Yasmine_200
05-05-2025 om 17:24
Hoe zoek je een nieuw oppasadresje?
Hi allemaal!
Ik ben Yasmine, bijna 16 jaar en heb 2 oppasgezinnen waar ik met veel plezier oppas. Nou zou ik graag een derde oppasgezin willen vinden en ik dacht: hier zitten veel ouders, dus misschien kunnen jullie mij helpen. Hoe kom ik nou het beste aan een oppasgezin? Wat zouden jullie het fijnst vinden/hoe hebben jullie je oppas gevonden? En wat zijn nou echt don'ts?
Bijvoorbeeld:
- Een briefje bij de opvang
- Een advertentie op een online site
- Een flyer in je brievenbus
- Een tiener aan je deur
- .........?
Ik ben niet zo’n grote prater in het begin, maar als ik eenmaal kennis heb gemaakt, voel ik me snel op mijn gemak.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Daaag, - Yasmine!

Amboise
05-05-2025 om 17:29
Via via. Dus al die dingen die jij noemt niet. Vraag het aan de adressen die je nu al hebt, laat het weten aan mensen in je omgeving, vraag rond in de straat, bij je sportclub, aan bekenden van je ouders, etc.

Junio
05-05-2025 om 17:34
Hebben jullie een buurt app? Bij ons wordt dit meestal op de buurt app gezet.
En misschien kun je de ouders van je oppasadressen vertellen dat je nog meer adresjes zoekt, zij kunnen dan meteen erbij vertellen hoe blij ze met je zijn ik vind dat zelf het fijnste als ik iemand ken die de oppas ook kent.

TineWinkel
05-05-2025 om 17:44
ik zou t laten weten aan de gezinnen waar jij nu oppast, dat je nog n adres zoekt. Mijn ervaring is dat ouders daarover onderling vaak genoeg praten.
Het enige wat ik dan wel lastig vond, was dat er meer kans zou zijn dat mijn vaste oppas dan bezet zou zijn op n moment dat IK haar nodig had. Dus ik wilde dan wel dat mijn vaste avonden voorrang hadden bij de oppas.

Fiorah
05-05-2025 om 17:52
TineWinkel schreef op 05-05-2025 om 17:44:
ik zou t laten weten aan de gezinnen waar jij nu oppast, dat je nog n adres zoekt. Mijn ervaring is dat ouders daarover onderling vaak genoeg praten.
Het enige wat ik dan wel lastig vond, was dat er meer kans zou zijn dat mijn vaste oppas dan bezet zou zijn op n moment dat IK haar nodig had. Dus ik wilde dan wel dat mijn vaste avonden voorrang hadden bij de oppas.
Wow, echt? Hoe lang moest ze die dan vrij houden?
Ik denk ook via via, dus inderdaad aan iedereen laten weten dat je nog tijd hebt. Maar als ik via de lokale Groep (dorp/wijk) een oproepje zou zien en ik had oppas nodig, zou ik daar ook op reageren denk ik.

Moederkareltje
05-05-2025 om 17:52
Hang een briefje in de supermarkt. Ik zoek er een. Ben pas verhuisd naar een nieuwe stad..

TineWinkel
05-05-2025 om 18:07
Fiorah schreef op 05-05-2025 om 17:52:
[..]
Wow, echt? Hoe lang moest ze die dan vrij houden?
Ik denk ook via via, dus inderdaad aan iedereen laten weten dat je nog tijd hebt. Maar als ik via de lokale Groep (dorp/wijk) een oproepje zou zien en ik had oppas nodig, zou ik daar ook op reageren denk ik.
Wij hadden elke donderdag n vaste oppas, ik wilde idd niet dat ze die avond ergens anders heen zou gaan. Dat is toch niet heel vreemd?

Fiorah
05-05-2025 om 18:15
TineWinkel schreef op 05-05-2025 om 18:07:
[..]
Wij hadden elke donderdag n vaste oppas, ik wilde idd niet dat ze die avond ergens anders heen zou gaan. Dat is toch niet heel vreemd?
Nee het is niet vreemd, zeker niet als je echt elke week oppas nodig hebt. Aan de andere kant staat het de oppas ook vrij om ergens anders heen te gaan als het bv. dichterbij is, beter betaalt, meer of minder uren, etc.

TineWinkel
05-05-2025 om 18:28
Fiorah schreef op 05-05-2025 om 18:15:
[..]
Nee het is niet vreemd, zeker niet als je echt elke week oppas nodig hebt. Aan de andere kant staat het de oppas ook vrij om ergens anders heen te gaan als het bv. dichterbij is, beter betaalt, meer of minder uren, etc.
Uiteraard stond dat haar vrij. Maar dan had ik ook wat aan de beloning kunnen en willen doen. Maar goed, t is ondertussen lang geleden... maar wel iets om rekening mee te houden, leek mij

Pippeltje
05-05-2025 om 20:25
Ik zou het via een flyer doen. Dan doe je het alleen bij mensen waarvan je weet dat ze kinderen hebben. Mogelijk geven die mensen het ook weer aan elkaar door als ze zelf niet iemand nodig hebben. Daar kun je overigens ook om vragen in je briefje!
Overigens zou ik het NIET via de buurt app doen; dit wekt vaak irritatie omdat dat niet het doel is van een buurtapp en mensen zich vaak irriteren aan 'overbodige' apps.

Lena55
05-05-2025 om 20:26
'Vroeger' heb ik mijn oppasadres gevonden via een briefje bij de supermarkt. Netjes getypt klein verhaaltje over mijzelf en nummer/mailadres erbij.
Ik vind een briefje ophangen bij de opvang wel een goed idee, maar ik vraag me af of kinderopvangorganisaties hieraan willen meewerken. Basisschool is ook nog een idee, of een briefje bij de sportschool.

Fourtyfour
06-05-2025 om 07:42
Pippeltje schreef op 05-05-2025 om 20:25:
Ik zou het via een flyer doen. Dan doe je het alleen bij mensen waarvan je weet dat ze kinderen hebben. Mogelijk geven die mensen het ook weer aan elkaar door als ze zelf niet iemand nodig hebben. Daar kun je overigens ook om vragen in je briefje!
Overigens zou ik het NIET via de buurt app doen; dit wekt vaak irritatie omdat dat niet het doel is van een buurtapp en mensen zich vaak irriteren aan 'overbodige' apps.
Ligt aan de buurt app. Hier 1 waarin we felicitaties doen, dingen te leen vragen en noem maar op. Daarin zou dat prima kunnen.
Ik zou zeker je huidige adressen doorgeven dat je nog wat meer adresjes kunt hebben.

Gingergirl
06-05-2025 om 07:50
Pippeltje schreef op 05-05-2025 om 20:25:
Ligt eraan wie bepaalt heeft wat het doel van de buurtapp is. Hier gaat het wel via zo'n app en werkt het heel goed en zijn mensen blij met de pubers die willen oppassen. To kan vooraf informeren of de buurtapp bij haar in de wijk hiervoor gebruikt kan worden.

Neweve
06-05-2025 om 09:08
Junio schreef op 05-05-2025 om 17:34:
Hebben jullie een buurt app? Bij ons wordt dit meestal op de buurt app gezet.
En misschien kun je de ouders van je oppasadressen vertellen dat je nog meer adresjes zoekt, zij kunnen dan meteen erbij vertellen hoe blij ze met je zijnik vind dat zelf het fijnste als ik iemand ken die de oppas ook kent.
Dit onze oppassen komen of van iemand die ik ken of wonen in de straat (en dan ken ik hun ouders/heb ik de oppas op het straatfeest al zien spelen met dochter).

Dymo
06-05-2025 om 12:14
Mijn dochter ging op haar balletschool op woensdagmiddag helpen bij de kleuters en deelde zelfgemaakte kaartjes van haar 'oppasservice' uit aan de moeders met haar naam en telefoonnummer erop. Succes verzekerd! Misschien zit jij ook op een vereniging?