Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groeit ze nog?

mana_sutiyuq schreef op 30-09-2025 om 17:12:

[..]

Als de huisarts zegt dat dit het is is dat van een andere statuur dan als je moeder het zegt.

Misschien dat het dan makkelijker te accepteren is.

Dat snap ik. Maar TO zegt dat ze naar de huisarts gaat voor een verwijzing. Ik vraag me dus af waarvoor.

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 17:14 Topicstarter

@mana idd.. laat ze het maar van een ander horen. Velen noemen haar ook kleintje. Heeft toch ook weer wat. Liever wat kleiner dan zo enorm lang. Ik had best kleiner willen zijn. En dat zeg ik ook tegen haar. 

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 17:17 Topicstarter

@rosehip ze gaat idd voor een verwijs. Ze is al eerder bij de kinderarts geweest, omdat ze achter liep. Haar bot leeftijd liep toen een jaar achter. Als dit nog steeds het geval is, dan zal ze nog een spurt krijgen en dat wil ze zelf heel graag weten. Helaas zijn we verhuisd van Den Haag naar Den Bosch en kunnen we niet bij dezelfde arts meer terecht. 
De vraag hier is meer of er ervaring is met ook een evt late groeispurt. 

Ik denk dat je sowieso niet na 11 jaar zonder doorverwijzing terecht kan, verhuisd of niet. Maar ik vraag me af of de huisarts/kinderarts gaat meewerken voor een foto. Ze heeft een acceptabele lengte, is 15 en heeft haar eerste menstruatie gehad. Ik denk ze nu weinig kunnen doen. Maar wie weet. 

Enne, klein maar fijn!

1,59 is prima en helemaal niet extreem afwijkend voor een meisje

ik kan me absoluut niet voorstellen dat een arts bij iemand van 159cm groeihormonen zou geven maar mocht dat toch het geval zijn zou ik het mijn dochter van 159cm never nooit geven ivm potentiële bijwerkingen.  

Mijn dochter is trouwens 161cm en heeft er geen enkele moeite mee 
ik zelf ook niet 

Gemiddelde lengte vrouw in NL: 169cm(wat is nou 10 cm?  Stilleto’s)

Gemiddelde lengte vrouw wereldwijd; 159cm.  Komt dat mooi uit ze is precies gemiddeld

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 17:41 Topicstarter

@absor als sportvrouw zou zij niet snel hakken dragen en ik doe dit ook al niet 🤣 maar groeihormonen gaan we zeker niet doen!
 Puur voor haar zelf. Ze is er jaren mee geplaagd/ uitgelachen en dat zit diep. Ze kon al zo goed praten voor een meisje van 3 .. huh ze is al ruim 5. Het zit bij zo een meisje veel dieper dan wat je denkt. ook is ze hier al bij een orthopedagoog geweest. 
Ik kan het 100x tegen haar zeggen, maar ze wil dit niet van mij horen. 
dus wat is er nu erg aan om definitief uit te zoeken of er nog groei inzit of niet. Al is het maar dat ze het hoort van een arts. 
de vraag is: of iemand ervaring hiermee heeft met een wel of niet laatste groeispurt in vergelijkbare situatie.
Ik weet zelf ook wel dat geduld een schone zaak is!

Fleur1979

Fleur1979

30-09-2025 om 17:42 Topicstarter

@rosehip precies! We zullen het moeten afwachten.

Fleur1979 schreef op 30-09-2025 om 17:41:

@absor als sportvrouw zou zij niet snel hakken dragen en ik doe dit ook al niet 🤣 maar groeihormonen gaan we zeker niet doen!
Puur voor haar zelf. Ze is er jaren mee geplaagd/ uitgelachen en dat zit diep. Ze kon al zo goed praten voor een meisje van 3 .. huh ze is al ruim 5. Het zit bij zo een meisje veel dieper dan wat je denkt. ook is ze hier al bij een orthopedagoog geweest.
dus wat is er nu erg aan om definitief uit te zoeken of er nog groei inzit of niet. Al is het maar dat ze het hoort van een arts.
de vraag is: of iemand ervaring hiermee heeft met een wel of niet laatste groeispurt in vergelijkbare situatie.

Jammer dat dit in haar hoofd zit

als je toch geen groeihormonen geeft of behandeling begrijp ik niet het nut om naar een arts te gaan.  Een dokter kan dit echt niet voorspellen.  En door je kind naar een dokter te sturen bevestig je haar in het (verkeerde) idee dat er wat mis is met haar lengte

je kan beter met haar googelen welke topactrices en zangeressen dezelfde lengte hebben (ontzettend veel) en haar naar een cursus voor zelfvertrouwen sturen

https://marieclaire.be/nl/kleine-celebs/

geplaagd/uitgelachen? Hoe erg! Ik ben zelf en dochter ook die lengte en heb nog nooit wat gehoord, komt je dochter daar dan mee thuis dat ze daarmee is uitgelachen?

Ik denk dat ze best nog wat kan groeien na de menstruatie.

absor schreef op 30-09-2025 om 17:49:

[..]

Jammer dat dit in haar hoofd zit

als je toch geen groeihormonen geeft of behandeling begrijp ik niet het nut om naar een arts te gaan. Een dokter kan dit echt niet voorspellen. En door je kind naar een dokter te sturen bevestig je haar in het (verkeerde) idee dat er wat mis is met haar lengte

je kan beter met haar googelen welke topactrices en zangeressen dezelfde lengte hebben (ontzettend veel) en haar naar een cursus voor zelfvertrouwen sturen

https://marieclaire.be/nl/kleine-celebs/

Als een arts zegt dat er meer niet in zit is het makkelijker te accepteren dat dat zo is dan wanneer je moeder het zegt.

De boodschapper is ook van belang. 

Net zoals je geen hypotheek advies accepteerd van een 12 jarige wizz kid. Kan ie nog zo gelijk hebben en hetzelfde zeggen als een financieel adviseur. Van de laatste neem je het aan, van de eerste niet.

Jongste dochter hier is 22 jaar, 1.62 en ziet eruit als 16. Uitgelachen is ze nog nooit, we grinniken hooguit om de verbazing die mensen standaard hebben als ze horen hoe oud ze is. Oudste is 1.80, altijd lang geweest voor haar leeftijd en daardoor als kind vaak overschat. Dat was lastiger. Overigens is oudste bescheiden en eerder verlegen, jongste is een pitbull. Ondanks haar lengte gaat helemaal niemand met haar lopen. Ze rijdt trekker en vrachtwagen en ik vind het iedere keer grappig als ze daar met haar poppenfiguurtje uit komt stappen. Klein van stuk, maar met een groot ego, ik hoop dat jouw dochter dat ook gaat zijn!

mana_sutiyuq schreef op 30-09-2025 om 18:01:

[..]

Als een arts zegt dat er meer niet in zit is het makkelijker te accepteren dat dat zo is dan wanneer je moeder het zegt.

De boodschapper is ook van belang.

Net zoals je geen hypotheek advies accepteerd van een 12 jarige wizz kid. Kan ie nog zo gelijk hebben en hetzelfde zeggen als een financieel adviseur. Van de laatste neem je het aan, van de eerste niet.

1, je geeft het signaal af dat we wat mis is met je lengte want je moet er blijkbaar mee naar een dokter 

2. De regel is dat je gemiddeld nog ong 10 cm groeit na je eerste menstruatie.  Voor die info hoef je niet naar een dokter. Die kan je zelf ook opzoeken

3. Dokters kunnen niet in de toekomst kijken. Ze kunnen bijv voorspellen hoe lang iemand ongeveer leeft bij een bepaalde ziekte maar de ene patient leeft alsnog korter en de ander alsnog langer   Op dezelfde manier kunnen ze je lengte voorspellen

Fleur1979 schreef op 30-09-2025 om 17:41:

Klinkt alsof de lengte niet het echte probleem is. Ik zou dus eerder kijken voor een therapeut die haar helpt om dat te verwerken en te accepteren. 

Met het oog op de oplopende zorgkosten in het land zou ik het heel raar vinden als een arts hiervoor nog een verwijzing zou uitschrijven. Dat betekend ook dat iemand anders weer langer moet wachten op een zorgafspraak.

Ik was redelijk vroeg ongesteld, met net geen 11. Ik weet niet hoe lang ik toen was, maar in 2 vwo was ik 1,53. Dat is uiteindelijk 1,59 m geworden en dat vind ik een prachtige lengte.
Mijn jongste was laat/normaal ongesteld, met 12,5. Toen was ze al een vingerkootje langer dan ik en nu is ze net geen 1,70. We zeggen van wel, want het scheelt een halve centimeter
Het kan dus allerlei kanten op en pas over een paar jaar weet je de waarheid. Ik vermoed dat die 1,70 er niet meer in zit voor je dochter en gok dat het 1,64 wordt.

Due-scimmie schreef op 30-09-2025 om 20:03:

[..]

Klinkt alsof de lengte niet het echte probleem is. Ik zou dus eerder kijken voor een therapeut die haar helpt om dat te verwerken en te accepteren.

Met het oog op de oplopende zorgkosten in het land zou ik het heel raar vinden als een arts hiervoor nog een verwijzing zou uitschrijven. Dat betekend ook dat iemand anders weer langer moet wachten op een zorgafspraak.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een therapeut.

Kom op zeg, ze heeft een prima lengte, die eventueel nog wat meer kan worden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.