Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoelaat gaan jullie pubers naar bed in de vakantie?

ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 12, 13 en 14 (bijna 15). Ik heb nogal moeite met de bedtijden. Het liefste gaan ze rond 23.00 naar bed, maar dat vind ik erg laat, omdat ik zelf eigenlijk wel eerder wil.  Hier veel discussie elke keer.... 

Hoe gaat dat bij jullie?  


Ik vind 23.00 uur ook erg laat voor pubers. Ook al is het vakantie, 22.00 uur zou bij mij de max zijn. 
Onze dochter is 10 en ze mag in de vakantie opblijven tot 21.15 uur. Tijdens normale schoolweken gaat ze om 20.30 uir naar bed. Meestal lezen we dan nog voor en gaat ze om 21.00 uur slapen.

Mijn zoon gaat meestal pas na 0.00/1.00 slapen maar gaat vaak wel eerder naar zijn kamer om daar wat te lezen of te gamen. Hij slaapt ook uit. Mijn dochter en pleegzoon gaan meestal eerder slapen want zij staan ook eerder op. Mijn dochter heeft weinig slaap nodig, die ligt er meestal rond 23.00 in (en staat vaak al om 5.30 (!) op.) Pleegzoon gaat ook rond die tijd naar bed behalve als hij vroeg moet beginnen op zijn bijbaan (wat vaak zo is) en dan gaat hij al eerder, rond 22.00. 

Van mij mogen ze zelf beslissen hoe laat ze gaan. Degene die het laatst naar bed gaat doet de lichten beneden uit. 

Eowyn1

Eowyn1

14-08-2021 om 10:05 Topicstarter

mijn kinderen hebben ook niet veel slaap nodig gelukkig.  Meestal zijn ze allemaal wel rond 8.30 wakker. Ze lopen ook nooit moe rond, dus wat dat betreft vind ik laat maar bed gaan ook niet zo erg. Ik heb zelf alleen wat meer slaap nodig. 

PriceyRook54

PriceyRook54

20-08-2021 om 11:01

Onze kat wilde perse naar buiten om 4 uur vannacht en toen kwam ik erachter dat mijn dochter van 14 nog steeds wakker was... Dat gaat zwaar worden voor haar binnenkort, want zij moet de 30ste weer naar school... 

Meestal rond 22 -22:30 in de vakanties

Als er school is gaan ze rond 21h30/22h naar bed

Lizzyliz schreef op 13-08-2021 om 22:12:

Ik vind 23.00 uur ook erg laat voor pubers. Ook al is het vakantie, 22.00 uur zou bij mij de max zijn.
Onze dochter is 10 en ze mag in de vakantie opblijven tot 21.15 uur. Tijdens normale schoolweken gaat ze om 20.30 uir naar bed. Meestal lezen we dan nog voor en gaat ze om 21.00 uur slapen.

23.00 laat voor puberes? Serieus? Je bevindt je nog in de cloud van basisschoolleerlingen denk ik.

Een puber heeft gemiddeld 9 uur slaap per nacht nodig. Als ze om 23.00 naar bed gaan, zijn ze dus om 8.00 al 'uitgeslapen'.

Wij waren vorige week op vakantie. Het ritme van om half 4 slapen en om 10 uur aan het ontbijt (hotel) ging zich snel wreken bij mijn 16-jarige. Een avond ging ze ‘al’ om 1 uur slapen. De volgende middag zei ze verbaasd ‘hé ik ben helemaal niet moe.’ Haha heeft je moeder toch wel eens gelijk.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-09-2021 om 09:48

Lizzyliz schreef op 13-08-2021 om 22:12:

Ik vind 23.00 uur ook erg laat voor pubers. Ook al is het vakantie, 22.00 uur zou bij mij de max zijn.
Onze dochter is 10 en ze mag in de vakantie opblijven tot 21.15 uur. Tijdens normale schoolweken gaat ze om 20.30 uir naar bed. Meestal lezen we dan nog voor en gaat ze om 21.00 uur slapen.

23 uur is niet laat voor pubers hoor. Een puber gaat over het algemeen graag wat later naar bed en slaapt graag uit.

Hier een 15 jarige en zij gaat meestal tussen 22 en 23 uur slapen op schooldagen.  In het weekend wordt het later.

Wat ik ook bijzonder vind,  is dat een 10 jarige nog voorgelezen wordt. Of ligt dat aan mij? Die kunnen toch prima zelf een boekje lezen? Mijn toen 10 jarige ging zelfstandig naar bed. Laat staan dat ik ging voorlezen...

Nee hoor, helemaal niet bijzonder, een 10-jarige die nog voorgelezen wordt! Ik lees mijn 13-jarige nog voor, vinden we beide gezellig en hij komt even lekker tot rust (en ik ook). Het voordeel van een wat ouder kind voorlezen is dat de boeken steeds leuker worden!

Zebra04 schreef op 09-09-2021 om 11:50:

Nee hoor, helemaal niet bijzonder, een 10-jarige die nog voorgelezen wordt! Ik lees mijn 13-jarige nog voor, vinden we beide gezellig en hij komt even lekker tot rust (en ik ook). Het voordeel van een wat ouder kind voorlezen is dat de boeken steeds leuker worden!

Ik las samen met mijn 11-jarige. In stilte tegelijk. Heel fijn, want als hij iets wilde vragen kon dat meteen. Vaak vroeg hij iets wat in de volgende alinea uitgelegd werd en dan konden we samen lachen om het feit dat hij weer te snel was.

Maar inderdaad zijn de boeken nu veel leuker! 

Mijn dochter meestal rond 23:00 uur. Mijn zoon zit 's avonds vaak op z'n kamer en speelt dan vaak tot laat op z'n spelcomputer. 

In de vakantie geen probleem. Tijdens de schoolperiode doe ik de stekker eruit en neem ik de kabel mee naar mijn kamer als hij tot laat door blijft spelen. 

Tijdens de schoolperiode is 22:00 uur de bedtijd hier. 

Mallebeppie schreef op 09-09-2021 om 09:48:

Wat ik ook bijzonder vind, is dat een 10 jarige nog voorgelezen wordt. Of ligt dat aan mij? Die kunnen toch prima zelf een boekje lezen? Mijn toen 10 jarige ging zelfstandig naar bed. Laat staan dat ik ging voorlezen...

Uit een Onderzoek van de Universiteit Leiden:

“Onderzoekers die zich hebben gewaagd aan het onderzoeken van voorlezen aan oudere kinderen zijn onder andere Ariail en Albright (2010). Zij beschrijven in een Amerikaans onderzoek naar het voorlezen van oudere kinderen (13-/14-jarigen) dat wanneer zij nog worden voorgelezen, zij meer gemotiveerd zijn om zelf te lezen. Klauda (2009) stelt eveneens in haar review dat wanneer ouders zelf meer aandacht besteden aan de leesontwikkeling van hun oudere kinderen, dit een positief effect heeft op het leesgedrag. Daarnaast lijken oudere kinderen die nog worden voorgelezen op een hoger niveau te leren nadenken en zich een mening te vormen over het onderwerp van het verhaal (Ariail, et al., 2010)”.


En tuurlijk kan ze zelfstandig lezen. Maar ze valt er ook zo heerlijk bij in slaap. En we lachen en huilen samen om boeken. Ze hield ze altijd erg van lezen, maar ze vindt lezen minder leuk worden, want die filmpjes op YouTube zijn veel makkelijker. Op deze manier kan ze toch nog genieten van een boek. Haar vader leest de ene avond voor uit zijn voorleesboek en ik de andere avond uit die van mij. Met hem beleeft ze momenteel avonturen van Dummie de Mummie en met mij stapt ze in de wereld van Lena Lijstje.
Je mag het best bijzonder vinden, hoor, geen probleem.😊

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

10-09-2021 om 23:05

Ik twijfel niet aan de zinvolheid van voorlezen,  ik ken alleen niemand die dat nog doet op die leeftijd.  Dat bedoelde ik meer. 

In de vakantie had ik geen bedtijd. Buiten de vakanties om eigenlijk ook niet, mits school daar niet onder leed. 

Ik heb onze oudste kinderen ook heel lang voorgelezen. Was altijd een gezellig moment. Toen onze pleegzoon erbij kwam hebben we het nog langer doorgezet omdat hij nog niet goed kon lezen dus dit was ook een manier om hem enthousiast te maken over boeken en verhalen. Ik meen dat ik pas gestopt ben met echt dagelijks voorlezen toen ze zo'n 13 en 14 waren. Sindsdien hebben nog wel een paar keer op vakantie samen een boek gelezen met elkaar om de beurt voorlezen. 

Mijn jongste kinderen zijn nog heel klein dus die lees ik nog steeds voor. Ben benieuwd hoe lang we daar nog mee doorgaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.