Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Boogschutter10 schreef op 14-12-2023 om 22:37:

Toevallig enkele maanden exact dezelfde discussie meegemaakt op een grote HBO waarvoor ik werkzaam ben. Vermeende (?) menstruatiearmoede, menstrueren hoort erbij voor vrouwen, leven is al zo duur voor studenten en zeker ook voor vrouwen uit migratieachtergrond waar ongesteld zijn anders wordt beleefd zeg maar. Althans dat laatste zeiden alleen 'witte' studentes die dat even voor hen invulde. De studentes met migratieachtergrond hielden zich afzijdig. Anyway, dus een voorstel dat op dames wc's gratis menstruatieprodukten moeten komen. Maar ja - zo ging de discussie - dan moeten de mannen ook wat gratis krijgen anders is het niet eerlijk. Toen een oproep voor gratis condooms. Afijn, die gratis condooms hebben het niet gehaald, gratis mesntruatieprodukten wel en die liggen er nu dus. Kosten zijn onbekend maar zal op jaarbasis om heel erg veel geld gaan. Er zijn tig wc's, meerdere gebouwen en verdiepingen. Geld dat van het onderwijsbudget afgaat, maar ja niemand die er een boterham minder om eet dus vindt iedereen het wel best.

Als je nog niet weet om hoeveel kosten het gaat is het ook wat voorbarig om meteen te concluderen dat het om heel veel geld gaat. Onderwijsinstellingen, ook HBO, kunnen de producten krijgen via het armoedefonds. Dus van het schoolbudget hoeft het niet af te gaan.

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 08:42:

[..]

Als je nog niet weet om hoeveel kosten het gaat is het ook wat voorbarig om meteen te concluderen dat het om heel veel geld gaat. Onderwijsinstellingen, ook HBO, kunnen de producten krijgen via het armoedefonds. Dus van het schoolbudget hoeft het niet af te gaan.


Armoedefonds is wat anders. Het gaat hier om een grote regionale onderwijsinstelling. Vermoedelijk gaat het wel degelijk af van het schoolbudget. Net als wc papier, verwarming, elektriciteit etc.. Omdat het om zulke enorme aantallen gaat en ook structureel moet er wel een behoorlijke kostenpost aan zijn verbonden. Omdat andere kosten vele malen groter zijn, zal het procentueel gezien, klein zijn maar in harde euro's toch een hoog bedrag dat steeds terugkomt.

absor schreef op 10-12-2023 om 19:35:

[..]

Frankrijk Bijvoorbeeld

Precies. Ze zitten bijvoorbeeld in winkelcentra 

Op sommige plekken zie je het inderdaad liggen. Sommige restaurants hebben ook een mandje in het toilet liggen met daarin bijvoorbeeld maandverband. Naar mijn mening erg goed en zeker iets wat overal gedaan zou moeten worden

Boogschutter10 schreef op 15-12-2023 om 10:03:

[..]


Armoedefonds is wat anders. Het gaat hier om een grote regionale onderwijsinstelling. Vermoedelijk gaat het wel degelijk af van het schoolbudget. Net als wc papier, verwarming, elektriciteit etc.. Omdat het om zulke enorme aantallen gaat en ook structureel moet er wel een behoorlijke kostenpost aan zijn verbonden. Omdat andere kosten vele malen groter zijn, zal het procentueel gezien, klein zijn maar in harde euro's toch een hoog bedrag dat steeds terugkomt.

Ook grote regionale onderwijsinstellingen kunnen hun producten krijgen via het armoedefonds. Je hoeft het als onderwijsinstelling niet zelf te bekostigen. Dus het is geen bedrag wat steeds terugkomt. 

Het gaat er om dat dames in geval van nood een product beschikbaar hebben. Nergens wordt gesuggereerd dat dames nooit meer zelf iets hoeven te kopen. De meeste nemen hun eigen product mee. Het gaat er enkel om dat het beschikbaar is voor als je het een keer nodig hebt.

Ik zie het in mijn eigen onderwijsinstelling; al een jaar liggen er producten in alle dames toiletten en het verbruik is helemaal niet hoog: 1 pakje tampons en 1 pakje maandverband per toilet gaat maanden mee. En dat verbruik zien collega scholen binnen ons bestuur ook dus als we het als school zelf hadden moeten bekostigen ipv door het armoedefonds, dan hadden we er nauwelijk kosten aan gehad. Je ziet problemen die er niet zijn. Er is bij velen het beeld dat alles leeggejat wordt maar de praktijk laat anders zien. Al zal het per soort locatie verschillen.

Gingergirl schreef op 15-12-2023 om 11:19:

[..]

Ook grote regionale onderwijsinstellingen kunnen hun producten krijgen via het armoedefonds. Je hoeft het als onderwijsinstelling niet zelf te bekostigen. Dus het is geen bedrag wat steeds terugkomt.

Het gaat er om dat dames in geval van nood een product beschikbaar hebben. Nergens wordt gesuggereerd dat dames nooit meer zelf iets hoeven te kopen. De meeste nemen hun eigen product mee. Het gaat er enkel om dat het beschikbaar is voor als je het een keer nodig hebt.

Ik zie het in mijn eigen onderwijsinstelling; al een jaar liggen er producten in alle dames toiletten en het verbruik is helemaal niet hoog: 1 pakje tampons en 1 pakje maandverband per toilet gaat maanden mee. En dat verbruik zien collega scholen binnen ons bestuur ook dus als we het als school zelf hadden moeten bekostigen ipv door het armoedefonds, dan hadden we er nauwelijk kosten aan gehad. Je ziet problemen die er niet zijn. Er is bij velen het beeld dat alles leeggejat wordt maar de praktijk laat anders zien. Al zal het per soort locatie verschillen.

Ik denk eerlijk gezegd dat geld van het armoedefonds beter besteed kan worden aan zij die het echt nodig hebben, niet voor mensen die het toevallig een keer nodig hebben omdat ze het zelf vergeten zijn. En wat let vrouwen om gewoon zelf die dingen te kopen en op toilet te zetten voor algemeen gebruik? 

Nick90 schreef op 15-12-2023 om 14:14:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat geld van het armoedefonds beter besteed kan worden aan zij die het echt nodig hebben, niet voor mensen die het toevallig een keer nodig hebben omdat ze het zelf vergeten zijn. En wat let vrouwen om gewoon zelf die dingen te kopen en op toilet te zetten voor algemeen gebruik?

Veel vrouwen leggen het al zelf neer. Armoedefonds heeft er zelf voor gekozen onderwijsinstellingen hier in te helpen. Mocht je dat niet zinnig vinden, benader ze zou ik zeggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.