Sofie G
08-12-2011 om 11:36
Hoe krijgen mijn ouders mij in bed?
Ik weet dat het niet de bedoeling is dat pubers berichten schrijven op het Ouders Online forum, maar dit is de enige plek waar naar mijn weten heel veel ouders zijn met heel veel opvoedkundige vaardigheden. Bij deze mijn probleem.
Ik ben zestien jaar en heb een zusje van veertien. Onze ouders hebben er veel moeite mee dat we vaak te laat naar bed gaan. Wij slapen op de eerste verdieping, onze ouders op de begane grond.
Nu gaan we al enkele jaren vrijwel chronisch te laat naar bed (ook toen ze nog op onze verdieping sliepen), maar onze ouders geloven dat we misbruik maken van het feit dat we niet meer onder hun neuzen slapen. Ze hebben drastische maatregelen genomen: ons internet is afgesloten.
We mogen pas weer gebruik maken van het internet als we met een oplossing komen voor ons eigen slechte slaapgedrag, maar ik snap niet wat we moeten doen. Het internet gedurende lange tijd afsluiten is een straf, en het beperkt mij en mijn zusje overdag, terwijl het probleem 's nachts is. Op het voorstel dat ze het internet misschien konden afsluiten als we naar bed moeten zei mijn moeder: "Jullie zijn toch geen baby's!?" Terwijl de hele oorzaak van het probleem is dat wel wel een soort baby's zijn, want we zijn niet te vertrouwen wat naar bed gaan betreft.
Weet u misschien maatregelen die onze ouders kunnen nemen om ons op tijd naar bed te laten gaan? Straffen helpt niet! Het enige wat ze nu bereikt hebben is dat m'n zusje en ik boos en gefrustreerd zijn en dat ik op m'n moeders computer belangrijke e-mails moet verzenden omdat het op mijn eigen niet meer kan.
Ik weet dat dit een klein probleem lijkt (want pubers zijn nou eenmaal geen baby's) maar ik weet niet wat de oorzaak is van m'n eigen laat naar bed gaan en ik wil alleen maar dat m'n ouders een manier hebben om m'n zusje en mij onder de duim te houden. Ik weet niet waarom ze hier ons probleem van hebben gemaakt in plaats van dat ze zelf hulp zoeken maar ik hoop dat u een oplossing heeft!
Alvast bedankt

bloos
12-12-2011 om 12:08
Oh zo herkenbaar
Van toen ik puber was. Ik lag wel braaf in bed hoor, no way dat ik tegen mijn vader in durfde te gaan. Het plassen, daar heb ik nog wel eens nachtmerries van dat mocht dus echt niet. Dus had ik een mega probleem als ik moest plassen. (en uiteindelijk moest ik bijna iedere nacht plassen..etc) Vaak wachtte ik dan maar tot mijn ouders sliepen en dan zachtjes gaan.

Kaaskopje
12-12-2011 om 12:41
Volgens mij
kun je die regel ook alleen maar opleggen als jezelf niet weet wat het is om nodig te moeten midden in de nacht en daarnaast getuigt het niet echt van inlevingsvermogen. Best apart dus eigenlijk.

Zelda
12-12-2011 om 13:45
Hahaha odile
Ik moest even goed lezen waarom jullie zo moesten lachen. Maar inderdaad: Smerig!!!

albana
13-12-2011 om 08:10
Ja klopt:
Die zweetvoeten heb ik nooit...........terwijl het een familieafwijking is
Wist alleen niet dat het daardoor kwam.
En voor bloos,
ik denk niet dat mijn dochters op diezelfde manier over mij denken en over tegen mij in gaan zullen we maar niet hebben, dat wordt zo o.t.
Maar gezien het feit dat ik zulke regels moet gaan stellen voor ze ongeveer doen wat we bedoelen, denk ik dat je de conclusie wel kunt trekken.
groeten albana

Stenna
14-12-2011 om 23:08
Weer on-topic: toch straf
Wij krijgen onze puberzoon (15) wel met straf op tijd in bed. Al jaren doen we dat, maar dan wel een korte, van te voren afgesproken en direkte lik-op-stuk straf. Ligt hij vanavond niet op de afgesproken tijd op bed, dan morgen geen internet (sluiten we af inderdaad). 1 dag maar. Ligt hij die dag er wel op tijd in, dan gaat het de dag erna weer aan. Werkt goed.
Na de vakantie stopten we er een tijdje mee, dacht dat hij oud genoeg was voor zelfdiscipline. Dat was niet zo, zijn cijfers leden er zo onder dat hij ZELF (!) vroeg om de regel weer in te stellen.

elissa
15-12-2011 om 11:22
Sofie: serieus?
"We mogen pas weer gebruik maken van het internet als we met een oplossing komen voor ons eigen slechte slaapgedrag, maar ik snap niet wat we moeten doen."
Je snapt niet wat je moet doen? Ik denk dat de gemiddelde vierjarige je dat wel kan vertellen: pyjama aan, tanden poetsen, bed in.
Vind je het moeilijk om de discipline te vinden om ook daadwerkelijk te gaan: ook simpel, daar heb je je ouders voor. Het enige wat je hoeft te doen is naar ze te luisteren als ze aangeven dat het tijd is om naar bed te gaan. Desnoods lees je in bed nog wat. Wat is daar zo moeilijk aan?