Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe ingrijpen pesten middelbare


Roos55 schreef op 20-03-2024 om 12:25:

wat zegt dochter dat zij weerbaarder moet worden ?
Onderschat niet wat pesten doet met je .
Hier een kind wat emdr nodig had .
En school loste het niet op .

Hier werd er gelukkig wel goed op ingesprongen door de school, maar het kwaad was al geschied. Met als gevolg ook emdr.

Estha

Estha

20-03-2024 om 12:41 Topicstarter

Roos55 schreef op 20-03-2024 om 12:25:

wat zegt dochter dat zij weerbaarder moet worden ?
Onderschat niet wat pesten doet met je .
Hier een kind wat emdr nodig had .
En school loste het niet op .

Wat verdrietig om te lezen! Uiteraard heb ik dochter niet verteld dat ze weerbaarder moet worden, lijkt me niet goed voor dat kleine beetje zelfvertrouwen dat ze nog heeft. 

Estha schreef op 20-03-2024 om 12:41:

[..]

Wat verdrietig om te lezen! Uiteraard heb ik dochter niet verteld dat ze weerbaarder moet worden, lijkt me niet goed voor dat kleine beetje zelfvertrouwen dat ze nog heeft.

Hoe ga je het dan brengen?

Oprechte vraag 

Estha

Estha

20-03-2024 om 12:52 Topicstarter

Roos55 schreef op 20-03-2024 om 12:42:

[..]

Hoe ga je het dan brengen?

Oprechte vraag


Geen idee dus nog. Ik denk door alleen maar te vragen wat zij nodig heeft, wat haar kan helpen. In de hoop dat zij zelf aangeeft hulp nodig te hebben. Echt geen idee hoor. 

Estha schreef op 20-03-2024 om 11:29:

Het heeft voorlopig niets geholpen, het gaat nog steeds door helaas. Overigens denk ik wel dat van school wisselen weinig zal helpen, want ook daar kan je zulke pesters tegen komen. En dan? Weer van school halen?
Ik wil har zeker niets aanpraten, maar we moeten vooral zorgen dat ze weerbaarder wordt denk ik.

Wat verdrietig voor jullie.

Hoe heeft de mentor het aangepakt? Zijn de ouders op de hoogte gesteld? Heeft de mentor jou dochter en dat pestende meisje appart genomen? Zijn er consequenties besproken?

Heb je aangegeven bij mentor dat het pesten doorgaat? 

En nee, normale mensen pesten geen mensen, punt.

Ook al zou hier jaloezie achter zitten, dan mag die jaloezie gelijk als problematisch bestempeld worden, want als pesten het resultaat is, dan is die jaloezie dus probleemgedrag en een signaal voor verder onderzoek. Punt.

Je kan er 200x weerbaarheidstraining tegenaan gooien, maar tegen een pesten groep doe je weinig, hoe weerbaar je ook bent. 

Estha schreef op 20-03-2024 om 12:52:

[..]


Geen idee dus nog. Ik denk door alleen maar te vragen wat zij nodig heeft, wat haar kan helpen. In de hoop dat zij zelf aangeeft hulp nodig te hebben. Echt geen idee hoor.

Hier helaas ook ervaring met pesten gehad. School vond ook dat ze maar wat weerbaarder moest worden. Ik heb een kindercoach ingehuurd die bij ons thuis kwam en lekker met dochter ging spelen. Naar dochter toe heb ik het gebracht als: we gaan kijken hoe we jou wat beter in je vel kunnen krijgen. Misschien durf je dan ook wat meer voor jezelf op te komen. En zo niet, dan is dat ook prima.

De coach leerde haar dat de lelijke pijlen die de pesters met hun woorden op haar afvuurden, bij haar gewoon maar binnen konden komen. Hij vroeg haar of ze zich kon voorstellen dat ze in een mooie diamant zat, waar ze doorheen kon kijken, maar die hard van buiten was. De lelijke pijlen ketsten af op de buitenkant, zonder haar mooie binnenkant pijn te kunnen doen. Dat heeft mijn dochter erg geholpen. Als er weer werd gepest, visualiseerde ze die diamant om haar heen.

Dat was op de basisschool en uiteindelijk is ze toch van school gewisseld. De klas was te onrustig met teveel incidenten (ook met andere kinderen) om het nog fijn te hebben. Op de tweede basisschool ging het heel goed. Helaas gingen kinderen van de eerste basisschool ook naar dezelfde middelbare school en begon de ellende weer. Dochter is toen van klas gewisseld en daar ging het weer helemaal prima. 

Ik heb echt de ervaring dat het in de ene groep wel goed gaat en in de andere niet. Het helpt als er in ieder geval één vriendin in de klas zit. Een mentor kan veel goed doen, maar ook veel kwaad. In de eerste van het VO had dochter een mentor die tegen de pesters zei dat "het niet lief was om dochter te plagen". Ja, dat helpt.... Na het wisselen had ze een mentor die de pesters uit de eerdere klas de stuipen op het lijf joeg. Die draaide het om: "Als ik jullie in de buurt van Dochternaam zie, denk ik dat jullie aan het pesten zijn. Dus loop maar een blokje om als je haar ziet." 

Dochter heeft pas veeeeeel later geleerd om voor zichzelf op te komen, eigenlijk pas tijdens haar studie. Zelf denkt ze dat het belang voor haar toen groter was. Ze deed geneeskunde en er waren altijd van die gebekte types die de leuke onderzoeken wilden doen, maar het opruimen graag aan de minder verbale types overlieten. Dochter wilde ook die onderzoeken doen, dus toen moest ze wel voor zichzelf opkomen. 

Wat ontzettend verdrietig dat het pesten blijft doorgaan en school niet ingrijpt. Weet je toevallig of je dochter de enige is die door die ene wordt gepest of dat er meerderen zijn? Desnoods zou je haar moeder nog anoniem kunnen inlichten anders, zodat de pestkop in het ongewisse blijft van wie de anonieme tip is gekomen? 

Lukt het haar om nieuwe vrienden te maken? Dat is zinvoller dan hopen dat haar oude vrienden haar weer gaan zien.
En verder het aansturen op een overplaatsing naar een nevengroep in het volgend schooljaar.

heeft mentor de ouders benaderd, want dan heb je meer kans van slagen. 

Helaas hebben wij op dit moment dezelfde ervaring. Onze dochter zit ook in de brugklas, maar zij werd ook op de basisschool al flink gepest en buitengesloten. Ze keek dan ook enorm uit naar de middelbare school en het maken van een nieuwe start. Helaas kwam ze bij een aantal oud klasgenootjes in de klas (Dit was niet te voorkomen, gezien het grote aantal leerlingen die naar deze school gingen.We wonen in een dorp dus veel keuze hebben we niet). Deze klasgenoten hebben ook een aantal nieuwe klasgenoten meegetrokken bij het pesten van onze dochter, ze is zelfs geslagen, er zijn spullen vernield, heeft enorm gemene snapchat berichtjes ontvangen...Wij hebben eerst de mentor ingeschakeld, maar verder dan een algemeen 'hoe gaan we met elkaar om' praatje ging dat niet. Toen heeft onze dochter zelf de teamleider van de eerste klas gemaild. Daarna ging het snel; gesprek met pestcoördinator,  teamleider, dochter en ons. Dochter wilde in eerste instantie ook niet dat er iets tegen de pesters gezegd zou worden, maar zag ook in dat er dan niets zou veranderen. Dus ze gaf toestemming. Erger kon het toch niet worden. Er is een interventie met de pesters geweest, er zijn gesprekken geweest en het pesten stopte. Helaas was onze dochter op dat moment al zo beschadigd dat ze zich niet meer veilig in de klas voelde.

Ze is overgeplaatst naar een andere klas, daar voelt ze zich wel veel veiliger, maar helaas zit ze nu bij een meisje in de klas (die zij kent van de sportverening en waar ze best een heel leuke band mee had) die zich als een echte Queen bee gedraagt. Heeft altijd een heel groepje om zich heen, is heel populair, en speelt een naar spelletje  'aantrekken en afstoten'. Vraagt b.v of dochter in de pauze met haar en nog wat anderen een rondje mee gaat lopen, en dan onder het lopen opeens met het hele groepje omdraaien en verdwijnen in de menigte zodat dochter alleen loopt. En dochter voelt zich dus nog steeds heel erg alleen. Is heel erg onzeker geworden, heeft veel last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ze is inmiddels een aantal maanden gestart met therapie, en we merken hele kleine stapjes vooruitgang, maar het is heel moeilijk. 

Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen met dochter te doen en gelukkig hebben we het thuis heel gezellig en fijn. Op school letten ze ook goed op haar en hebben we nog regelmatig gesprekken. Maar ik zou haar zo graag een hele lieve vriendin gunnen die er altijd voor haar is, het is zo'n lief, zachtaardig meisje. Ik hoop voor jullie dochter dat het tij nog te keren valt, maar ik zou er echt bovenop zitten. Meiden van deze leeftijd kunnen echt keihard zijn. Sterkte!!

Bibi40 schreef op 20-03-2024 om 18:04:

Helaas hebben wij op dit moment dezelfde ervaring. Onze dochter zit ook in de brugklas, maar zij werd ook op de basisschool al flink gepest en buitengesloten. Ze keek dan ook enorm uit naar de middelbare school en het maken van een nieuwe start. Helaas kwam ze bij een aantal oud klasgenootjes in de klas (Dit was niet te voorkomen, gezien het grote aantal leerlingen die naar deze school gingen.We wonen in een dorp dus veel keuze hebben we niet). Deze klasgenoten hebben ook een aantal nieuwe klasgenoten meegetrokken bij het pesten van onze dochter, ze is zelfs geslagen, er zijn spullen vernield, heeft enorm gemene snapchat berichtjes ontvangen...Wij hebben eerst de mentor ingeschakeld, maar verder dan een algemeen 'hoe gaan we met elkaar om' praatje ging dat niet. Toen heeft onze dochter zelf de teamleider van de eerste klas gemaild. Daarna ging het snel; gesprek met pestcoördinator, teamleider, dochter en ons. Dochter wilde in eerste instantie ook niet dat er iets tegen de pesters gezegd zou worden, maar zag ook in dat er dan niets zou veranderen. Dus ze gaf toestemming. Erger kon het toch niet worden. Er is een interventie met de pesters geweest, er zijn gesprekken geweest en het pesten stopte. Helaas was onze dochter op dat moment al zo beschadigd dat ze zich niet meer veilig in de klas voelde.

Ze is overgeplaatst naar een andere klas, daar voelt ze zich wel veel veiliger, maar helaas zit ze nu bij een meisje in de klas (die zij kent van de sportverening en waar ze best een heel leuke band mee had) die zich als een echte Queen bee gedraagt. Heeft altijd een heel groepje om zich heen, is heel populair, en speelt een naar spelletje 'aantrekken en afstoten'. Vraagt b.v of dochter in de pauze met haar en nog wat anderen een rondje mee gaat lopen, en dan onder het lopen opeens met het hele groepje omdraaien en verdwijnen in de menigte zodat dochter alleen loopt. En dochter voelt zich dus nog steeds heel erg alleen. Is heel erg onzeker geworden, heeft veel last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ze is inmiddels een aantal maanden gestart met therapie, en we merken hele kleine stapjes vooruitgang, maar het is heel moeilijk.

Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen met dochter te doen en gelukkig hebben we het thuis heel gezellig en fijn. Op school letten ze ook goed op haar en hebben we nog regelmatig gesprekken. Maar ik zou haar zo graag een hele lieve vriendin gunnen die er altijd voor haar is, het is zo'n lief, zachtaardig meisje. Ik hoop voor jullie dochter dat het tij nog te keren valt, maar ik zou er echt bovenop zitten. Meiden van deze leeftijd kunnen echt keihard zijn. Sterkte!!

Hier wordt ik zo verdrietig van als ik dit lees. Het pesten, want dat is het in het voorbeeld wat je geeft wb rondje lopen buiten, gaat dus gewoon door.

Ik zou dochter dan een start gunnen op een andere school en dubbel controleren of daar geen oud klasgenoten zitten.

Want ik denk dat dit je dochter compleet kapot maakt.

Ik vind pestgedrag echt zo ontzettend sneu en laf. 

Als ik dan meerdere verhalen zo lees, denk ik altijd; hoe mooi en fijn zou het zijn als deze meisjes bij elkaar in de klas zouden zitten/komen.. 

Ik vind het echt naar om te lezen. Ik gun iedereen in ieder geval 1 goede vriend(in). Dat scheelt al zoveel!

Estha

Estha

20-03-2024 om 22:00 Topicstarter

Bibi40 schreef op 20-03-2024 om 18:04:

Helaas hebben wij op dit moment dezelfde ervaring. Onze dochter zit ook in de brugklas, maar zij werd ook op de basisschool al flink gepest en buitengesloten. Ze keek dan ook enorm uit naar de middelbare school en het maken van een nieuwe start. Helaas kwam ze bij een aantal oud klasgenootjes in de klas (Dit was niet te voorkomen, gezien het grote aantal leerlingen die naar deze school gingen.We wonen in een dorp dus veel keuze hebben we niet). Deze klasgenoten hebben ook een aantal nieuwe klasgenoten meegetrokken bij het pesten van onze dochter, ze is zelfs geslagen, er zijn spullen vernield, heeft enorm gemene snapchat berichtjes ontvangen...Wij hebben eerst de mentor ingeschakeld, maar verder dan een algemeen 'hoe gaan we met elkaar om' praatje ging dat niet. Toen heeft onze dochter zelf de teamleider van de eerste klas gemaild. Daarna ging het snel; gesprek met pestcoördinator, teamleider, dochter en ons. Dochter wilde in eerste instantie ook niet dat er iets tegen de pesters gezegd zou worden, maar zag ook in dat er dan niets zou veranderen. Dus ze gaf toestemming. Erger kon het toch niet worden. Er is een interventie met de pesters geweest, er zijn gesprekken geweest en het pesten stopte. Helaas was onze dochter op dat moment al zo beschadigd dat ze zich niet meer veilig in de klas voelde.

Ze is overgeplaatst naar een andere klas, daar voelt ze zich wel veel veiliger, maar helaas zit ze nu bij een meisje in de klas (die zij kent van de sportverening en waar ze best een heel leuke band mee had) die zich als een echte Queen bee gedraagt. Heeft altijd een heel groepje om zich heen, is heel populair, en speelt een naar spelletje 'aantrekken en afstoten'. Vraagt b.v of dochter in de pauze met haar en nog wat anderen een rondje mee gaat lopen, en dan onder het lopen opeens met het hele groepje omdraaien en verdwijnen in de menigte zodat dochter alleen loopt. En dochter voelt zich dus nog steeds heel erg alleen. Is heel erg onzeker geworden, heeft veel last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ze is inmiddels een aantal maanden gestart met therapie, en we merken hele kleine stapjes vooruitgang, maar het is heel moeilijk.

Ik probeer zoveel mogelijk leuke dingen met dochter te doen en gelukkig hebben we het thuis heel gezellig en fijn. Op school letten ze ook goed op haar en hebben we nog regelmatig gesprekken. Maar ik zou haar zo graag een hele lieve vriendin gunnen die er altijd voor haar is, het is zo'n lief, zachtaardig meisje. Ik hoop voor jullie dochter dat het tij nog te keren valt, maar ik zou er echt bovenop zitten. Meiden van deze leeftijd kunnen echt keihard zijn. Sterkte!!

Wat verdrietig om te lezen. Dat aantrekken en afstoten is super herkenbaar. 

Hier heeft dochter nu sinds 2 weken contact met een ander groepje meiden, waar ze wel al mee om ging maar niet na school mee afsprak. Dit doet ze inmiddels wel een groepje zonder queen bees, veel meer passend bij dochter. Afgelopen 2 weken regelmatig na school opgetrokken met elkaar. Ook de pauzes is ze inmiddels aangesloten bij dit clubje.

Vandaag ook een gesprek geweest tussen dochter en pester, ouders nog niet betrokken omdat school wil zien wat hier het effect van gaat zijn voordat ze meteen ouders inschakelen.

Ik hoop zelf dat de rust ook wederkeert nu er andere leuke vriendinnen zijn.

het lastige van de ouders van de pesters  niet informeren is dat ze het 'ongezien' kunnen blijven doen. In plaats van thuis elke dag bevraagd worden waarom ze dat doen. En dat er ook consequenties zijn. Want ouders zijn ingelicht en volgende stap kan dan verplichte cursus zijn ofzo met ouders.
En dat probleemgedrag gesignaleerd is en gedocumenteerd.

Maar laten we eens met zijn allen collectief stoppen met victemblamen van de gepeste en 'zien' dat pesters probleemgedrag laten zien. Het is namelijk opvallend gedrag, als mensen tijd, moeite en energie steken in het pesten van anderen.  Zijn er problemen thuis? Is er sprake van ander bijkomstig probleemgedrag? Is dit gedrag nieuw of werd dit gedrag ook al op de basisschool vertoond? Kan er sprake zijn van ODD, NARCISME, ANTISOCIALE GEDRAGSSTOORNIS?

Scholen moeten eens leren 'zien' waar ze mee te maken hebben. Gedrag wat ergens op kan wijzen. En dat gedrag aanpakken bij de pester. Punt.

Wat ontzettend naar, dit gun je geen enkel kind!

Ik sprak gisteren per toeval een moeder van een kind dat bekend staat als aanstichtster van heel veel problemen. Moeder haalde uit zichzelf voortdurend aan dat haar kind altijd maar gestraft wordt, als enige, terwijl anderen dezelfde dingen doen. Had duidelijk enkel een roze brilletje op en zag de realiteit helemaal niet.

ik denk dat dit bij veel kinderen gebeurd. Ouders die helemaal niet in de gaten hebben wat hun kind zoal uitspookt. School zou hierin echt moeten optreden…de ouders van een pester betrekken bij dit proces. Laat ouders maar weten wat hun kind aanricht!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.