Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoeveel kleedgeld 12 jarige ?


Ik denk dat veel mensen het Nibud volgen:

Uit Nibud-gegevens blijkt dat alle kleding (dus van sokken, ondergoed tot een winterjas en ook schoenen) vanaf 12 jaar en ouder 47 euro per maand kost voor jongens en 54 euro voor meisjes.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 12:30

Ik geef dat bedrag zelf ook niet uit aan kleding, maar ik ben niet meer in de groei en mijn jonge tieners nog wel. Ik heb ook alles al en daarnaast: mijn smaak verandert niet meer, zij zijn hun stijl nog aan het ontdekken. Ik vind het dus niet helemaal te vergelijken. 

Wednesday schreef op 09-10-2021 om 12:30:

Ik geef dat bedrag zelf ook niet uit aan kleding, maar ik ben niet meer in de groei en mijn jonge tieners nog wel. Ik heb ook alles al en daarnaast: mijn smaak verandert niet meer, zij zijn hun stijl nog aan het ontdekken. Ik vind het dus niet helemaal te vergelijken.

Eens.

Hier ook sinds de brugklas 70 euro waarvan ALLES betaald moet worden. Af en toe draag ik bij aan winterjas en schoenen. Zij wil winterjas van meer dan 200 euro dan kan ze een bijdrage krijgen maar zo'n jas krijgt ze niet. Verder naast kleding  kadootjes, make up, etc. Ze spaart er ook van. Ik vind het een goed bedrag juist omdat het ook ruimte biedt om te sparen voor bv nieuwe telefoon. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 13:13

Op de winterjassen en schoenen, die ik nu nog betaal, heb ik ook een plafond gezet ja. Ik draag een maximumbedrag bij en als ze dan wat duurders willen, moeten ze dat zelf weten, maar dan betalen ze dat zelf. Maar dit is nog niet aan de orde geweest.

Die van ons krijgt ook al sinds de brugklas kleedgeld. (Nu 3e klas) Als ik naar jullie bedragen kijk krijgt ze vrij veel: €75,- per maand. 

Normaal gingen we winkelen van de kinderbijslag en dat bedrag heb ik door 3 gedeeld. Ze krijgt wat minder omdat ik de winterjas. 1 paar goede schoenen en haar schoolspullen nog betaal. 

Ze was al in groep 8 gewend aan het budget en maakte hierdoor ook andere keuzes. Nu ze kleedgeld krijgt is ze helemaal bewust geworden van wat alles kost. ze gaat redelijk verstandig om met haar geld, al koopt ze ook regelmatig sieraden of kleding voor cosplay. 

Wat ze overhoudt spaart ze. Ze heeft geen idee waarvoor. Ze was als peuter al een spaarder: steentjes, kastanjes en later my little pony’s en ander prulspul. Dus dat sparen zal wel in haar zitten. 

Interessante topics vind ik dit altijd. Zelf geef ik klauwen met geld uit aan kleding, dus ik vind de bedragen die voorbij komen juist heel laag. Van 50 euro per maand kun je toch niet anders dan bij Primark of soortgelijk spulletjes kopen die door andere kinderen onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden? Ben heel benieuwd wat jullie kinderen van dat geld dan aanschaffen. Zeker jongens, omdat die op die leeftijd vaak nog meer groeien. 

floore

floore

09-10-2021 om 14:21 Topicstarter

Mijn dochter is een erg gevoelig meisje en is zich heel bewust van wat er in de wereld gebeurt.Toen ze op haar 4de erachter kwam dat vlees gemaakt is van een dier werd ze vegetariër.Op haar zesde werd dit veganistisch.In groep 6 was er een project op school over duurzaamheid na wat opzoek werk las ze over kinderarbeid bij grote winkelketens.Ze heeft toen besloten om daar geen kleding meer te kopen.De meeste van haar kleding komt nu van lokale winkels of kringloopwinkels.Echter vind ze het ook onnodig om veel kleding te hebben.En vind ze 3 broeken en 5 truien meer dan genoeg voor een hele winter.Dus ik denk dat het bedrag wat me nu bedacht hebben meer dan genoeg is.



CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-10-2021 om 14:28

Broeken kopen ze bij H€M, truien en t-shirts komen overal vandaan, ook online. Laatst is de oudste naar zo’n mall geweest met een vriendin. 

floore schreef op 09-10-2021 om 14:21:

Mijn dochter is een erg gevoelig meisje en is zich heel bewust van wat er in de wereld gebeurt.Toen ze op haar 4de erachter kwam dat vlees gemaakt is van een dier werd ze vegetariër.Op haar zesde werd dit veganistisch.In groep 6 was er een project op school over duurzaamheid na wat opzoek werk las ze over kinderarbeid bij grote winkelketens.Ze heeft toen besloten om daar geen kleding meer te kopen.De meeste van haar kleding komt nu van lokale winkels of kringloopwinkels.Echter vind ze het ook onnodig om veel kleding te hebben.En vind ze 3 broeken en 5 truien meer dan genoeg voor een hele winter.Dus ik denk dat het bedrag wat me nu bedacht hebben meer dan genoeg is.


Misschien kun je haar ook gebruik van Vinted en Marktplaats uitleggen mocht ze dat nog niet kennen. Daar vind ik toch leukere tweedehandskleding dan in onze lokale kringloop.

Leene

Leene

09-10-2021 om 15:12

Met onze dochter van 13 ook over gesproken. Ik dacht ook aan 50 euro kleedgeld. Daar moet ze dan wel alles van kopen. Ook schoenen en jassen. en heeft extreem smalle maar wel langr voeten dus schoenen zijn wel vaak een kosten post. Ze kan bij lange na niet alle schoenen aan en heeft dan ook vaak nog inleg zooltjes nodig om ze passend te maken . We zullen zien.

Iets anders. Ik neem aan dat er dan ook nog zakgeld bijkomt??? Of doen jullie daar niet aan? 
Wij dachten aan 50 euro kleedgeld en 15 a 20 euro zakgeld per maand

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

09-10-2021 om 15:22

Duiveninhetnieuws schreef op 09-10-2021 om 13:56:

Interessante topics vind ik dit altijd. Zelf geef ik klauwen met geld uit aan kleding, dus ik vind de bedragen die voorbij komen juist heel laag. Van 50 euro per maand kun je toch niet anders dan bij Primark of soortgelijk spulletjes kopen die door andere kinderen onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden? Ben heel benieuwd wat jullie kinderen van dat geld dan aanschaffen. Zeker jongens, omdat die op die leeftijd vaak nog meer groeien.

Tja, dochter en ik geven weinig om kleding en dragen ook beiden tweedehands wat we via via krijgen.  Dus ik vind de ongeveer 50 EUR per maand wat ook de richtlijn van het Nibud is, meer dan genoeg.

Naar aanleiding van dit topic vanmorgen nog eens gepolst bij dochter en gelijk afspraken gemaakt.  50 EUR kleedgeld, 30 EUR zakgeld en dan betaalt ze vanaf heden haar eigen abonnement voor haar telefoon. 

Ik vind kleedgeld echt voor kleding en staat los van zakgeld.  Hoe ze het gaat verdelen is aan haar zelf.

Duiveninhetnieuws schreef op 09-10-2021 om 13:56:

Interessante topics vind ik dit altijd. Zelf geef ik klauwen met geld uit aan kleding, dus ik vind de bedragen die voorbij komen juist heel laag. Van 50 euro per maand kun je toch niet anders dan bij Primark of soortgelijk spulletjes kopen die door andere kinderen onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden? Ben heel benieuwd wat jullie kinderen van dat geld dan aanschaffen. Zeker jongens, omdat die op die leeftijd vaak nog meer groeien.

Aan het begin van je arbeidsleven verdien je geen klauwen met geld, laat staan dat je als jongere/jong volwassene geld over hebt om aan dure kleding uit te geven. 

Ik wil dat mijn kind leert met geld om te gaan door te moeten budgetteren. Zo geef ik hem de beste opzet voor een gezonde financiële toekomst. 

Watbetreft items die door anderen onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden, daar zijn de producenten van duurdere items net zo goed bij betrokken en niet alleen als het op kleding aankomt. Het is onmogelijk daar niet aan mee te doen, tenzij je op een hutje op de heide gaat wonen en 100% zelfvoorzienend bent. 

Leene

Leene

09-10-2021 om 15:51

EnglishmaninNewYork schreef op 09-10-2021 om 15:23:

[..]

Aan het begin van je arbeidsleven verdien je geen klauwen met geld, laat staan dat je als jongere/jong volwassene geld over hebt om aan dure kleding uit te geven.

Ik wil dat mijn kind leert met geld om te gaan door te moeten budgetteren. Zo geef ik hem de beste opzet voor een gezonde financiële toekomst.

Watbetreft items die door anderen onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt worden, daar zijn de producenten van duurdere items net zo goed bij betrokken en niet alleen als het op kleding aankomt. Het is onmogelijk daar niet aan mee te doen, tenzij je op een hutje op de heide gaat wonen en 100% zelfvoorzienend bent.

Het klopt dat duurdere kleding niet per definitie wil zeggen dat kleding eerlijk geproduceerd wordt. Maar er zijn diverse merken en winkels waar je wel eerlijk geproduceerde kleding kunt kopen. Armed angels. People tree, Joline Jolink. Natur elle is een ( web) winkel waar je veel van deze merken kunt kopen.

Sommige merken zijn wel erg duur, ( joline jolink bijvoorbeeld) dus lastig als je nog je eigen stijl moet ontwikkelen.  Ik worstel daar ook mee wat betreft kinder/tienerkleding. Maar het is niet zo dat je geen enkele invloed hebt. Gewoon geen goedkope zooi meer kopen. T shirts van een 10 euro oid, dat kan gewoon niet goed zijn, dan weet je dat er ergens in de wereld iemand gigantisch wordt uitgebuit. En ik probeer dat wel mee te geven aan mijn kinderen. 

Ik heb twee kids van 9 en 11. Ik koop nog alles voor ze en doe ook in de toekomst niet aan kleedgeld. Als ze iets nodig hebben geven ze het aan en koop ik het. Ook ben ik zelf gek op merkkleding dus shop dat heel vaak online voor ze. Toch kunnen ze met geld omgaan (geld wat ze cadeau krijgen wordt nog steeds gespaard) en laatst mocht die van 9 online schoenen uitkiezen en toen wilde hij een paar van Nike van 30 euro omdat hij de anderen te duur vond. Ook in de winkel roept hij regelmatig dit is veel geld dus doe maar niet. Als ze met vrienden afspreken om bijvoorbeeld even kort naar de stad te gaan of iets te gaan eten dan geef ik ze geld (10-15 euro). Ze beseffen dat dit veel is en zeggen ook regelmatig zoveel geld hoeft niet. Ik zie nog geen verwend gedrag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.