Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoelaat gaan jullie pubers naar bed in de vakantie?

ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 12, 13 en 14 (bijna 15). Ik heb nogal moeite met de bedtijden. Het liefste gaan ze rond 23.00 naar bed, maar dat vind ik erg laat, omdat ik zelf eigenlijk wel eerder wil.  Hier veel discussie elke keer.... 

Hoe gaat dat bij jullie?  


DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 15:57

Hier is het ook eigen keuze. 

Eowyn1 schreef op 12-08-2021 om 14:50:

het probleem van zelf wel naar bed gaan is dat ze alle 3 wel 1 of andere diagnose hebben een dus nog wat sturing nodig hebben. Bijvoorbeeld aansporen tot tandenpoetsen, lichten uitdoen ed. En überhaupt überhaupt hun telefoon wegleggen. Lezen in bed heb ik geen probleem mee.... maar ik zal het wat meer loslaten en kijken wat er gebeurd....

Idem hier met de middelste: die heeft flinke ADHD en laat rustig de schuifpui de hele nacht openstaan, of alle lampen aan, of het tosti-ijzer nog in het stopcontact. Het gaat al wel beter, maar ik vertrouw het nog onvoldoende om hem echt alleen beneden te laten. Sowieso zijn ze graag op hun kamer ‘s avonds (laat), dan kunnen ze kijken wat ze zelf willen. 

Hier een 12 en een 15-jarige (16 in oktober). Jongste stuur ik rond 10 uur wel naar bed maar met allerhande getreuzel is het vaak 11 uur voor ze erin ligt. Zoon laat ik wel vrij maar ik vind wel dat hij zo rond 12 uur wel eens naar zijn bed moet en dat doet hij ook wel, wordt ook wel eens half een, maar later eigenlijk niet. Ik lig er zeker tijdens werkweken wel eerder in, want in tegenstelling tot mijn langslapers slaap ik niet uit, zeker niet als ik moet werken (anders ook amper, maar dan is het slaapgebrek minder een punt).

Als ik thuis ben en mijn pubers ook, vind ik dat ze er om 11 uur uit moeten komen. Zoon doet dat ook, dochter is vaak pas later eruit. Gisteren was ik niet thuis, haar vader wel, en toen was ze pas om 12.30 uur beneden. 

Geen diagnoses, en met name de oudste is best een braaf en betrouwbaar type dus ik hoef er ook niet zelf bij te zitten, dat scheelt.

Groeten, 

Temet

Hier kunnen ze niet uitslapen, dus die moeten er wel uiterlijk 22.00 in liggen. Oudste is 14.

Ik zou ze naar hun kamer sturen als jij naar bed gaat. Beneden alles donker, tv uit, deur op slot. Kinderen omgekleed, gedouched en klaar voor de nacht. Wat je dan nog doet op je kamer zoek je maar uit als je maar geen lawaai maakt. Zo deden wij het. Nu zijn ze ouder en gaan ze later dan wij in de vakantie.  Deal is: stil. 

Hier kind van 9, maar die gaat in de vakantie om een uur of 10/half 11 naar bed. Gisteren was het 12 uur, de kids op de camping hebben midden op het veld vallende sterren liggen spotten met z’n allen Dat zijn de leukste avonden juist! Ouders zaten allemaal bij elkaar en de kinderen hadden dekentjes, kussens en knuffels mee in hun ligstoelen. 
Ik vind op de leeftijden die je noemt voor 23 uur naar bed best vroeg, zeker als het vakantie is. Dat zijn toch de momenten dat ze langer op kunnen blijven. Ik heb hier dus de tijd nogal los gelaten. Als ik merk dat ze echt even slaap nodig heeft (als ze overdag wat vervelend is) dan gaat ze een avond om 22 uur naar bed. Daarna wordt het weer eens wat later en een andere dag weer wat vroeger. Alleen beneden blijven gebeurt nog niet, maar ze is ook pas 9. Ze gaat soms ook tegelijk met mij/ons naar bed. 
En lichten uit doen hoeft hier niet. Die gaan vanzelf uit als de tv uit is en er 15 minuten geen beweging wordt gedetecteerd in de woonkamer of keuken. Of we roepen welterusten naar Google, dan gaat ook alles uit

Hier inmiddels 18, maar het naar bed sturen is hier al lang geleden gestopt. Ik geef wel eens een hint, vooral als hij de volgende dag vroeg moet beginnen. Diegene die het laatste naar bed gaat moet de hond nog even uitlaten. En het licht niet uit doen? Nadat ik hem 2x op een beroerde tijd heb wakker gemaakt (4 en 6 uur in de ochtend) zorgt hij dat hij het licht uitdoet hoor.

Hier ook 2 kinderen ( 13 en 14 jaar ) met een diagnose. In de vakantie hebben ze geen bedtijd. Daar is ook geen enkele reden toe, want jongste dochter gaat uit zichzelf tussen half 9 en 9 uur naar bed ( en we maken haar de volgende dag om 12 uur wakker ) en oudste dochter gaat uiterlijk ( als ze het écht heel bont maakt ) om half 11 naar bed. Zij zet zelf de wekker en komt om 11 uur uit bed.

Irregular_Choice schreef op 12-08-2021 om 22:53:


Ik vind op de leeftijden die je noemt voor 23 uur naar bed best vroeg, zeker als het vakantie is. Dat zijn toch de momenten dat ze langer op kunnen blijven. 

Als er iets te doen is. Als er niets te doen is, vind ik opblijven om het opblijven niet nodig.
Ze zijn altijd tussen 7 en 8 op, ongeacht hoe laat ze naar bed gaan. Ik zie aan ze dat 22.00 echt de max is.

een kind van 13 dat ruim 15 uur slaapt? Is dat wel gezond?

'een kind van 13 dat ruim 15 uur slaapt? Is dat wel gezond?'

Ik ga er eigenlijk van uit van wel. Allebei de kinderen slapen heel veel. Ik merk ook dat ze heel moe zijn na een schooldag, ik denk dat een deel te maken heeft met prikkelverwerking. Oudste hebben we wel eens laten bloedprikken i.v.m. de vermoeidheid, daar kwamen geen bijzonderheden uit.

Vijftien uur per nacht slapen is echt heel erg veel en zeker niet 'normaal'. Als je de slaapbehoefte per leeftijd googelt, komt dat overeen met de slaapbehoefte van een baby (al slapen die niet zo lang achter elkaar). Zelfs peuters slapen niet meer zo ontzettend veel. Een uur of negen à tien per nacht kan zeker nodig zijn voor sommigen, maar vijftien uur is wel extreem. Zeker in een vakantie, dan zijn er toch niet zoveel prikkels van school en verplichtingen etc.?

Ja, er zijn minder prikkels, maar ik heb wel het gevoel dat er 'bijgeslapen' wordt. Ook zijn er twee logeerweken op de zorgboerderij voor de jongste geweest, waar ze eerder uit bed gaat dan thuis. Jongste geniet daar enorm van en kijkt er altijd ontzettend naar uit, maar ook kost het haar heel veel energie. De oudste lijkt in deze één na laatste week van deze zomervakantie ietsje minder slaap nodig te hebben en wat uitgeruster te zijn. Ik vergelijk het liever niet met wat gemiddeld of normaal is, dat voegt voor mij niet zoveel toe.

Oh, als dat tijdelijk is, kan ik het nog begrijpen. Twee weken logeren is ook behoorlijk intensief, zeker voor een prikkelgevoelig kind. Ik dacht dat ze standaard vijftien uur per nacht sliepen. En gemiddelden bestaan alleen als daar mensen boven en onder zitten, das niet erg. Maar als mijn kind op die leeftijd structureel tweederde van de tijd zou slapen, zou ik me wel zorgen maken ja.

Het logeren is twee keer een midweek, verspreid over de zomervakantie. Buiten de vakanties haalt ze de 15 uur nooit, dat is niet te realiseren als ze naar school gaat  
Ik denk maar dat school etc. veel van haar vraagt, waardoor ze in weekenden en vakanties veel slaap nodig heeft. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.