Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wilhelmina

Wilhelmina

02-06-2018 om 19:21

Help vakantie komt en zoon (13) wil alleen maar gamen

Beste ouders,
Mijn zoon van 13 is een lieve jongen, doet het goed op school en zit op voetbal. Maar nu het moeilijke: niks is er wat hij liever doet dan Fortnight op de Playstation of Instagram. We snappen hoe leuk dat is, maar hij heeft daar zelf geen grenzen in dus die geven wij aan. We krijgen hem er moeilijk al.
Elke dag tussen bepaalde tijden mag er gegamet worden, en dat is best veel. Maar nu: behalve thuis huiswerk maken is er eigenlijk niks wat hem thuis boeit. Vrienden heeft hij nauwelijks, andere hobbys heeft hij niet. Door de week maakt dat niet uit, druk genoeg door school en voetbal. Hij is ook echt best gelukkig, voelt zich niet eenzaam. Hij doet gewoon niks liever als Playstation of op Instagram zitten.
Maar nu: Na half juni is hij twee weken veel vrij. Ik vind het echt niet goed dat hij non-stop op mobiel of Playststion zit, maar wat dan? Wat kan ik verzinnen? Ook de zomervakantie gaapt me tegemoet. Ik voel er zo weinig voor de hele dag politieagent te spelen.
Wat zou een idee zijn? Een baantje voor hem zoeken, of een kamp? Hoe doen jullie dat met gamen op die lege dagen?


Mams

Mams

02-06-2018 om 19:39

Oh herkenbaar!

Hier een 11-jarige die ook graag op fortnight of insta of YouTube zit en zich verder slecht kan vermaken. Hij sport veel en graag, dus doordeweeks blijft het allemaal wel in het redelijke wat beeldscherm betreft. Maar vakanties zijn hier idd ook lastig. Wij staan eindeloos beeldschermen niet toe, en daardoor verveelt hij zich regelmatig. Vooral als er geen andere kinderen zijn om mee buiten te voetballen/hockeyen/fietsen.

Om de zomervakantie een beetje gezellig door te komen regelen we meestal 1 week een dagkamp, vragen we grootouders van beide kanten om hem een dag of een dag en nachtje uit te nodigen en ondernemen we regelmatig iets met elkaar en vragen we hem bv om te (helpen met) koken. Verder verveelt ie zich regelmatig, dan zit ie echt z’n tijd uit te zitten tot het weer beeldschermtijd is. Vervelend, maar we proberen het te zien als zijn probleem (en niet het onze) en reageren er verder niet te veel op.

O ja, we hebben ook een enorme stapel Donald Duckjes waar ie regelmatig in zit te bladeren...

Gamekamp

Er zijn diverse gamekamps. De hobby van je zoon. Tussendoor wordt er vaak in groepsverband gesport of gerecreëerd.

En verder zou ik me niet zo druk maken over gamen. Vroeger was het boeken lezen waar je je volcontinu aan kon overgeven in de vakantie. Af en toe door je moeder naar het zwembad gestuurd of zo.

Helaas is er op deze leeftijd nog weinig baantje. Tenzij je misschien in de buurt van een bollenschuur of zo woont?

wilhelmina

wilhelmina

02-06-2018 om 20:11

Bedankt!

Bedankt voor jullie begrip en tips. Het is ook vooral dat je je er soms zo alleen voor voelt staan. Goed om te horen. Zo'n gamekamp zal ik eens opzoeken, misschien is dat wat voor hem. En, nee, we wonen niet in de bollenstreek haha, een baantje is te vroeg. Voor grootouders voelt hij zich echt te groot, ben ik bang. het is best een lastige leeftijd, toen hij een jaar of 10 was konden we nog zeggen "en nu dit, en nu dat". Nu hij 13 is wil ik er niet meer teveel bovenop zitten.
En, ja, het is inderdaad iets van alle tijden, net als boeken lezen vroeger.

Wilhelmina

Wilhelmina

02-06-2018 om 22:26

Meer ouders die dit herkennen?

Ik zou heel graag horen hoe iedereen hiermee omgaat! Alle tips welkom. Het maakt me altijd zo ongerust dat hij zo afwezig is als hij gamet, en niks anders wil. Herkenbaar?

Ongerust

O ja, ik ken een moeder die haar kind liet testen bij de Jellinek op gameverslaving. Kind voldeed niet aan de criteria. Kun je ook nog overwegen om jezelf gerust te stellen.

Renate

Renate

03-06-2018 om 08:19

Zo herkenbaar

Wilhelmina, mijn zoon is ook 13 en wil en denkt aan niets anders dan Fortnite en Instagram. Hij sport wel, maar verder heeft hij sinds de komst van Fortnite al zijn interesses verloren. Hij maakt geen huiswerk meer en leert minimaal. Hij wordt ook heel boos van Fortnite en luistert niet meer, dus we hebben regels voor beeldschermgebruik ingesteld. Uit school een half uurtje Instagram en dan om 18 uur een uur. Ik stop de PS met controllers en Ipads in de kast op slot en haal ze er uit als ik thuis ben. Hij heeft wel vrienden, maar die zijn er ook aan verslaafd. Ik heb ook geprobeerd om andere dingen met hem te bedenken, maar niets interesseert hem meer. Dus ik ben hier ook voor tips!

Gamen

en groeien. Dat doen ze ook. daar gaat veel energie in zitten. Energie die niet gebruikt kan worden voor hersenen of andere dingen. Over een paar jaar is de groeispurt over en dan komt er weer energie vrij voor andere dingen.

Tsjor

Vakantieganger

Vakantieganger

03-06-2018 om 12:05

Folders lopen/vakantie vervanging?

Is het een idee dat je zoon een aantal weken folders gaat bezorgen? Al dan niet vrijwillig verplicht? Volgens mij kan hij als vakantie vervanging van een reguliere folderbezorger, best een, of meerdere wijken overnemen.
Levert hem gld op, hij is buiten, en is bezig met iets anders dan gamen.
Zomaar een suggestie van mij. Succes. Heb dezelfde ervaring gehad, dus weet hoe je je voelt.

juf Ank

juf Ank

03-06-2018 om 13:38

ik zou het echt

een beetje proberen los te laten, ook om jezelf een relaxte vakantie te bezorgen. We l kun je overwegen hem niet te veel te spekken met zakgeld zodat hij wel gedwongen is om een klein baantje (folders) te zoeken o.i.d.
Ook kun je overwegen of je hem extra klusjes laat doen voor een vergoeding.

Yaron

Yaron

03-06-2018 om 16:06

Hier ook

Hier ook zo'n zoon van 13 die het liefst de hele dag gamed, nu heeft hij doordeweeks nog sport en fietst hij naar school, maar in de vakantie zal hij de meeste tijd achter het scherm zitten of in bed liggen. Dit jaar mag het nog, tenzij wij vinden dat het genoeg is en hij iets anders met verzinnen, maar voor volgend jaar hebben we hem al duidelijk gemaakt dat hij dan een baantje moet zoeken voor in de zomervakantie.

Folders

Ik ken al twee moeder die aan het folderen van hun kind meer werk hebben dan ze dachten.

Kun je nog beter elke dag even samen gamen. Voor het broodnodige sociale contact.

Triva

Triva

03-06-2018 om 16:45

Yaron

Dat zal dan niet veel meer worden dan folders of weekkrantjes. Uurtje of twee werk per week.

Klusjes in huis

Klussen in huis laten doen tegen vergoeding :

Badkamer schoinmaken
Schutting verven
Ramen zemen
Boodschappen doen en koken
Kleding kast uitmesten

Enzovoorts....

Yaron

Yaron

03-06-2018 om 18:12

Triva

Genoeg baantjes voor 14 jarigen hier in de buurt, zoals tuin onderhouden bij bedrijven, auto's poetsen, afwassen, vakken vullen en inderdaad folders

Yaron

Yaron

03-06-2018 om 18:14

Klusjes in huis

Voor klusjes in huis krijgen ze geen vergoeding, zo ook niet voor oppassen op jongere zusjes. Dat oppassen daar hoeven ze geen rekening mee te houden in hun planning, dat is alleen als ze toch thuis zijn. De tuin doen bij opa levert wel een mooi zakcentje op, daar zorgt opa wel voor.

Wilhelmina

Wilhelmina

05-06-2018 om 14:15

Bedankt!

Fijn al die reacties. Twee dingen blijven hangen als ik het lees, die ik herkenbaar vind. Wat Renate zegt, dat hij sinds gamen andere interesses verloren is, dat gevoel heb ik ook, dat heeft toch iets pijnlijks. Alsof je door het eten van teveel suiker geen groenten meer lust. Maar ik weet niet of ik het zo moet opvatten.
Want Tsjor heeft ook ergensgelijk, ze zijn in de groei en zoekend, dat kost al bakken energie, hij is gezond, doet het goed op school en voetbalt, ik moet niet te moeilijk doen.
Eigenlijk constant zit ik tussen die twee in.

Daarbij alle praktische tips, bedankt! Ik ga het allemaal bekijken.

Zo herkenbaar!

Wat is dit herkenbaar wat jullie allemaal ook ervaren! Wat fijn een stukje herkenning! Ik heb zelf een dochter van 13 jaar en zij heeft precies t zelfde.. gamed en youtube-d alle vrije tijd die ze heeft en heeft alle andere interesses verloren. Spreekt ook nooit meer af buiten schooltijd... gelukkig hoort dit blijkbaar bij deze leeftijd en is t tijdelijk.. dat troost een beetje want ik maak me er best veel zorgen over. Ik lees graag met jullie verhalen mee. Succes met je zoon, Wilhelmina!

Pabomoeder

Pabomoeder

15-06-2018 om 20:33

herkenbaar, maar niet mijn kind

Die lijdt er juist onder dat iedereen alleen maar op fortnite zit en er niemand is die wil spelen/afspreken. Ik moet zeggen dat ik het niet zo'n fijne ontwikkeling vind, het neemt kinderen wel heel erg in beslag. Op mijn stageschool moet ik ook regelmatig kinderen achter fortnite vandaan trekken (!) als ze op de computer mogen/moeten werken.

Naar mijn idee is het niet zo gezond, ook al 'hoort het bij de leeftijd'. Gamen is prima, is ook leuk. Veel gamen, à la. Niets anders meer willen, dat lijkt me niet in orde.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-06-2018 om 22:30

Wilhelmina

"Wat Renate zegt, dat hij sinds gamen andere interesses verloren is, dat gevoel heb ik ook, dat heeft toch iets pijnlijks. Alsof je door het eten van teveel suiker geen groenten meer lust. Maar ik weet niet of ik het zo moet opvatten."

Beetje wel. Dat gamen is verslavend doordat het de beloningscentra in de hersenen sterk prikkelt. Die games zijn daar op ontworpen. (Facebook ook, trouwens, misschien werkt zelfs OO wel verslavend...)

Boeken lezen, wandelen in het bos, meisjes zoenen vallen daarbij in het niet. Hoe sterker en effectiever de prikkeling hoe relatief zwakker de andere prikkels worden.

Daarnaast zijn games natuurlijk een prachtige vorm van escapisme. Ben je niks in het gewone leven, in een game kun je zomaar een koning of een wizard zijn. Bewondering en ontzag van iedereen en toch ben je maar 14. Het echte leven is daarvan maar een slap aftreksel...

Irma

Irma

25-06-2018 om 12:19

Vrijwilligerswerk

Mijn zoon heeft in de egelopvang gewerkt en in een natuuurspeeltuin.

Ad Hombre

Er komt vanzelf wel weer een leeftijd waarop zoenen met een meisje veel en veel belangrijker is dan gamen Die 12- 13 en 14-jarigen zitten overal tussenin. Te jong om uit te gaan en meisjes zijn raar. Te oud om 'te spelen'. Gaat vanzelf weer over, al dat gamen. Soms zou ik willen dat mijn 15-jarige zat te gamen als hij met zijn vrienden de stad onveilig maakt...

On topic. Ik heb een 15-jarige die helemaal niet meer gamet en een 13-jarige die er verzot op is. Met hem maak ik de afspraak dat hij elke dag in de vakantie ook naar buiten gaat. Ik zet geen limiet op het gamen, maar zorg wel voor dagjes uit en zo. En stimuleer hem om leuke dingen te gaan doen met zijn vrienden. Ik geloof niet zo in dwang en gametijd.

Gerrit

Gerrit

27-06-2018 om 21:48

Zo herkenbaar

Hallo allemaal dit alles is zo herken baar mijn zoon van 14 heb ik ook wat verscherpte regels gegeven wel zijn gedachten en mening gevraag maar dat gaat niet hij praat noulijks en als ik hem ergens op aan spreek negeert hij kompleet alles en doet maar wat hij wil. En dat kant ook wij heben regels. Daar bij vermoed ik dat hij jat en eet en drinkt allus op meld niks en wij pakken er naast, jammer genoeg ontkent hij alles en hij was het niet. Terwijl wij maar met zun 3 zijn. Erg vervelend want als je er over wil praten blokkeert hij en zegt niks meer en lacht je in je gezicht uit. HELP HOE HIER MEE OM TE GAAN

Herkenbaar

Goedenavond allemaal,

Ik heb precies hetzelfde Wilhelmina. Hij doet het ook goed op school, maar inderdaad zoals jij ook zegt, dat gamen. Ook bijna dezelfde leeftijd (14). Ik weet ook niet wat ik het plan wordt hier... Fortnite ook herkenbaar!

Ook ik lees mee!

Groetjes Ellie

Lastig...

Hoi! Ik ben zelf ook 13, en ik vind dit onderwerp ook heel erg lastig. Mijn broertje van 11 zit zelf vaak ook op fortnight. Mijn ouders hebben ingesteld dat we maar 1 uur per dag op een beeldscherm mogen, maar ik weet zelf niet of dat wel de beste manier is... Het is namelijk niet meer te vermijden. Ik heb zelf ook vriendinnen die de hele dag niks doen maar alleen maar Netflixen of op Tumblr of Pinterest. Als jij dan niet meer op je telefoon mag, dan is het lastig om contact te krijgen met die kinderen, want als je bijvoorbeeld naar hun huis gaat met het doel om bijvoorbeeld buiten een ijsje te eten, dan komen hun niet naar buiten, omdat hun liever dat doen. Met gamen en jongens is dat nog erger, vooral op de middelbare school. Ik denk dat je niet al te veel regels in moet stellen, want als iets niet mag, wil je het alleen maar meer, maar ik zou wel een oogje in het zeil houden. Niet hem dringen om buiten te gaan “spelen” want dat is echt irritant, het spijt me maar dat is echt irritant, dan voelt het of je een kind van 5 bent... Maar zoals ik al zei, dit vind ik ook lastig. Ik word zelf nogal verdrietig van al die regeltjes, want wij hebben daar heel erg vaak ruzie over... nouja dat was mijn hulp. weet niet of u er wat aan hebt, maar ik heb het geprobeerd.

Ideetjes?

Mijn dochter van 12 speelt dan geen Fort maar wel de hele dag die mobiel. Ik kom zelf uit een gameverslaving en ben hierdoor niet zo happig naar mijn eigen kind wat scherm tijd betreft. Ze mag van mij hierdoor op de blaren zitten wanneer haar data bundel op is en haar belminuten. Ik ben hier rond gaan kijken wat er te doen is. Zelf kwam ze met het idee om op een kinderboerderij vrijwilligers werk te doen. De zomer vakantie gaat zij 2 dagen in de week. De zondag en de dinsdag. Mijn kind is gek op dieren. Via je gemeente kan je kijken en informeren wat zij voor jou kunnen betekenen. Er is ook bij jullie vast iets wat aansluit bij jou zoon. Er zijn ook voetbalkampen elk jaar. Misschien is dat een idee? Verder niet te druk om maken heb je alleen jezelf ermee. Vaak komen ze er vanzelf achter dat het ook fijn is om naar buiten te gaan. Wat wij hier ook doen is dat ze 1 of 2 keer een feest mogen geven. Dan mogen ze ieder wat mensen uitnodigen. Succes!

laat je kind gewoon spelen joh.. ze zullen er vast wel vanaf komen, of er genoeg van krijgen. Mijn zoon ivan die gamet soms een uur of twee, en daarna gaat hij lekker naar buiten met vrienden.

PriceyRook54

PriceyRook54

09-02-2022 om 10:41

jansteen070 schreef op 09-02-2022 om 10:32:

laat je kind gewoon spelen joh.. ze zullen er vast wel vanaf komen, of er genoeg van krijgen. Mijn zoon ivan die gamet soms een uur of twee, en daarna gaat hij lekker naar buiten met vrienden.

Dat "kind" is bijna volwassen inmiddels. Topic is bijna 4 jaar oud 

Oud topic, maar ik denk zeker nog van deze tijd.🙃

Geen idee of mensen van dit topic nog bericht krijgen dat er een nieuwe reactie is, maar ik geef het een kans. Ik kwam op deze pagina via google. Het is nu 4 jaar later en ik ben heeeeeel benieuwd hoe jullie er nu instaan en of het vele gamen inderdaad iets is gematigd en een (vakantie)bijbaantje daarbij heeft geholpen.
Zoon hier is nu 12 en loop precies tegen de dingen aan waar jullie tegenaan liepen in 2018. Gekmakend. Alleen maar gamen tenzij we hem meeslepen naar iets (altijd protest, wil niets, boos, vroeg eruit om te gamen). En nee, zoon is het echt niet zat na 1 of 2 uur zoals ook wel wordt aangegeven (als het max. 2 uur gamen was en zoon dan zou dan - uit zichzelf ook nog - stoppen zou ik niet op deze forumpagina belanden), maar kan dit de hele dag doen en dan nog boos worden dat hij moet stoppen voor het avondeten? En is hij eraf, dan wordt de mobiel gepakt. Werkt dan als rode lap op een stier bij mij. Lastig om dan elke dag pedagogisch verantwoord te reageren....
Alle regelgeving (ik ben ook niet voor te veel regels, maar sommige kinderen hebben een grens nodig) betekent automatisch monitoring en politierol, wat het niet leuker maakt voor beide 'partijen'. 
Afspraken maken gaat niet (zoon is niet zo communicatief. Vooral snel boos, 'loopt sociaal emotioneel achter' zoals het in de hulpverlening dan wordt gezegd). School heeft hem al nooit echt geïnteresseerd, dus benieuwd wat dat gaat worden (hij gaat naar de middelbare, kader).
En ja, het woord gameverslaafd is ook wel door mijn hoofd geschoten. Zal wel meevallen als ik de reacties lees, maar toch blijf ik het een ding vinden, vooral in de vakanties. Gamekamp 1 x gedaan, maar is toch ook echt wel serieus geld! Werken nog geen optie. Dus inderdaad de DonaldDuckjes voor als er niet gegamed mag worden, stimulatie om met vrienden te spelen (maar gamen ook best veel en er is altijd wel een bekende online, dus al moet de een stoppen, dan dient de ander zich wel aan) en verplichte uitjes plannen. Maar ja, mijn vakantie zit er ook bijna op. Wordt dan allemaal toch weer wat lastiger om weg te gaan.
Ben dus heel benieuwd of het gros van de mensen hier terugkijkend zegt; had ik me maar minder zorgen gemaakt, het gamen mindert echt vanzelf wel als ze ouder worden, dus doe jezelf een plezier, laat het los

Triva schreef op 03-06-2018 om 16:45:

Yaron

Dat zal dan niet veel meer worden dan folders of weekkrantjes. Uurtje of twee werk per week.

Onze zoon van 13 werkt bij de Jumbo: in vakanties mag dat tussen 7 en 19 max 7 uur per dag. Tijdens schoolweken mag het alleen op zaterdag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.