaat hij al een paar jaar volledig zn eigen gang. Tegenwoordig schuift hij zelfs weer spontaan aan bij maaltijden, sinterklaasavondjes enzo.. Nu de hormoontjes wat zijn gaan liggen is zo'n gezin stiekem toch wel weer gezellig. 
Ik zou zeggen; laat haar en laat haar vader een lijntje met haar houden, vragen hoe hij er voor haar kan zijn,en in gesprek blijven over onverstandige keuzes (zoals vapen, met de pet gooien naar school, veilig vrijen,...)

Stresskipje schreef op 30-03-2026 om 14:00:

Ik lees helemaal geen negatief gedrag van puber. Alleen dat ze zich losmaakt van het gezin en zich terugtrekt. Dat klinkt me heel normaal in de oren, en ik zie het wel als normaal oubergedrag.
To lijkt moeite te hebben met loslaten.
Je zegt haar ruimte te geven, maar vervolgens verwacht je nog vanalles van haar. Ze geeft duidelijk aan dat ze niet meer mee wil hobbelen met het gezin. Accepteer dat.

Ik vond dit goed geschreven, zo zie ik het ook.

loves1982 schreef op 30-03-2026 om 10:57:

[..]

Help me even, met lichaamsdelen gooien? Waar komt die vandaan?

En hoe kut ook .

tsjor schreef op 30-03-2026 om 14:21:

[..]

En hoe kut ook .

dat schreef zij niet maar stond in de reactie van iemand anders

Roos57 schreef op 30-03-2026 om 12:47:

Je gaat toch serieus niet meer met elkaar op vakantie?

Je hebt geen keuze in dit geval. Tenzij er iemand (een volwassene) is die haar wil en kan opvangen. En ik begrijp heel goed dat niemand zo'n vervelend kind wekenlang in huis wil of kan hebben. Zelfs haar moeder wil dat niet. De vakantie is nu eenmaal al geboekt en betaald. En er zijn 5 mensen in dat samengestelde gezin die ook gewoon recht hebben op hun vakantie. Waaronder 3 andere kinderen die niets kunnen doen aan deze situatie. En niet gestraft hoeven worden voor iets waar zij buiten staan. 

Ik zou dochter in haar tentje laten en zelf vakantie vieren. Ze mag mee maar jullie gaan verder je eigen gang. Dus aangeven dat je gaat ontbijten/ eten en dat ze kan komen. Maar niet wachten of roepen dat ze moet komen en gewoon beginnen met eten. En ook afruimen daarna. Ze kan brood eten als ze wil. Ze kon komen immers. Ook uitjes zou ik zonder haar doen. Eventueel kan vader achterblijven en ga jij met de andere 3 kinderen. Daarnaast kan een 14 jarige prima een middag alleen in haar tent blijven. Negeer haar en haar gedrag verder. Tenzij het een aanval op jouw kinderen betreft. Die moet je verdedigen. Maar ik zou mijn vakantie absoluut niet laten verpesten en mijn eigen gang gaan (met de andere kinderen). Dit zou wel direct het laatste uitje zijn met dit meisje. Voortaan zou ik haar erbuiten laten. Je kunt iets niet afdwingen. Lekker op pad met je eigen kinderen of je partner. 

ik zou denk ik alleen met mijn kinderen gaan en mijn kinderen niet bloot stellen aan een dwarse puber . Die hoogst waarschijnlijk de vakantie gaat verpesten. No way 

loves1982

loves1982

30-03-2026 om 15:05 Topicstarter

tsjor schreef op 30-03-2026 om 14:21:

[..]

En hoe kut ook .

Ok, dat zijn niet mijn woorden.

Izza schreef op 30-03-2026 om 14:41:

[..]

Ik zou dochter in haar tentje laten en zelf vakantie vieren. Ze mag mee maar jullie gaan verder je eigen gang. Dus aangeven dat je gaat ontbijten/ eten en dat ze kan komen. Maar niet wachten of roepen dat ze moet komen en gewoon beginnen met eten. En ook afruimen daarna. Ze kan brood eten als ze wil. Ze kon komen immers. Ook uitjes zou ik zonder haar doen. Eventueel kan vader achterblijven en ga jij met de andere 3 kinderen. Daarnaast kan een 14 jarige prima een middag alleen in haar tent blijven. Negeer haar en haar gedrag verder. Tenzij het een aanval op jouw kinderen betreft. Die moet je verdedigen. Maar ik zou mijn vakantie absoluut niet laten verpesten en mijn eigen gang gaan (met de andere kinderen). Dit zou wel direct het laatste uitje zijn met dit meisje. Voortaan zou ik haar erbuiten laten. Je kunt iets niet afdwingen. Lekker op pad met je eigen kinderen of je partner.

Wat een pijnlijke reactie. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe pijnlijk en verdrietig dit moet zijn voor de bonusdochter.

Ik vind het echt een tekortkoming dat je dit ziet als 'een vervelend kind'. In plaats van een puberend kind dat vervelend doet. Zoveel onbegrip...

loves1982

loves1982

30-03-2026 om 15:14 Topicstarter

Diezijnvanmij schreef op 30-03-2026 om 13:05:

De puberteit is sowieso al lastig. Je bonusdochter heeft een hoop te verwerken gehad de laatste jaren. De scheiding van haar ouders, de nieuwe relatie van haar vader, het gezin van die partner, wellicht dezelfde ontwikkelingen aan moeders kant. Het lijkt mij veel.

Nu komen de hormonen daarbij. Wat veel onrust en emoties oplevert.
Ik denk dat het belangrijk is dat haar ouders een paar kaders stellen (moetjes en mag niet) en de rest is aan dochter om uit te vogelen wat ze wel/niet wil.

Moetjes zouden kunnen zijn:
- Beperking van telefoongebruik
- Minimaal 1 dag per week werken
- 1 hobby of sport beoefenen
- Naar school gaan
- Huiswerk maken

Atheneum halen is geen moetje. Havo of VMBO is ook prima, als ze maar met een papiertje van school gaat. Vapen is niet wenselijk, maar past wel bij puberaal gedrag.

In jouw post lees ik heel veel dingen die je prima kunt scharen onder wat zij wel/niet wil. Maar jij zou dat graag anders zien. Ik zou dat allemaal loslaten. Dus, bonusdochter mag zelf weten of ze:
- met de andere kinderen wil spelen, of niet
- mee op vakantie gaat, of niet
- met jullie de gehele tijd aan tafel zit, of na het eten weer wat anders gaat doen

Je wenst haar het allerbeste, maar verkiest jullie belang wel boven dat van haar. Da's best verdrietig toch? Laat dat vakantie idee in deze vorm los joh, het kind wil niet.

Dank voor je reactie. 

Moetjes en mag niet, volledig mee eens. In mijn beleving is dat voor haar welzijn heel helpend, maar vraag ik me af of het daar op dit momet niet al te laat voor is. Ze is net 14 geworden. De moetjes, schermgebruik zijn aan de ouders.

Verder wel nog even een nuance.
Ik verwacht helemaal niet dat ze tijd doorbrengt met de andere kinderen. Ik verwacht niet dat ze gezellig aan tafel blijft zitten.  Ik verplicht haar ook niet om mee te gaan op vakantie, maar dit is iets waar ik niks over te zeggen heb, is aan haar ouders en ligt eraan of er voor haar een alternatief is gedurende die 2,5 week. Voor de beeldvorming ik zie haar hooguit 30 min gedurende twee weken, en soms zie ik haar zelfs helemaal niet. Ik heb haar nog nooit ergens op aangesproken, omdat het niet mijn rol en ook niet mijn huishouden is.

Dit alles neemt niet weg dat ik het jammer vind dat ze haar eigen vader en broertje niet meer ziet staan. Is dat mijn belang boven dat van haar zetten? Die zie ik even niet.

En nee, Atheneum halen is absoluut geen moetje. Dat zal je mij nooit horen zeggen, ook haar eigen ouders niet die al (samen met de mentor) eerder dit jaar de optie hebben besproken over te stappen naar de Havo. Maar zelf geloofde ze er nog in dat het goed kwam, wat spijtig genoeg voor haar zelf anders gebleken is.

_Anoniem_ schreef op 30-03-2026 om 14:33:

[..]

dat schreef zij niet maar stond in de reactie van iemand anders

Sorry, had mijn reactie in tweeën moeten doen. 

Diezijnvanmij schreef op 30-03-2026 om 15:10:

[..]

Wat een pijnlijke reactie. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe pijnlijk en verdrietig dit moet zijn voor de bonusdochter.

Ik vind het echt een tekortkoming dat je dit ziet als 'een vervelend kind'. In plaats van een puberend kind dat vervelend doet. Zoveel onbegrip...

Of juist heel erg serieus nemen: als je niet komt om te eten eet je niet. Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel onbegrip. Het is eigenlijk simpelweg de consequenties laten zien van eigen keuzes. Daarmee maak je het mogelijk dat iemand de eigen keuzes bevestigt of herziet, wat ook weer eigen keuzes zijn. Je kunt ook op je knieën gaan liggen en jezelf in alle bochten wringen om te kijken hoe ze toch nog te bewegen is om mee te komen eten. Of een onderzoek bij de huisarts, psycholoog, begeleidingscoach en therapeut inschakelen. 

Puberteit en social media is wel een apart verhaal begrijp ik uit alle media-aandacht en rechtszaken. Dat fenomeen ken ik zelf gelukkig niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.