Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gratis menstruatieproducten

In Schotland zijn de menstruatieproducten gratis. In Nederland zie je ze wel in voedselkastjes en soms op scholen. Ik vind dat het op alle scholen gratis aangeboden moet worden. Wat vinden jullie?
Er is inmiddels een petitie gestart (niet door mij)
https://petities.nl/petitions/k-tprobleem-maak-menstruatie-gratis?locale=en


Poezenmeisje schreef op 02-12-2023 om 08:52:

Op de universiteit (Harmoniecomplex Groningen) zag ik dat mensen zelf bakjes hadden neergezet met de vraag om er eventueel wat tampons in te doen als ze genoeg bij zich hadden.

Ik denk dat dit soort initiatieven vaak stokt omdat mensen meer nemen dan geven. Zelfs wc-papier wordt gejat...

het eerste wat ik dacht: En wie moet dat allemaal betalen? En tuurlijk wc papier moet ook betaald worden, maar omdat het te duur is voor een grote groep, dan moet het bedrijf/school ook flink investeren hierin. En dan idd nog degene die dan maar extra meeneemt, zodat ze thuis ook voldoende hebben. 

Ik snap deels wel hoor, maar ik had het gewoon altijd in mijn tas. 

Poezie schreef op 02-12-2023 om 09:58:

Ik lees nergens iets over Tena, terwijl dat net zo noodzakelijk is als maandverband. Hoe staan jullie daar tegenover?

Zou voor mensen met niet genoeg geld net als menstruatieproducten ook gratis beschikbaar moeten zijn maar hoeft van mij niet op elke wc te liggen. Je hebt dat iedere dag nodig je wordt niet ineens daardoor overvallen.

Tuinfluiter schreef op 02-12-2023 om 11:42:

[..]

Zou voor mensen met niet genoeg geld net als menstruatieproducten ook gratis beschikbaar moeten zijn maar hoeft van mij niet op elke wc te liggen. Je hebt dat iedere dag nodig je wordt niet ineens daardoor overvallen.

Bij langdurige incontinentie worden de incontinentieproducten vergoed uit de basisverzekering.

Poezie schreef op 02-12-2023 om 11:33:

[..]

Dat werkt niet voor iedereen hoor, maar fijn dat jij er geen last van hebt.

Dat zeg ik niet. Ik heb er wel last van. En oefenen helpt, meer dan veel mensen denken. 


Goede actie, niet alleen vanwege armoede maar ook gewoon omdat ik dit een standaard hygiëne product vind wat op iedere wc hoort te staan. (Net zoals wc-papier, zeep en bij ons op werk staat er ook standaard een geurspray+toiletbril reiniger). 

Tuurlijk zullen mensen meer mee nemen dan nodig, maar ik ga uit van het goede in de mens. De mensen die dat doen hebben het vast hard nodig. 

Situaties waar ik wel eens wc-papier heb gebruikt om naar de winkel/collega/tas te gaan voor het "echte werk"
- na een vergadering even naar de wc, en bleek ongesteld dus niks in mijn broekzak.

- cup nog niet mee of in want je verwacht pas over dag ongesteld te worden. 

- ik gebruik inmiddels een cup, maar na mijn 1e zwangerschap bleek dit niet genoeg voor een werkdag. Dan lek je ineens door en is een extra laagje wel fijn. (Zelfs al kan je de cup tussendoor legen). Kortom opnieuw je menstruatie/lijf leren kennen. 

- wel meegenomen maar bleek te weinig voor die dag. Soms is je menstruatie heftiger dan verwacht. 

- spotting tijdens zwangerschap 

Ik had vroeger altijd tampons en maandverband in een la in mijn bureau waar iedereen bij kon. Daar werd af en toe gebruik van gemaakt door collegas (en vooral door mezelf). Nu hebben we echter flex-plekken dus geen plek meer om dit zo neer te leggen (of ik moet mijn kluisje open laten staan). 

wat ik altijd interessant vind: als een minima het moet betalen “is het niet zo duur” en “als je dat niet kan betalen is er echt iets goed mis”. Maar als een werkgever/school/vereniging/de maatschappij het zou moeten betalen, is het ineens onbetaalbaar.

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 10:42:

[..]

Dan zal dit je verbazen: ervaringen zijn opgedaan in verschillende multinational corporate omgevingen.

Kan je een voorbeeld geven? Wordt er dan wat over gezegd ofzo? Want ik kan me er dus echt niks bij voorstellen .

Ted68 schreef op 02-12-2023 om 10:57:

Ik ken een restaurant en een bioscoop die in de dames toiletten een mandje hebben staan met tampons en maandverband. En dat vind ik dus heel goed...

Ik ken er steeds meer die dat doen. Ideaal. Want soms loop je inderdaad zonder je tas naar de wc, wil je gewoon niet meteen weer terug moeten om een tampon te halen. (en dan dus meteen te moeten uitleggen waarom je nog een keer naar de wc gaat, ook al is het geen taboe meer, het is gewoon privé)  Of wat een vriendin van mij een keer had, had een tampon van mij geleend en toen liet ze die per ongeluk in de wc vallen, ja dan heb je er niets meer aan en kan je wéér een nieuwe gaan halen. 
Het is gewoon het handigste dat het gewoon op de wc staat, net als thuis.

Ik heb ook al cafeetjes gezien waar ze echt van alles hadden staan op de wc voor algemeen gebruik naast de inlegkruisjes, maandverband en tampons: zonnebrandcrème, deodorantspray, haarlak, een soort vlekkenspray vond ik wel geinig .

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 13:08:

wat ik altijd interessant vind: als een minima het moet betalen “is het niet zo duur” en “als je dat niet kan betalen is er echt iets goed mis”. Maar als een werkgever/school/vereniging/de maatschappij het zou moeten betalen, is het ineens onbetaalbaar.

Het is nogal een verschil of je het voor 2 mensen in je gezin moet betalen of voor 1500 man (vrouw uiteraard) personeel natuurlijk. 

BlairW schreef op 02-12-2023 om 13:18:

[..]

Het is nogal een verschil of je het voor 2 mensen in je gezin moet betalen of voor 1500 man (vrouw uiteraard) personeel natuurlijk.

Snap ik. Maar als het niet zo duur is, is het voor heel veel instanties prima haalbaar.

BlairW schreef op 02-12-2023 om 13:15:

[..]

Kan je een voorbeeld geven? Wordt er dan wat over gezegd ofzo? Want ik kan me er dus echt niks bij voorstellen .

Voorbeelden staan erbij. Er wordt echt iets over gezegd. Over de bureaus heen in de kantoortuin. Lekker onderling lopen smoezen en grapjes maken. Grapjes tijdens een vergadering waar 10 anderen bij zitten. Collega’s die vragen waarom je terugloopt naar het toilet (waar andere collega’s bij zitten).

Lieveheersbeest schreef op 02-12-2023 om 13:23:

[..]

Voorbeelden staan erbij. Er wordt echt iets over gezegd. Over de bureaus heen in de kantoortuin. Lekker onderling lopen smoezen en grapjes maken. Grapjes tijdens een vergadering waar 10 anderen bij zitten. Collega’s die vragen waarom je terugloopt naar het toilet (waar andere collega’s bij zitten).

Echt? Wat kinderachtig. Als er een man naar het toilet gaat vragen ze dan niet of hij prostaatproblemen heeft omdat er net pauze is geweest? 

diezelfde collega’s timeden sommige mannen die naar het toilet gingen. Om vervolgens “poep - ja of nee?” Te kunnen raden. Dus in dat opzicht moet ik het ze nageven, niet alleen vrouwen waren het baasje  maar goed, als we dit gedrag nog steeds bij volwassen mannen zien, kun je je misschien beter voorstellen hoe het er tussen pubers onderling aan toegaat.

Bakblik schreef op 02-12-2023 om 11:39:

Getekend! Niet meer voor mezelf maar voor de generatie van mijn dochter die nog 30 jaar te gaan heeft ongeveer.

Heb het hele topic gelezen. Moest wel lachen om de bijdragen van Nick90 hij lijkt wel jaloers. Alsof vrouwen iets krijgen wat hij ook wel recht op zou willen hebben.
Nick wees blij dat jij het niet nodig hebt! Dan heb je namelijk ook iedere maand flinke buikpijn en als je zwaar menstrueerd bergen wasgoed, want ook met voldoende beschikbare producten kan je niet voorkomen dat er eens iets misgaat en alles onder het bloed zit.
Echt, als de man de ongemakken van het kinderen kunnen krijgen had moeten verdragen dan hadden we nu niet zoveel mensen op aarde gehad. Mannen waren eerder afgehaakt, iedere maand ongesteld zijn, iedere maand buikpijn, 9 maanden zwanger en dan zeker de laatste 3 mannen slecht uit de voeten kunnen dat houdt geen man vol!

Was laatst bij een optreden van Sjaak Bral, die een scene had over zijn vrouw die in de overgang zit. Zijn stelling: als mannen de overgang zouden moeten ondergaan, was er allang iets op bedacht! Denk ik ook, heb er zelf niet heel veel last van gehad, ook niet van mijn menstruatie (en de laatste 15 jaar door Mirena niet meer ongesteld) maar dat was al ruim genoeg om er stevig de balen van te hebben. Maar, aan de andere kant, ik had die zwangerschappen voor geen goud willen missen! Zelfs de bevallingen niet! E

Dat klinkt als een nog sneuere werkomgeving dan toen ik 35 jaar geleden telefoniste was bij een pizzabezorger, met enkel mannelijke collega's bij wie de horrormonen uit alle puisten spoten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.