Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Angela67

Angela67

11-07-2013 om 10:42

Hoe 'georganiseerd' blijven op kamp?

hoi,
mijn oudste zoon wilde eigenlijk niet meer op kamp (scouting), zei hij, in halve tranen, omdat hij altijd alles kwijt is en zich overdag zorgen maakt dat hij in het donker niets kan vinden en zich altijd moet haasten als ze een activiteit gaan doen om z'n spullen te zoeken die hij dan niet kan vinden en dan is het plezier van de activiteit al weer bijna weg etc etc.
Ik was zo blij dat hij zelf kon verwoorden wat 'm dwars zat dus nu hebben we een stappenplannetje gemaakt met elkaar, waaronder 'definieer je probleem' en daarna 'wat is een goede oplossing' en 'voer oplossing uit'.
Het gebrek aan executieve vaardigheden uit zich bij hem vooral in 'overzicht' en 'rust' nodig hebben want als hij dat kan bereiken dan is hij slim en handig en creatief.

Nu zou ik willen vragen of er iemand is die handige 'tas'tips heeft, hoe houd je je spullen gescheiden van elkaar, maar ook zonder ze uit het oog te verliezen.
Ik heb hem voorgesteld dat hij de komende dagen z'n spullen in ieder geval zelf een aantal keren in- en uitpakt zodat hij goed weet wat hij bij zich heeft en waar het zit. Normaliter doet hij dat maar 1 keer, maar herhaling zal hier hopelijk helpen. Ook heb ik hem voorgesteld om bij daglicht elke dag of om de dag gedurende het kamp de boel even opnieuw in z'n tas te doen, dus vieze was bij vieze was, sokken/ondergoed in zijvak, dat soort dingen. Dus tijdens het kamp niet in paniek raken en denken dat de hele week verloren is als je een broek niet kunt vinden, bij daglicht gaat het vast wel lukken.
Hij wilde zelf een constructie maken met stokken die je in een 'kubus' constructie aan elkaar zet met lappen stof er tussen waar hij dan z'n spullen op kon leggen . Of zo'n vakkensysteem in je tas maken met stukken karton . . .

Maar goed: tas-inpak-overzicht systeem-idee, iemand? Wat zou hem kunnen helpen gedurende die week?

Alvast bedankt,
groet,
Angela

P

P

11-07-2013 om 10:56

Hmm

Een broek niet kunnen vinden vind ik wat apart Het zijn meestal ondergoed en sokken enzo. Die heb je dus al in een zijvakje. Verder leg je vanaf dag 1 alle vieze was niet meer terug in de tas maar in een aparte gymtas (zo'n dunne stoffen) die je desnoods aan je tas vast maakt, als dat maar niet in je tas zit want dat spul hoef je nooit meer te zoeken dus moet je het ook niet tegenkomen.

Wat je dan nog kunt doen is een toilettasje hebben voor losse spullen en nog een ander stoffen gymtasje voor kleine losse dingen (boekje, pen, dat soort dingen). Wat heb je dan nog over? Een extra paar schoenen in een opvallende plastic tas en dan toch alleen maar truien en broeken? Broeken aan de kant van het zijvak met de onderBROEKEN en truien en shirts aan de andere kant.

Geef hem naast een zaklamp anders zo'n klein fietslampje mee, die geven weinig licht (ik heb er ook één op de slaapkamer om bij te lezen), storen anderen niet zo maar je kunt wel in het donker wat vinden in je tas. Eventueel maak je dat lampje vast aan de ritssluiting.

Yvonne

Yvonne

11-07-2013 om 10:56

Twee ideeen?

Ik ken iemand (volwassen man) die bedenkt bij een week weg vooraf wat hij aandoet op welke dag. Of eigenlijk zijn vrouw, zij pakt ook de spullen in: het ligt in volgorde in zijn tas. Elke ochtend het bovenste aan, vuil sluit onderaan aan. Behalve 'heel vuil' dat gaat in een apart vak in zijn tas. Dat zijn dus voor elke dag een shirt en ondergoed en in zijn geval elke 2 dagen (ofzo) een broek. Dus als hij een broek tegenkomt in zijn stapel, dan gooit hij de 'oude' in de was.

Dit is natuurlijk op een kamp lastiger voorspelbaar. Is het misschien een idee om van die dunne witte tasjes te nemen en daarop een 'rubriek' te schrijven. Shirts mooi weer, shirts regen, vuile was, lange broek? En een lijstje met wat hij aan moet bij welke activiteit? Want dat is misschien wat het (ook) chaotisch maakt. We gaan naar het bos, kleed je goed aan. En vergeet je laarzen niet... En dan de stap maken wat je moet doen terwijl 'alle anderen' in razendsnel tempo wél precies weten wat wordt bedoeld met 'kleed je goed aan'.

En: dit is niet zijn sterke kant. Hij moet daarop 'trucjes' bedenken maar er ook leren er een beetje om te lachen. Zo te horen gaat hij nog de prachtigste oplossingen en ludieke constructies verzinnen. Dat kan hij weer, op zijn teenslippers in het bos. En de anderen kijken toe in hun juiste outfit met kaplaarzen hoe hij het hout perfect opstapelt voor een lekker vuurtje!

Tasjes

Wat is hij het meeste kwijt denkt hij? Kleren of de spullen zoals een zaklamp?
Ik maakte voor zoon plastic tasjes met kleren per dag. ( t regende dus bleef t droog) Een aparte zak met thema kleren en zn sokken en ondergoed in een apart vakje. Zaklamp werd elke dag in de slaapzak gegooid,zodat ie die meteen kon weggrissen als ze savonds weggingen.Verder gaf ik ook de tip om niet steeds in de tas te graaien als t niet nodig was,bv voor boek of snoepjes dat zat ook apart.

Ik zou dit ook bij de leiding aangeven dat ze m bv net wat eerder roepen zodat hij even rustig kan zoeken. Zij willen ook dat hij een leuk kamp heeft.

Losse stoffen en plastic tasjes

Had onze zoon mee op sport kamp, iedere dag moest de tent en spullen ingepakt en verplaatst. We hadden een stoffen tasje voor ondergoed, sokken ed, een voor gewone shirtjes en een met sportshirtjes, broekjes,. Verder plastic voor was en een voor wat meegebracht drinken en snoepjes. Was supermakkelijk in te pakken en te vinden.

Veel plezier. Ps goede zaklamp voor het geval dat 's nachts.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2013 om 12:31

Hart onder de riem

Mijn dochter is er nonchalanter onder dan jouw zoon, maar zij kan ook behoorlijk chaotisch zijn. Ik hoor nogal eens 'Hoe kán dat nou? Ik leg het net weg en nu ben ik het alweer kwijt!' En ze is al 12 jaar bij scouting, al meerdere jaren als (co-)leidinggevende van diverse groepen en ondertussen bijna in de top van de mogelijkheden bij haar vereniging. Dus hou je zoon voor dat hij als chaoot gewoon zichzelf mag zijn bij scouting.
Dan heb ik nog een vraag: kan het zijn dat hij in zijn hoofd heeft dat hij bepaalde dingen hoort te doen volgens jóuw regels? En dan bedoel ik niet dat jij zo streng zult zijn, maar ik merk dat mijn dochter soms dénkt dat ik het niet goed zal vinden en dat maakt het dan ingewikkeld. Had ze dat dan maar eerder gezegd, dan had ik dat kunnen ontzenuwen. Dus kan het zijn dat hij ongemerkt zenuwachtig wordt omdat hij het niet helemaal doet zoals jij hem hebt uitgelegd?
Ik zou vooral benadrukken dat hij het mag doen zoals hij daar zin in heeft. Scouting is nou niet bepaald het soort kamp waar je elke dag met een schone spijkerbroek hoeft aan te treden. Zo min mogelijk mee van de grote dingen, zoals zware lange broeken en truien. Maar wel voor elke dag t-shirts mee, want elke dag een schone met dit warme weer is wel lekker. Hooguit 1 dikke trui en 1 dunnere. Zijn jas. Voor elke dag een schone onderbroek. Hou het dus qua hoeveelheid ook overzichtelijk.
Laat hem zijn vuile t-shirts, sokken en onderbroeken in een aparte zak doen. Dit kan hij bij zijn slaapmat/zak/hangmat frommelen. Als hij weer naar huis gaat, kan hij die zak even uitpakken, weer zo goed en kwaad als het gaat opvouwen en weer in zijn tas doen.
Wat betreft 'spullen': hoeveel 'spullen' moet hij voor een activiteit meenemen dan? Zaklamp, mes, zijn eetspullen? Ik kan mij niet herinneren dat mijn dochter veel mee hoefde te nemen. Ja, haringen en dergelijke, maar dat is alleen voor de dag dat de tenten opgezet worden. Eetspullen... die hoeven niet steeds helemaal ingepakt te worden. Dus waar gaat het mis? Weet zijn leiding van zijn 'probleem'? Je ziet aan mijn dochter dat ook binnen de leiding herkenning kan zijn. Kan hij geen tas maken die hij standaard mee kan nemen?

Angela67

Angela67

11-07-2013 om 13:04

Reactie

hoi allemaal,
wat fijn dat jullie al zo snel reageren!

De overall 'praktische' insteek lijkt te zijn: splitsen van spullen in twee of drie tasjes. Kunst voor hem zal dan zijn om inderdaad niet alles 'om te gooien' als hij wat zoekt maar het systeem enigszins in stand te houden. Dat vastmaken van een vieze-was-tas aan je tas vind ik een hele slimme! Dan neemt ie geen ruimte in in je tas (die alleen maar leger kan worden en niet voller) en je kan je niet vergissen.

Het valt ook echt verder wel mee, wat hij bij zich heeft moet ik zeggen. Tenminste, in mijn ogen. Voorbeeld wat hij gaf was dat ze op pad gaat en dat hij zijn zakmes bij de vuurplaats heeft laten liggen en dan op het laatste moment nog terug moet en dat hij dan weer de laatste is . . . 'gevoel' dus, 'stress' en dat mensen op z'n mopperen, dat idee. . ?

Dus @Yvonne, @Kaaskopje, jullie hebben beiden ook gelijk m.b.t. de 'geestelijke' kant van de zaak. Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat voorbereiden fijn en handig is, maar dat hij vooral erop moet vertrouwen dat hij 'problemen' kan oplossen als hij ze tegenkomt, dus niet zo bezorgd zijn van te voren.
Ik zou hem nooit dit soort dingen gezegd hebben omdat ik (met veel eigen zomerkampervaringen) juist weet dat je met 8 schone onderbroeken thuis komt dus ik was blij voor hem dat hij juist weg van de georganiseerdheid van thuis was.
Maar nu - na 3 of 4 kampen - komt hij dus zelf met het gevoel aanzetten dat hij er iets aan wil doen, aan dat 'gevoel' van 'zorgen maken' of 'dingen kwijt zijn' en dat hij zo lang over het oplossen van ene probleem doet dat hij aan de rest niet toekomt . . .
Ik heb gesprekje met de leiding geregeld voor a.s. zaterdag en daar ga ik (tegen mijn voornemen ooit in, ik dacht juist dat hij bij scouting zich veilig genoeg voelde om zelf iets te zeggen) toch bij zijn omdat het juist zo belangrijk vindt dat wat hij tegen mij zegt, ook tegen hen zegt (ik ga wel m'n mond houden hoor . Nu zou het nog mooi zijn als hij probeerde geloven dat iedere jongen van 12 op scouting niet georganiseerd is en dat het niet erg is . . en dat de leiding er juist is om hen te helpen en niet alleen bij het keukenopbouwen. ..

Voor meer tips houd ik me nog steeds aanbevolen!

dank,
Angela

May

May

11-07-2013 om 13:30

Zaklampje aan de rits van de tas..

Is misschien al gezegd, maar dan heeft hij het zaklampje altijd bij de hand.. Pyjama 's morgens meteen in kussensloop stoppen, dan kun je die 's avonds snel weer pakken...

pddnosmam

pddnosmam

11-07-2013 om 14:03

Sealbags

Voor mijn zoon met ass deed ik alles in doorzichtige zakjes met zo'n sealsluiting. Op het zakje deed ik een etiket met wat er in zat. Dus bijv. voor een warme dag; zakje met 1 onderbroek, t-shirt en korte broek, hielsokken. Voor een koele dag hetzelfde maar dan met lange broek. Al die zakjes gingen in de tas en als hij 's ochtends op stond hoefde haar maar zo'n zakje te pakken en had alles bij de hand. Als hij twijfelde tussen lange broek en korte broek dan vroeg hij even aan de leiding wat hij het beste kon doen. Ook voor zwemspullen hadden we zakjes.
Niks werd vies, niks raakte kwijt. Ok je hebt misschien meer was bij terugkomst, omdat hij dus elke dag alles schoon aan trok. En tja misschien had een bepaalde broek nog wel een dagje mee gekund, maar dat vond ik niet belangrijk op dat moment. De leiding vond het een fantastisch systeem. Je moet even investeren in die zakjes in alle soorten en maten, maar je kunt ze nog jaren gebruiken. Je hebt zelfs grote tassen als seal bag waar je truien en vesten in kan doen. Misschien is het een idee.

amk

amk

11-07-2013 om 14:19

Zakmes

zakmes aan een skipashouder aan je broek laat je 'm nooit ergens liggen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-07-2013 om 14:49

Sluit me aan

Alles in tasjes. Sokken bij sokken, T-shirts bij T-shirts enzovoort. Mes aan je broek, lamp op je kussen en een kleintje aan je tas en een kleintje in je toilettas. Op de tasjes met dikke stift schrijven wat er in zit.

Rosa van der Zanden

Zoeken in het donker

Hij maakt zich zorgen over zoeken in het donker. Dat is inderdaad gekmakend. Waar hij heel veel aan kan hebben is een hoofdlamp. Action verkoopt goede voor weinig geld. Het licht schijnt dan precies voor hem in zijn rugzak en hij heeft beide handen vrij om te zoeken.

Verder zou ik tijdens jullie gezinsvakantie met hem oefenen door hem zelf zijn bagage in een rugzak of koffer in te pakken, samen te overleggen wat hij meeneemt en hoeveel en niet teveel probleempjes voor hem oplossen. Wel opletten hoe hij het doet en coachen.

Ik ging als kind ook op scoutingkamp. Onze oplossing voor dit soort problemen was de hele week je kleren aan houden, dag en nacht, je niet wassen, niet je tanden poetsen, gewoon helemaal niet naar je bagage omkijken. Als het donker werd deden we onze schoenen uit en kropen in de slaapzak en 's morgens kwamen we er weer uit. Waarschijnlijk stonken we verschrikkelijk na afloop maar vuil zijn vonden we wel stoer. De leiding was 17 jaar en liet ons onze gang gaan.

Koolmees

Koolmees

11-07-2013 om 16:54

Veel zaklampen

Zaklampen zijn niet duur. Dus ik zou er gewoon een paar reserve meegeven.
Wij zijn altijd alles kwijt en we hebben van alles dus veel. Veel pennen, veel scharen, veel pincetten, veel zonnebrillen. veel handschoenen, veel paraplu's, veel tandenborstels. Veel en goedkoop.

Angela67

Angela67

11-07-2013 om 19:45

Reactie 2

leuk nog meer tips! Ik heb de inhoud vd postings op een a4tje gekopieerd en ze hem zelf laten lezen, met de vraag welke dingen hem aanspreken en om hem te helpen definieren waar de problemen zich voordoen.

(overigens: er zit een ketting aan z'n zakmes, maar die kan alleen aan spijkerbroek-riemhaakje vastgemaakt worden dus ik heb beloofd aan de andere broeken ook een riem-haakje te maken zodat zakmes daar ook aan kan).

Het principe tshirts bij tshirst en broeken bij broeken spreekt hem het meeste aan en dan het liefst die doorzichtige zakken. Dat het alleen opgeruimd blijft als hij het opruimt begrijpt ie, maar hij heeft goede hoop dat juist omdat hij kan zien wat er in zit dat hij niets extra's eruit hoeft te halen en het dus niet kwijt kan raken. En voor de vuile was een ondoorzichtige zak aan de buitenkant van z'n tas vast maken met grote letters ("met glow in the dark-verf, mam!") 'vuile was' erop.
Verder inderdaad meer zaklampen/lampjes. En ik zag een toilettas van scouting die je open kan doen met een klep en dan zit er een haak aan die je aan de douchedeur kan hangen! en allemaal handige vakjes/netjes etc om spullen in te doen. Daar werd ie erg blij van. Dus dat wordt een kadootje . . . (ipv de standaard gewone toilettas die hij heeft).

Zwemspullen in aparte plastic tas, met hengsels, en kleren/schoenen alleen in zwembadkluisje leggen als ze in een tas zitten! Hij vertelde dat hij met pinksterkamp kletsnat met z'n droge kleren tegen zich aan stond omdat het zo druk was en hij figuurlijk een beetje overspoeld werd en hij moest wachten op een hokje en en en en . . . ) Ik kan me voorstellen hoe hij zich voelde en ik vind het heel goed hoe hij weet te vertellen wat er schort.

En het belangrijkste is dat hij zelf telkens zegt dat hij baalt omdat hij iets kwijt is. En die winst die neemt niemand 'm meer af want hij begint 'no pain no gain' te ontdekken oftewel, zonder gevoel van urgentie verandert er niets . . .

@Gelatine, ik ben aan het nadenken over je suggestie mbt de gezinsvakantie; het inpakken e.d. doen de kinderen hier zelf, dat gaat goed, maar ik ben degene die hun tassen enigszins georganiseerd houd omdat ik me er in de tent aan erger . . .maar ik denk dat hier wel winst te behalen valt. Verder coachen we al veel en kan hij heel veel zelf maar doet het alleen als we het vragen . . .(zijn er jongens van 9 en 12 die bijv spontaan hun schone was in hun kast opruimen?). Ik vind dit scoutingkamp-verhaal eigenlijk wel een mooi voorbeeld waar hij erachter komt dat het dus handig is om netter te worden. Maar we compenseren thuis nog best veel voor hem . . .Daar ga ik beter op letten!!! Ik zei 'm dat scoutingkamp de beste manier was om los te komen van je ouders en daar moest ie wel om grinniken .

groet en dank voor alle tips,
Angela

Nog een tip: avondtasje

Nog een hele andere tip, misschien spreekt het hem aan. Laat hem een avondtasje (gewoon plastic tas) inrichten met alles wat hij 's avonds nodig heeft en waar hij normaal in het donker naar moet zoeken. Dus: warme trui, tandenborstel + tandpasta (evt. klein flesje zeep en washand, rest van toilettas heb je helemaal niet nodig 's avonds dus niet in zijn geheel erin), verder zaklampje, muggenspul, pyama etc. Dat tasje overdag, als het licht is, klaarleggen bovenop de rest van de tas, heel makkelijk.
Geef ook echt aan bij de leiding dat dit zo'n struikelblok voor hem is! Zij kunnen daar dan rekening mee houden, helpen, tussendoor even checken of alles lukt. Echt doen hoor!

Annet

Annet

11-07-2013 om 20:19

Over opruimen als groep 8 kind

Hier ben ik enkele maanden geleden begonnen met: je kunt zelf je wasmand met schone kleren opruimen. Tja, dat komt de kast niet ten goede. Maar we houden vol en het gaat steeds beter. Zelfs die kast wordt steeds minder erg.
Tas inpakken voor activiteiten of logeren doet hij eerst zelf, daarna kijk ik het na. Hier zit ook vooruitgang in.

judiths mama

judiths mama

11-07-2013 om 22:13

Tas met meer vakken

Voor mijn dochter heb ik speciaal voor scoutingkamp een sporttas gekocht met meerdere vakken. Op de vakken heb ik tape geplakt en daarop heb ik geschreven wat er in zat.
Dit naar aanleiding van verontwaardigde dochter: 'je had helemaal geen onderbroeken in mijn tas gestopt mama!'
Waarop ik uiteraard 7 schone onderbroeken uit de tas viste.

Maar wel zielig, ze had ze echt niet kunnen vinden en zelf ook wel doorgehad dat ze niet fris rook. En niet bij de leiding aan durven kloppen...

Saskia

P

P

12-07-2013 om 10:44

Saskia

Ik begrijp serieus niet waarom JIJ dan een tas inpakt waar kind niet bij is geweest!

Links

Links

12-07-2013 om 13:06

Jeeee p

Mag iemand een foutje maken? Ze is waarschijnlijk ook maar gewoon een moeder die haar best doet, denk je niet? En ze zegt toch dat ze nu een andere oplossing heeft bedacht?

RECHTS

RECHTS

12-07-2013 om 13:35

Links en p

P is de laatste tijd wat explosief en fel.Ik zou zeggen,laat maar gaan,misschien last van de hormonen?

Haha had zoon ook saskia

en ja:van te voren goed laten zien dat ondergoed in een apart vak zat... dus hij zou t moeten weten. Wat een kids he?

P

P

12-07-2013 om 13:52

Links en rechts

Tja, ik vind het serieus vreemd dat je een kind laat gaan met een door jou ingepakte tas. Natuurlijk maakt iedereen foutjes maar een nieuwe tas kopen met vakjes gaat niet echt helpen als je je kind niet zelf die vakjes laat vullen. Ik ken weinig kinderen die uitgebreid teksten bij vakjes gaan lezen als ze iets zoeken dus ook bij deze oplossing is het het beste om je kind zelf de tas te laten inpakken (waar je gewoon bij bent natuurlijk).

Ik moet hier zover gaan dat ik bij jongste ook nog een paar keer vraag waar zijn sokken zijn, waar zijn ondergoed etc en dan komt het goed. Hij weet dus dat het er in zit en negen van de tien keer ook waar.

Het gaat misschien niet zo zeer om je mening,ik denk dat het meer de manier is waarop je dingen hier neer schrijft.
Mij is ook opgevallen dat je de laatste tijd behoorlijk aanvallend/verwijtend kan reageren,zo ken ik jou hier helemaal niet.Terwijl je het misschien niet eens zo bedoelt?
c'est le ton qui fait la music.

P

P

12-07-2013 om 15:29

Tja

Daar komt dat Franse zinnetje weer...

Ik begrijp het serieus niet, het lijkt mij gewoon het eerste wat je doet als een kind zonder jou weg gaat: laten zien dat alles in de tas zit en waar het zit. Het kan best dat het vergeten is en dat er niet over nagedacht was maar dan helpt OOK een tas met meerdere vakjes niet. Als je in dat geval ook je kind niet laat meehelpen kom je er ook niet. Het probleem hier lag dus niet aan de tas (wel of geen vakjes) maar aan het feit dat kind niet heeft meegekeken.

Het kan ook nog zijn dat kind WEL heeft meegekeken maar het vergeten was, in dat geval is alleen meekijken (bij mijn kind ook) niet voldoende en moet je na het inpakken nog eens vragen waar X en Y ligt.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2013 om 15:41

P o.t.

In het Nederlands dan?: het is de toon die de muziek maakt Ik wilde er eigenlijk ook al iets over zeggen, maar zat te broeden of ik dat buiten het forum om zou doen. Eerder vandaag heb ik het zelfs nog tegen Roefel gezegd dat je tegenwoordig zo kattig en negatief reageert. Dat is niet gezellig

caton

caton

12-07-2013 om 15:48

Angela67

Zojuist bij Xenos zag ik een setje met gekleurde zakjes (soort netjes). Op het ene stond 'socks', op het andere 'underwear', enz. Volgens mij een stuk of 5 zakjes voor een paar euro. Is dat misschien wat?

P

P

12-07-2013 om 16:01

Mwoah

Lees mijn ene zinnetje nu nog eens? Ik stel gewoon een vraag en gebruik mijn gebruikelijke hoofdletters en jullie DENKEN er een frans toontje bij.

Ik bedoelde het helemaal niet kattig of negatief of explosief of fel maar dat denken jullie wellicht erbij door jullie ervaringen.

Het was een vraag omdat ik niet begrijp hoe je een kind laat gaan met een ingepakte kant en klare tas. Zoals ik net ook al zei: misschien was kind er wel bij en was het het vergeten? Kan toch ook?

Erbij zijn

Bij heel veel kinderen helpt dat niet, die weten echt niet meer wat er in zit. Heb jaren scouting kamp gedraaid en kids onthouden het echt niet terwijl ze er allemaal naast stonden bijnier inpakken. Kinderen kunnen zelfs bij hoog en laag beweren dat het niet hun pyamabroek is terwijl hun naam erin staat!!!

Angela67

Angela67

12-07-2013 om 19:35

Reactie 3

hoi,
ik heb 'm nog het idee van 'functioneel avondtasje' laten bekijken, maar het risico daarvan is dat je 'nog' een setje krijgt. Dus dan liever maar pyama in slaapzak bewaren/alle toiletspullen + kleine handdoek in toilettas en daar dan ook weer zaklampje bij etc.

Verder vijf sealbags leeggemaakt waar mijn 'lapjes'voorraad inzat omdat hij tot de conclusie kwam dat vier doorzichtige sealbags genoeg moesten zijn (broeken/tshirts/sandalen en slippers/2 handdoeken). ondergoed en sokken in zijvak.
verder een doorzichtige plastic tas met hengsels waarin dan zwemspullen kunnen.
En last but not least morgen gesprekje met scouting-leiding waar ik als fly on the wall bij ben, dwz ik laat hem zelf uitleggen waar hij denkt tegenaan te lopen etc. en dan zien we wel hoe het gesprekje gaat. het zijn hartstikke aardige mensen (5 jongemannen en 1 jonge vrouw) dus dat komt wel goed.
groet,
Angela

Merel

Merel

12-07-2013 om 19:41

Zo vaak

Ik heb zo vaak tassen ingepakt van mijn kinderen waar ze niet bij waren. Ze weten dat alles wat ze nodig hebben in de tas zit, als ze het niet kunnen vinden moeten ze beter zoeken. En dat ging altijd goed, tenminste nooit klachten gehad over 'ik had geen ondergoed'. Wel sneu natuurlijk maar daar kan Saskia niet echt iets aan doen, ik had denk ik de keer erop wel even tegen mijn kind gezegd na zo'n voorval dat daar de onderbroeken liggen en als ze iets niet kan vinden ze de hele tas maar even leeg moet halen, dat ze het dan vast over het hoofd had gezien. Van je foutjes leer je toch? (als moeder en als kind )

Monique D*

Monique D*

12-07-2013 om 19:43

P, je komt soms erg bot over

P, lees het zinnetje, gericht aan Saskia nogmaals:
"Ik begrijp serieus niet waarom JIJ dan een tas inpakt waar kind niet bij is geweest!"
Dit komt ongelooflijk bot over. Beter zou het zijn dat je vertelt hoe Saskia dit op een andere manier haar kind kan leren om zelfstandig een tas in te pakken. Dat deed je wel in jouw volgende berichtjes, maar het gaat vooral om die eerste zin. En inderdaad, hoofdletters staan schreeuwerig of autoritair. En dan gaat dat Franse zinnetje, waar jij het over hebt, meespelen, zeker omdat wij jou niet horen praten, maar alleen kunnen lezen.
Wat jouw mening betreft, daar sta ik ook achter. Een kind leert er zelf meer van als hij zelf zijn tas inpakt, dan als moeder dat voor hem doet. Dat heb ik zelf ook meegemaakt in de praktijk. Al doende leert men.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.