Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Groeit ze nog?

Ik ben 1.60, kleiner dan mijn beide ouders en bijna iedereen in mijn omgeving. Nooit last van gehad, behalve met het kopen van lange broeken, die moeten altijd korter. 

Eerlijk gezegd vind ik dat je de zorgen van je dochter alleen maar voedt door om een verwijzing naar de kinderarts te vragen. Dikke kans dat de huisarts/kinderarts gaat zeggen dat er niets aan de hand is en dat dochter zich maar moet neerleggen bij een bescheiden lengte. Aan de andere kant: als ze nu net pas ongesteld is geworden zal ze nog wel een stukje doorgroeien. 

troelahoep schreef op 01-10-2025 om 23:06:

Ik ben 1.60, kleiner dan mijn beide ouders en bijna iedereen in mijn omgeving. Nooit last van gehad, behalve met het kopen van lange broeken, die moeten altijd korter.

Eerlijk gezegd vind ik dat je de zorgen van je dochter alleen maar voedt door om een verwijzing naar de kinderarts te vragen. Dikke kans dat de huisarts/kinderarts gaat zeggen dat er niets aan de hand is en dat dochter zich maar moet neerleggen bij een bescheiden lengte. Aan de andere kant: als ze nu net pas ongesteld is geworden zal ze nog wel een stukje doorgroeien.

Ter relativering.  160 is echt alleen in NL ‘klein’ voor een vrouw, waar de langste mensen van de wereld wonen  De rest van de wereld is het gewoon gemiddeld. 

hier andersom dochter van 11 is 1.70 m. Ze kunnen niets helemaal voorspellen. Ja handfoto gemaakt, ja voorspelling gedaan, maar ze kunnen niets met zekerheid zeggen.

wel hebben ze gezegd dat ze nog max toen centimeter groeit ba de menstruatie. Maar dat was bij haar met 10 en bij de oudste met 11, maar ze groeien gestaag door en hebben die 10 cm dan al gehaald. 
Kortom, het is heel moeilijk in te zien. Ik denk dat mijn dochter wel Wil ruilen met 1.59.

Fleur1979 schreef op 30-09-2025 om 16:28:

@mana; groeispurt heeft ze nooit gehad. Hoop gewoon voor haar dat de 170cm nog erin zit. Ik heb wel nog een groeispurt gehad na mijn 15e en na mijn 1e menstruatie. Dus hoop ook voor haar dat ze dan toch nog op mij lijkt: al acht ik die kans ook klein in.
maandag naar huisarts voor verwijzing. Dan kan ze zich er bij neerleggen of nog hoop hebben.

waarom naar de huisarts? waarom die enorme nadruk erop leggen dat hier mogelijk iets geks aan de hand is waardoor je het nóg groter voor haar maakt? ze is nu eenmaal klein maar niet extreem klein en misschien groeit ze nog, meer is het niet. 

niet alles is maakbaar en het is aan jou als ouders de taak je kind te leren hiermee om te gaan ipv externen te zoeken en nog meer druk op de zorg te leggen omdat jullie het vermogen missen om een gegeven te accepteren.

ga aan de slag met haar zelfvertrouwen dat een deuk heeft opgelopen met het pesten. dáár kun je de zorg voor gebruiken en daar heeft ze veel meer aan.

Toen mijn dochter  jong ( denk 8 ofzo) was moest ze van het consultatie bureau naar de kinderarts omdat ze zo klein was.  Ik vroeg waar hebben we het over? Voorspelde lengte 1.60. Ik vond dat echt bizar dat dat als problematisch gezien wordt. Ik heb gevraagd of ze zich zorgen maakten over haar gezondheid en dat was niet zo.  Ze groeide in haar lijn,  ze was op gewicht,  nou dan ga ik dus niet naar de kinderarts.  Ze heeft de 1.60 niet eens gehaald. Iedereen in ons gezin is langer.  Maar mijn oma was echt ieniemienie. Dus wellicht komen haar genen daarvandaan.  En oprecht,  het valt niet eens op dat ze niet zo groot is.  Zo met haar vriendinnen is ze wel de kleinste maar die 5 cm of 10 cm vallen echt niet op.  Mijn dochter heeft er nu een hobby van gemaakt om met hele lange mannen op de foto te gaan bij het stappen of evenementen.  En dat is echt grappig.  Als je haar naast een jongen van 2m ziet staan.  Als je dochter er er moeite mee heeft,  zou de huisarts haar best kunnen uitleggen dat dit nou eenmaal haar lengte is.  Maar om met hormonen te beginnen lijkt me echt bizar. Die hebben serieuze bijwerkingen.  Zo is de kans op hart en vaatziekten groter in je latere leven.  

absor schreef op 02-10-2025 om 07:05:

[..]

Ter relativering. 160 is echt alleen in NL ‘klein’ voor een vrouw, waar de langste mensen van de wereld wonen De rest van de wereld is het gewoon gemiddeld.

Absoluut waar. Wat dat betreft heeft de dochter van TO gewoon pech dat ze hier geboren is, in bijna elk ander land was ze niet klein geweest. 

Wat dat betreft is het ook wel eens aardig om de lengte na te zoeken van bijvoorbeeld bekende acteurs/actrices. Daar zitten een heleboel 'kleintjes' tussen. Mijn dochter was helemaal blij toen ze las dat Jenna Ortega (Wednesday in de gelijknamige serie) maar 1.55 is. 

Temet schreef op 02-10-2025 om 09:49:

[..]

Absoluut waar. Wat dat betreft heeft de dochter van TO gewoon pech dat ze hier geboren is, in bijna elk ander land was ze niet klein geweest.

Wat dat betreft is het ook wel eens aardig om de lengte na te zoeken van bijvoorbeeld bekende acteurs/actrices. Daar zitten een heleboel 'kleintjes' tussen. Mijn dochter was helemaal blij toen ze las dat Jenna Ortega (Wednesday in de gelijknamige serie) maar 1.55 is.

Haha, dan is Enid ook niet zo groot! 

[..]

Onze zoon heeft een groeistoornis en daarmee dubbel pech omdat in Nederland de langste mensen wonen. Ik ga aanraden om naar Japan te verhuizen 🤣

Maar serieus, hij wordt ook wel gepest. Het is bij ons al jaren onderwerp van gesprek. We bevestigen hem vooral in zijn gevoel. Dat haalt een stuk van de lading eraf. En verder is het gewoon wat het is. 

[..]

https://marieclaire.be/nl/kleine-celebs/

Kimdekim schreef op 02-10-2025 om 09:31:

Toen mijn dochter jong ( denk 8 ofzo) was moest ze van het consultatie bureau naar de kinderarts omdat ze zo klein was. Ik vroeg waar hebben we het over? Voorspelde lengte 1.60. Ik vond dat echt bizar dat dat als problematisch gezien wordt. Ik heb gevraagd of ze zich zorgen maakten over haar gezondheid en dat was niet zo. Ze groeide in haar lijn, ze was op gewicht, nou dan ga ik dus niet naar de kinderarts. Ze heeft de 1.60 niet eens gehaald. Iedereen in ons gezin is langer. Maar mijn oma was echt ieniemienie. Dus wellicht komen haar genen daarvandaan. En oprecht, het valt niet eens op dat ze niet zo groot is. Zo met haar vriendinnen is ze wel de kleinste maar die 5 cm of 10 cm vallen echt niet op. Mijn dochter heeft er nu een hobby van gemaakt om met hele lange mannen op de foto te gaan bij het stappen of evenementen. En dat is echt grappig. Als je haar naast een jongen van 2m ziet staan. Als je dochter er er moeite mee heeft, zou de huisarts haar best kunnen uitleggen dat dit nou eenmaal haar lengte is. Maar om met hormonen te beginnen lijkt me echt bizar. Die hebben serieuze bijwerkingen. Zo is de kans op hart en vaatziekten groter in je latere leven.

Wat je hier schrijft over de bijwerkingen van groeihormonen klopt niet helemaal. Er is een kleine verhoging in kans op hart en vaatziekten op volwassen leeftijd. Het is niet duidelijk of dit door de groeihormonen komt of gevolg zijn van de reden van de groeiachterdtand. 

Bron: het erasmusMC 

https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/sophia/patientenfolders/groeihormoonbehandeling-bij-kinderen-fldr-xzhv1651482382codp#2f2e86b8-8d02-4769-b722-6ce419130755

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.