Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe pak ik dit aan? Zoon van 16

hoi! Ik ben hier nieuw. Ik heet Karlijn, ik ben alleenstaande moeder van 3 kids van 16, 14 en 10. 

Mijn kinderen zijn lief, intelligent, verantwoordelijk en zelfstandig. Dat is een groot gelukkie! Om elke dag blij mee te zijn! 

Ik heb toch een vraag: mijn oudste zoon is nu 16 en in het eerste jaar van zijn mbo. Hij was een late leerling en een zachtaardige jongen,  altijd lief en ruimdenkend. Op dit moment gedraagt hij zich alsof het hier een hotel is. Hij sport en werkt 5 dagen in de week en verwacht dan op elk uur het eten klaar etc. Ik snap dit wel en ben trots op wat hij doet, maar ik werk 40 uur en ben moe als ik thuis kom. 


Ik heb vroeger thuis veel geholpen in het huishouden, mijn moeder was ook alleen en dat was toen normaal,  en merk dat ik me irriteer aan hef feit dat hij denkt dat alles altijd op zijn tijden klaarstaat. Ik wil graag dat hij meehelpt en ook n x kookt bijv.... 

Mijn kinderen vertellen me dat dit ouderwets is, niemand hoeft te helpen... hier wel...hoe zit dit in deze tijd, hoe hebben jullie dit geregeld?


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-11-2022 om 20:26

Heb je dit al besproken met hem?

Túúrlijk dat jouw kinderen zeggen dat dit ouderwets is. Hoe zou je zelf zijn.

En dan nog: wat is er mis met ouderwets?

Dat is toch een bekend recept: 'bij anderen hoeft dat nooooit'. Natuurlijk werkt dit niet. Het werkt ook niet als je verwijst naar je eigen situatie van 'vroeger'.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het tot nu toe gedaan hebt. Is dit de eerste keer dat je begint over klusjes die je kinderen kunnen doen?
Probeer het met humor: bordje met 'hotel mama' dat je kunt omdraaien: 'gesloten'.
Iets serieuzer: familieberaad: iedereen is druk, hoe kunnen we het gemakkelijker maken voor elkaar. Bijvoorbeeld: iedereen kookt één keer per week, vooraf aangeven wat je wil koken dan kan het mee met de boodschappen; of: een bepaald bedrag aan geld klaarleggen, dan kunnen ze zelf boodschappen doen.
Of praktischer: jij kookt wanneer jij daar tijd voor hebt en maakt een bordje klaar voor degene die later wil eten. Voor mensen die eerder willen eten is er altijd brood. Of eventueel een pan soep.
Een ander probleem is waarschijnlijk de was. En opruimen. Of valt dat mee?

Tsjor

Zolang je thuis woont help je gewoon mee in huis. Ze hebben daar niets over te zeggen. Ik bepaal. 

Samen onder 1 dak, is ook gewoon de handen uit je mouwen steken en al helemaal als je al 16 bent....
Ik zou hier echt een harde grens in trekken,  die verwachtingen over eten klaar enz, waar jij zelf ook gewoon veel werkt en doet in huis.

Hier zijn ze 2 en 4 en helpen al mee, eigen bord en bekee naar de keuken brengen is al niet gek meer, stofzuigen willen ze helpen, als ze iets knoeien  ruimen ze zelf op (alles op deze leeftijd met mijn hulp maar toch)

Ik wil veel doen, maar hulp in huis, en daarbij ook het zelfstandig maken en vanzelfsprekend maken dat je dingen ook zelf kan/mag doen vind ik heel belangrijk. 

Je bent moeder, geen bediende

hebben ze nog nooit wat hoeven te doen ?

op je 16e ga je je kinderen verder klaarstomen voor het zelfstandige leven. Dus zelf leren koken en eten verzorgen lijkt me in zijn verhaal heel passend.
En hij mag verwachten dat er op elk moment eteb klaar staat, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat ook gebeurd. Daar heb jij invloed op.
Ik verwacht ook dat als ik een staatslot koop dat ik de hoofdprijs win, helaas ook nog niet gebeurd.

Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:40 Topicstarter

Roos55 schreef op 25-11-2022 om 20:52:

hebben ze nog nooit wat hoeven te doen ?

Jawel, altijd. Daar gaat mijn vraag niet over

Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:43 Topicstarter

letterkoekje schreef op 25-11-2022 om 20:30:

Túúrlijk dat jouw kinderen zeggen dat dit ouderwets is. Hoe zou je zelf zijn.

En dan nog: wat is 

Roos55 schreef op 25-11-2022 om 20:52: hebben ze nog nooit wat hoeven te doen ?
Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:44 Topicstarter

Roos55 schreef op 25-11-2022 om 20:52:

hebben ze nog nooit wat hoeven te doen ?

Ja, altijd. 

Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:44 Topicstarter

Tickel schreef op 25-11-2022 om 20:26:

Heb je dit al besproken met hem?

Of course

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-11-2022 om 21:44

Zeemeeuw76 schreef op 25-11-2022 om 21:44:

[..]

Ja, altijd.

Waarom heeft je zoon het idee dat jij nu zijn personeel bent?

Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:48 Topicstarter

Tickel schreef op 25-11-2022 om 21:44:

[..]

Waarom heeft je zoon het idee dat jij nu zijn personeel bent?

Ik ben altijd al alleen met hem; zijn vader wil niets. Ik heb me alle jaren sterk moeten maken. De kinderen hebben altijd geholpen in het huishouden als van nature. Dit is nu een specifieke vraag. 

Goede vraag. Ik denk dat ik er veel voor ze geweest ben, uit compensatie voor de ander

Zeemeeuw76

Zeemeeuw76

25-11-2022 om 21:52 Topicstarter

Tatemae schreef op 25-11-2022 om 20:57:

op je 16e ga je je kinderen verder klaarstomen voor het zelfstandige leven. Dus zelf leren koken en eten verzorgen lijkt me in zijn verhaal heel passend.
En hij mag verwachten dat er op elk moment eteb klaar staat, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat ook gebeurd. Daar heb jij invloed op.
Ik verwacht ook dat als ik een staatslot koop dat ik de hoofdprijs win, helaas ook nog niet gebeurd.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-11-2022 om 21:52

Zeemeeuw76 schreef op 25-11-2022 om 21:48:

[..]

Ik ben altijd al alleen met hem; zijn vader wil niets. Ik heb me alle jaren sterk moeten maken. De kinderen hebben altijd geholpen in het huishouden als van nature. Dit is nu een specifieke vraag.

Goede vraag. Ik denk dat ik er veel voor ze geweest ben, uit compensatie voor de ander

Aan tafel met alle kinderen en taken verdelen. Aangeven dat jij ook 40 uur werkt en moe bent aan het einde van de dag. Misschien is het goed om ze zelf te laten bedenken hoe ze je kunnen helpen. Vele handen maken licht werk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.