Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Gingergirl schreef op 11-12-2023 om 11:34:

[..]

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt; als je wilt dat klanten naar je winkelcentrum komen om daar geld uit te geven dan is het wel zo klantvriendelijk om die service te bieden. De kans dat je naar een winkelcentrum toe reist uitsluitend om te toiletteren komt denk ik niet vaak voor.

Maar de meeste winkelcentra zijn niet bedoeld voor een lang verblijf. Dat is supermarkt, en 1 of 2 dingen bij een andere winkel, even gericht wat dingen halen. Mensen gaan daar denk ik niet meer kopen of langer verblijven als er een wc is. Niet zolang het geen mega mall is. 

Valeria schreef op 11-12-2023 om 12:08:

[..]

Maar de meeste winkelcentra zijn niet bedoeld voor een lang verblijf. Dat is supermarkt, en 1 of 2 dingen bij een andere winkel, even gericht wat dingen halen. Mensen gaan daar denk ik niet meer kopen of langer verblijven als er een wc is. Niet zolang het geen mega mall is.

Dat ervaar ik niet zo; als ik op zaterdag naar het winkelcentrum ga ben ik minimaal 2 uur aanwezig daar ook al koop ik gericht wat dingen. Inderdaad: supermarkt voor de weekboodschappen, slager, drogist, dierenwinkel, vaak nog even naar de hema en bruna en indien nodig ( niet wekelijks) naar een van de andere winkels bv als je een cadeautje moet kopen. Sommige mensen lukt dat misschien in 20 minuten maar hier is het zo wie zo al erg druk en ben je er wel even. Niet iedereen gaat tig keer per week boodschappen doen, veel mensen doen dat 1x per week. Maar dan nog; al komt een klant enkel naar het winkelcentrum om 1 ding te kopen is het wel zo klantvriendelijk dat je als winkelcentrum die service biedt. Wij letten er dus wel op; waar geen toegankelijk toilet is zullen we niet snel heen gaan en dus ook geen geld uitgeven daar.

Valeria schreef op 11-12-2023 om 12:08:

[..]

Maar de meeste winkelcentra zijn niet bedoeld voor een lang verblijf. Dat is supermarkt, en 1 of 2 dingen bij een andere winkel, even gericht wat dingen halen. Mensen gaan daar denk ik niet meer kopen of langer verblijven als er een wc is. Niet zolang het geen mega mall is.


ze gaan niet langer verblijven, ze maken de keus om er wel of niet heen te gaan. 
als je wat ouder bent, of zwanger of je hebt medische problemen, en helemaal als je geen auto hebt maar met de bus gaat, dan is een tochtje naar het winkelcentrum niet te doen als er geen wc is. Dus dan ga je ergens anders heen of je bestelt online.
voor een gezonde dertiger met een auto zal het minder snel een issue zijn. 

Wauw, wat een reacties en een andere ervaringen blijkbaar. Ik heb echt oprecht nog nooit meegemaakt dat ik niet ergens mocht plassen. Vandaar dat ik het nauwelijks kan geloven.... 

Gingergirl schreef op 11-12-2023 om 11:17:

[..]

Een openbaar toilet is een toilet waar je vrij toegankelijk gebruik van kunt maken. En dus niet afhankelijk bent van bv de openingstijd van die winkel die zo'n toilet biedt. Fijn dat sommige winkels dit bieden, begrijp me niet verkeerd maar ik was laatst in een stad ( op weg naar een vriendin) waar de winkels niet op zondag open waren en bij de horeca werd ik weggestuurd...kun je dus nergens terecht. Ik reis veel met het OV/ de trein en veel (bus) stations hebben geen toilet terwijl je er toch vaak lang moet wachten.

In het buitenland zie je dat veel meer; gewoon vanaf de straat bereikbaar en altijd open en meestal ook erg schoon. Wij hebben veel vrienden en familie woonachtig in het buitenland en die verbazen zich er altijd over als ze hier zijn hoe weinig openbare toiletten er zijn in Nederland.

Oh, die ervaring heb ik anders ook niet persé, alleen vieze toiletten. Afgelopen zomer nog aan het strand in Engeland, daar waren wel openbare toiletten maar die werden in de loop van de dag steeds minder fris. Nu geef ik toe dat ik in Nederland niet vaak een openbaar toilet bij het strand heb gezien (en die had je in Engeland wel veel), maar je kunt altijd naar de wc in een strandtent. En ik ben toch veel aan het strand geweest in mijn leven. 

En de gratis toiletten op parkeerplaatsen zonder restaurant langs snelwegen in Duitsland zijn ook extreem smerig. 

Misschien is het nog afhankelijk van het land? Mij staan geen winkelstraten bij met openbare toiletten, maar ik moet bekennen dat ik er ook niet erg op let.

We moeten natuurlijk niet vergeten dat deze producten niet alleen op het vrouwentoilet moeten liggen. Niet alleen vrouwen menstrueren...

Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 17:13:

We moeten natuurlijk niet vergeten dat deze producten niet alleen op het vrouwentoilet moeten liggen. Niet alleen vrouwen menstrueren...

Klopt, mensen die non-binair, bi-gender, genderfluide, agender, genderneutraal, pangender of de derde gender zijn kunnen soms ook ongesteld worden. 

Moederkareltje schreef op 13-12-2023 om 19:12:

[..]

Klopt, mensen die non-binair, bi-gender, genderfluide, agender, genderneutraal, pangender of de derde gender zijn kunnen soms ook ongesteld worden.

Én mannen

Dús, ik weet niet meer wie het zei, maar mannen mogen hier ook een zegje in hebben.

Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 19:19:

[..]

Én mannen

Dús, ik weet niet meer wie het zei, maar mannen mogen hier ook een zegje in hebben.

Klopt dat ik die vergat. De transman kan ook ongesteld worden indien en geen hormonale toediening gedaan wordt. 

Persoonlijk geloof ik niet in menstruatiearmoede, althans niet in Nederland.
Ik vind dat er in Nederland ook te veel wordt gepamperd, vooral de mensen in Nederland die onder of op het minimumloon zitten.

Maandverband en tampons van bijvoorbeeld B merken zijn minder duur als die van de A merken. Mensen die vaak geen menstruatieproducten kunnen kopen en roken, kunnen wel een pakje sigaretten minder kopen zodat zij bijvoorbeeld dat geld, ongeveer 7 euro tegenwoordig, kunnen uitgeven voor 3 doosjes tampons, bij wijze van spreken.
Je kan ook eenmalig een menstruatie cup aanschaffen of uitwasbaar maandverband. De aanschaf is duurder, maar binnen een 6 maanden heb je dat er al wel uit.

Sinds ik herbruikbare menstruatieproducten gebruik scheelt dat mij zeker 5 euro per maand ongeveer denk ik, en ik gebruikte tampons, maandverband en inlegkruisjes.

Doglover351 schreef op 13-12-2023 om 17:13:

We moeten natuurlijk niet vergeten dat deze producten niet alleen op het vrouwentoilet moeten liggen. Niet alleen vrouwen menstrueren...

Biologisch gezien menstrueren alleen vrouwen. Maar jongens die in het verkeerde lichaam zijn geboren (het vrouwenlichaam) en in transitie gaan, die menstrueren (nog) wel. Zodra zij niet meer menstrueren en de transitie volledig is, dan menstrueren de mannen (niet) meer.

En nee dit is geen haat, ik heb er niks op tegen. Ik benoem alleen de biologische feiten met dit bericht.

Anonymous95 schreef op 14-12-2023 om 19:11:

Persoonlijk geloof ik niet in menstruatiearmoede, althans niet in Nederland.
Ik vind dat er in Nederland ook te veel wordt gepamperd, vooral de mensen in Nederland die onder of op het minimumloon zitten.

Maandverband en tampons van bijvoorbeeld B merken zijn minder duur als die van de A merken. Mensen die vaak geen menstruatieproducten kunnen kopen en roken, kunnen wel een pakje sigaretten minder kopen zodat zij bijvoorbeeld dat geld, ongeveer 7 euro tegenwoordig, kunnen uitgeven voor 3 doosjes tampons, bij wijze van spreken.
Je kan ook eenmalig een menstruatie cup aanschaffen of uitwasbaar maandverband. De aanschaf is duurder, maar binnen een 6 maanden heb je dat er al wel uit.

Sinds ik herbruikbare menstruatieproducten gebruik scheelt dat mij zeker 5 euro per maand ongeveer denk ik, en ik gebruikte tampons, maandverband en inlegkruisjes.

Dat geldt voor volwassenen, maar het gaat wat mij betreft vooral over meisjes die hiervoor afhankelijk zijn van hun ouders en geen eigen geld hebben (eind basisschool, middelbare school). 

Anonymous95 schreef op 14-12-2023 om 19:14:

[..]

Biologisch gezien menstrueren alleen vrouwen. Maar jongens die in het verkeerde lichaam zijn geboren (het vrouwenlichaam) en in transitie gaan, die menstrueren (nog) wel. Zodra zij niet meer menstrueren en de transitie volledig is, dan menstrueren de mannen (niet) meer.

En nee dit is geen haat, ik heb er niks op tegen. Ik benoem alleen de biologische feiten met dit bericht.

Er zijn ook transmannen die blijven menstrueren. Een transitie is niet verplicht, dat is vrije keuze. 

Maar goed, dat er mannen zijn die menstrueren betekent natuurlijk niet dat alle mannen hier over mee kunnen praten. Mensen die menstrueren kunnen hierover meepraten.

Toevallig enkele maanden exact dezelfde discussie meegemaakt op een grote HBO waarvoor ik werkzaam ben. Vermeende (?) menstruatiearmoede, menstrueren hoort erbij voor vrouwen, leven is al zo duur voor studenten en zeker ook voor vrouwen uit migratieachtergrond waar ongesteld zijn anders wordt beleefd zeg maar. Althans dat laatste zeiden alleen 'witte' studentes die dat even voor hen invulde. De studentes met migratieachtergrond hielden zich afzijdig. Anyway, dus een voorstel dat op dames wc's gratis menstruatieprodukten moeten komen. Maar ja - zo ging de discussie - dan moeten de mannen ook wat gratis krijgen anders is het niet eerlijk. Toen een oproep voor gratis condooms. Afijn, die gratis condooms hebben het niet gehaald, gratis mesntruatieprodukten wel en die liggen er nu dus. Kosten zijn onbekend maar zal op jaarbasis om heel erg veel geld gaan. Er zijn tig wc's, meerdere gebouwen en verdiepingen. Geld dat van het onderwijsbudget afgaat, maar ja niemand die er een boterham minder om eet dus vindt iedereen het wel best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.