Anouk1234
19-09-2026 om 07:19
Help mijn dochter wil naar Albufera
Mijn dan nog net geen 17 jarige dochter wil volgende zomer met 8 vriendinnen naar Albufera. Mijn man en ik zien dat om meerdere redenen niet zitten. Zouden jullie je dochter van (bijna) 17 naar Albufera laten gaan?
Bellebelle
20-09-2026 om 12:01
Mijn dochter is op haar 17e met examenreis naar een andere feestbestemming geweest. Ze ging met een grote groep meiden. Ze is een verstandig mens, dus ik heb haar laten gaan. Ze heeft de tijd van haar leven gehad. Het enige probleem wat ik had was dat hun enorme koffers bijna niet in onze auto pasten toen ik ze op kwam halen.
Mischa83
20-09-2026 om 12:12
poeh jeetje tsja....mag dat? Lastig hoor. Het is wel jong. Maar goed, de ene 16 jarige is de andere niet.
Ik heb mijn toen 17 jarige wel naar een Aziatisch land laten reizen. En mijn 15 jarige weleens met zijn oudere broers op een stedentrip laten gaan.
Maar ik weet dat ze niet in zeven sloten tegelijk lopen ( ze zullen hun ouders niet alles vertellen natuurlijk, dat snap ik ook). Een beetje op elkaar letten ook. En misschien is het als ouder van jongens makkelijker ivm minder risico op (seksueel) geweld?
Je geeft aan dat je dochter volgzaam is. Betekent dat ook dat ze zich laat verleiden tot dingen die niet goed voor haar zijn of die risicovol zijn?
Damoontje
20-09-2026 om 12:13
Bellebelle schreef op 20-09-2026 om 12:01:
Mijn dochter is op haar 17e met examenreis naar een andere feestbestemming geweest. Ze ging met een grote groep meiden. Ze is een verstandig mens, dus ik heb haar laten gaan. Ze heeft de tijd van haar leven gehad. Het enige probleem wat ik had was dat hun enorme koffers bijna niet in onze auto pasten toen ik ze op kwam halen.
Hahaha als dat het grootste probleem is bij een meisje van 17 dan ben je een gelukkig mens
Bellebelle
20-09-2026 om 12:17
Damoontje schreef op 20-09-2026 om 12:13:
[..]
Hahaha als dat het grootste probleem is bij een meisje van 17 dan ben je een gelukkig mens
![]()
Dat weet ik en daar prijs ik me ook zeer gelukkig mee.
Damoontje
20-09-2026 om 12:28
Wij waren op die leeftijd ook al best zelfstandig eigenlijk. Het ergste wat gebeurd is, is dat ik op de eerste vakantie mijn make-uptasje keurig ingepakt op de wastafel van mijn tienerkamer had laten staan. Dat vond ik zo jammer.
Er was één ruziezoeker, die is alleen het eerste jaar mee geweest. Tijdens de vakantie was er gelukkig geen ruzie, dat was meer de rest van het jaar op schooldagen.
Het scheelde wel dat we het hele jaar al op school en bij vriendengroepjes op elkaars lip zaten en elkaar goed kenden. Anders dan bij een 'bij elkaar geraapt' groepje vriendinnen.
DeOnbekende
20-09-2026 om 12:30
Tenzij ze in Nederland in zeven sloten tegelijk loopt, vind ik dat een prima leeftijd om op jongerenvakantie te gaan.
Kimdekim
20-09-2026 om 15:07
nog kleine toevoeging: op al die feestbestemmingen heb van die Nederlandse organisaties die feesten organiseren. De meeste kinderen gaan daar mee mee. In mijn ervaring zijn die organisaties niet happig op problemen. Ze willen de jongeren zien voordat ze kaartjes verkopen en er is een hoop beveiliging. Dus dat is best goed geregeld.
Frisdrank1972
20-09-2026 om 15:27
Daarnaast is het maar Albufeira dat is zowat een Nederlandse enclave. Ze gaat niet alleen rondtrekken in de jungles van Zuid-Amerika. De reis boeken met die 8 ruziemakers lijkt mij de grootste uitdaging.
Anouk1234
20-09-2026 om 15:36
Frisdrank1972 schreef op 20-09-2026 om 15:27:
Daarnaast is het maar Albufeira dat is zowat een Nederlandse enclave. Ze gaat niet alleen rondtrekken in de jungles van Zuid-Amerika. De reis boeken met die 8 ruziemakers lijkt mij de grootste uitdaging.
Ja ik denk dat het inderdaad een uitdaging wordt om met z’n 8-en een reis te boeken.
Frisdrank1972
20-09-2026 om 15:43
Anouk1234 schreef op 20-09-2026 om 15:36:
[..]
Ja ik denk dat het inderdaad een uitdaging wordt om met z’n 8-en een reis te boeken.
Als dat niet lukt, dan is jouw probleem gelijk opgelost. Maar als ze het wel voor elkaar kan krijgen, zou je haar gewoon moeten laten gaan. In het ergste geval krijgen de meiden ruzie en dan is dat een wijze les voor je dochter.
BlairW
20-09-2026 om 17:29
Anouk1234 schreef op 20-09-2026 om 15:36:
[..]
Ze gaan met 9 toch? Dochter en 8 vriendinnen staat in de OP.
Damoontje
20-09-2026 om 17:41
Het is al van de baan heeft TO geschreven.
Een eventuele vakantie in Renesse is minder ingewikkeld, je moet een camping regelen en vervoer. Het is niet gezegd dat ze dan alle 9 mee willen. En als dat zo zou zijn gaan ze ws niet met 9 in één tent. Bij evt onenigheid kunnen ze overdag opsplitsen.
kenfan
20-09-2026 om 17:50
De vraag is of je ze nog tegen kunt houden. Maar voor je eigen gemoedsrust zou ik maar niet het vakantieverslag van die 17-jarige dat deze zomer in de Volkskrant stond lezen.
Je zou er maar wonen, in Albufeira.
Nick90
20-09-2026 om 18:45
Damoontje schreef op 20-09-2026 om 17:41:
Een eventuele vakantie in Renesse is minder ingewikkeld, je moet een camping regelen en vervoer. Het is niet gezegd dat ze dan alle 9 mee willen. En als dat zo zou zijn gaan ze ws niet met 9 in één tent. Bij evt onenigheid kunnen ze overdag opsplitsen.
Dat was vroeger helemaal leuk, tegenwoordig is een vakantie in Nederland niet meer te betalen hoor
Schemerlampje
20-09-2026 om 19:07
Damoontje schreef op 20-09-2026 om 17:41:
Huh, waar zie je dat? Of staat het in een ander topic?