Anouk1234
19-09-2026 om 07:19
Help mijn dochter wil naar Albufera
Mijn dan nog net geen 17 jarige dochter wil volgende zomer met 8 vriendinnen naar Albufera. Mijn man en ik zien dat om meerdere redenen niet zitten. Zouden jullie je dochter van (bijna) 17 naar Albufera laten gaan?
BlairW
19-09-2026 om 07:47
nee, 16 is te jong om alleen op zo’n reis te gaan vind ik. En is de rest wel allemaal ouder dan? Want iets huren met jongeren onder de 18 gaat niet lukken lijkt me.
Kimdekim
19-09-2026 om 08:10
Mijn dochter is toen ze 16 was naar Lloret gegaan en 17 naar Albu ( en 18 Mallorca). Ging helemaal prima. Heeft de tijd van haar leven gehad en is ( helemaal uitgeput) weer heel teruggekomen. Dus ja van mij mocht het wel. En samen met mijn legio andere ouders want je breekt er je nek over andere 16,17 en 18 jarigen.
Tijgeroog
19-09-2026 om 08:22
Nee, ik denk het niet. Hoewel ik wel denk dat het bij mijn kinderen geen grote problemen op zou leveren als ze zouden gaan.
Let wel op: groep buurkinderen zou gaan, had via booking.com ofzo een huis gehuurd, maar daarbij bleken ze opgelicht: geen huis, geen geld. (Maar dat kan op andere plaatsen ook gebeuren)
Damoontje
19-09-2026 om 08:24
Is ze vaker met vriendinnen op vakantie geweest? Is ze met school al naar het buitenland geweest? (werkweek oid)
Ik zou voorstellen dat ze de eerste keer niet meteen naar zoiets gaat op haar 17e. Dat mag dan het jaar daarna. Het eerste jaar iets dichterbij of minder zuip-vakantie. Ik zou ook even overleggen met de andere ouders hoe die er in staan.
Anouk1234
19-09-2026 om 08:46
Damoontje schreef op 19-09-2026 om 08:24:
Is ze vaker met vriendinnen op vakantie geweest? Is ze met school al naar het buitenland geweest? (werkweek oid)
Ik zou voorstellen dat ze de eerste keer niet meteen naar zoiets gaat op haar 17e. Dat mag dan het jaar daarna. Het eerste jaar iets dichterbij of minder zuip-vakantie. Ik zou ook even overleggen met de andere ouders hoe die er in staan.
Nee nog nooit met de vriendinnen op vakantie geweest. Dus ook niet met ze naar het buitenland. Werkweek van school is ook pas dit schooljaar. We hebben al nee gezegd. Een weekje Terschelling of Renesse zouden we wel goedkeuren. Dan is ze bij problemen nog met de auto op te halen. En ik weet bijna zeker dat er wel onderling gedoe tussen de meiden gaat ontstaan. En mijn dochter is daar niet de veroorzaker van. Ze is namelijk heel conflictmeidend en volgzaam, maar trekt zich van een ruzie tussen andere meiden wel heel erg aan, omdat ze bang wordt dat ze ook ruzie gaat krijgen.
Damoontje
19-09-2026 om 08:52
Prima toch zo.
Wij waren 15/16 toen we voor het eerst met vriendinnen op vakantie gingen. Toen stonden de ouders van één vriendin een veldje verderop op de camping. Dat was op een waddeneiland.
Een jaar later een ander waddeneiland, zonder ouders in de buurt. Het jaar daarna buitenland, wel zuipvakantie maar niet één van de meest extreme plekken.
Onenigheid krijg je altijd wel. Over geld, een geleende lippenstift, iets ondernemen of juist hangen... dat kun je idd mooi oefenen op een vakantie in Nederland.
MMcGonagall
19-09-2026 om 09:36
Zo stond ik er ook in. Met 16 naar een plek in Nederland of België prima, maar nog even wachten met een vliegreis. Waarbij ik wel een kind dat net na de vakantie jarig is, het jaartje erbij zou geven. Mijn vader deed destijds enorm moeilijk over mijn vakantie op mijn 17e, terwijl ik eind augustus 18 werd. Mijn moeder heeft hem echt onder druk moeten zetten om zijn handtekening te zetten voor een paspoortaanvraag. Dat terwijl de man nog nooit enig opvoedkundige handeling had verricht, maar dat terzijde.
tsjor
19-09-2026 om 09:40
Anouk1234 schreef op 19-09-2026 om 08:46:
[..]
Ze is namelijk heel conflictmeidend en volgzaam, maar trekt zich van een ruzie tussen andere meiden wel heel erg aan, omdat ze bang wordt dat ze ook ruzie gaat krijgen.
De kans is groot dat ze dat niet haar hele leven lang zal blijven. Ze zal ook ervaringen moeten opdoen, waardoor ze kan groeien.
Ik zou veel vragen hebben: heeft ze al eerder ooit gevlogen, hoe lang gaan ze, ken je de andere meiden, wie betaalt, is er een aanleiding (geslaagd?). Als het om een periode van enkele dagen gaat, jij minstens een paar meiden kent, ze net geslaagd is en ze zelf haar reis grotendeels verdiend heeft zou ik het wel toestaan. Anders niet.
Anouk1234
19-09-2026 om 09:53
tsjor schreef op 19-09-2026 om 09:40:
[..]
De kans is groot dat ze dat niet haar hele leven lang zal blijven. Ze zal ook ervaringen moeten opdoen, waardoor ze kan groeien.
Ik zou veel vragen hebben: heeft ze al eerder ooit gevlogen, hoe lang gaan ze, ken je de andere meiden, wie betaalt, is er een aanleiding (geslaagd?). Als het om een periode van enkele dagen gaat, jij minstens een paar meiden kent, ze net geslaagd is en ze zelf haar reis grotendeels verdiend heeft zou ik het wel toestaan. Anders niet.
Nee hoor geen speciale aanleiding. Een jaar later doet ze eindexamen. Dan zouden we er anders instaan. Ze moet het sowieso zelf betalen. Een deel van de andere meiden ken ik. En ik weet dat zeker 1 daarvan nogal de leiding neemt over wat er gaat gebeuren.
Damoontje
19-09-2026 om 10:00
Goed dat je meteen duidelijk bent. Anders krijg je weer dat de één wel mag van de ouders en de ander niet etc etc.
Bij zo'n grote groep kan het ook nog zijn dat ze uiteindelijk opsplitsen. Bij ons kwam deze discussie ook voor de zomer dat ik 17 werd. Ik was er zelf nog niet aan toe om met een bus naar het buitenland te gaan, ik ging met mijn ouders altijd binnen NL op vakantie. Toen is het Texel geworden.
tsjor
19-09-2026 om 10:00
Hoe is haar verhouding tot dat meisje? Overigens lijkt mij 'volgend jaar' een prima antwoord. Eerst maar eens slagen voor je examen.
CharlieB
19-09-2026 om 10:25
Ik kan me best voorstellen dat je denkt (en zegt), doe het een jaartje later na je eindexamen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het wel zou mogen, met zo goed als 17.
Mbt het meisje dat de leiding zal nemen, dat hoort m.i. ook wel een beetje in een groep en is echt niet altijd een probleem. Er zijn ook mensen die wachten op dat een ander de leiding neemt. Ik zou dat niet laten meewegen als het gewoon een beetje 'het voortouw nemen' is. Als het echt 'ik bepaal alles is en alleen mijn manier is goed en wat jullie willen doet er niet toe' is het misschien anders, maar dan is het ook aan de groep om dat wel of niet te accepteren.
Een beetje gedoe kan gebeuren in een groep en dat los je dan weer op met elkaar. Maar als de groep nu al elke week knallende ruzie heeft, is het ook weer een ander verhaal. Of als ze pas 3 maanden bevriend zijn. Belangrijk is in ieder geval dat de groep goede afspraken met elkaar maakt (huishoudgeld, samen uit samen thuis etc).
Wij gingen op die leeftijd wel, maar hadden toen dat midweekje Nederland er al wel op zitten.
April2021
19-09-2026 om 10:34
Ligt er aan wat precies jouw redenen zijn.
Als je dochter redelijk verantwoordelijk en betrouwbaar is zou ik haar laten gaan.